Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat bruin is zijn de knoppen in m'n babypruimenboom. Maar dat was al eigenlijk, er kwamen veelbelovende knoppen en voor ze uitgekomen waren werden ze al bruin.. Zonde!
quote:Noopes schreef op 21 april 2017 @ 07:50:

Hee duet ik dacht al dat ik de enige uit Limburg was!

Het had inderdaad flink gevroren, mijn 2 appelboompjes (in pot, zijn pas laat dit voorjaar buiten komen te staan) zien er bruin uit helaas.Nee hoor niet de enige. Ik heb niet de indruk dat het hier zo koud is geweest trouwens, nog niets aan de planten gezien (viooltjes in pot hangen er nog vrolijk bij e.d.)
Ik weet niet eens of het hier (Brabant) gevroren heeft.



Mijn moestuinvoorzaaisels zijn aan het ontploffen. Heb mezelf tot de woensdag voor Koningsdag gegeven. Dan wil ik alles onkruidvrij in de tuin. Zodat ik in het weekend mijn klimrekken voor de moestuin kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in Brabant wel hoor. Lag laagje ijs op het platte dak van ons achterhuis (kun je zien vanaf de badkamer). Aan mijn planten zie ik niet veel behalve mijn framboos die had wat hangende blaadjes. Ik heb mijn vorstgevoelige planten weer onder een laagje stro gelegd met eventueel jute als ik dacht dat dit nodig was. Verder lijkt alles er zonder schade uit te zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Noopes en RegretteRien
Alle reacties Link kopieren
Hee Selena, dat was niet zo aardig.. maar ik snap de frustratie wel! Enne.. van elk stekje, tuin, balkon of zelfs Frans balkon valt wat te maken hoor! Ik,voel me in elk geval geroepen en ga aan de slag! :-)



En die schijnaugurken; prachtig zeg! Echt heel erg leuk!!!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:selena_d schreef op 21 april 2017 @ 00:43:

Ik heb (uit geldgebrek) sinds mijn vroegste jeugd in flats gewoond.

Daarom kan ik echt een beetje boos worden als mensen een flinke tuin hebben (vaak via sociale huur) en daar dan 'niks mee doen'.. En dan gaat dat volk ook nog klagen over 'onkruid tussen de tegels'. grrrrr. Geef mij nou verdomme die tuin en doe jezelf een plezier en trek in een mooie flat.

Dat is net zo erg als die buurman uit een ander topic die zegt dat je elke paardenbloem moet vermoorden.



Beetje leven en laten leven. Ik hou wel van een tuin, mijn ene buurvrouw niet. Haar goed recht, als zij in een betonblok wil zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:dr0pje schreef op 20 april 2017 @ 20:27:

Case-je, Louise... hahaha, ja! Ik mix maar wat graag foto 1 en 2! :-)
goeiemiddag, hier ook weer even in de tuin bezig geweest. Zo te zien, niet al te veel schade opgelopen door de vorst. Paar bruine randjes aan het blad van een hortensia maar dat is alles. De boel ontploft hier, alles komt tot bloei of krijgt mooie frisse blaadjes. Plaats straks nog een paar foto's
Alle reacties Link kopieren
Hm, ik merk wel dat er veel minder zon is, m'n plantjes staan een beetje stil. Hopelijk snel weer lekker weer. Vanmiddag met m'n vader naar een plantjes markt in de buurt, volgens mij alles voor een euro. En heb een vijvertje weten te scoren. Iets groter dan ik wilde, 110x85 maar past dus prima. Die komt morgen dus volgende week eens mee beginnen. Ze komen hem brengen voor 5 euro meer . Lag net niet handig met ov.



Heb nu twee weken vakantie dus zodra het eens goed weer is eens een volle dag de tuin in. Ga denk ik ook een dagje moestuinen. Een van mijn vorige huizen was onderhuur en daar hoorde een moestuin bij. Daar zijn m'n groene vingers begonnen want wist er niets van daarvoor. Die mensen spreek ik nog regelmatig dus erg leuk. Heb ook plantjes gehad toen m'n tuin net klaar was.



En ga beginnen aan de schuur, dan kunnen de tegels die ik over heb hopelijk daar gestapeld worden!
Alle reacties Link kopieren
Heb eindelijk een bloeiende blauwe regen . Zag hem staan en moest hem gewoon hebben. Nu mag ie lekker groeien. En een pioenroos, nu hoor ik bij het clubje. Verder nog betonie, ijzerhard en andere vaste planten. En een vijgenboompje. Helemaal geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw! Nu ben ik jaloers, waar heb je die bloeiende regen gevonden?
Ze hadden bij de Dirk allerlei kleine plantjes voor 2 euro, heb magnolia en camelia meegenomen. Wil ze allebei in een pot zetten zodat ik er een beetje mee kan schuiven in de tuin, voor een goede plek. De beste zonplekken voor planten in de grond zijn al best bezet.



De appelboom heeft prachtige bloesem. Mijn pruimen boompje wil alleen maar niet. Dit is het derde jaar en hij heeft nog nooit een pruim gegeven. Vorig jaar stond hij wel in bloei. Schijnt wel een zelfbestuivend ras te zijn....



Wil me dit jaar ook storten op het kweken van allerlei oostindische kers. Lekker voor in de salade. In mijn tuin heb te weinig zon voor echt moestuinieren dus ga allemaal grote potten aan de voorkant van mijn huis neerzetten en het daar proberen. Daar schijt de halve dag de zon, en wij zitten er veel in de zomer met het avond eten. Dus het mag wel een gezellige groene bende worden daar.



In de tuin woekert dovennetel als bodembedekker, gewoon aan komen waaien sinds dit jaar. Vind het wel gezellige opvulling!
quote:Koettie schreef op 23 april 2017 @ 14:27:

Heb eindelijk een bloeiende blauwe regen . Zag hem staan en moest hem gewoon hebben. Nu mag ie lekker groeien. En een pioenroos, nu hoor ik bij het clubje. Verder nog betonie, ijzerhard en andere vaste planten. En een vijgenboompje. Helemaal geslaagd.



Leuk! Ik heb ook blauwe regen aan de voorkant van mijn huis. Heel mooi is dat!



Een vijgenboompje staat op mijn verlanglijst voor deze zomer!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 23 april 2017 @ 14:29:

Oh wauw! Nu ben ik jaloers, waar heb je die bloeiende regen gevonden?Kwekertuin markt! Was dertig euro. Maar is het waard, hij is bijna twee meter en bloeit dus jeej! Ze hadden heel veel mooie planten daar, wel een aanrader. Is elk jaar.
Ik ben nu veel thuis ivm zwangerschap en bekkenpijn. Maar ik kan wel licht werk doen in de tuin. Bloemetjes halen en erin zetten. Ik geniet er zo van dat alles bloeit en groeit. Veel meer dan eerst, omdat ik nu zo veel meer thuis ben, wordt echt gelukkig als ik naar de tuin kijk en de plantjes en kruiden die ik erin heb gezet. Zeker als ze het goed doen. Heb al helemaal zin in de zomer en mijn verlof periode. Dan ga ik alleen maar plantjes verzorgen haha.



Misschien ga ik toch nog ooit de groene vingers ontwikkelen die mijn moeder wel heeft
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 23 april 2017 @ 14:37:

Ik ben nu veel thuis ivm zwangerschap en bekkenpijn. Maar ik kan wel licht werk doen in de tuin. Bloemetjes halen en erin zetten. Ik geniet er zo van dat alles bloeit en groeit. Veel meer dan eerst, omdat ik nu zo veel meer thuis ben, wordt echt gelukkig als ik naar de tuin kijk en de plantjes en kruiden die ik erin heb gezet. Zeker als ze het goed doen. Heb al helemaal zin in de zomer en mijn verlof periode. Dan ga ik alleen maar plantjes verzorgen haha.



Misschien ga ik toch nog ooit de groene vingers ontwikkelen die mijn moeder wel heeft Allemaal oefenen. Lekker rommelen en je merkt vanzelf wel hoe dat gaat!
Alle reacties Link kopieren
@ koettie, geweldig een blauwe regen van 2 meter. Dat ziet er meteen volwassen uit!



Ik heb vandaag het laatste stuk borderrand afgestoken en allemaal gras tussen mijn ooievaarsbek uit geplukt. Nu is de rand helemaal klaar. Op naar de volgende border, waar het gras helemaal doorgewoekerd is. Dat wordt, denk ik, wel flink spitten.



Ik heb laatst zaad gekocht van de lampionplant. Schijnt het ook goed te doen in een pot. Ik ga eens kijken wat het wordt. Ik heb een grote pot op de stomp van de omgezaagde boom gezet, dus daar mogen lampionnetjes groeien.



Het schijnt aan het einde van de komende week weer heel mooi weer te worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 23 april 2017 @ 14:35:

[...]



Kwekertuin markt! Was dertig euro. Maar is het waard, hij is bijna twee meter en bloeit dus jeej! Ze hadden heel veel mooie planten daar, wel een aanrader. Is elk jaar.Die bij de grote begraafplaats naast? Daar ben ik vorig jaar over gestruikeld, die markt is zeker leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 23 april 2017 @ 15:06:

[...]





Die bij de grote begraafplaats naast? Daar ben ik vorig jaar over gestruikeld, die markt is zeker leuk!Ja!! Helemaal achterin heb je plantjes van die kweektuin zelf, voor een euro. De rest is wat duurder maar stonden mooie dingen tussen.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf hoor Koettie en wat een koopje!



Gisteren een vriendin over de vloer en die steekt zo die vijg uit. Terwijl ik al 5 dagen liep te klooien. Heb gezegd dat ze de andere er ook nog uit mag komen halen.



Verder vooral aan het genieten van hoe alles groeit en bloeit.
Alle reacties Link kopieren
Haha. Volgens m'n vriend is ie maar 1.70. Pff. Hij is groter dan ik dus heel groot! Ben er echt zo blij mee. Ook met m'n pioenroos, zitten al knoppen in. Ben benieuwd wat voorn weer het morgen wordt, zo maar eens opzoeken. Moet allemaal planten verplaatsen ivm vijver. Hopelijk werkt dat met ruim uitsteken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de voor- en zijkant van het huis ook wat planten aangeschaft: een dwergvariant van de boerenjasmijn, een amerikaanse sering, een gewone sering, wat vlinderstruikjes en een roze, blauwe en witte regen.

En nu mag ik écht niets meer kopen!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf Koettie, die bloeiende blauwe regen. Fotoooooooo



Net Felix en vriend uitgezwaaid, was een erg gezellig bezoekje van een superleuk stel. Heel leuk ook om het gezicht achter de forummer te leren kennen. Kortom, helemaal geslaagd.

Ben een prachtige stek van een ribes, een flinke stek van de wingerd, een vogelvoergeval en een heel stel prachtige stenen met fossielen van schelpen rijker
...
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk CC!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven