Geld & Recht alle pijlers

Rechtszaak Partneralimentatie

20-04-2017 16:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Vorig jaar ben ik gescheiden en is er een convenant opgesteld dat mijn ex-partner een bepaald bedrag aan partneralimentatie moet betalen (onderhoudsplicht). Dit heeft te maken met het feit dat ik na de scheiding genoodzaakt was om (tijdelijk) bij mijn ouders terug in te trekken en ik door gezondheidsredenen niet in staat was om te werken. In het convenant staat tevens beschreven dat de alimentatie pas vervalt zodra ik ga samenwonen met iemand.



Nu kreeg ik laatst een brief van de advocaat van mijn ex-partner. Hierin stond dat mijn ex-partner stelt dat ik samenwoon en dat ik niet meer behoefte heb aan de onderhoudsbijdrage. Nu is het zo dat ik verhuisd ben, maar ik ben niet samen gaan wonen. Dus wat mijn ex-partner beweert, is niet juist.



Omdat de advocaat van mijn ex-partner inmiddels een verzoekschrift heeft ingediend bij de rechter, werd ik genoodzaakt om ook een advocaat te zoeken.



Hier heb ik binnenkort een afspraak mee, maar mijn vraag voor nu is eigenlijk: Mocht ik deze zaak winnen, zou het dan mogelijk zijn de advocaatskosten te verhalen op mijn ex-partner? Gezien zijn stelling niet juist is en ik door deze actie financieel hard word geraakt.



Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 22 april 2017 @ 19:37:

[...]





Ik ben toch heel benieuwd hoe dit nou zit. Heeft je advocaat hier toevallig nog iets over gezegd?

Bij handelszaken zit er bij een uitspraak in de meeste gevallen wel een proceskostenveroordeling bij, en dat gaat inderdaad aan de hand van een vastgesteld puntensysteem. Is vaak niet kostendekkend. Bij familiezaken is een proceskostenveroordeling echt uitzonderlijk. Tenzij je ex bijvoorbeeld al 5 eerdere zaken is begonnen over hetzelfde onderwerp, schat ik de kans op proceskostenveroordeling klein in bij een zaak als in de OP geschetst. Ik zou je advocaat daarom nog even nadrukkelijk vragen waarom hij/zij denkt dat je een goede kans maakt. Waar baseert hij dat op? Het wordt namelijk bijna standaard gevraagd, maar even zo vaak afgewezen.



Edit: mocht er een proceskostenveroordeling komen, dan gaat dat aan de hand van hetzelfde puntensysteem als bij een handelszaak. Meestal niet kostendekkend dus.



Een uitdraai van het GBA waarbij is gezocht op jouw postcode en huisnummer en waarbij jij het enige zoekresultaat bent lijkt me effectiever.
Alle reacties Link kopieren
Gequote ipv aangevuld
Ben je nu wel weer gezond TO? Kun je niet beter een baan gaan zoeken en voor jezelf zorgen in plaats van dit gevecht aangaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mataranka schreef op 22 april 2017 @ 20:16:

[...]



Een uitdraai van het GBA waarbij is gezocht op jouw postcode en huisnummer en waarbij jij het enige zoekresultaat bent lijkt me effectiever.Zegt nog niks, je hoeft niet volledig op een adres Ingeschreven te staan om samen te wonen hoor
Alle reacties Link kopieren
genoeg ex partners die samenwonen zonder dat de nieuwe geliefde ingeschreven staat.........(want ja die PA moet wel veilig gesteld blijven). En dan heb ik het niet over een hele prille relatie (dan snap ik het nog).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven