Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Welkom Courage!



Wat bij mij helpt tegen de enorme drempel: hardloopkleding en -schoenen alvast vooraf klaar leggen.
quote:BubblesJoy schreef op 22 april 2017 @ 22:35:

Welkom Courage!



Wat bij mij helpt tegen de enorme drempel: hardloopkleding en -schoenen alvast vooraf klaar leggen.

Thanks!

Jij hebt net de 3 kilometer gehaald. Leuk hè? Ik kan me herinneren van de eerste keer dat het inderdaad best snel kan gaan. De truc voor mij was toen om direct als ik terug kwam van het werken om me om te kleden en te gaan. Niet eerst gaan zitten of iets anders gaan doen... Maar ik heb nu wat minder structuur en ben laatste tijd wel moe als ik een lange dag er op heb zitten, dus ik moet even kijken hoe ik dat ga doen. Misschien de dag er mee beginnen (als ik bijv. thuis werk of pas later afspraken heb). Ik moet mezelf zo min mogelijk onderhandelingsruimte geven. (daarom werkt app voor mij ook goed trouwens, gewoon iemand die in mijn oren zegt wanneer ik moet wandelen en wanneer lopen).
quote:Courage-- schreef op 22 april 2017 @ 22:42:

[...]



Thanks!

Jij hebt net de 3 kilometer gehaald. Leuk hè? Ik kan me herinneren van de eerste keer dat het inderdaad best snel kan gaan. De truc voor mij was toen om direct als ik terug kwam van het werken om me om te kleden en te gaan. Niet eerst gaan zitten of iets anders gaan doen... Maar ik heb nu wat minder structuur en ben laatste tijd wel moe als ik een lange dag er op heb zitten, dus ik moet even kijken hoe ik dat ga doen. Misschien de dag er mee beginnen (als ik bijv. thuis werk of pas later afspraken heb). Ik moet mezelf zo min mogelijk onderhandelingsruimte geven. (daarom werkt app voor mij ook goed trouwens, gewoon iemand die in mijn oren zegt wanneer ik moet wandelen en wanneer lopen).



Klopt! Pas half maart begonnen met lopen, het gaat echt snel inderdaad (de opbouw dan, het lopen zelf mag nog wel wat sneller).



Even gaan zitten als je thuis komt is inderdaad een valkuil. Ik heb dagen gehad dat ik van 7 tot 22 weg was, maar omdat mijn kleren al klaar lagen (op het bed) kleedde ik me toch maar meteen om een rondje te lopen. Voor mijzelf was het teveel afgang om ongebruikte kleren weer te moeten verplaatsen voordat ik ging slapen. En een half uurtje is zo voorbij, dus ook na een lange dag moet dat lukken. De eerste paar minuten merk je de moeheid, maar dat loop je er vanzelf uit.



En neem van mij aan; als ik het kan dan kan jij het ook!
Wauw, om 22.00 uur nog gaan hardlopen. Wat goed zeg.

Dat verruimt mijn blik wel...

Het scheelt voor mij wel dat ik het eerder heb gekund, dus daar twijfel ik niet aan.

Jij gaat nu door naar de 5 km?
Het is maar een half uurtje, dus dat kan ook na een lange dag. Heb ook wel een keer totaal geen zin gehad, toen met mezelf afgesproken dat ik tien minuten moest gaan proberen. En opgeven is natuurlijk geen optie als je eenmaal bezig bent, dus toch de training afgemaakt. Achteraf is het een heerlijk gevoel en ben je trots dat je toch maar bent gegaan.



Voor sommigen werkt het beter om s ochtends te trainen. Maar die voornemens falen bij mij altijd, in de ochtend ben ik niet toerekeningsvatbaar en verdampen dus ook alle goede voornemens.



Nu door naar de vijf inderdaad. Daarna op zoek naar een nieuw doel, ik merk nu al dat ik het fijn vind om iets te hebben (een afstand of snelheid) om voor te trainen. Dat vind ik het fijne aan hardlopen: het is mogelijk om hele concrete, meetbare doelen te stellen en daar naartoe te werken. Dat bevalt me nu de eerste weken al heel erg goed, dus ik denk hiermee een sport gevonden te hebben die bij mij past.
Hoi Courage, wat leuk om nog iemand te lezen die aan het opbouwen is naar 5km.



In de categorie no excuses loop ik meteen vanaf het werk. Scheelt ook dat mijn kantoor vlakbij een groot park is en mijn huis nogal in het centrum. Dat doe ik op 2 vaste dagen en dan loop ik nog een keer in het weekend. Bevalt goed.
Ha ZM; jouw start- en eindpunt is dan dus kantoor?

En waar ben jij nu in de opbouwfase?
Ja klopt, ik ren daar mijn rondje en ga daarna naar huis.

Ben nu bij Evy les 20, gaat best hard al!
Bubblesjoy gefeliciteerd met je eerste mijlpaal! Goed gedaan. Ik weet zeker dat er meer zullen volgen.



Hoi Courage, succes met de herstart van het hardlopen. Ik help mezelf altijd de drempel over door hele kleine stapjes te nemen: "Ach, mijn kleren pakken is geen moeite", "Ach, omkleden is geen moeite" en dan daarna "Ach, ik ben nu toch al aangekleed" en dan sta ik ineens buiten . En bedenk: je mag altijd weer terug naar huis als het echt niet gaat (maar het gaat altijd eigenlijk prima).



Vanochtend heb ik een klein rondje gelopen, heel rustig, heerlijk in de zon. Nu zit ik met een ijspack op mijn hielen, ik begin last van m'n achillespezen te krijgen :(
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 23 april 2017 @ 13:36:

Bubblesjoy gefeliciteerd met je eerste mijlpaal! Goed gedaan. Ik weet zeker dat er meer zullen volgen.



Hoi Courage, succes met de herstart van het hardlopen. Ik help mezelf altijd de drempel over door hele kleine stapjes te nemen: "Ach, mijn kleren pakken is geen moeite", "Ach, omkleden is geen moeite" en dan daarna "Ach, ik ben nu toch al aangekleed" en dan sta ik ineens buiten . En bedenk: je mag altijd weer terug naar huis als het echt niet gaat (maar het gaat altijd eigenlijk prima).



Vanochtend heb ik een klein rondje gelopen, heel rustig, heerlijk in de zon. Nu zit ik met een ijspack op mijn hielen, ik begin last van m'n achillespezen te krijgen :(



Je zou het even moeten nazoeken, maar mijn eerste ingeving was GEEN IJS! WARMTE!



Ik heb poosje geleden een ontstoken achillespees gehad (merk je door dat hij kraakt) en mocht het niet koelen dacht ik.
You like icecream? We have icecream.
Thnx 00gjes! Hopelijk heb je snel minder last van je achillespezen.



Bij een ontsteking is koelen inderdaad goed. Alleen maar warmte is wat je gevoelsmatig zou willen doen (tenminste, ik wel, warmte voelt altijd wel lekker) maar alleen warmte is wat een ontsteking juist niet moet hebben omdat het een ontsteking juist kan verergeren. Bij een ontsteking voelt de plek al warm aan.



Als er nog geen ontsteking is, maar alleen stijfheid of spierpijn, dan is warmte juist wel weer fijn en kan warmte geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mysterymoustache schreef op 23 april 2017 @ 15:27:

[...]





Je zou het even moeten nazoeken, maar mijn eerste ingeving was GEEN IJS! WARMTE!



Ik heb poosje geleden een ontstoken achillespees gehad (merk je door dat hij kraakt) en mocht het niet koelen dacht ik.



Ik sorry heb het nagezocht en het is idd precies andersom



Sorry, my bad.
You like icecream? We have icecream.
quote:Mysterymoustache schreef op 23 april 2017 @ 18:15:

[...]





Ik sorry heb het nagezocht en het is idd precies andersom



Sorry, my bad.



Haha, kan gebeuren. Warmte is wat veel mensen gevoelsmatig zouden doen, en zolang er geen ontsteking is, is warmte ook juist wel goed.



Dus het beste is een ontsteking voorkomen, in de pre-ontstekingsfase mag je gewoon nog lekker genieten van een warm bad of warme douche, stukken comfortabeler dan een koud blok tegen je been ;)
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, 3,5 maand geleden ben ik van mijn zoontje bevallen (met keizersnede) en eergisteren weer voor het eerst gelopen. Mijn conditie moet ik echt opbouwen dus begonnen met 2 minuten joggen, 1 minuut lopen. Ik vond het echt fijn om weer hard te lopen (voor zwangerschap kreeg ik net de smaak te pakken, maar zwangerschap gooide roet in het eten) dus morgen staat de volgende gepland. Ik vind het leuk jullie ervaringen te lezen en kan soms wel wat motivatie gebruiken dus ik schrijf graag met jullie mee! Groetjes Kaatje
Welkom Kaatje. Leuk dat je weer begonnen bent na de zwangerschap en veel plezier met trainen vandaag.



Hier dit weekeinde weer twee keer kunnen lopen na de buikgriep van vorige week. Helaas de geplande wedstrijd niet gelopen, dat was niet verstandig geweest. Dochter liep wel en liep een dusdanige tijd dat de hoop om haar in het oog te houden op de 5 km definitief vervlogen is . En dat zonder enige (duur)looptraining (tja, op mijn leeftijd moet je er voor werken, zeg maar ).
Alle reacties Link kopieren
Wat gezellig al die nieuwe mensen! Goed bezig hoor!



Ach, Anky, dan kan zij je bij de finisch opwachten met iets te drinken enzo...



Van het weekend wilde ik een duurloop doen, maar ik kreeg last van mijn kuiten. Geen pijn, maar een stijf gevoel, zoals wanneer je jezelf een beetje verhoud/tegenwerkt. Want als ik anders ging lopen (dribbelen, achteruit, wandelen, veel harder ed) ging het weer weg. Ben dus ook maar 5 km onderweg geweest. Voelde echt waardeloos. Hopelijk ligt het aan mijn relatief nieuwe schoenen, van de week nog maar eens proberen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 24 april 2017 @ 09:35:

Wat gezellig al die nieuwe mensen! Goed bezig hoor!



Ach, Anky, dan kan zij je bij de finisch opwachten met iets te drinken enzo...



Van het weekend wilde ik een duurloop doen, maar ik kreeg last van mijn kuiten. Geen pijn, maar een stijf gevoel, zoals wanneer je jezelf een beetje verhoud/tegenwerkt. Want als ik anders ging lopen (dribbelen, achteruit, wandelen, veel harder ed) ging het weer weg. Ben dus ook maar 5 km onderweg geweest. Voelde echt waardeloos. Hopelijk ligt het aan mijn relatief nieuwe schoenen, van de week nog maar eens proberen...



Of erger nog: mij een stukje tegemoet lopen .



Balen van die kuiten, misschien heeft het toch met je schoenen te maken? Heb je je oude schoenen nog? Dan zou je die nog een keer kunnen gebruiken om te kijken of je daar ook last mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 24 april 2017 @ 10:46:

[...]

Of erger nog: mij een stukje tegemoet lopen .



Balen van die kuiten, misschien heeft het toch met je schoenen te maken? Heb je je oude schoenen nog? Dan zou je die nog een keer kunnen gebruiken om te kijken of je daar ook last mee hebt.

En dan met je mee lopen en je aanmoedigen.



Ik ga van de week nog een paar keer proberen op de nieuwe schoenen om na te gaan of het toeval was. Misschien dat ik ergens iets afknel met de veters of zo. Dat heb ik ook wel eens gehad, ging mijn voet slapen. Dat loopt niet zo lekker..
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Welkom kaatje! Goed dat je het lopen weer oppakt.



Anky, wat leuk dat je dochter zo snel is.



diana, balen van je kuit. Zijn je nieuwe schoenen ook een ander model dan je eerst had?



Ik heb vandaag drie kwartier op tempo gelopen, dat werd wel weer eens tijd. Iets te enthousiast gestart en dus na 5 km wat ingezakt, maar de laatste kilometer weer versneld. In totaal 8,4 km door het bos. Harde wind om sommige stukken maakte het ook moeilijk om echt snel te gaan, maar al met al ben ik wel tevreden.

Morgen een kleine stedentrip naar België, hopelijk kan ik donderdag ondanks koningsdag toch ergens gaan lopen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, je kunt er een hindernisloop van maken door gewoon een niet te drukke vrijmarkt mee te pikken.



Het gekke is dat deze schoenen hetzelfde model zijn als ik had (GT 2000 3) alleen dan in een andere kleur. Ik weet ook echt niet meer of ik de vorige veel in heb moeten lopen, maar anders is het gewoon nog een kwestie van afwisselen tot ze wel goed ingelopen zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die nieuwe mensen hier



Ik was een weekendje weg dus ik heb gisteren een rondje in een vreemde stad gedaan. Was erg leuk, ze hadden daar een park met 5 km atletiekbaan aangelegd! Het enige nadeel is dat mijn schenen nog steeds niet van atletiekbanen houden, dus ik liep op het voetpad ernaast. Maar toch was het lekker lopen tussen al die hardlopers, en een leuke manier om de stad te leren kennen.



@Diana: vervelend van je kuiten, hopelijk trekt het weer weg als je je schoenen ingelopen hebt. Ik krijg zelf altijd last van m'n achillespezen als ik nieuwe schoenen hebt, het maakt niet uit welk merk of type. Het knelt dan een beetje of zo, ik moet het heel langzaam opbouwen en daarna gaat het goed.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Zo wat wordt er veel geschreven!



Afgelopen zaterdag 22 april heb ik meegedaan aan de Mudmasters, ik heb genoten, dit was een ervaring om nooit te vergeten.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je samen met je dochter loopt Anky! Dat duurt bij mij nog even voordat dat hier gaat.



Klinkt grappig Mother. Loop je dan door modderpoelen heen of hoe moet ik me dat voorstellen?
Ha Kaatje, ook net begonnen lees ik.

Bedankt nog voor het welkom iedereen.

Heb gister les 1 (! yes ) gelopen, morgen les 2. Die trucjes met kleren aantrekken ('maar je hoeft niet') die werken bij mij niet haha. Het zit 'm in de fase ervoor. Maar morgen ga ik lopen zodra ik thuis ben.

Succes verder iedereen, met of zonder blessures, buikgriepen, sprintende dochters en wat dies meer zij!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Kaatje



Gioia bijzonder zo'n hardlooppark.



Mother lekker in de modder aan het spelen geweest lees ik.



Courage niet nadenken , gewoon gaan.



Gisteren avond nog voor een paar trail in geschreven. Mijn loopagenda vult zich meestal bijna vanzelf maar soms moeten er nog een paar kleine gaatjes opgevuld worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven