Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatiecup gebruiken

27-03-2017 12:34 35 berichten
Sinds deze maand gebruik ik geen mirena-spiraaltje meer en aangezien ik tijdens het spiraaltje niet menstrueerde ben ik nu voor het eerst in zeven jaar ongesteld. Nu wil ik direct met een menstruatiecup beginnen. Ik heb de organicup besteld. Ik merk dat er een klein deukje blijft zitten en ik vind het best lastig om te voelen of ie nou goed zit of niet. Ik vraag me af hoe jullie de cup dragen, welke vouwmethode je gebruikt en welk model? En hoe ver breng je de cup in? Gezien het deukje overweeg ik een stuggere cup.
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenrooske schreef op 27 maart 2017 @ 16:15:

TO geen tips etc wel ook een vraag en nu er hoer wat reacties zijn plaats ik die er even bij. Mag de cup eigenlijk over de baarmoedermond geplaatst worden (lichte menstruatie dus niet gelijk overstromen)? Ik heb zo ongeveer de meest ondiepe voor bij een lichte verzakking. Zelfs die is te lang te zijn als ik hem niet over de baarmoedermond plaats. Ik ga het nog een keer proberen maar misschien iemand ervaring mee?Zou fijn zijn hem toch te kunnen gaan gebruiken.

Meluna heeft ook een korte variant (meluna short), heb je die?



Hier nog steeds blij met de meluna classic (mid 20, geen kids, maat m). Bij mij vormt hij meer een ovaal dan dat hij rond is. Soms zit er een deukje in maar als je langs de ovenrand voelt en die zit goed (geen onderbrekingen of deuk in de rand) dan lek je ook niet door.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik gebruik sinds 2 maanden de ladycup en ik ben echt super tevreden. In het begin even wennen maar ik breng hem in door hem 2x dubbel te vouwen en als hij dan nu goed uitklapt doe ik hem een aantal keer heen en weer.

Tot nu toe ben ik erg tevreden, ik denk ook dat hij de ene keer dieper ingebracht kan worden dan de andere keer.. hangt ook een beetje af van de stand van je baarmoeder.
een tijdje geleden vroeg Pioenrooske of het erg is als de menstruatiecup over baarmoedermond zit. Na iets grondiger onderzoek bij mezelf ontdekt dat dat bij mij ook een beetje het geval is. Heb in het Engels op internet gezocht en gevonden dat het geen probleem is! Het is niet gevaarlijk oid. Dus ik zou het gewoon proberen en kijken hoeveel je bloedt, dan kan je inschatten hoe vaak je moet legen, omdat als je baarmoedermond er een beetje inzit, er natuurlijk wat minder inpast.





Ben na een tweede menstruatie nog steeds super tevreden. Helaas wel wat heftiger dus elk uur moeten legen twee dagen lang.
Alle reacties Link kopieren
Luna leuk dat je het nog verder hebt opgezocht. Het kan inderdaad, ik heb het geprobeerd, je moet alleen echt niet veel bloedverlies hebben.

Mijn bekkenbodem is helaas nog slap en de verzakking dusdanig dat de cup (me-luna short soft medium) nogniet comfortabel draagt. Wellicht toch de gok wagen met de large cup want geen maandverband of tampons is wel prettig.
Ah.. train je je bekkenbodemspieren ook? Hoop dat je een prettige cup kan vinden!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit topic even uppen, ben benieuwd of er nog andere mensen recent aan de cup zijn gegaan en hoe dat bevalt.

Ik heb sinds afgelopen dinsdag een cup (Mamicup) en kon hem meteen gebruiken. De twee zwaarste dagen van mijn menstruatie waren toen al geweest, dus ik moet nog afwachten hoe het daarmee gaat, maar ik ben er nu al heel enthousiast over! Hij is wel wat groot, maar daar heb ik expres voor gekozen omdat ik altijd langs tampons lek, zelfs als ik weinig bloed verlies. Erg vervelend, gedoe met maandverband erbij en niet kunnen zwemmen etc. Nu met de cup nergens last van!
Alleen heb ik hem nu op de allerlaatste dag niet meer ingedaan, zo’n groot ding voor nauwelijks bloed vind ik teveel van het goede.
Alle reacties Link kopieren
Niemand?
Alle reacties Link kopieren
fijn dat het bevalt! ik gebruik m inmiddels al jaren dus geen ervaringen over recent beginnen ;)
ik draag m wel gewoon de hele menstruatie, want ik wil geen tampons of maandverband gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je opmerking over een groot ding voor weinig bloed niet goed.

Juist dan vind ik hem fijner dan tampons (te droog) en maandverband (voel je altijd).

De cup voel ik niet als ik hem draag en geeft mij ook niet meer of minder comfort als ik meer of minder bloed.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
04-05-2018 11:01
Ik snap je opmerking over een groot ding voor weinig bloed niet goed.

Juist dan vind ik hem fijner dan tampons (te droog) en maandverband (voel je altijd).

De cup voel ik niet als ik hem draag en geeft mij ook niet meer of minder comfort als ik meer of minder bloed.
Op de laatste dag heb ik genoeg aan een inlegkruisje en dat vind ik zelf dan toch fijner. Maar misschien verandert dat nog als ik het meer gewend ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven