De NAM gaat mogelijk strafrechtelijk vervolgd worden.

20-04-2017 20:30 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat kan strafrechtelijke vervolging eigenlijk bijdragen aan schadeafhandeliing ???? Weet iemand dat? Wordt schade dan sneller of alsnog vergoed?



https://www.nrc.nl/nieuws ... ek-doen-naar-nam-a1555241



Er moet toch een strafrechtelijk onderzoek komen naar de vraag of bewoners van beschadigde huizen in levensgevaar zijn gebracht door de gasboringen in Groningen. Volgens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden zijn er aanwijzingen dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) met het boren naar gas zo veel schade aan woningen heeft aangericht dat er mogelijk sprake was van levensgevaar.



Het Openbaar Ministerie moet nu een onderzoek instellen naar de NAM en de schade die de gaswinning tussen 1 januari 1993 en 14 april 2015 heeft veroorzaakt.

“Naar het oordeel van het hof is een onderzoek naar de bewijsbaarheid van dat feit ten onrechte achterwege gebleven. Een dergelijk onderzoek moet nu eerst worden verricht, waarna definitief kan worden beoordeeld of vervolging moet plaatsvinden.”



De Groninger Bodem Beweging en enkele individuen hadden via een zogeheten artikel-12-procedure geklaagd over het feit dat het OM besloot geen strafrechtelijke vervolging in te stellen. Normaal gesproken bepaalt het OM zelf of het tot vervolging overgaat, maar de rechter kan het OM daar via een artikel-12-procedure ook toe dwingen.

Gerard Spong, advocaat van de Groninger Bodem Beweging, reageert verheugd: “We zijn ontzettend blij. We hebben de blaren van onze tong gepleit om dit voor elkaar te krijgen.”



NAM verrast

De NAM laat in een reactie weten kennisgenomen te hebben van de uitspraak en verrast te zijn door de uitspraak. “Het Openbaar Ministerie en het Hof hebben bij eerdere aangiften steeds geoordeeld dat er geen reden was voor vervolging.”

Wel benadrukt de NAM dat dit niet automatisch betekent dat het ook gedagvaard zal worden. “Dit hangt af van de uitkomst van het onderzoek.” Wel zegt het gasbedrijf volledig mee te werken met het onderzoek.



Aangifte

Spong zei eerder over zijn besluit om aangifte te doen tegen de NAM:

“De NAM heeft door het willens en wetens blijven boren in Groningen, terwijl zij donders goed doorhad welke risico’s daarmee waren gemoeid, talloze mensenlevens in gevaar gebracht. Dat is schandalig en de strafrechter dient daar een oordeel over te vellen.”

Een eerdere poging vervolging af te dwingen, mislukte. Spong en zijn kantoorgenoot Emile van Reydt kondigden toen aan desnoods door te procederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg.

Dinsdag besloot demissionair minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD) de gaswinning vanaf oktober met 10 procent te verminderen om te kijken of dat voor minder aardbevingen zorgt. Dat deed Kamp na een advies van het Staatstoezicht op de Mijnen. De toezichthouder adviseerde verder de boringen zo gelijkmatig mogelijk over het jaar te verdelen.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Geen idee maar volg dit topic.
anoniem_337529 wijzigde dit bericht op 20-04-2017 20:41
Reden: stomme spelfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je titel is iets te voorbarig, er wordt nog onderzocht of de NAM strafrechtelijk vervolgd zal worden. Maar zeker een interessante ontwikkeling.



En het antwoord op je vraag weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je binnen het strafrecht weer andere schadebepalingen hebt (letselschade?) Dan bij privaatrechtelijke schade. Ik weet alleen niet hoe NOG een schaderegeling bijdraagt aan het welzijn.
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld dat er een goede regeling moet komen voor de schade van de huiseigenaren. Of dat dan de NAM of de Nederlandse Staat (die immers opdracht gaf voor de boringen) moet zijn, kan ik niet beoordelen.



Wat ik interessanter vind is: in hoeverre is de staat, of een bedrijf dat in opdracht werkt van de staat, verantwoordelijk voor alle schade die daardoor ontstaat? Bijv. bewezen is dat mensen die binnen een bepaalde afstand van een snelweg wonen, meer giftige stoffen en fijnstof inademen dat hun gezondheid kan schaden. Kan je dan het constructiebedrijf dat in opdracht van de overheid die nieuwe snelweg door je achtertuin heeft aangelegd, ook aansprakelijk stellen? Of de overheid zelf? En wie bepaalt dan ie er nou precies verantwoordelijk is: de BAM of een ander bedrijf dat die snelweg aanlegde, of de overheid, in wier opdracht dat gebeurde?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
.
ladymadonna wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:31
99.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van kerken uit de Middeleeuwen, tot aan nieuwbouwhuizen.

Alles kan beschadigd worden. Leeftijd maakt niet uit.

De oudste kerken in het aardbevingsgebied, bijvoorbeeld in Holwierde, Leermens, Bedum en Hellum stammen uit de elfde eeuw. Ze hebben alles overleefd en raken nu ineens collectief beschadigd.



Maar....... er is geen enkel gevaar. Doorwinnen maar en we sturen wel even een stukadoor langs om de scheuren dicht te smeren.

Versteviging laat in veel gevallen nog op zich wachten.



http://www.nu.nl/binnenla ... roningen-verstevigen.html



In het Groningse aardbevingsgebied moeten 170.000 woningen en andere gebouwen zoals scholen worden verstevigd, 80.000 méér dan eerder werd gedacht.

Dat blijkt maandag uit onderzoek van onderzoeksbureau Van Rossum, dat is uitgevoerd in opdracht van de provincie Groningen.

Uit eerder onderzoek van minister Kamp bleek dat er in aardbevingsgebied 90.000 panden moesten worden verstevigd. Het aantal is nu hoger omdat in het onderzoek van de minister geen hoogbouw, zoals flats, is meegenomen.

Dat is volgens de provincie vreemd. "Ook in die flats wonen mensen", zegt gedeputeerde William Moorlag. "Hoogbouw is bij een aardbeving kwetsbaar omdat er een soort slingereffect kan optreden."
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de NAM een misdadige bende, dus vervolgen? JA!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik hoop voor alle Groningers dat er iets uit dat onderzoek komt. Hoe dan ook zou ik het volkomen terecht vinden dat er schadevergoedingen komen, of dat nu vanuit NAM is vanuit de overheid. Het is schandalig wat er daar gebeurt, en er wordt genoeg aan verdiend dus me dunkt dat ze ook best wat terug kunnen geven. Ja, ik hoop echt dat de vervolging doorgaat. Wellicht dat er dan eens gerevalueerd wordt of er überhaupt wel doorgegaan moet worden met boren (maar dat is vast ijdele hoop).
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 22 april 2017 @ 14:22:

Ik vind de NAM een misdadige bende, dus vervolgen? JA!Als je dat vindt moet je wel consequent zijn en heel Nederland (incl. alle Nederlanders) misdadig vinden. We hebben met z'n allen meer dan vorstelijk geprofiteerd van alle gaswinning. Zonder gas was de NL welvaartsstaat met alle leuke dingen voor de mensen niet mogelijk geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 22 april 2017 @ 18:36:

[...]





Als je dat vindt moet je wel consequent zijn en heel Nederland (incl. alle Nederlanders) misdadig vinden. We hebben met z'n allen meer dan vorstelijk geprofiteerd van alle gaswinning. Zonder gas was de NL welvaartsstaat met alle leuke dingen voor de mensen niet mogelijk geweest.





Heel leuk dat ze Schiphol ervan hebben aangelegd en de renovatie van het Rijksmuseum ermee hebben gefinancierd, maar hier zitten we LETTERLIJK met de brokken, waarvoor al jarenlang wordt weggekeken door de regering, Shell en de NAM.







https://www.npo.nl/2doc-d ... /04-03-2017/VPWON_1270133



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 22 april 2017 @ 20:15:

[...]





Heel leuk dat ze Schiphol ervan hebben aangelegd en de renovatie van het Rijksmuseum ermee hebben gefinancierd, maar hier zitten we LETTERLIJK met de brokken, waarvoor al jarenlang wordt weggekeken door de regering, Shell en de NAM.



[afbeelding]



https://www.npo.nl/2doc-d ... /04-03-2017/VPWON_1270133



[afbeelding]



Onze provincie heeft bijkans alle grote overheidsprojecten gefinancierd.

Met de opbrengsten van het gas dan..

Geeft niks, maar laat ons dan nu ook niet met de brokken zitten...
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
http://www.rtvnoord.nl/ni ... -zee-met-omstreden-bureau





Alders neemt afstand

In reactie laat NCG Hans Alders weten zich te distantiëren van de interne CVW-mail. Hij stuurt RTV Noord de volgende verklaring:



'Ik neem nadrukkelijk afstand van de inhoud van de interne mail van de medewerker van het CVW. De interne mail is gebaseerd op vooringenomenheid van het CVW. Zo is er nadrukkelijk GEEN sprake van de inzet van Witteveen+Bos. De NCG vindt dit onacceptabel en spreekt het CVW hierop aan.'



Mag niet aan orde zijn

En verder meldt Alders: 'Voorop staat dat pas nadat gesproken is met de maatschappelijke en bestuurlijke stuurgroep over de uitgangspunten van het nieuwe schadeprotocol en hierover overeenstemming bestaat de operationele invulling opgepakt kan worden. Het voorsorteren door het CVW op een bepaalde uitkomst kan en mag eenvoudig weg niet aan de orde zijn.'
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven