Heb jij je kat al aan de lijn?

21-04-2017 14:36 104 berichten
https://www.rootsmagazine.nl/2017/04/21/huiskat/



"Huiskatten eten niet alleen kattenbrokjes, het zijn vleeseters en ze jagen graag. Op vogels bijvoorbeeld. Of kikkers. Welk effect al die poezenbeesten hebben op wilde dieren in de natuur, dat is uitgezocht door Anna Steen en Jasja Dekker. Zij komen met cijfers die je doen duizelen. Alleen al de huiskatten pakken 56 tot 96 miljoen prooien, zoals vogels en muizen. De verwilderde katten, die het zonder brokjes moeten stellen, pakken minimaal 144 miljoen en maximaal 720 miljoen prooien. Je vraagt je af hoe het kan dat mensen nog zoveel vogels tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling."
Alle reacties Link kopieren
quote:Iphi schreef op 21 april 2017 @ 15:11:

Wij hebben juist een kat omdat ze muizen vangt. Gelukkig vangt ze niet zoveel vogels, want dat vind ik altijd wel jammer.

Maar dat de schuur nu nagenoeg muisvrij is, daar ben ik best blij mee!



De onze eet ze ook altijd meteen op, scheelt ook weer in het kattenvoer Mijn pacifist was ook ideaal tegen de muizen. Niet dat ze regelmatig een muis ving, maar haar aanwezigheid was genoeg om de muizen weg te jagen.
quote:Mevrouw75 schreef op 21 april 2017 @ 15:16:

[...]





Mijn pacifist was ook ideaal tegen de muizen. Niet dat ze regelmatig een muis ving, maar haar aanwezigheid was genoeg om de muizen weg te jagen.



Hier ook. Kat genomen omdat we de muizen niet weg kregen. Aanwezigheid van kat heeft ze hun koffers doen pakken. Hij heeft er nooit een gevangen.

Vogels idem, hij miauwt veel te hard
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf drie katten en mijn buren hebben er ca. 16 en ik heb een recordaantal vogels geteld tijdens de tuinvogeltelling kort geleden.

De katten krijgen thuis te eten, die zijn helemaal niet geïnteresseerd in al de moeite die ze moeten doen om vogels te vangen.

De vogels eten hier ook gewoon rustig, terwijl de katten op 2 meter afstand toekijken (vogelvoer hangt hoog).

Wel vangen mijn katten soms een muisje. Waar ik ze dan ook voor beloon. Dat voorkomt een muizenplaag, alleen maar goed.



En natuurlijk zal een wilde kat prooi vangen, het beest zal toch moeten eten. En ja, dat zal heus wel eens een vogel zijn. Dom van de vogel, had 'ie maar op tijd weg moeten vliegen. Ik lig er niet wakker van.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Overigens eet één van mijn katten wel vogelvoer dat op de grond valt.

Dat hij wel zaad eet (no pun intended ) maar geen vogels zegt wat over zijn intelligentie.... hij heeft niet vooraan gestaan zeg maar.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
quote:Calamitycat schreef op 21 april 2017 @ 15:23:

Overigens eet één van mijn katten wel vogelvoer dat op de grond valt.

Dat hij wel zaad eet (no pun intended ) maar geen vogels zegt wat over zijn intelligentie.... hij heeft niet vooraan gestaan zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 21 april 2017 @ 14:52:

[...]





Aan de lijn als in op dieet misschien Ik dacht dat ik met de kat moest bellen, teveel K3 gehoord (wie heb ik aan de lijn, hallo hallo). Hmm nu ga ik ineens anders denken over dat nummer.
Alle reacties Link kopieren
dat is toch de natuur. Waarom denk je dat bijvoorbeeld een eend wel 10 kuikens krijgt? Moeder natuur had allang door dat die zwemmende kleine eendjes een makkelijke prooi zijn voor allerlei dieren. Met een beetje mazzel worden er 2 volwassen.

Idem met muizen, die krijgen ook nestjes met meerdere jonkies. Stel dat die allemaal volwassen worden, dan zit je met een muizenplaag.

Het is de natuur. En survival of the fittest. Mijn niet al te slimme kat vangt vogeltjes. De ander muisjes (ieder z'n expertise). Ik neem maar aan dat ze niet de meest fitte/slimme exemplaren vangen dus ook beter voor de soort.
Alle reacties Link kopieren
Karpers en snoeken moeten ook aangelijnd worden. Die eten al die schattige eendenkuikentjes op.

En ik denk ook dat heel veel kikkers voor zouden stemmen als er een wetsvoorstel komt voor het aanlijnen van reigers.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
LaFolie heeft wel een punt TO. Ik vind de bio industrie zorgwekkend, voor ons milieu en dus ook voor de leefomgeving van katten, maar ook hun prooien. Katten hebben een jachtinstinct, wij weten immers wel beter. En eerlijk zit ik er niet op te wachten overspoeld te worden door muizen, ratten en zoveel vogels.
quote:jopee schreef op 21 april 2017 @ 15:32:

dat is toch de natuur. Waarom denk je dat bijvoorbeeld een eend wel 10 kuikens krijgt? Moeder natuur had allang door dat die zwemmende kleine eendjes een makkelijke prooi zijn voor allerlei dieren. Met een beetje mazzel worden er 2 volwassen.

Idem met muizen, die krijgen ook nestjes met meerdere jonkies. Stel dat die allemaal volwassen worden, dan zit je met een muizenplaag.

Het is de natuur. En survival of the fittest. Mijn niet al te slimme kat vangt vogeltjes. De ander muisjes (ieder z'n expertise). Ik neem maar aan dat ze niet de meest fitte/slimme exemplaren vangen dus ook beter voor de soort.Nou, en dit. Ik weet dat er nog veel te behalen valt op het gebied van nieuwe nestjes bij katten en dat het aantal echt minder kan, maar over het algemeen is het inderdaad, wat Jopee al zegt, de natuur.
Ik vind het overigens een verademing hier gewoon te lezen dat mensen durven toe te geven dat hun kat buiten komt. Ik lees hier al jaren over gehele kattenverblijven in de tuin en 'ik heb een binnenkat'. Fijn dat de reacties anders zijn tegenwoordig. Een kat hoort buiten te zijn als die dat wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 21 april 2017 @ 15:35:

Karpers en snoeken moeten ook aangelijnd worden. Die eten al die schattige eendenkuikentjes op.

En ik denk ook dat heel veel kikkers voor zouden stemmen als er een wetsvoorstel komt voor het aanlijnen van reigers.
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote:Fleet schreef op 21 april 2017 @ 15:40:

Ik vind het overigens een verademing hier gewoon te lezen dat mensen durven toe te geven dat hun kat buiten komt. Ik lees hier al jaren over gehele kattenverblijven in de tuin en 'ik heb een binnenkat'. Fijn dat de reacties anders zijn tegenwoordig. Een kat hoort buiten te zijn als die dat wil.Bij mij is het zelfs zo erg dat mijn poes niet meer op de katten bak gaat, maar het in de tuin doet ( wel onze tuin!, plekjes zat), en ook geen water meer drinkt uit het waterbakje binnen. Drinkt uit de vijver of uit bakjes, dit al meer dan 10 jaar!
TO heeft liever de pest of andere ziekten weer terug?

(Lesje van vroeger: ratten verspreiden de pest, zonder jagende katten worden we vergeven van de ratten)
Alle reacties Link kopieren
Hier is Poes ook veel buiten ( wonen op een boerderij en de buren wonen 500m verderop ). Op wat vliegen na heeft ze nog niets gevangen. Daar hebben we onze herder voor, die graaft muizen op uit het veld en vangt gemiddeld 2 duiven per week. Ohja en ze krijgen allebei voldoende? te eten dus daar ligt het niet aan
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een binnenkat, die doet niets behalve de verdwaalde bromvliegen/muggen/spinnen om zeep helpen nadat ze de moed heeft gevonden(en klepperbekken tegen de vogels voor het raam).



Jaren geleden had ik een buitenkat en hield ik een scorelijst bij, ik turfde elke dag zo vijf muizen af.

Ik denk dat zij in al die jaren misschien drie vogels heeft gepakt(twee mollen en één keer rende ze over de daken met een goudvis uit een vijver).



Ik zou mij meer zorgen maken over kinderen en volwassen die alles op straat/in de sloot/bosjes keilen aan plastic en consorten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen buiten. Ze houden ervan om vliegen, muggen, vlinders, spinnen en wormen te vangen. De vliegen en muggen eten ze op, de rest leggen ze braaf bij mijn tuindeur neer. Cadeautje voor mij denk ik.. super

1 van mijn katten heeft ooit een vogel gevangen. Wel vermoord, niet opgegeten want ze hebben geen honger.

Katten zijn jagers en jagers moeten kunnen jagen.
Kijk. Sommige mensen zijn een beetje in de war. Logisch, menselijk, maar dit is hoe het echt zit. We wonen gewoon in het wild. De natuur, daar wonen we in. We hebben er dan wel wegen gemaakt en mooie grasveldjes enzo, het is en blijft de natuur. De hele wereld, is gemaakt van de natuur.



Dus, jawel, een kat is wel een wild dier. We hebben ze dan wel geconditioneerd om afvalvlees in marinade van een lekker sausje uit blik te eten. Maar dat vlees, loopt gewoon los rond. Jawel. In jouw huis wonen ook spinnen, muizen, soms zelfs een vogeltje die onder een dakpan leeft.



Je bent dus in de war. De natuur, bestaat eigenlijk helemaal niet, zo kun je het ook zeggen. Er is geen verschil tussen de natuur en een woonwijk. Die woonwijk, staat midden in de natuur. Eng idee? Welnee, daar hebben we muren, deuren, ramen, schoonmaakmiddelen, pesticide en muizenvallen voor.



Katten komen ook niet buiten, ze zitten soms in een huis. Ze leven gewoon buiten, mensen zien dat alleen anders. Je moet het bekijken zoals Midas Dekkers dat deed, ga eens een boek lezen van hem anders. Je kunt de natuur niet buitensluiten, want we wonen er middenin. Wij zijn zelf de raarste vogels die er bestaan op deze planeet. Vraag maar aan Midas.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 21 april 2017 @ 14:59:

[...]





Dit slaat toch helemaal nergens op? Dat snap je zelf hopelijk ook?



Want? Uitleg? Het is makkelijk roepen dat iets nergens op slaat, zo kun je je gelijk ook halen ja.



LaFolie heeft gewoon gelijk. Katten hebben jachtinstinct (althans, sommige, vele zijn ook liever lui dan moe), maar mensen weten wel beter, zou je zeggen. Desondanks heb je daar blijkbaar geen moeite mee. Zijn kippen geen vogels dan?



Als je graag meer vogels wilt is niet het aanlijnen van de kat dé oplossing, maar:

1. minder tegels en meer groen in tuinen en steden

2. minder gemaaide weides. Laat dat gras lekker hoog staan, dan kunnen de weidevogels er broeden (en hebben de bijen ook nog wat te eten, win-win!).



Oh ja, ik heb ook een kat en die heeft in zijn 12-jarige leven wel 2 keer een vogel en 1 keer een kikker gevangen. Hij heeft het vaker geprobeerd, maar hij is gewoon te dom om te jagen. En hij is lui. Hij krijgt thuis verse brokjes, waarom dan moeilijk doen?

Verder vraag ik me af hoe ze aan die getallen komen. Ik vind 56-96 nogal een grote marge namelijk, om maar niet te spreken over het verschil tussen 144 en 720...
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt het je inderdaad af hoe het komt dat mensen zoveel vogels in de tuin tellen. Geen enkele reden dus om die katten aan de lijn te doen.
Heb het hier ook al eerder gezegd maar 5 katten aan de lijn lijkt me erg lastig.



Maar als het je geruststelt de enige kat die wel eens vogels ving heeft compleet geen gebit meer. Ze heeft als aanlooppoes duidelijk lang voor zichzelf moeten zorgen. De oorzaak is dan ook de mens en niet zij zelf. Verder heb ik mijn eigen wildcamera als ik mijn gordijn open doe kijk ik regelrecht in het nest van een broedende houtduif en ik heb een broedende merel in mijn Duivelsboom waar klimop bij omhoog groeit. De vogels hier zijn volgevreten van de winter.



Waar ik erg op moet letten is de hond, zij wil achter watervogels aan.
Ik heb overigens wel een keer onze obese kat aan de lijn gehad. Vreselijk duur dieetvoer in piepkleine zakjes. Meneer vond het vreselijk vies. Dus dat heeft idd wel wat impact gehad op het vogelquotum in onze tuin die zomer..
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 21 april 2017 @ 14:58:

De vergelijking met wild slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een kat is geen wild dier, dat is het hem nou net.



Ik vind het enorm asociaal om je kat buiten je eigen huis los te laten lopen. Los van de overlast voor buren richten ze schade aan de natuur aan (zie onderzoek in dat artikel)Mensen richten veel meer schade aan.
http://m.knack.be/nieuws/ ... rticle-opinion-82781.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 21 april 2017 @ 15:23:

Overigens eet één van mijn katten wel vogelvoer dat op de grond valt.

Dat hij wel zaad eet (no pun intended ) maar geen vogels zegt wat over zijn intelligentie.... hij heeft niet vooraan gestaan zeg maar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven