In hoeverre leen je geld uit aan vriendinnen?

21-04-2017 19:12 115 berichten
Ik heb besloten om geen geld meer uit te lenen aan vriendinnen. Maakt het mij een slechte vriendin? Ik heb het in het verleden heel vaak gedaan en nooit terug gekregen. Nu sta ik weer voor dezelfde dilemma.
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 19:39:

[...]





Daarom. Ik ben één keer de mist in gegaan, geld aan een vriend geleend omdat hij zijn huur niet kon betalen. Natuurlijk betaalde hij niet terug, want tegen die tijd dat je je huur niet meer kan betalen zit je wel heel erg aan de grond toch. Nooit meer iets van die jongen gehoord en dat vind ik jammer, want voor de rest was het een leuke vriend. Dan had ik hem dat geld achteraf gezien beter gewoon kunnen geven, dan hadden we dat gelul niet gehad.



Inderdaad.



Ik ben met geld uitlenen twee keer de mist ingegaan.

Een keer met 100 gulden en een keer met twintig euro.

Die van die 100 gulden doet nog steeds alsof hij me niet kent, terwijl we in hetzelfde professionele kringetje verkeren en die van die twintig euro doet juist alsof zijn neus bloedt en heeft het er nooit meer over.



Vrienden hoeven niet van me te lenen als ik genoeg heb, mijn vrienden zullen namelijk nooit om geld vragen als ze het niet écht nodig hebben. En als ze het werkelijk nodig hebben en ik heb genoeg dan krijgen ze het.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:43:

Ik heb "honderd jaar" moeten leren om voor mezelf op te komen. Nu kom ik

voor mezelf op voelt het nog niet goed.

Als je het idee hebt dat je voor jezelf op komt, waarom voel je je nu dan slecht ?

Ik vraag me wel eens af wat jouw vriend vindt van al jouw dilemma's , of leg je het liever aan een anoniem forum voor ?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou jij je erbij voelen als je haar dit geld gewoon geeft? Iemand die zo'n bedrag wil lenen, kan het niet binnen een paar maanden terugbetalen waarschijnlijk. En is er meer mee geholpen dat er iets structureels aan haar geldprobleem wordt gedaan. Als het een dierbare vriendin is en ik kan het missen, dan zou ik het geven, maar dan zou ik wel aanbieden om samen eens naar de inkomsten en uitgaven te kijken, om haar te helpen weer wat ruimer te komen zitten.



Ik leen wel geld uit als iets contant betaald moet worden en diegene heeft geen cash, of wanneer de pinpas is vergeten, bijv in de kroeg of in een winkel. Dan gaat het om maximaal een paar tientjes, en dat komt eigenlijk altijd weer terug. Omdat die ander het geld wel heeft, maar er op dat moment geen toegang toe heeft.

Maar wanneer iemand een flink bedrag wil lenen dan heeft diegene het geld gewoon niet en is er vaak een structureel probleem dat niet wordt opgelost door zo'n bedrag te lenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit 700 euro geleend aan vrienden omdat.hun auronhet had begeven en ze die nodig hadden voor hun week. Heb het teruggekregen maar ik vond het heel zuur om te zien dat ze wel op vakantie gingen en allerlei uitjes deden terwijl er nog 500 euro open stond bij ons. Dat was dus eens en nooit meer. Als je geld leent dan betaal je dat zo snel mogelijk terug vind ik. En dus niet allerlei luxe dingen doen terwijl de ander dus op hun geld moeten wachten. Dus eenmaal en nooit meer. Heb zelf ooit eens 3500 euro geleend bij mijn moeder. Dat was binnen 3 maanden terug betaald. Doormiddel van vakantiegeld en belastingteruggave. Dat jaar dus geen vakantie en geen speciale dingen gedaan. Maar vond niet dat ik dat kon maken terwijl er nog geld open stond bij mijn moeder.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:39:

Ik betaal vaak een rondje of een lunch of andere dingen voor haar. Ik weet dat ze het niet breed heeft net dat ze gescheiden is. Ik ben altijd zo'n goedzak geweest een naïeveling.



Ik vul waarschijnlijk haar gedachtes nu in maar ik denk dat ze nu heel raar over me denkt.

Ga je haar vooruit helpen met dit lenen? Of ben jij het ene financiële gat waarmee ze een ander financieel gat moet vullen?

Volgende maand is het vakantiegeld maand. Kan zij niet zolang wachten?
Alle reacties Link kopieren
Goed idee
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Ttass30 schreef op 21 april 2017 @ 19:43:

Ik heb "honderd jaar" moeten leren om voor mezelf op te komen. Nu kom ik

voor mezelf op voelt het nog niet goed.Als je die 280 euro nooit meer terug krijgt voelt het nog slechter!
Aan beste vrienden wel als ik het kan missen.



En het ligt er ook aan waar het voor is.

Ik had een toenmalige goede vriendin eens wat geld gegeven zodat ze zichzelf kon verwennen omdat ze zich zo rot voelde.

Dat had mevrouw als snel door want ze begon er daarna om te vragen of ze geld mocht lenen.Het geld ging naar drank en wiet dus een dikke vette NEE.



Een paar maanden geleden vroeg een kennis ook of hij geld mocht lenen (hij had daarvoor al heel veel sigaretten,drinken enz van me gehad)

Ik ben toen echt ontzettend boos geworden.Later ondekte ik dat hij het aan meer vage kenissen had gevraagd.Ook aan degene die echt totaal geen geld hadden.



Hij had overigens ook geld voor mij apart gezet zei hij.Voor alle dingen die ik gegeven had.Mooie praatjes van je gaat het snel krijgen want ik wil niet op een ander hun zak teren..Blabla.Tuurlijk heb ik nooit wat gekregen.

Hij mag het in zijn hol douwen.
TO, je kunt aanbieden haar te helpen zonder direct geld te lenen. Vraag waar ze het voor nodig heeft en kijk of je haar kan helpen op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 21 april 2017 @ 19:13:

Als ik het kan missen leen ik het uit.

Wat ik niet kan missen leen ik niet uit.Dat dus. Over het algemeen knappen relaties niet op van leningen. Helaas ervaringsdeskundige
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Niet gelezen wat de rest schrijft, maar ik heb altijd geleerd dat geld lenen alleen maar voor gedonder zorgt. Dus leen ik geen geld. Ik ben geen bank of andere financiële instelling.
quote:Fee-de-Goede schreef op 21 april 2017 @ 19:40:

Mensen die zulke bedragen met 2 vingers in hun neus terug kunnen betalen hoeven dat dus ook niet te lenen.



En als To het voorschiet omdat ze samen een jurk zien en die vriendin haar pasje niet mee heeft ... kan.



Maar ze heeft het blijkbaar echt speciaal gevraagd en zonder te vertellen waarvoor. Die heeft dus gewoon geld te kort en kan dat ws niet met 2 vingers in haar neus terugbetalen.

Klopt, maar als ik zeg 'betaal maar terug als je het fluitend en met 2 vingers in je neus terug kunt betalen' bedoel ik dat ook.

Zo heeft nu 14 jaar geleden een inmiddels ver weg wonende vriendin van me een keer mijn energierekening van die maand betaald. Járen later kreeg ik een aanzienlijke som geld in 1x gestort.

Toen dacht ik wel meteen aan die 'lening', heb afgesproken met vriendin voor een etentje, blijf dan altijd slapen en heb het etentje betaald. En een envelop met bedankbriefje op mijn logeerbed achtergelaten met het geleende geld, afgerond naar boven want het precieze bedrag wist ik niet meer.



Ik kon het immers met 2 vingers in m'n neus en fluitend terugbetalen. Heeft de vriendschap -ook al is de afstand groot en verwateren vriendschappen dan snel- geen kwaad gedaan. Ik bedoel maar: ze gaf het aan me, ik voelde me erg vervelend omdát ze mijn energierekening voor me betaalde ook al was het niet omdat ik met geld had lopen smijten destijds maar meer 'Murphy's Law'.



Ik was blij dat we weer quitte stonden. Was ik in de bijstand belandt had ik het dus niet zo makkelijk op kunnen hoesten en ze wilde absoluut niet dat ik het terugbetaalde van vakantiegeld..

Het is een lieve meid en was het allang vergeten maar vondt het toch leuk. Omdat ik destijds zei je KRIJGT het een keer terug, echt. En ze is niet steenrijk dus het was een aangename verrassing.

Ik bedoel omstandigheden kunnen veranderen...
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 19:32:

[...]





Hebben mijn ouders ook ooit gedaan voor "een vriend".



Op papier, contract, 2 handtekeningen.

Het onding moet nog ergens liggen, maar het geld hebben ze toch nooit gezien.



En de auto ... die is toch echt al 15 jaar bij de sloper gepasseerd.



Mijn ouders ook.Voor een toen vriendje van mij en zijn moeder.Ex kwam het niet terug brengen.

Dus is mijn pa een stevig gesprek gaan voeren daar en heeft alles terug gehad.

Ging overigens niet om een auto.
Als het een hele goede vriend is dan leen ik het wel uit maar ik kan er totaal niet tegen als ze dan, zoals net al gezegd, op vakantie gaan als ze mij nog niet terug betaald hebben.
Als je besloten hebt om nooit meer geld uit te lenen aan vriendinnen, is er toch geen sprake meer van een dilemma?
quote:Mutsie2017 schreef op 21 april 2017 @ 20:38:



Hij had overigens ook geld voor mij apart gezet zei hij.Voor alle dingen die ik gegeven had.Mooie praatjes van je gaat het snel krijgen want ik wil niet op een ander hun zak teren..Blabla.Tuurlijk heb ik nooit wat gekregen.

Hij mag het in zijn hol douwen.Je moet het natuurlijk ook alleen maar weggeven als je echt, eerlijk, niks terug verwacht. Zodra je genoegdoening verwacht voor je hulpacties ga je de bietenbrug op, al is het alleen maar omdat het dan niets meer te maken heeft met altruïsme en dan raak je altijd teleurgesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 20:48:

[...]





Je moet het natuurlijk ook alleen maar weggeven als je echt, eerlijk, niks terug verwacht. Zodra je genoegdoening verwacht voor je hulpacties ga je de bietenbrug op, al is het alleen maar omdat het dan niets meer te maken heeft met altruïsme en dan raak je altijd teleurgesteld.Ik las begin van de avond al dat jij soms geld gaf als iemand dat nodig heeft, ik heb daar is over nagedacht en vind het wel een mooie gedachte en ga dit dan zo af en toe bij dierbare vriend(in) in geldnood doen mocht ze mij om hulp vragen en ik het geld zou kunnen missen
quote:Mutsie2017 schreef op 21 april 2017 @ 20:44:

[...]





Mijn ouders ook.Voor een toen vriendje van mij en zijn moeder.Ex kwam het niet terug brengen.

Dus is mijn pa een stevig gesprek gaan voeren daar en heeft alles terug gehad.



Hier was 't via de rechtbank moeten gaan.



Jaren wachten, 3 keer beroep en uitstel mogelijk, tonnen advocatenkosten.

Om dan na 5 jaar wachten waarschijnlijk te merken dat het geld er gewoon niet was.



Hadden mijn ouders geen zin in.

Dan beter maar gelijk hun verlies nemen.

(Vriend ging na 1 jaar terugbetalen. Toen ze na 2 à 3 jaar nooit iets zagen, wisten ze 't wel ...)
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 20:48:

[...]





Je moet het natuurlijk ook alleen maar weggeven als je echt, eerlijk, niks terug verwacht. Zodra je genoegdoening verwacht voor je hulpacties ga je de bietenbrug op, al is het alleen maar omdat het dan niets meer te maken heeft met altruïsme en dan raak je altijd teleurgesteld.



Daar heb je gelijk in.Maar ik gaf het omdat hij geen geld had (zei hij) later bleek dat hij wel degelijk geld had maar een groot gat in zijn hand.

Mijn eigen schuld ja en heel naïef.

Als hij het echt niet had dan had ik er nu anders over gedacht.Maar hij heeft iedereen bespeeld met zijn praatjes.

En heb er zeker wel van geleerd
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 19:20:

Ik geef het gewoon weg. Als ik het missen kan dus. Scheelt een hoop gestress en gedoe om het weer terug te krijgen.



Doe ik ook zo.

Ik heb weleens een groot bedrag uitgeleend en moest echt onaardig worden om het terug te krijgen.

Die vriendin kocht van alles maar ik kreeg niks terug.

Er komen gewoon minder leuke kanten naar boven en dat is niet de bedoeling van vriendschap.
quote:TinyBel schreef op 21 april 2017 @ 20:52:

[...]





Hier was 't via de rechtbank moeten gaan.



Jaren wachten, 3 keer beroep en uitstel mogelijk, tonnen advocatenkosten.

Om dan na 5 jaar wachten waarschijnlijk te merken dat het geld er gewoon niet was.



Hadden mijn ouders geen zin in.

Dan beter maar gelijk hun verlies nemen.

(Vriend ging na 1 jaar terugbetalen. Toen ze na 2 à 3 jaar nooit iets zagen, wisten ze 't wel ...)



Ja als het er niet is,is het er niet.Snap dat jou ouders daar geen zin in hadden.Wel zuur!



Wij wisten dat het er wel was dus is mijn pa het gewoon gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Geen geld lenen maakt je geen slechte vriendin.

Ik doe het ook niet zomaar. Ik heb een vriendin en een zus met zeer laag inkomen en kinderen.

Ik weet dat zij beiden zeer zorgvuldig met hun geld omgaan, en als het voorvalt dat ze te weinig geld hebben voor eten of reparatie van auto of wasmachine, dan leen of geef ik geld.

Ze vragen er niet om,ik bied het aan.

Maar no hard feelings als ik het niet doe.

Zouden ze die wel hebben dan zijn zij de slechte vriendin. Zoiets kan je gewoon niet van iemand verwachten, al kreeg je het de volgende dag dubbel terug.
280 euro? Dat die vriendin dat durft te vragen zeg!

Ik leen geen geld uit. Ik zou het geld nog eerder weggeven maar 280 euro? Nee, mij niet gezien!
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Ik krijg nog 350 euro van mijn nichtje al 6 jaar. Ze heeft me geblokt op fb reageerd nergens op. Maar heeft ondertussen een huis gekocht is getrouwd. Is op dure vakanties geweest. Ik heb alles voorgesteld in maanden betalen van het vakantiegeld enz enz. Ik word er elke keer als ik er aan denk weer woest over. Ik begin er nooit meer aan met familie moet je wandelen niet handelen,
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet snel meer doen voor zomaar een vriend/vriendin.

Ik zou in nood eerder helpen met boodschappen (of mee op vakantie nemen zoals de laatste keer).

Maar écht geld lenen (alles boven de 100 euro) niet...

Zo zijn we al een keer het schip in gegaan voor 18.000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven