Backpacken ZO Azie

04-04-2017 23:55 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloo,

Alweer de zoveelste over zuid-oost azie maar ik zal het kort houden!



Ik vlieg eind mei naar Bangkok (1 nacht), om vanaf daar de nachttrein (1 nacht) naar Chiang Mai (2 nachten) te pakken. Vanaf Chiang Mai zo snel mogelijk door naar Laos en daar de slow boat (1 nacht) pakken naar Luang Prabang (3 nachten), Vang Vieng (3 nachten) en Vientiane (2 nachten). Daarna doorvliegen naar Hanoi (4 nachten) en die omgeving verkennen!

Dit zijn natuurlijk richtlijnen aangezien we de vrijheid willen houden onze plannen te veranderen! Deze reis moet 3 weken duren, als we herkansingen hebben! Als we slagen verplaatsen we de vlucht naar 2,5 week later en willen we de rest van Vietnam en misschien nog een gedeelte van Cambodja zien!



Heeft iemand op- of aanmerkingen (bv. over de tijd en route), tips of ideeën? Wordt heel erg gewaardeerd



Groetjess
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 13 april 2017 @ 10:27:

Mayou, ja dat doen ze handig. Toch blijf ik zelf met reisboeken een sucker voor papier. Ik scheur thuis voorzichtig de hoofdstukken eruit van gebieden waar ik NIET heen ga. Vaak scheelt dat al de helft of driekwart van een gids Ja da's ook een goeie!!
Alle reacties Link kopieren
Hey die spotted by locals kende ik niet. Bedankt voor de link!
Alle reacties Link kopieren
Blijf het zeggen, maar heel erg bedankt allemaal!!!



@Patsy Interessant, maar waarom precies? Maakt dat (in geval van slagen en dus doorreizen) de reis juist niet moeilijker? Bangkok-Pakse is namelijk best een goede verbinding (vliegend). En vanaf het noorden lijkt het me makkelijker om door te reizen (bijvoorbeeld naar Chiang Mai of Hanoi) of zie ik dat verkeerd? Denk dat we het echte 'chillen' overal wel kunnen doen hoor ;) We zijn redelijk relaxed met zn allen, en zeker een mooi eiland op het laatst helpt daar natuurlijk bij!



Verder fijne tips over het geld en reisgids Thanks



quote:patsy--stone schreef op 11 april 2017 @ 20:48:

Wat betreft jullie nieuwe plan... ik zou het andersom doen. Vliegen naar Luang Prabang, over land naar midden- en zuidelijk Laos reizen. 4000 islands ook meepakken, lekker relaxen op het eind. Dan met de bus naar Pakse en eventueel vliegen naar Bangkok (of eerst nog naar een Thais eiland voor nog meer relaxen, want bij 4000 islands kun je niet echt goed zwemmen en heb je ook geen masseurs), of met de bus naar Bangkok.



En koop een reisgids, bijvoorbeeld een Lonely Planet of Rough Guide. Daarin vind je al van alles over de highlights, hoe lang het duurt van A naar B en welke type vervoer er gaat, hoe en waar je visa kunt regelen en hoeveel die kosten, gevaren, openingstijden, het eten, de taal, etc etc. Zelfs 'suggested itineraries' oftewel kant en klare routesuggesties.

En lees reisverslagen op bijvoorbeeld www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com



Op veel plekken in Laos accepteren ze ook Thais geld (baht). Laotiaanse kip pinnen kan maar voor maximaal aan €70 tegelijk en dat is na twee dagen ofzo alweer op, zo blijf je bezig met pinnen... en soms doet de enige pinautomaat in een dorp het niet. Dus zorg voor cash back-up in euro's of baht. En het pinnen kan ook nog per keer extra geld kosten als je bank transactiekosten rekent. Ik hoorde ook van mensen met Rabobankpasje dat zij nergens konden pinnen in Laos.
Alle reacties Link kopieren
Waarom beginnen in het noorden: omdat je dan begint met cultuur, steden, tempels en natuur, en eindigt met de relaxte 4000 islands.

Ik ben zelf met de trein naar Vientiane gegaan en toen Vang Vieng, Luang Prabang, en weer terug naar Vientiane om naar Midden-Laos te gaan. Dus het hele stuk Vientiane - Luang Prabang heb ik dubbel gedaan, dat zou ik niemand aanraden!

Maar ook de slow boat tussen Chiang Pai (als ik het goed heb) en Luang Prabang lijkt mij niks. Dus vandaar lijkt vliegen van Bangkok naar Luang Prabang mij de beste optie die ik zelf bij nader inzien ook had moeten kiezen. (Maar ik zat toen in een fase dat ik mijn vliegverkeer wilde beperken.)



Als je makkelijk naar Pakse kan vliegen, dan geldt dat andersom toch ook?



In 2009 was het nog zo dat het lastig was om aan de zuidgrens van Laos ter plekke je visum te kopen. Dat moest je dan al van tevoren regelen bijvoorbeeld in Bangkok. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit.



Nou ja, het is jullie reis en er is natuurlijk van alles mogelijk. Hoe je het ook indeelt, ik zou wel zorgen dat je NIET (net als ik) grote stukken over land dubbel moet doen. Dat kost zoveel tijd, zweet en ook extra geld. Maar vooral tijd, en dat hebben jullie niet zoveel. Bijvoorbeeld Luang Prabang - Vientiane is 11 uren met de bus, maar vergeet ook niet daarbij te tellen dat je voor elke 'verhuizing' ook nog eerst nog je spullen moet inpakken, uitchecken, reizen naar een busstation (in mijn herinnering vaak 3 tot 6 kilometer buiten de stad!), en na aankomst ook weer je weg zoeken, van busstation naar hotel zoeken, etc. Voor je het weet ben je 24 uur verder voordat je weer tijd (en daglicht en energie) hebt om iets leuks te doen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
TO, één verzoek: ga alsjeblieft niet op bezoek in een weeshuis, school of iets dergelijks. Die kinderen zien al veel teveel westerlingen komen en gaan als vrijwilligers en het zijn geen aapjes. Als je iets voor de kinderen daar wilt doen (en als je je realiseert dat ruim 6% van de kinderen daar niet ouder dan 6 jaar wordt en nog steeds een behoorlijk deel van de bevolking analfabeet is dan wil je dat vast) geef dan aan een organisatie die zich ter plekke voor hen inzet. Bijvoorbeeld Big Brother Mouse (richt zich op lezen en kinderboeken, http://www.bigbrothermouse.com) of Lao Friends Hospital for Children (gratis gezondheidszorg voor kinderen, doen ook aan opleiden en lokale outreach projecten op het gebied van gezondheid, https://fwab.org/laos/).



Andere organisaties die actief zijn in Laos (maar waar ik nog niet voldoende vanaf weet om te steunen) zijn bijvoorbeeld:



Schools for Kids in Laos (http://www.sklinc.org/about/about-skl)

School Support Laos (https://schoolsupportlaosenglish.wordpr ... w-we-work/)

Aid Children with Disabilities in Laos (http://acdalaoss.weebly.com/about-acda.html)

Child's Dream (http://childsdream.org/laos/)



Dank!
quote:patsy--stone schreef op 17 april 2017 @ 14:44:

Maar ook de slow boat tussen Chiang Pai (als ik het goed heb) en Luang Prabang lijkt mij niks.



Huay Xai



Chiang Pai ken ik niet, maar vermoed dat je Chiang Rai bedoelt? Dat is ruim 100 km verderop in Thailand, Huay Xai is tegen de grens aan in Laos en dat is waar de slowboat vertrekt. Andersom kan ook, van Luang Prabang naar Huay Xai en dat is qua aantal passagiers rustiger (schijnt), ik weet alleen niet of het in verband met de stroomrichting van de rivier aan te raden is.



quote:patsy--stone schreef op 17 april 2017 @ 14:44:

In 2009 was het nog zo dat het lastig was om aan de zuidgrens van Laos ter plekke je visum te kopen. Dat moest je dan al van tevoren regelen bijvoorbeeld in Bangkok. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit. Een stuk beter. Je kunt tegenwoordig bij de meeste grensovergangen je VOA aanschaffen, ook bij Chong Mek in het zuiden (dat is de grensovergang het dichtste bij Pakse (https://www.travelfish.org/visas/laos).quote:patsy--stone schreef op 17 april 2017 @ 14:44:

Nou ja, het is jullie reis en er is natuurlijk van alles mogelijk. Hoe je het ook indeelt, ik zou wel zorgen dat je NIET (net als ik) grote stukken over land dubbel moet doen. Dat kost zoveel tijd, zweet en ook extra geld. DIt is een heel goede tip. De wegen zijn de laatste jaren op veel plekken fors verbeterd, maar reizen in Laos kost nog steeds veel tijd. Bouw dus voldoende marge in in je reisschema.
Het uiterste noorden van Laos is trouwens ook mooi, provincies Bokeo en Luang Namtha, en er zijn allerlei mogelijkheden voor trekking en ander ecotoerisme. Ik heb zelf GibbonX gedaan en hoewel duur was het ontzettend de moeite waard.



Ik zou me dus eerder op of noord, of zuid richten voor een eerste keer in Laos.
quote:patsy--stone schreef op 13 april 2017 @ 10:27:

Mayou, ja dat doen ze handig. Toch blijf ik zelf met reisboeken een sucker voor papier. Ik scheur thuis voorzichtig de hoofdstukken eruit van gebieden waar ik NIET heen ga. Vaak scheelt dat al de helft of driekwart van een gids. Dan houd ik wel allerlei handige plattegronden en basisinfo over. En als ik dan in een stadje ben, haal ik de pagina met die plattegrond ook uit mijn gids zodat ik bij wijze van spreken niks mee op straat hoef te nemen (ook geen e-reader dus voor een digitale gids), alleen dat ene papiertje met de plattegrond, en wat cash.



Met romans enzo ben ik wel over op e-reader. Ideaal. Maar in een reisboek(je) maak ik graag veel aantekeningen erbij, bijvoorbeeld van dingen die ik online heb gevonden. Ik weet niet, ik vind het met papier gewoon makkelijker om 'die ene bladzijde' terug te vinden enzo. En je hoeft dus niet perse met een elektronisch apparaat over straat 's avonds. Nou is Azië best veilig maar in Zuid-Amerika vind ik het prettiger om alleen papier bij me te hoeven hebben.



Ohhh ik zou nooit een bladzijde uit m'n lonely planet scheuren. Zonde! Ik maak wel soms foto's van de betreffende pagina's en kijk daar dan op. Maar eigenlijk zit ie standaard in m'n rugzak. Net als een papieren boek.



Niet echt tips voor to. Behalve dat je natuurlijk ook Laos voor een wat ruimere vakantie kunt laten en in drie weken ook alleen Vietnam kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 17 april 2017 @ 17:00:

[...]





Ohhh ik zou nooit een bladzijde uit m'n lonely planet scheuren. Zonde!



Haha, nou voor mij is het echt een gebruiksvoorwerp. En het komt maar zelden voor dat ik hetzelfde boek een tweede keer gebruik. En dan nog blijft het gewoon bruikbaar.



Een vriendin van mij vindt het zelfs zonde om fietsplattegronden te vouwen op plekken waar nog geen vouw zat. Terwijl dat toch echt nodig is als je er eentje al fietsend wilt gebruiken op je stuurtas bijvoorbeeld. Maar zij is dan ook iemand die een papieren roman leest met het boek amper open, zodat de rug van het boek geen vouw krijgt en het boek er gloednieuw uit blijft zien. Vermoeiend lijkt mij dat. Maar goed, ieder zijn meug!
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 17 april 2017 @ 17:17:

[...]





Haha, nou voor mij is het echt een gebruiksvoorwerp. En het komt maar zelden voor dat ik hetzelfde boek een tweede keer gebruik. En dan nog blijft het gewoon bruikbaar.



Een vriendin van mij vindt het zelfs zonde om fietsplattegronden te vouwen op plekken waar nog geen vouw zat. Terwijl dat toch echt nodig is als je er eentje al fietsend wilt gebruiken op je stuurtas bijvoorbeeld. Maar zij is dan ook iemand die een papieren roman leest met het boek amper open, zodat de rug van het boek geen vouw krijgt en het boek er gloednieuw uit blijft zien. Vermoeiend lijkt mij dat. Maar goed, ieder zijn meug!Haha nee ik ben neurotisch op een andere manier. Ik denk dan "wat als....ik daar toch ineens heen ga". Reisplannen wijzigen wel eens. En ik ben ook zo'n sufneus die met z'n lonely planets wil pronken in de boekenkast.
Alle reacties Link kopieren
Tegen de tijd dat je er toch ineens heen gaat is er allang een nieuwe LP uit.



En TO, zoals ik al eerder zei ergens hiervoor: ik zou ook van noord naar zuid reizen, is makkelijker vanuit Thailand
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik ben ook van de partij deze zomer om te gaan backpacken in ZO Azie! Ik ben al twee maanden in Azië om te studeren. Tot nu toe heb ik Vietnam, Taiwan en de Filipijnen bezocht. Begin juli ben ik vrij tot begin september heb ik vrije tijd om te backpacken. De vlucht naar Bangkok is al geboekt. Ik heb dus twee maanden om te gaan backpacken waar ik Thailand, Laos/Cambodja, Maleisie en Indonesie wil gaan bezoeken. Het enige waar ik aan gebonden zit, is dat in na een maand reizen weer terug in Bangkok moet zijn om vervolgens mijn reis samen met een vriendin voort te gaan zetten in Maleisie. En dat ik in september, na ruim een half jaar Azië, weer terug naar Europa moet...
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 18 april 2017 @ 04:30:

[...]





Haha nee ik ben neurotisch op een andere manier. Ik denk dan "wat als....ik daar toch ineens heen ga". Reisplannen wijzigen wel eens. En ik ben ook zo'n sufneus die met z'n lonely planets wil pronken in de boekenkast.



Ja mijn plannen wijzigen ook wel eens, maar meestal niet zo dat ik opeens naar een compleet andere uithoek ga die me niet leuk leek of te lastig te bereiken was. Veel landen hebben al zo veel leuks te bieden, dat ik van tevoren kies welke regio's me het meest aanspreken.



En ook bij mij staan ze in de kast hoor. Die ruggen blijven gewoon leesbaar.

Ik had vroeger ook een wereldkaart met pinnetjes in mijn hal, maar op een gegeven moment hoefde ik die niet meer.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Net even de vliegverbinding tussen Bangkok en Luang Prabang gekeken en is inderdaad ook een goede en goedkopere dan Pakse! Is inderdaad ook een optie! Had alleen het idee dat doorreis mogelijkheden vanaf zuid Laos minder zouden zijn maar vanaf daar kan je natuurlijk wel weer naar Thailand en zo verder!! (Indien slagen natuurlijk, niet de eerste 3 weken!)



Heeft er verder iemand verstand van het aanschaffen van een visum voor Laos? Nu druk ermee bezig en kan natuurlijk online, maar als het bij grensposten geen problemen oplevert kan dat daar natuurlijk ook! Dan is er waarschijnlijk wel weer verschil tussen Luang Prabamg AirPort en een grenspost met de bus lijkt me, iemand ervaring?





quote:patsy--stone schreef op 17 april 2017 @ 14:44:

Waarom beginnen in het noorden: omdat je dan begint met cultuur, steden, tempels en natuur, en eindigt met de relaxte 4000 islands.

Ik ben zelf met de trein naar Vientiane gegaan en toen Vang Vieng, Luang Prabang, en weer terug naar Vientiane om naar Midden-Laos te gaan. Dus het hele stuk Vientiane - Luang Prabang heb ik dubbel gedaan, dat zou ik niemand aanraden!

Maar ook de slow boat tussen Chiang Pai (als ik het goed heb) en Luang Prabang lijkt mij niks. Dus vandaar lijkt vliegen van Bangkok naar Luang Prabang mij de beste optie die ik zelf bij nader inzien ook had moeten kiezen. (Maar ik zat toen in een fase dat ik mijn vliegverkeer wilde beperken.)



Als je makkelijk naar Pakse kan vliegen, dan geldt dat andersom toch ook?



In 2009 was het nog zo dat het lastig was om aan de zuidgrens van Laos ter plekke je visum te kopen. Dat moest je dan al van tevoren regelen bijvoorbeeld in Bangkok. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit.



Nou ja, het is jullie reis en er is natuurlijk van alles mogelijk. Hoe je het ook indeelt, ik zou wel zorgen dat je NIET (net als ik) grote stukken over land dubbel moet doen. Dat kost zoveel tijd, zweet en ook extra geld. Maar vooral tijd, en dat hebben jullie niet zoveel. Bijvoorbeeld Luang Prabang - Vientiane is 11 uren met de bus, maar vergeet ook niet daarbij te tellen dat je voor elke 'verhuizing' ook nog eerst nog je spullen moet inpakken, uitchecken, reizen naar een busstation (in mijn herinnering vaak 3 tot 6 kilometer buiten de stad!), en na aankomst ook weer je weg zoeken, van busstation naar hotel zoeken, etc. Voor je het weet ben je 24 uur verder voordat je weer tijd (en daglicht en energie) hebt om iets leuks te doen.
Alle reacties Link kopieren
visum kan je krijgen on arrival! Heb ik toen ook gedaan. Weet niet meer wat kostte, 30 euro ofzo? Je moet wel ik meen 1 pasfoto afgeven.

Als je naar Vietnam gaat moet je van te voren wel visum aanvragen. Althans je krijgt eerst een soort uitnodigingsbrief en die geef je dan af en krijg je je visum op vliegveld. Geloof dat over land het net iets anders werkt.

Cambodja als je daar heen wil kan ook on arrival. Waar je op moet passen is voor de scam, je komt dan aan bij een restaurantje waar ook een paar mensen van de douane zitten. Die proberen je wijs te maken dat je daar je visum moet regelen. Ze zijn super gehaaid, ik heb echt veel backpackervaring en ik trapte er ook in :S

Thailand is makkelijkste, je komt aan en krijgt een stempel en dat is dat

Als je nog wat pasfotos hebt die meenemen, maar je kan ook als je als eerste bijv naar Thailand gaat in Khao san road fotos laten maken.
quote:bckpckskp schreef op 19 april 2017 @ 00:03:

Heeft er verder iemand verstand van het aanschaffen van een visum voor Laos? Nu druk ermee bezig en kan natuurlijk online, maar als het bij grensposten geen problemen oplevert kan dat daar natuurlijk ook! Dan is er waarschijnlijk wel weer verschil tussen Luang Prabamg AirPort en een grenspost met de bus lijkt me, iemand ervaring?





Heb je mijn berichten gelezen? Ik ben eerder dit jaar gevlogen van Bangkok (DMK) naar Luang Prabang en daar is het supermakkelijk om een VOA aan te schaffen. Fotootje inleveren met het ingevulde formulier en je cash erbij ($ of €, ik heb zelf met 50€ betaald en kreeg er $16 voor terug). 5-10 minuten later heb je een mooi plakkaat in je paspoort.



Toen heb ik gepind, eerste automaat binnen lukte niet, maar er is er buiten ook een aantal en daar kreeg ik wel geld uit, en ben in de taxi naar de stad gestapt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Gibbon Experience lijkt ons ontzettend gaaf!! Hoor van alle mensen dat het een must-do is, probleem is dat we niet echt in de buurt van Huai Xai komen! We zien namelijk af van de 2-daagse boot naar Luang Prabang!

Weet iemand een oplossing hiervoor, en of het de moeite waard is om daar heen te reizen?
.
Nee, niet in de weinige tijd die jij hebt. Bovendien is mei / juni niet het beste seizoen. Het is of ontzettend warm of het regent / stormt. Tijdens het regenseizoen kunnen ze vaak niet bij de gebruikelijke drop off komen en zul je een behoorlijk eind naar je boomhut moeten lopen (ik heb ervaringen gehoord van 6-8 uur lopen om er überhaupt te komen, blijft er weinig tijd en energie over om te zippen). GibbonX was toen ik ging basic accommodatie zonder airco of zelfs een fan (geen electriciteit) dus als de regen er nog niet is dan kook je.
Alle reacties Link kopieren
En sommige routes zijn ook gesloten dan
Alle reacties Link kopieren
Onlangs was er een dodelijk incident bij de Gibbon Experience, weet niet of je alweer kunt/wilt boeken.



GE Statement 03/04/2017

Gibbon Experience Accident Statement, April 3rd, 2017



On March 24th, 2017, a tragic accident at The Gibbon Experience has cost the life of an American citizen. We are heartbroken and have currently suspended all Gibbon Experience tours. Knowing that no words can reverse what happened, our sincere condolences, thoughts and prayers go out to all those who have been affected by this accident.



Our guest fell from a zipline 20 meters above the ground after both his strap and safety rope were severed by another zipline cable which was lifted into an abnormal position. The circumstances that lead to this tragedy are described in an accident report detailing the outcome of the investigations conducted by our team. A police report is currently being drafted.



After this first fatal accident, our team has been busy with investigations, technical considerations, religious ceremonies, and moral questioning. For several days, we have been weighing the question if the project should continue or not. Though our hearts are heavy, we have come to the decision to eventually go ahead. The Gibbon Experience was initiated in 1996, born from the wish of giving value to the Lao ancient forest so that local communities would benefit from committing themselves to its conservation. Since then, a National Park has been created, the protection and touristic exploration of which provides direct employment to 150 people. The project is also the main contributor to the province’s tourism sector. Giving it up would put these achievements at peril.



However, continuing is only possible under the condition of an analysis of the human and technical factors that have led to this accident, and subsequent changes within the project. Technical modifications such as the adaptation of cable design rules or the upgrade of safety and evacuation equipment and procedures are already being implemented.



Ongoing organizational changes will ensure better communication, more efficient response in case of an emergency situation, improved quality controls, more trainings, and stricter overall discipline. We are confident that this thorough revision at all levels will lead to improved safety and better service. The progress of the implementation of these measures will be visible in a new section of our website.



All we can do now is to give our best, and hope that the results of our efforts will allow people to regain confidence to continue visiting our forests to experience their beauty and contribute to their protection. We would like to thank to all those assisting, advising and supporting us in this endeavor.



Jef Reumaux, Managing Director



And the Gibbon Experience Team
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hima, even opgezocht en dat is Flight of the Gibbons in Chiang Mai. Maar ik kwam ook een verschrikkelijke review tegen van GibbonX in het regenseizoen. Wat ben ik blij dat ik er in februari was



Edit: ik schreef bovenstaande voordat jij je bericht aanpaste. Dan is er bij beiden iets misgegaan. Vreselijk. Ik herinner me vooral 'safety first' van GibbonX, maar dat je wel zelf verantwoordelijk was om te checken dat je goed aangehaakt was. Je mocht ook zonder gids zippen en we waren 's avonds en 's nachts alleen in de boomhut.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 05 april 2017 @ 16:38:

Zelf vond ik Chiang Mai echt heel leuk, heel relaxed daar. Ben daar toen ook langer gebleven, in totaal een week. Er is op ik meen vrijdag een markt, die is ook echt leuk. Ik weet evt nog wel een superschoon hostel daar met hele vriendelijke eigenaar wat echt om de hoek is van die marktWat is de naam van dat hostel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven