Gezondheid alle pijlers

Gezonder eten

03-04-2017 20:42 135 berichten
Het leek me leuk om een groepje met andere gelijk gestemde te zoeken die ook gezonder willen eten.

Dit topic is niet zo zeer bedoeld voor mensen die willen afvallen of aan willen komen maar mensen die tevreden zijn over hun uiterlijk & gewicht maar alleen (te veel) ongezonde dingen eten.

Ik hoop zo tips uit te kunnen wisselen met elkaar en elkaar te kunnen motiveren gezonder te gaan leven.



Stel jezelf voor en leg je probleem uit en dan kunnen we samen aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Ik wou zeggen, lijkt me prima in balans bobobobo,



O: 2 bruine boterhammen met kaas en tuinkers

T: appel

L: 2 boterhammen met paprika spread en 1 snee met komkommersalade

T: Kopje koffie en een gevulde koek

A: Rijst met chinese wokgroente (zonder vlees)

T: borrelnootjes
Alle reacties Link kopieren
O: 1 banaan, 1 appel

T: 1 volkoren boterham met iets sandwichspread en verse bieslook

L: Ik had een salade mee, maar omdat de werkgever een heerlijke paaslunch gemaakt had laat de salade nog even op zich wachten Dus:

1 croissant met chocoladepasta, 1 klein stukje ciabatta (1/4 van zo'n broodje) met filet american, 1 matze met roomboter en suiker,

1 gekookt ei, 1 glas vers geperst sinaasappelsap. Ik had nog wel meer lekkers kunnen eten, maar vond het netjes zo

T: 1 kiwi, klein schaaltje bananenchips, 2/3 boterham met zelfgemaakte hummus (voor het eerst gemaakt!)

A: Zoete aardappel met iets jus, bloemkool, vega-groentenburger met curry, toetje: 100 ml vanillevla

T: 1 pruim, schaaltje aardbeien



Ik merk (zoals wel vaker) dat het bijhouden van je eetgedrag er voor zorgt dat je gezonder eet. Hebben jullie dat ook? Je bent er dan toch bewuster mee bezig en denkt iets langer na voor je 'zomaar' iets eet.



@Jeanine, jaaa tuinkers, dat moet ik ook eens halen!
Oeeeh lekker nokie, zo'n paaslunch! Ja ik merk hetzelfde, als ik mijn eetgedrag bijhoud, ga ik automatisch ook minder snoepen en zo. Dus ik ga proberen dit topic bij te houden ;)



Gisteren:

O: boekweitpannenkoekjes met rijstmelk en mango en wat maple syrup

T: ik zat op een cursus, waar de hele dag een bakje met studentenhaver en druiven voor mijn neus stond, dus daar heb ik gedurende de dag van gesnaaid

L: 4 speltboterhammen met pindakaas en ajvar

T: meer van die studentenhaver (probleem met zo'n bakje wat telkens wordt aangevuld, is dat je geen idee hebt van hoeveel je er nou van gehad hebt. en ik kan het niet laten staan, vind het zooo lekker. Gelukkig is het wel gewoon gezond ;) )

Stuk of 8 cherry tomaten

A: Mijn vriend had zin in hamburgers, dus we hebben een zelfgemaakt broodje hamburger met oude kaas en een lekkere salade ernaast gemaakt. Was lekker!

T: boterham met pasta



Ik had ook nog een feestje, maar heb het bij 1 biertje gehouden, met als gevolg dat ik nu heerlijk fris ben en geen kater heb en aan mijn scriptie kan werken. Moet ik vaker doen, maar dat gaat wel een beetje lastiger als ik met studiegenoten ben. Nu had ik ook niks gegeten op het feestje, we kwamen om 1 uur thuis en ik had flinke trek dus heb nog een boterham met pasta gegeten
Alle reacties Link kopieren
Nokie: Top dat je het gevonden hebt! Jammer dat je niet genoeg van binnenkrijgt. Je kan denk ik niet elke dag alle vitamines binnen krijgen. Ik probeer het een beetje per week te bekijken.



Jullie lijstje zien er goed uit!

Ik vind het fijn om met jullie mijn lijstjes te delen, wat jullie ook zeggen je gaat er toch meer op letten

mijn lijstje van gisteren:

o- havermoutpannenkoekjes van banaan, ei, melk en havermout

l- 4 rijstwafels + meloen met ham

a- broccoli soep ( Dat is zo lekker!) met kokosmelk. en plaattaart met courgette en tomaat.



vandaag ben ik de dag begonnen met een stukje hardlopen

0- halve meloen op en een stukje over gebleven plaattaart

l- bakje broccoli soep en twee boterhammen met smeerkaas 20+

Kan iemand mij trouwens wat meer uitleggen over 20+, 30 + etc kaas. ??

Ik neem nu altijd 20+ smeerkaas omdat dit gezonder zou zijn?



Fijne dag vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag geen lijstje van mij



Ik was vandaag moe en ik denk daardoor behoefte aan suikers (snelle energie). Is dit herkenbaar?? Het is mezelf nooit eerder opgevallen, maar eigenlijk denk ik dat dit wel een normale reactie zal zijn. Ik ben erg benieuwd of dit herkenbaar is!



Tevens heb ik echt behoefte aan noten, maar momenteel heb ik alleen walnoten in huis en daar heb ik geen zin in. Amandelen en cashewnoten eet ik ook graag. Nu had ik alleen noten met chocolade er omheen (voor de visite morgenavond.....oeps). Pecannoten vind ik ook erg lekker, maar erg duur.



Misschien als ik wel noten had kunnen eten dat de behoefte aan suiker ook wel minder was, maar dat weet ik niet.



@Hallo4: Het getal geeft het vetgehalte aan in de droge stof. Oftewel als je alle water uit een kaas verdampt, hoeveel % van wat je overhoudt is dan vet. Doorgaans is een lager vetgehalte (dus 20+) gezonder. Aan de andere kant vinden veel mensen vettere kaas (dus 48+ of dan die 30+) lekkerder, met smeerkaas weet ik niet of je dat verschil ook proeft. Vet in (smeer)kaas bestaat voor het grootste gedeelte uit verzadigd vet, ongezond vet dus, dus 20+ betekent minder ongezonde vetten.
Gisteren:

O: broodje pindakaas

L: speltbagel met gerookte zalm

T: was in Utrecht even bij STACH, en heb daar stukjes brownie en bananenbrood geproeft, en op de markt hier en daar een blokje kaas

A: Pastasalade met radijs, tomaat, gerookte ham en mozarella. Veel groenten met weinig pasta, zo heb ik het graag:)

T: bij mijn ouders, half stukje vlaai. Chipjes en een blonde trappist.



En dan vanochtend ontbeten met een lekkere spelttosti met boerenkaas. Ik ga wel genieten met Pasen, maar ga niet meer volop schranzen zoals voorgaande jaren (en met kerst..). Het scheelt ook veel dat mijn ouders ook gezonder zijn gaan eten (mijn vader wil zonder medicijnen proberen te leven en loopt daarom bij een voedingscoach). Paaseieren en dergelijke hebben we dus niet in huis en als het er niet is, mis ik het eigenlijk ook niet. Herkennen jullie dat?



Ik herken het ook hoor, dat als ik moe ben.. dan wil ik ook chocolade, chips, cola en dropjes eten. Is volgens mij zelfs wetenschappelijk bewezen dat het zo werkt. Ik ben wel al wat langer dan dit topic bezig met gezonder eten en ik merk wel dat de behoefte minder sterk is als ik standaard gezonder eet. Dan slaap ik ook beter en heb ik minder behoefte aan die snelle dingen. En lekker sporten, doet ook wonderen voor mijn nachtrust en humeur :D Maar gisteren, na een kort nachtje van 5 uur had ik het af en toe ook wel moeilijk met al die zoete ongezonde dingen die je overal in de stad ziet ;) De verleiding wordt dan wel heel groot!
Alle reacties Link kopieren
Nokie, Bedankt voor de uitleg over kaas! Ook ik herken het. Voor mijn gevoel is ongezond eten ook vaak zo makkelijk. Boterham moet je smeren, een koekje is alleen pakken. Lui haha. En inderdaad bobobo als je moe bent gaat het ook allemaal zo moeizaam.



Bijna 2 jaar geleden ben ik een periode erg gefocust geweest op gezonde voeding en sporten. Was toen ook een hype. Ik merk dat ik het niet meer kan en wil opbrengen om weer aan z'n hype mee te doen. Ik heb de laatste tijd een aantal artikelen gelezen van voedingsprofessor Martijn Kantan. Iemand wel eens van deze man gehoord? Ik kan me wel vinden in zijn denkwijze. Al heb ik bij sommige dingen wel mijn vraagtekens. Ik dacht namelijk altijd dat het wel uitmaakt op welk tijdstip van de dag je eet, volgens hem maakt dit niks uit maar gaat het om het totaal aantal kcal.



Dit vind ik een interessant artikel/betoog

http://www.mkatan.nl/krantenartikelen

Dan het artikel: alleen minder eten helpt.



Gisteren avond hem ik twee bakjes chips op. Ik heb er van genoten :P

tot slot nog even mijn lijstje van vandaag

o- havermoutpap met een halve banaan en een halve appel, rozijntjes en kaneel

L- groentesoep en een tosti van belegen kaas, tomaat en pesto

a- sla met komkommer, tomaat, en ei. doperwten met wortelen en aardappelkroketjes uit de oven

t- ?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de meesten die hier meeschrijven al langer met gezond eten bezig (ik zelf ook), dat maakt het juist interessant vind ik. We zitten allemaal al op de goede weg, maar hebben bepaalde dingen waar we nog wel beter in kunnen/willen worden.

Voor mij hoeft het niet perfect te zijn in de zin van dat ik geen ongezonde dingen wil eten. Ik wil in de basis gezond eten, dat betekent voor mij eigenlijk vooral de echte maaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) gezond en de meeste tussendoortjes ook gezond. Daarnaast af en toe wat chips, chocolade of een ijsje is prima. Maar de basis moet gezond zijn. Met bijzondere gelegenheden wat minder gezond eten mag ook, maar dan moet je niet elk weekend als een bijzondere gelegenheid zien.. (sommige mensen grijpen elke aangelegenheid dan aan als excuus). Dus vandaag brunchen was wat minder gezond, maar hierin eet en geniet ik wel bewust. Zoals Bobobobo aangeeft van het schransen met Kerst of Pasen of andere feesten dat heb ik nooit gedaan. Ik zie het nut er niet van in. Eet gewoon lekker, maar prop je niet vol denk ik dan. Om daarna maar te klagen dat ze misselijk zijn



Verder eet ik steeds minder vlees, weinig tot geen zuivel (wel wat kaas).

Ik houd van noten en avocado, gelukkig, want zonder dat zou ik niet zo makkelijk aan mijn calorieën komen. Het meeste gezonde eten is tenslotte nou eenmaal weinig calorierijk. Aangezien ik veel beweeg moet ik wel voldoende eten.

En calorieën drinken doe ik bijna niet, dat vind ik dan weer zonde en welk drinken is nu nog gezond? Oja als ik een verse smoothie maak natuurlijk, maar dat tel ik dan als eten, want dat is in plaats van een vaste maaltijd. Tevens eet ik het ook vaak met een lepel, zo heb ik meer het gevoel dat ik wat eet en ik vind het lekkerder zo.



Ik zal eens een keer googelen op Martijn Kantan, wel interssant denk ik. Ik denk dat het echt niet uitmaakt op welk tijdstip van de dag je eet. Als je maar voldoende energie hebt en als het totaal aantal calorieën hetzelfde is maakt dat denk ik helemaal niets uit.
nokie wijzigde dit bericht op 17-04-2017 00:27
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Haha tja tweede paasdag was ik bij mijn italiaanse familie en het is heeeeel lastig om dan niet te eten. We zijn daar een beetje voor gemaakt denk ik, en je krijgt het echt te horen als je te weinig eet:P



Ik heb vanmorgen ontbeten met een bakje havermout met mango. Omdat ik een ochtendje vrij heb, heb ik een brood gebakken van boekweitmeel, met banaan, dadel en noten. Helaas is een deel van onderkant aan de bodem blijven plakken dus die heb ik opgegeten. Was niet veel, maar vult heel goed, de komende uren heb ik sowieso geen honger :P Ik ga plakjes snijden als ie dadelijk is afgekoeld om in te vriezen, dan kan ik dat meenemen als snack als ik weer een volle dag ergens moet zijn.

Vanavond ga ik soep maken, met courgette en erwtjes en gerookte forel. Even een beetje balansen na die dikke paasdag en een stukje hardlopen denk ik.
Ik heb trouwens de voedselzandloper gekocht, ga daar eens in lezen. Kent iemand van jullie dat boek al?
Alle reacties Link kopieren
bobobo lijkt mij een interessant boek! Hem zelf nog niet gelezen.

Bij mij was tweede paasdag ook niet z'n succes. In de ochtend ging het goed, begonnen met een rondje hardlopen. Ben aan het trainen voor 10 km. Gezond ontbijt en lunch maar toen kwamen de paaseitjes.. en dan heb ik toch weer die knop '1 ongezond ding, de rest van de dag kan ook wel ongezond'. ik moet daar vanaf.. Gelukkig heb ik het vandaag wel weer kunnen oppakken. Vandaag een lange zit-dag gehad, ik merk dan ook dat ik meer behoefte heb aan eten. Terwijl ik juist niet actief ben. Ag mijn brein is actief bezig, misschien telt dat ook hihi.

0- havermoutpap ( ik maak het van thee) met een halve banaan en appel & kaneel. Ik prak de halve banaan door mijn havermoutpap, zodat deze zoeter word.

t- 2 rijstwafels met een chocoladelaag

l- 4 volkorenboterhammen. 2 met pindakaas, 2 met smeerkaas 20 +

t- peer

a- worteltjes en een gehaktbal.

t- ?
Alle reacties Link kopieren
Goede morgen dames!

Ik had gisteren tot het avondeten een erg goede dag! Na het werk nog even boodschappen gedaan, en bijna alle paasartikelen waren 50% korting. Ik heb een lekker toetje uitgezocht, maar wel bewust 1 die maar uit 2 porties bestaat en niet overdreven veel calorieën had. Wat paaskoekjes, verse crêpes, 2 chocoladepaashazen, wat crackers en beschuit. En uiteraard mijn normale boodschappen.

Toen ik thuis was wou mijn vriend graag een patatje oorlog met een frikandel speciaal en een picanto met curry... Deze heb ik voor hem gehaald, voor mezelf niets meegenomen! Ik heb 2 crêpes gehad met frambozen en kersen (diepvriesfruit) en 1 portie toetje. Daar ging het eigenlijk mis, want 's avonds nog wat meer gesnoept.

En mijn ontbijt zojuist: een stuk chocoladepaashaas (het andere stuk snel weggegooid en de andere is voor mijn vriend) en 1 portie toetje.

Dus vanaf NU gaat mijn dag weer gezond verder, ik heb het water voor de thee al gekookt! Daarna straks even wat fruit, en een gezonde lunch. Zo, nu ik dit heb geschreven moet ik wel
Alle reacties Link kopieren
Jeej! Uiteindelijk een hele goede dag gehad. Jullie ook?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag:

O: 1 peer, stukjes galia meloen

T: 1 (of 2?) snee volkoren brood met sandwichspread

L: 1 cracker, 2 snee volkoren brood met avocado

T: 1 cracker, 1 appel

T: 1/2 banaan, wat noten

A: Gekookte aardappelen met jus, bloemkool, een vega-ding

T: Bananenchips

En ik heb honger!
Hee! Dit topic is een beetje aan het uitsterven vrees ik! Maarre ik ga gewoon door

Ziet er goed uit hoor nokie!

Vandaag:



O: havermout met bessen. had eigenlijk chia pudding gemaakt om te proberen maar bleee wat was dat vies dus toch maar die goede ouwe havermout gemaakt

T: zelfgemaakt bananenbrood met noten en rozijnen erin. Appel (lijkt wel of ik daar meer honger van krijg!) en wat abrikozen

L: laat geluncht met twee boterhammen 100% pindakaas wat komkommer

T: beetje studentenhaver. Paar dropjes.

A: quinoasalade met paprika, erwtjes en tonijn uit blik.



Niet mijn beste dag, maar ook niet mijn slechtste. Ben net terug van een rondje hardlopen. Heb zin in bier. Moet ik niet doen, mag ik morgen weer want dan heb ik een feestje
Alle reacties Link kopieren
quote:bobobobo schreef op 20 april 2017 @ 20:57:

Hee! Dit topic is een beetje aan het uitsterven vrees ik! Maarre ik ga gewoon door

Ik heb hier het idee dat als er minder geschreven wordt dat het dan minder goede dagen waren... Het is leuker om te schrijven dat het goed gaat dan dat het niet zo goed gaat. Al is dat laatste minstens zo belangrijk, want dat is waar we de fout in gaan en elkaar kunnen motiveren en juist kunnen leren van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ik heb me met pasen helemaal laten gaan.. en de dagen erna ook niet bijster gezond gegeten, moet zeggen dat ik ook even de motivatie kwijt ben
Alle reacties Link kopieren
@Jeanine, dat is een natuurlijke reactie van je lichaam op al dat lekkers.... Je zit nu weer in je suikerverslaving (die vrijwel iedereen heeft!). 3 dagen geen toegevoegde suikers eten en je zit weer in je goede ritme! Echt waar, 3 dagen even weer streng zijn moet lukken toch?

Kijk nog even naar mijn bericht van woensdagochtend 19-04. En mijn berichtje daarna! Even weer schakelen naar gezond. Je weet dat je je daar uiteindelijk beter van gaat voelen. Met het kiezen van je eten moet je eigenlijk niet denken: waar heb ik nu zin in? Maar: waar voel ik mij beter bij als ik het op heb? Dan kun je hele verstandige keuzes maken.



Voedsel = voedt cel. Je voedt je cellen, waarmee wil je ze voeden? Met vitaminen, mineralen, water etc? Of met suikers en verzadigde vetten?
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond! Ik zou ook graag mee willen schrijven. Ik ben 27, sinds 5 maanden mama en ik ben voorlopig lekker huismama. Door slaapgebrek, moeite met een ritme vinden lukt het me soms niet om zo gezond te eten zoals ik wil. Ik wil graag minder suiker en tarwe eten omdat ik me daardoor moe/opgeblazen voel.



O: Havermout met sojamelk en sinaasappelsap

T: Appel + 4 roggecrackers met kokosbrood

L: vegatarische nasi

T: blikje tonijn

D: pasta met pompoen, spinazie en tomatensaus

T: schaaltje vanilleyoghurt (soja) en haverkoekje



Vandaag was een prima eetdag, blij dat ik gisteren een pompoen in de oven had gedaan. Vandaag lekker makkelijk avondeten.
Alle reacties Link kopieren
bij mij de laatste dagen niet zo goed gegaan, maar het was wel erg gezellig.

Alsof het niet gezellig met gezond eten kan zijn he..

moet echt weer even omschakelen, maar we gaan er vandaag weer een goede dag van proberen te maken.
Alle reacties Link kopieren
ik ben het al de hele ochtend aan het uitstellen.. hardlopen

ga het zo nu echt doen
Alle reacties Link kopieren
Lisa, leuk dat je ook mee schrijft!

Je eten van gisteren ziet er goed uit. Zijn er dingen waar je echt moeite mee hebt qua eten? Of is het probleem echt je ritme die je zoekt momenteel? Neem/heb je dan geen tijd om gezond eten klaar te maken? Want je wilt wel gezond eten schrijf je. Een (witte/bruine/volkoren) boterham klaarmaken is inderdaad sneller dan een salade bijvoorbeeld, maar een volkoren boterham met iets sandwichspread en wat plakjes komkommer en tomaat is wel zo gemaakt. Of een boterham minder en daarnaast wat 'snoepgroenten' als stukjes komkommer, kleine tomaatjes, paprikatjes, wortels, radijsjes is ook prima.

Je hebt ook vegetarische nasi gegeten, eet je sowieso vegetarisch of af en toe?



Jammer dat TO zelf niet meer van de partij is.. !



Jeanine, is het vandaag al iets beter gegaan met eten?



Hallo4, heb je na het hardlopen jezelf ook kunnen motiveren om weer iets gezonder te eten?



Mijn dag tot nu toe is redelijk, niet heel gezond, maar ook niet vervallen in veel ongezonds (wat kleine koekjes en wat bananenchips).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nokie, leuk dat je ingaat op mijn berichtje! Fijn dat je een betere dag hebt. Ik heb vooral moeite met het vinden van een ritme op dit moment. Het gebeurt regelmatig dat ik tegen de middag trek krijg en iets ga verzinnen om te eten. Al onhandig had ik eerder kunnen doen. Vervolgens krijgt m'n zoontje trek, ben ik zo 45 min zoet met verschonen, voeden en op bed leggen. Daarna heb ik ondertussen zo'n honger, dan maak ik vaak ongezondere keuzes.



Brood is wel snel inderdaad, maar ik probeer minder tarwe te eten. Ik zie aan de lijstjes hier ook wel dat ik nogal een grote eter ben. Eet makkelijk 6 sneetjes weg. Misschien moet ik als middenweg eerst eens na 3 sneetjes stoppen en extra rauwkost, salade erbij eten. Al kan ik de kcal wel gebruiken. Misschien ook iets vaker avocado erbij, dat vult wel goed. Moet er nog wat meer over nadenken.



Verder vind ik het fijn om met vegetarisch af te wisselen, eet ook graag vis of kipfilet. Vega-gehakt door de pastasaus vind ik ook lekker. Ik moet ook echt standaard die maispasta in huis gaan halen, want ik eet graag pastagerechten



Hallo4, ik vind het altijd zo bewonderenswaardig als mensen zichzelf kunnen motiveren om te gaan hardlopen! Ik moet echt sporten op een sportschool, (wat ik nu overigens ook niet doe ) waar iedereen om me heen goed bezig is. Anders denk ik na 3 min; "bekijk het ik ga wat leuks doen"

Misschien dat iemand in je omgeving ook wil gaan hardlopen? Dat jullie elkaars stok achter de deur kunnen zijn? Of een vast moment op de dag afspreken met jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Owja ik las eerder in dit topic over spelt va tarwe. Spelt is een oertarwe soort een sterker ras dat beter tegen plagen kan, daardoor hoeft het minder/niet bespoten te worden. Omdat het minder oplevert per m2 zijn ze gaan veredelen, in dat proces is de gewone tarwe ook meer gluten gaan bevatten.



Ik heb de voedselzandloper liggen. Interessant boek. Hij is erg tegen dierlijke eiwitten en suikers omdat die het verouderingsproces versnellen. Veel verwijzingen naar onderzoeken, ook bij muizen enzo. Waarbij je je af kunt vragen of mensen dan gewoon zwaardere dieren zijn, of dat je het toch meer met een korreltje zout moet nemen.
gezond eten gaat niet over speltbrood over havermoutpannenkoeken. het gaat over variatie variatie en nog eens variatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven