Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?

18-04-2017 09:55 132 berichten
Ik weet het.......het is niet het eerste topic dat gaat over de aanschaf van een kat. Ook ben ik op de hoogte van de algemeen gangbare visie op dit forum mbt de aanschaf van een kat. Namelijk dat dit bij voorkeur dient te gebeuren via een asiel of herplaatsingsbureau of herplaatsingstussenpersoon.



Ikzelf heb altijd een hond gehad. In de loop der jaren diverse honden. Nadat ik op mezelf ben gaan wonen hond gekocht welke hoogbejaard werd. Veel lief en leed gedeeld. Het naderende einde en de keuzes die je als dierenbezitter moet maken op dat vlak hebben mij flink aangegrepen. De durf mbt een nieuw huisdier is dan ook dusdanig aangetast, alleen al omwille van dit gegeven.



Inmiddels moet ik bekennen dat de vrijheid zonder huisdier, het niet hoeven wandelen bij weer en wind, het niets hoeven inregelen bij vakanties of lange dagen er op uit mij goed bevallen.

Toch betrap ik me er op dat het idee van een dier in huis op zich wel blijft lonken.



In de straat wonen sinds kort nieuwe mensen welke een kat hebben. Binnenkat. Het ziet er gezellig uit. Ze zit vaak vanuit de bankleuning naar buiten te staren.

En ineens bekruipt mij de vraag........zou een kat een geschikt huisdier voor ons kunnen zijn? We hebben een kind van 5 en opgroeien met een huisdier is iets heel moois en waardevols.

Echter......totaal onervaren ben ik/zijn wij op dit gebied!



Wel weet ik zeker.......een huisdier zoals een konijn, cavia of hamster willen we niet!



Wat ik weet van katten is dat ze doorgaans niet vergelijkbaar zijn met een hond. Daar waar de hond midden in een gezin staat is de kat vaak een einzelgänger.

Ik zou overigens een kat niet buiten willen laten lopen. Dus het zou een binnenkat worden. Het idee dat ik niet weet waar kat is, hoe het met kat gaat, dat kat prooi en viezigheid naar binnen sleept en ook mijn idee mbt schoonheid en hygiene maken dat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Is dat leuk voor zo'n dier? Of wil echt elke kat naar buiten?

En kan een kat langere tijd alleen zijn?



Het is niet zo dat ik koste wat kost een kat wil aanschaffen. Ik zie het openen van dit topic meer als een weloverwogen informatie inzamelen om oa op basis daarvan na te denken over de optie van aanschaf.



Er zitten hier vast veel kattenliefhebbers en/of kattenbezitter cq kattenhaters en/of mensen die geen kat hebben, die echter wel hun ervaring willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vance schreef op 18 april 2017 @ 21:01:

[...]





Natuurlijk geef ik om mijn kat. Zoveel dat ik liever verdriet om een vroege dood heb dan dat ik ze binnen op sluit een leven lang. Ik wil dat mijn kat kan jagen, met andere buurtkatten rond kan hangen, uren op avontuur kan gaan. Maar niet alle katten zijn hetzelfde en ik begrijp het ook als mensen hun kat wel binnen houden. Aan beide kanten zitten voor- en nadelen.

TSja, dat zou ik voor mijn honden óók wel willen, dat ze lekker overal kunnen rondhangen en kunnen jagen. Maar dat kan ook niet!

Het loslaten van katten gaat te koste van heel veel. En dat valt niet goed te praten.



Net als bij honden, zouden mensen een kat moeten kiezen die past bij hen en hun leefsituatie. En niet zomaar lukraak de eerste kitten kiezen die voorbij komt.
Heb je al iets besloten TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht zeg ik dingen die al lang gezegd zijn. Een kat kan een prima huisdier zijn. Als je een enkele kat als binnenkat wil, dan zou ik wel gaan voor een wat oudere kat, geen kitten dus, die niet samen kan leven met andere katten. Een kitten alleen houden, daar doe je naar mijn idee het diertje mee tekort. Katten kunnen sociale dieren zijn en het is triest als ze al jong alleen worden gehouden en zodoende sociaal gedepriveerd raken.



Bedenk verder dat je ook in een kat, en zeker in een binnenkat, tijd moet steken. Je moet alternatieven bieden voor de gedragingen die hij normaal buiten uit zou voeren. Het is dus zaak dat je veel met 'm speelt, laat werken voor z'n eten dmv voerpuzzels, en regelmatig nieuwe en interessante zaken van buiten naar binnen haalt. Succes!
quote:SinDudas schreef op 19 april 2017 @ 21:29:

Heb je al iets besloten TO?Heb je alles al gelezen....?
quote:iones schreef op 19 april 2017 @ 16:10:

[...]



TSja, dat zou ik voor mijn honden óók wel willen, dat ze lekker overal kunnen rondhangen en kunnen jagen. Maar dat kan ook niet!

Het loslaten van katten gaat te koste van heel veel. En dat valt niet goed te praten.

Het is echt absurd hoe daar door mensen met katten over gedacht word.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet willen zien wat ze daarmee aanrichten. En het is geen kwestie van niet kunnen, maar echt niet willen.
quote:gizzmo-returns schreef op 23 april 2017 @ 17:48:

[...]





Heb je alles al gelezen....?



hm, blijkbaar niet,

Probeerde terug ontopic te gaan want ik word moe van de discussie binnenkat versus buitenkat, die overal terugkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven