Zwangerschapsverlof: hoe deed/doe jij het?

21-04-2017 15:45 75 berichten
Ondertussen ruim 13 weken zwanger en binnenkort wil ik met mijn werkgever het gesprek aan gaan over hoe we het gaan doen.



Voor mij staat al vast dat ik 32 uur wil werken na de bevalling. Maar hoe ik het met verlof wil doen is voor mij nog een grote vraag. Met 34 of 36 weken verlof? Na 10-12 weken aan het werk? Eigenlijk vind ik dat veel te vroeg. Maar wat dan? IKB inzetten? Ouderschapsverlof? Vakantie opnemen? Onbetaald verlof?



Ben benieuwd naar ervaringsverhalen.
Alle reacties Link kopieren
1e keer tot 36 weken doorgewerkt. Maar omdat de baby zich met 36+6 al aandiende ben ik de keren daarna lekker met 34 weken gestopt.

Fysiek lukte het nog wel tot 36 weken, maar mentaal is het ook wel fijn om nog even de tijd te hebben.



Ik heb steeds een aantal weken onbetaald verlof opgenomen. Dat kon bij ons via de CAO.

Daarna dmv ouderschapsverlof 24 uur gaan werken in plaats van mijn contractuele 36.
Mijn allereerste plan was om met 36 weken met verlof te gaan. Helaas ontzettend ziek geworden en zat ik vanaf week 7 thuis.

Omdat ik vanuit de ziektewet in mijn zwangerschapsverlof ben gekomen, moest ik 6 weken van te voren met verlof gaan.

Dus heb ik 10 weken na de bevalling, wel heb ik nog 3 weken vakantie erachter kunnen plakken.

Ik werkte 40 uur, na mijn verlof ga ik 24 uur werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte tot 36 weken, vond het eigenlijk te zwaar en mijn zoontje werd met 37 weken geboren, dus ik had niet echt verlof. Maar ik "krijg" wel drie weken extra, bovenop de geplande 12 weken. Ik begin half mei weer met werken, maar ik kan niet wachten om weer wat anders te doen en te bespreken dan baby-dingen! 15 weken na de bevalling is echt meer dan genoeg voor mij.



Ik begin echter wel met rustig opbouwen met ouderschapsverlof : 2 dagen, dan een tijdje 3 dagen en rond augustus ga ik pas 4 dagen werken (ik werkte 4 om 5). Denk dat het (ondanks dat ik het thuiszitten niets vind) wel pittig wordt, qua ritme, energie en emotioneel.



Maar goed, les van mijn zwangerschap: je weet het niet van tevoren... Krijg je nog klachten, wordt ie te vroeg of laat geboren, wat voor kindje heb je, etc. Ik zou (als dat kan met je werkgever) zo laat mogelijk beslissen adhv hoe je zwangerschap gaat. Je ouderschapsverlof hoef je als het goed is pas na de bevalling te regelen, dus daar kun je dan ook over nadenken als je een beetje aan het ouderschap gewend bent. Succes met beslissen en je zwangerschap!
Maar kun je dat niet beter toch voor de bevalling bespreken? Er zal dan immers (bijvoorbeeld) voor 6 ipv 5 maanden vervanging geregeld moeten worden.
Kashri, het is gewoon echt niet te plannen vrees ik. Je kunt kijken wat je ideaal zou zijn en dat plannen maar je werkgever weet ook dat het anders kan lopen als het eenmaal zo ver is. Het loopt zoals het loopt.



Dus ik zou gewoon inplannen wat jou het fijnst lijkt en dan is het aan je werkgever om oplossingen te verzinnen als het onverhoopt anders loopt. Het is zoals het is.
quote:lux. schreef op 21 april 2017 @ 18:39:

Kashri, het is gewoon echt niet te plannen vrees ik. Je kunt kijken wat je ideaal zou zijn en dat plannen maar je werkgever weet ook dat het anders kan lopen als het eenmaal zo ver is. Het loopt zoals het loopt.



Dus ik zou gewoon inplannen wat jou het fijnst lijkt en dan is het aan je werkgever om oplossingen te verzinnen als het onverhoopt anders loopt. Het is zoals het is.Ja dat snap ik. Maar als ik bijvoorbeeld al weet dat ik na het verlof 3 weken ikb, 2 weken vakantie en 2 weken ouderschapsverlof wil en dus pas 19 weken na mijn bevalling wil gaan werken waarom zou ik dat dan pas na de bevalling het beste kunnen bespreken? Dat geef je toch van tevoren aan zodat je wg kan zoeken naar inhuur voor in ieder geval X maanden?
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 18:42:

[...]



Ja dat snap ik. Maar als ik bijvoorbeeld al weet dat ik na het verlof 3 weken ikb, 2 weken vakantie en 2 weken ouderschapsverlof wil en dus pas 19 weken na mijn bevalling wil gaan werken waarom zou ik dat dan pas na de bevalling het beste kunnen bespreken? Dat geef je toch van tevoren aan zodat je wg kan zoeken naar inhuur voor in ieder geval X maanden?



Ja zo zou ik het doen. En als je eerder uitvalt of je baby blijkt een zorgenkindje en je bent met 19 weken pas net uit het ziekenhuis dan bel je op en zeg je: sorry, het loopt anders.



Maar kijk wat jij wil: wil je dat de baby thuis is tot hij 20 weken is, dan regel je dat. Hoe je dat qua uren het beste kan doen weet ik niet, maar met 'wat nou als' zou ik niet zoveel rekening houden iig. Gewoon: als alles goed gaat lijkt het me fijn om die en die datum weer aan het werk te gaan. Klaar. En als je dan eerder met verlof moet dan plak je er nog 2 weken ouderschapsverlof aan vast bijvoorbeeld. Dat bedoel ik met: dat zie je dan wel.
quote:lux. schreef op 21 april 2017 @ 18:52:

[...]





Ja zo zou ik het doen. En als je eerder uitvalt of je baby blijkt een zorgenkindje en je bent met 19 weken pas net uit het ziekenhuis dan bel je op en zeg je: sorry, het loopt anders.



Maar kijk wat jij wil: wil je dat de baby thuis is tot hij 20 weken is, dan regel je dat. Hoe je dat qua uren het beste kan doen weet ik niet, maar met 'wat nou als' zou ik niet zoveel rekening houden iig. Gewoon: als alles goed gaat lijkt het me fijn om die en die datum weer aan het werk te gaan. Klaar. En als je dan eerder met verlof moet dan plak je er nog 2 weken ouderschapsverlof aan vast bijvoorbeeld. Dat bedoel ik met: dat zie je dan wel.

Ja maar ik denk dat ik toch met 34 weken wil stoppen in principe door 2 weken vakantie te nemen maar als het gewoon verlof wordt vanaf 34 weken ivm zwangerschap ook prima, dan plak ik die 2 weken er aan de andere kant wel extra aan.



Ik denk dat ik eerst maar langs HRM moet om te kijken wat financieel ook het handigst is (ikb/ouderschapsverlof etc)
quote:Kashri schreef op 21 april 2017 @ 18:56:

[...]



Ja maar ik denk dat ik toch met 34 weken wil stoppen in principe door 2 weken vakantie te nemen maar als het gewoon verlof wordt vanaf 34 weken ivm zwangerschap ook prima, dan plak ik die 2 weken er aan de andere kant wel extra aan.



Ik denk dat ik eerst maar langs HRM moet om te kijken wat financieel ook het handigst is (ikb/ouderschapsverlof etc)Ja dat weten zij het best denk ik. En voor je lg maakt het niet uit of je er nu van 34 weken tot je kindje 20 weken oud is uitligt doordat je eerst 2 weken vakantie opgebomen hebt en daarna ouderschapsverlof en ikb, of andersom. Dat zou ik me gewoon ff laten voorrekenen op je werk.
quote:lux. schreef op 21 april 2017 @ 18:58:

[...]





Ja dat weten zij het best denk ik. En voor je lg maakt het niet uit of je er nu van 34 weken tot je kindje 20 weken oud is uitligt doordat je eerst 2 weken vakantie opgebomen hebt en daarna ouderschapsverlof en ikb, of andersom. Dat zou ik me gewoon ff laten voorrekenen op je werk.Daarom. Moet ik alleen wel toestemming krijgen om meer dan 2wk verlof mee te nemen naar het volgende jaar. Daar willen ze nog wel eens moeilijk over doen
Alle reacties Link kopieren
Ik wil tot 36 weken doorwerken, werk nu maar 4 dagen in de week en heb een kantoorbaan en een erg makkelijke zwangerschap (tot nu toe). Daarna 'gewoon' de 12 weken na de bevalling en dan weer aan het werk. Ik ga wel 3 dagen werken ipv 4.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad vooraf bespreken wat je graag zou willen en eea uitrekenen, zodat je werkgever op de hoogte is van je intenties, maar het daadwerkelijke besluit kun je toch pas later nemen als je weet wat je situatie is. Ik wilde ook enthousiast mijn ouderschapsverlof wensen van tevoren inleveren en er werd vriendelijk gezegd dat ik dat toch echt pas na de bevalling moest doen. Maar goed ook, want ik heb nu bijvoorbeeld het rustig opbouwen met extra vrije dagen gepland, om zo het gebrek aan verlof voor de bevalling te compenseren (hopelijk werkt dat).
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde bij de eerste tot 36 weken doorwerken maar hield ik niet vol. Achteraf vond ik het heerlijk om nog zoveel" ik tijd" te hebben. Na de bevalling ging alles goed en vond ik het ook erg fijn om weer aan het werk te gaan. Baby was met 10 weken op het kdv en ging prima.



Bij de tweede dus ook met 34 weken al met verlof gegaan. Ze kwam precies op de uitgerekende datum en was blij dat ik weer aan het werk kon met 10 weken werd knettergek met twee kleintjes thuis.



Wel het eerste jaar ouderschapsverlof ingezet om een dag per week minder te werken.



Ik vind fulltime tot 36 weken werken echt zwaar. Mijn verloskundige raadde het ook af. Ook stond mijn hoofd er echt niet meer naar.
Ja dat ook nog. Op een gegeven moment kom je een beetje in een babybubbel en denk je bij alles: who cares?
Lijkt me heerlijk om gewoon thuis lekker te kunnen trutten met mijn buik en daarna baby. Maar ik kan dan ook heel goed thuis zitten
quote:nicole123 schreef op 21 april 2017 @ 16:40:



Met name dat laatste vonden we een uitkomst: tijdens je verlof raak je als vrouw helemaal ingespeeld op de baby en de vader staat daarna flink op achterstand. In het algemeen zie je dat hierna de verantwoordelijkheden wat betreft het kind scheef blijven, omdat de routines nu eenmaal zo ingesleten zijn en de vrouw door haar voorsprong het altijd beter weet. Toen mijn man een paar weken alleen voor de baby zorgde konden we dit weer wat gelijktrekken. Daarnaast vond ik het heel prettig dat toen ik weer begon op mijn werk de baby rustig en vertrouwd bij papa was en nog even niet op het kdv. Zo kon ik eerst weer even aan het werkritme wennen en daarna aan het achterlaten van ons kind op het kdv. Veel fijner dan dat dat in 1x zou zijn geweest, dan had ik wellicht lekker hormonaal zitten te janken op m'n werk omdat ik mijn kind zo miste.



Dit hebben wij ook gedaan! Na 5 maanden verlof heeft man een maand onbetaald verlof genomen (aangezien kind geboren werd in mei, konden we hier mooi het vakantiegeld voor gebruiken, in een 'echte' grote vakantie hadden we verder toch geen zin ) om precies dezelfde reden als jij hier nu beschrijft. Heerlijk voor allebei!
Denk er trouwens aan dat er volgens mij CAO's zijn waarbij je betaald ouderschapsverlof krijgt, maar daarna moet je dan wel weer terug in het aantal oorspronkelijke uren (minimaal een jaar ofzo).



Wat is IKB trouwens, ik zie het hier een paar keer genoemd worden.
Ik ben het eens met de dames die zeggen dat je het nog even moet aanzien.. Miss krijg je een makkelijke zwangerschap en ga je fluitend naar de 36 weken. Maar miss haal je op je tandvlees de 32 nét. Dat weet je nu nog niet? Vaak zijn werkgevers hierin ook wel soepel; zeker als het goed met je gaat en je alsnog wat langer door wil werken dan doen ze vaak niet zo moeilijk.



Zelf ging ik van een superfijne zwangerschap ineens hard bergafwaarts in week 31. Had ik helemaal niet aan zien komen. Was blij dat ik toen eerder kon stoppen dan de 36 wk die ik oorspronkelijk had willen doen. .



Oja haha, en tegen mijn eigem verwachting in bleek ik het heerlijk te vinden thuis met de baby. Heb de crèche heeel lang uitgesteld en we hebben beiden ouderschapsverlof opgenomen.
Ik probeer tot 36 weken door te werken. Lukt dat, dan is dat fijn, lukt het niet, dan is er gelukkig al vervanging en kan ik extra verlof opnemen.



Mijn plan is wel om na 12 weken weer aan het werk te gaan, maar ipv de 4 dagen die ik ga werken, wil ik eerst beginnen met 3 dagen werken.

Scheelt dat ik weer moet beginnen met werken rond half december ( in een normale situatie) en dat toch een maand is met veel feestdagen. Al met al hoef ik die maand maar 5 dagen te werken, de overige dagen neem ik verlof ( de vrijdag + de week na kerst) of heb ik ouderschapsverlof ( de woensdag)



Dat wil ik volhouden tot half januari. Maar goed, alles staat of valt met de zwangerschap, bevalling en de tijd daarna. Wie weet kom ik hier wel volledig op terug. Werkgever snapt dat en hij houdt mijn vervangster een aantal weken langer aan, zodat ik ruim de tijd heb om weer terug te keren.



Man neemt na de geboorte 3 weken verlof en gaat na de geboorte ook direct zijn ouderschapsverlof inzetten, 1 dag in de week. Ook al ben ik dan nog thuis, beiden lijkt het ons wel een goed idee dat hij direct vanaf het begin een dag thuis is, met baby ( al dan niet met mij in de buurt) en niet pas na 3 maanden die dag in de week op gaat nemen.
IKB=individueel keuzebudget. Meer info: https://www.adp.nl/ikb-individueel-keuze-budget/



Met andere woorden: ik kan extra vrij kopen van mijn vakantiegeld en eindejaarsbonus.
Ik ben nu 25 weken zwanger; mijn plan is om met 34 weken met zwangerschapsverlof te gaan en om aan het bevallingsverlof 2 weken vakantie te plakken. Dan wil ik bij terugkomst 1 dag ouderschapsverlof zodat ik 4 dagen ipv 5 werk.



Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Hier bij beide zwangerschappen doorgewerkt tot 36 weken en bevallen met 42 weken. Nadien nog 6 weken vakantie erachteraan geplakt bij beiden. Vond dat heerlijk! Ik zou gewoon doorgeven wat nu je plannen zijn. En dan is het aan de werkgever om iets te regelen als het anders loopt. Dat is niet jouw probleem.
Ik heb beiden keren de 34 weken fulltime niet gehaald. Bij de oudste werkte ik rond de 28 weken al met halve dagen, na de 30 weken om de dag nog maar. Vanwege bekkenproblemen. Bij de jongste heb ik gebruik gemaakt van het pauze recht en mocht ik het van mijn leidinggevende gebruiken om eerder naar huis te gaan. Ben toen ongeveer een maand eerder gestopt omdat mijn moeder op sterven lag.



Dus ik zou ook zeggen, kijk eerst of je die 34 weken haalt. Misschien voel je je top, misschien een dweil. Dat weet je niet van tevoren (of hoe dingen anders kunnen lopen).
M
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 16:20
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste zelfs tot zelfs na 36 weken doorgewerkt. Daarna 12 weken verlof gehad en 1 part time job laten vallen om meer thuis te zijn. Andere job is eigen zaak, de luxe om 2 dagen buiten huis te werken en de rest thuis te kunnen doen. Kind hoefde niet naar de opvang omdat man en ik dit onderling heel fijn konden regelen. Nu gaat zoon wel naar de opvang 1 dag in de week, maar no 2 die onderweg is houden we weer wat langer thuis.

Dit keer ga ik met 35 weken met verlof (als de zwangerschap dat toe laat natuurlijk). Ik heb de luxe dat de zomervakantie ervoor zit en de kerstvakantie erachteraan.
Erger je niet, verwonder je slechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven