Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Lekker even een paar daagjes weg hvm en estrellas. Misschien zijn luister cd's nog een aanvulling voor in de auto. Dan lijkt de tijd wat sneller te gaan. Knap dat jullie ondanks dat je weet wat na de logeerpartij de consequentie is toch gaat! Wij zijn ermee gestopt. Ons laatste weekendje weg was een groot drama, huilende overprikkelde kinderen, met 2 ouders die krampachtig probeerden er wat leuks van te maken, want we zijn tenslotte gezellig met het gezin een weekendje weg. Nu 3 jaar geleden, maar de herinnering is nog vers. Langere vakanties gaan wel, na 2 dagen hebben ze hun draai dan vaak gevonden (en wij ook).



Ik hoor de laatste tijd ook vaak dat kinderen weekendjes naar logeerhuizen gaan zodat papa en mama even tijd voor de andere kinderen hebben. Wat houd je tegen om een keer te gaan kijken? Hier in de buurt is een stel met autistisch kind onlangs gescheiden, echt sneu, ze konden het door beperking van het kind niet meer aan en hebben nu co-ouderschap, goed geregeld, maar ook heel verdrietig dat dit het resultaat is.
Alle reacties Link kopieren
Lig in bed met een zwaar snurkende Mini half tegen mij aan. Het is best goed gegaan vandaag. Rit duurde uiteindelijk nog langer dan verwacht ivm 2 keer file. Maar lang Leve Dora en Diego en veel lekkers

Ik heb wel heel veel spanning bij Mini gezien en er waren ook echt wel wat momentjes. Ik heb hem dan ook regelmatig even bij mij genomen en even de rust opgezocht.

Maar al met al ben ik tot nu toe blij dat ik dit gedaan heb en ook wel een beetje trots op mezelf.

Slaap lekker!
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Fijn Estrellas. Wat hier thuis ook werkt, juist als de omgeving wat onrustig is, is zelf heel rustig blijven. Veel positieve bevestiging geven en te focussen (en benadrukken) op wat wel goed gaat. Niet altijd makkelijk, dat weet ik ook. Maar ik heb echt gemerkt dat mijn humeur weer invloed heeft op haar humeur. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben overigens ook een spannend vooruitzicht: volgende week gaan we op vliegvakantie.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, allemaal er even uit.

Ik vind werken in de vakantie altijd prima, zo houden ze iets van structuur.

Drie keer Bso en twee vrije dagen+ de weekenden. Vandaag gaan we glow-in-the-dark midgetgolf spelen. Vorige week naar de kermis geweest en volgende week gaan we naar corpus. Wij zijn nog aan het bijkomen van Pasen, dat weekend deed me niet zo goed. Nu even uitrusten.

Wij gaan met Pinksteren nog even weg. En in de herfstvakantie ben ik wel weer vrij.



Het lijkt me heerlijk om vandaag te bedenken dat ik morgen ergens ga logeren. Dat gaat nu niet echt meer, zoon moet het wel langer voor de tijd weten denk ik.

Anders heeft hij al andere dingen bedacht voor morgen.
Wij gaan komende week ook op vakantie. Heerlijk, zin in!



Voor auti-zoon willen wij al jaren een logeeradres maar daar heeft de gemeente dus lang dwars over gelegen. En nu mogen we het eindelijk gaan regelen maar de instelling bij wie we de vraag hebben neergelegd doet er ook nogal lang over.

Als alternatief gaat onze andere zoon nu regelmatig logeren. Dat is ook een oplossing : hij een leuke paar dagen en auti-zoon blijft in zijn vertrouwde omgeving.

Wij hebben namelijk geen problemen met zijn gedrag maar wel met de interactie tussen die twee. Veel ruzie, elkaar pesten, slaan etc.
Ik ben een actieve meelezer en heb zelf de diagnose ADHD, ik heb kinderen en kleinkinderen met ass, autisme.

Al jaren ben ik Reikmaster, maar de kleinkinderen reageren er niet op. willen het ook niet ontvangen, ze blokkeren het.

Een kleinkind wil niet aan geraakt worden, die wil ook geen massage hebben, lijkt mij logisch toe.

Niet elk kind is gelijk, proberen kan altijd, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees bij jullie dat er veel problemen zijn tussen de kinderen.

Ik weet niet waardoor het komt, maar dat hebben wij hier dus niet zo vaak.

Ze zijn natuurlijk al wat groter maar dochter is wel gewaagd aan zoon. Wanneer ze iets niet wil, loopt ze weg of ze geeft hem een klap en dan blijkt dat hij minder sterk is. Dus dan stopt hij direct.

Meestal zijn ze echt elkaars vrienden. Op school heeft dochter een vriendje met ASS, ze is verliefd. Heel grappig want zij snapt die jongen echt.

Vandaag leuk gehad, paar keer woede-uitbarsting maar het liep niet uit de hand gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Waar het gisteren zo goed ging, ging het vandaag dus flink mis een paar keer. Mini heeft zelfs met m'n telefoon gegooid. Scherm aan diggelen, gaat me 300 euro kosten, ben er ziek van!!



Zie erg op tegen de terugreis morgen maar vooral de thuiskomst.

Maar ondanks dat ben ik evengoed blij dat kan gegaan ben, fijn even bij bonusdochter en kleinkind.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Estrella: inboedelverzekering
Alle reacties Link kopieren
Aaaah. ..De bekende terugslag. Het is zo vermoeiend. Sterkte. Maar thuisblijven had je ook niet gelukkig gemaakt. Zo denk ik dan altijd.quote:Starshine-2 schreef op 23 april 2017 @ 20:13:

Estrella: inboedelverzekering

Goeie! Ik heb zo al 2 kindertablets gerepareerd terug. Ook het scherm stuk door gooien



Zoon 2 is bij mijn moeder te logeren en ondanks dat ze altijd in elkaars haren vliegen en elkaar het bloed onder de nagels vandaan halen, heb ik nu twee sippe kinderen thuis die Zoon 2 missen

Met mijn moeder gebeld om te vragen hoe het ging aan de andere kant. Nou dat ging prima en Zoon 2 miste niemand

Straks zal.ik met de rest ook de kant op.



Sinds een maand krijgen de jongens hier trouwens zakgeld. (0,50 in de week), en zoon 1 gaat eindelijk een beetje inzien dat spullen kapot maken geld kost. (Jojo gekocht bij de Action, flink gooien en stuk hè), en dat je dan niet direct een andere hebt

Want ik ben een harde, op= op. Volgende week beter!

Gisteren in de auto de opmerking; Deze auto is best duur he mama?

-ja jongen, dat klopt.

Hoeveel dan?

-Ongeveer 13000 euro.

Dat heb ik niet. Heb jij dat?

-Nee, dat zit niet in de portemonnee helaas.

Nou dan moeten we er maar erg voorzichtig mee doen, dat hij niet stuk gaat.





Ohja, en Zoon 1 wil op vakantie! Toen ik opmerkte dat hij dan wel heel lang in de auto zou moeten zitten zegt hij; Maar we hebben de tablets dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgt dochter ook sinds kort zakgeld en is inderdaad wel goed voor ze om een beetje begrip van waarde te krijgen.



@Estrellas: vervelend van de terugslag. Dan moet er toch even iets uit he? Hoe gaat het nu thuis? Valt het mee?



Dochter had hier net een vriendinnetje te spelen die nogal op haar zenuwen kan werken. Het ging vandaag goed, maar ze zegt zelf ook dat ze het moeilijk vindt dat ze niet doet wat ze zegt En soms ook juist het tegenovergestelde. Ik hou het iig goed in de gaten als dat meisje hier is, want het kan zomaar tot een ontploffing leiden. Maar het ging gelukkig goed.



Hoe doen/deden jullie het eigenlijk met zwemles? Dochter is nu ruim een jaar bezig (waarvan een half jaar in kleine groepjes), maar het gaat niet heel vlot.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we zwemles met vrijwilligers van het rode kruis via de stichting MEE. Dan moet je zelf ook vrijwilliger zijn, maar dan krijgt je kind een-op-een begeleiding. Dat gaat erg goed Zoon is afgelopen najaar begonnen en mag hopelijk voor de zomer afzwemmen voor A.
HIer hadden we een soortgelijke constructie met zwemles. Was bedoeld voor mensen met een handicap en je begeleidde zelf je kind 1-op-1 in het water.

Het heeft heel lang geduurd voor hij zijn A-diploma had, maar dat kwam mede doordat er maar twee afzwemmomenten per jaar waren. Maar goed, de prijs was een schijntje van reguliere zwemles (of privéles ) en hij heeft uiteindelijk uitstekend leren zwemmen.
Wij hebben de handdoek in de ring gegooid na 3 jaar zwemles en nog geen diploma.

Kind kan prima zwemmen verder, en de frustratie bij alle partijen woog niet meer op tegen de minieme kans dat ie ooit dat diploma zou gaan halen.
Wij zijn nu bijna klaar met 3 jaar zwemles voor de jongste, hopelijk over 3 weken het C diploma, ook een lange zit geweest, na een jaar met nauwelijks vorderingen over gestapt naar een zwemvereniging waar met 2 vrijwilligers aan 7 kinderen les werd gegeven, zelfs toen nog 1 badje 2x gedaan. Maar ik kan niet anders zeggen, als dat ze nu echt goed kan zwemmen en dat we blij zijn dat we doorgezet hebben. Maar het was wel sneu om te zien dat kinderen haar telkens voorbij gingen.
Mijn zoon heeft er drie en een half jaar over gedaan, 1 jaar voor de beenslag, 1 jaar voor de armslag, de laatse anderhalf jaar om alles te laten samen werken.

Toen hij eenmaal zijn A diploma had, deed hij de B diploma binnen drie maanden, die wilde hij ook hebben.



En zijn zoon deed precies hetzelfde, alleen die had drie jaar nodig om zijn zwem diploma`s te halen, die heeft A B en C.

Was zo herkenbaar voor mij, ik zag mijn kleinzoon zwemmen,zoals mijn eigen zoon het ook heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat klinkt als een gebed zonder eind. Wellicht toch een idee om iets anders te gaan proberen.



@Starshine en Hvm: waar hebben jullie dat gedaan? Jullie wonen toch ook allebei in N-H?
Alle reacties Link kopieren
Ja na alle verhalen op internet verwachtte ik ook een heel lang verhaal. Maar het valt heel erg mee. Komt denk ik ook omdat Zoon het gevoel heeft dat hij het kan en zich er dan extra voor inzet. Het is nogal een gedreven persoon wanneer hij iets wil. Ik zal je straks even in je pb een linkje sturen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor regulier en het kostte erg veel tranen het eerste 1,5 jaar. Telkens nieuwe leraren, was een ramp voor zoon.

We hadden toen net een gesprek gehad met een orthopedagoog die beweerde dat het een volkomen normale kleuter was. Dus we gingen door. De frustraties van hem toen, hebben er volgens mij wel toegeleid dat hij nu nieuwe leraren wel accepteerd. En dat hij daar wat flexibeler in is geworden.

Succes met zwemles, Zolang hij/zij maar weet wat hij moet doen in het water. Dat is voor mij het belangrijkste.

Mijn zoon is op zwemles ook heel gedreven, zal nooit niet opletten en doet precies wat hem gevraagd wordt. Het lukt alleen niet zo goed door verminderde motorische ontwikkeling. Nu is dat helemaal bij getrokken en kan hij goed mee doen met sporten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie?

We hebben de halve vakantie er na vandaag op zitten. Ben blij van, het ging best snel voor mijn gevoel.

We doen een dagje iets, zoals op de rommelmarkt dingen verkopen gisteren een dan een dag niks. Ook best moeilijk om dat iedereen zich wel eens verveeld.

Ook zijn we naar de kapper geweest, dat vond hij ook niet zo leuk maar hij heeft het wel goed vol gehouden dit keer. Op de vraag wat wilt uw voor een model voor uw zoon antwoord ik altijd: maakt niet uit, als het maar zo snel mogelijk klaar is. Erg hè?!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! We kijken het tot de zomervakantie nog even aan, maar wellicht dat we toch iets anders gaan proberen.



Vandaag op vakantie. Spannend!



En haren knippen doe ik tegenwoordig zelf. Maar bij een jongen lijkt me dat lastiger.
.
We zijn as we speak op vakantie.

Gaat redelijk. Zoon heeft wel veel behoefte aan tijd voor zichzelf. Dan trekt hij zich terug op de hotelkamer met zijn nintendo.
Alle reacties Link kopieren
Wat knap dat hij dat uit zich zelf doet.

Onze zoon gaat nog vaak over zijn eigen grenzen heen.

We hebben vandaag een uitstapje gedaan en dat ging verrassend goed. Het was een leerzaam uitje (corpus) en dat vind zoon altijd erg leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven