In hoeverre leen je geld uit aan vriendinnen?

21-04-2017 19:12 115 berichten
Ik heb besloten om geen geld meer uit te lenen aan vriendinnen. Maakt het mij een slechte vriendin? Ik heb het in het verleden heel vaak gedaan en nooit terug gekregen. Nu sta ik weer voor dezelfde dilemma.
Alle reacties Link kopieren
quote:s-a-r-kast schreef op 21 april 2017 @ 21:53:

Ik zou het niet snel meer doen voor zomaar een vriend/vriendin.

Ik zou in nood eerder helpen met boodschappen (of mee op vakantie nemen zoals de laatste keer).

Maar écht geld lenen (alles boven de 100 euro) niet...

Zo zijn we al een keer het schip in gegaan voor 18.000 euro.Jeutje wat een enorm bedrag zeg. Da's echt klote. Ik heb mijn beste vriend eens een paar duizend euro geleend (was een lullige samenloop van omstandigheden voor hem) en keurig terug gekregen. Ik merk wel dat hoe groter het bedrag hoe groter de kans is dat je het terug krijgt. Ik krijg minder snel een tientje terug dan 500 euro.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik leen nooit geld uit. Aan niemand. Als ik het bedrag kan missen en ik weet dat iemand die belangrijk voor me is het echt nodig heeft, geef ik het.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 21 april 2017 @ 21:57:

[...]



Jeutje wat een enorm bedrag zeg. Da's echt klote. Ik heb mijn beste vriend eens een paar duizend euro geleend (was een lullige samenloop van omstandigheden voor hem) en keurig terug gekregen. Ik merk wel dat hoe groter het bedrag hoe groter de kans is dat je het terug krijgt. Ik krijg minder snel een tientje terug dan 500 euro.

Ja dat is echt klote.

Contract en alles, jaarlijks netjes opgegeven bij de belastingdienst.



Maar na een eerste en tweede aflossing kwam er nooit meer wat. En hoorde we nooit meer wat.

Toen hebben we het 'afgeboekt' (na een jaar of 7). Want de waarde in het economisch verkeer was nul. Er viel niks meer te 'halen' bij diegene.

Het gaf alleen maar hoofdpijn en ergernis. Kans dat we het ooit nog zouden krijgen was nihil.

Dus we laten het nu maar zo...



Maar dat is wel heel klote. Zeker omdat wij het zelf in die 7 jaar echt héél erg hard nodig hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:s-a-r-kast schreef op 21 april 2017 @ 22:07:

[...]



Ja dat is echt klote.

Contract en alles, jaarlijks netjes opgegeven bij de belastingdienst.



Maar na een eerste en tweede aflossing kwam er nooit meer wat. En hoorde we nooit meer wat.

Toen hebben we het 'afgeboekt' (na een jaar of 7). Want de waarde in het economisch verkeer was nul. Er viel niks meer te 'halen' bij diegene.

Het gaf alleen maar hoofdpijn en ergernis. Kans dat we het ooit nog zouden krijgen was nihil.

Dus we laten het nu maar zo...



Maar dat is wel heel klote. Zeker omdat wij het zelf in die 7 jaar echt héél erg hard nodig hadden.Pfff, heel rot dat er zulke nare mensen bestaan. Zeker als ze wisten dat jullie het goed konden gebruiken. Ook al wilde je het voor een vakantie gebruiken dan nog. Een ruime 200 per maand en het was inmiddels gewoon afbetaald.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:-Kia-Ora- schreef op 21 april 2017 @ 21:57:

[...]



Jeutje wat een enorm bedrag zeg. Da's echt klote. Ik heb mijn beste vriend eens een paar duizend euro geleend (was een lullige samenloop van omstandigheden voor hem) en keurig terug gekregen. Ik merk wel dat hoe groter het bedrag hoe groter de kans is dat je het terug krijgt. Ik krijg minder snel een tientje terug dan 500 euro.Aan de andere kant: ik heb een hele leuke collega (die even blut was) eens 20 euro gegeven zodat hij zonder gezichtsverlies met ons de kroeg in kon, want ik wilde hem er gewoon graag bij hebben. Collega ging kort daarop elders werken en ik verloor hem uit het oog, maar een jaar later kwam ik hem toevallig tegen in de bus. En na de enthousiaste begroeting trok hij zijn portemonnee en gaf me die 20 euro terug, die ik dus eigenlijk had weggegeven en inmiddels al lang weer vergeten was. Dat was nou eens een goeie peer.
Jezus, achttienduizend euro. Daar zou ik ook wel even hoofdpijn van krijgen ja.
Alle reacties Link kopieren
Die vriendin krijgt vast genoeg alimentatie en subsidies hoor, is vaak meer dan een salaris, dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Blijf bij jezelf. Als je het toch doet, leen dan max. 50 of 100 euro. Dan loop je minder risico en tot 100 is nog wel een bedrag dat je zonder al teveel problemen terug moet kunnen krijgen. Bijna 300 euro gaat zij volgende maand echt niet even aan je terugbetalen, reken daar maar op.

Misschien max 50 nog beter.. Succes!
Alle reacties Link kopieren
.
Niet



Heb het trouwens ook nog nooit meegemaakt dat een vriendin geld vraagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:knorretje28 schreef op 21 april 2017 @ 20:19:

Ik heb ooit 700 euro geleend aan vrienden omdat.hun auronhet had begeven en ze die nodig hadden voor hun week. Heb het teruggekregen maar ik vond het heel zuur om te zien dat ze wel op vakantie gingen en allerlei uitjes deden terwijl er nog 500 euro open stond bij ons. Dat was dus eens en nooit meer. Als je geld leent dan betaal je dat zo snel mogelijk terug vind ik. En dus niet allerlei luxe dingen doen terwijl de ander dus op hun geld moeten wachten. Dus eenmaal en nooit meer. Heb zelf ooit eens 3500 euro geleend bij mijn moeder. Dat was binnen 3 maanden terug betaald. Doormiddel van vakantiegeld en belastingteruggave. Dat jaar dus geen vakantie en geen speciale dingen gedaan. Maar vond niet dat ik dat kon maken terwijl er nog geld open stond bij mijn moeder.Eens Knorretje
quote:KennyBee schreef op 21 april 2017 @ 22:43:

Die vriendin krijgt vast genoeg alimentatie en subsidies hoor, is vaak meer dan een salaris, dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Blijf bij jezelf. Als je het toch doet, leen dan max. 50 of 100 euro. Dan loop je minder risico en tot 100 is nog wel een bedrag dat je zonder al teveel problemen terug moet kunnen krijgen. Bijna 300 euro gaat zij volgende maand echt niet even aan je terugbetalen, reken daar maar op.

Misschien max 50 nog beter.. Succes!Jezus wat een vooroordelen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er maar net aan wat de situatie is en of ik het op dat moment ook kan missen.



Als het gaat om luxe goederen dan niet, wel als het gaat om boodschappen , een noodreparatie of andere echte noodgevallen .



Soms schieten mijn vrienden weleens iets voor of doe ik dat voor vrienden , maar dat is dan vaak snel weer terugbetaald en gaat het om kleine bedragen max 50 - 100 euro.



Als je in het verleden zoals sommigen hier , waaronder ikzelf ook de mist in gegaan bent met leningen dan leer je vanzelf selectief te zijn of helemaal niet meer aan leningen te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 april 2017 @ 19:20:

Ik geef het gewoon weg. Als ik het missen kan dus. Scheelt een hoop gestress en gedoe om het weer terug te krijgen.Dit. Ik help wel eens iemand even de week door, vrienden of familie. Of betaal schoenen voor een kind als net de autorekening hoger uitvalt voor alleenstaande vriendin en haar kind nieuwe schoenen nodig heeft. Lenen doe ik niet aan...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Kijk bij mensen eerst eens even om ze je een tientje terug geven.



Is dat al moeizaam, dan zou ik zeker geen grote bedragen aan ze uitlenen.



Ik doe het bijna nooit boven de pakweg 20-30 euro, omdat er te veel zijn die gewoon geen zin hebben om het terug te geven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het kan missen, geef ik het gewoon. Ik doe niet aan lenen. Ja, aan mijn zusje een keer toen ze net een huis gebouwd hadden en de auto het begaf, maar zij wilde dat absoluut terugbetalen. Met rente. Vond ik echt niet nodig.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven