Verhuizen naar België

24-04-2017 13:06 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er naar uit dat ik uiterlijk aan het einde van het jaar ga verhuizen naar België, om bij mijn grote liefde te gaan wonen. Superleuk, superspannend en ook toch nog wel wat geregel dat ik nu langzamerhand allemaal in gang ga zetten.



Ik heb uiteraard al een heleboel hierover gevonden op diverse websites (uit- en inschrijven bij gemeentes, werk zoeken etc etc etc) maar wie is er ook vanuit Nederland naar België verhuisd en heeft er nog tips voor me, waar je zo snel niet aan denkt en waar je zo snel geen (goede) informatie over vindt als je de standaard websites hierover bezoekt?
Alle reacties Link kopieren
er is een facebookgroep "wereld vrouwen", daar zitten vast ervaringsdeskundigen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Oh super, die ken ik niet. Dank je voor de tip!!!!
Geen praktische tips maar verkijk je niet op de cultuuromslag, ook (of met name) op werkgebied. Ik heb de overstap heel lang geleden omgekeerd gemaakt en moest echt wennen. Ik zou nu ook niet meer zo makkelijk in België kunnen wonen/werken denk ik. Hou bijvoorbeeld wel van de Nederlandse directheid en heb moeite met de Belgische niet-directheid.
Ik heb het bijna 6 jaar geleden meegemaakt. Mocht je meer details willen dan mag je me pb-en ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Je kan een afspraak maken met het bureau voor Belgische zaken, zij helpen je echt goed op weg.

Verder denk ik aan informeren naar ziekenkas, huisarts, tandarts etc.

Welke provincie ga je wonen misschien kan ik je dan beter op weg helpen ;)
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden van NL naar BE verhuisd en leer nog elke dag Wat missesjn ook zegt, er zijn echt grote cultuurverschillen, mn de bureaucratie hier maakt me soms gillend gek, als praktische Hollander :-/
Alle reacties Link kopieren
Verdiep je idd in de gezondheidszorg en zorgverzekering, systeem is ontzettend anders. Zo stond ik nogal te kijken dat ik bij de tandarts en huisarts mijn bezoekjes contant moest betalen (en nee, niet pinnen, cash aftikken) en een hospitalisatieverzekering naast je mutualiteit is eigenlijk wel een must. Succes met de voorbereidingen :-)
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de tips!! Dat van de cultuur begin ik hoe vaker ik hier kom ook echt zelf mee te maken. Dat wordt nog wat en daar moet ik wel iets mee, ik ben zelfs voor een hoop Nederlanders al vrij direct en bijdehand ;)

Mijn vriend is gelukkig een Belg, dus die kan me in de voor mij nieuwe systemen (zoals inderdaad verzekeringen enzo) goed wegwijs maken.



@Melkgeit...in Vlaams-Brabant
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver weg ga je wonen van je familie?



Ik woon 7 jaar al in BE, was ook verhuisd vanwege de liefde. Na 1 kind en een verbroken relatie zit ik hier nu vast. Ik zou dolgraag terug willen verhuizen, maar niet zonder kind, en dat zal mijn ex nooit toelaten. Puur om te treiteren, niet omdat ie het zo fijn vindt om voor ons kind te zorgen en het leuk vindt als kind bij hem is.



Ok, het gaat wel. Heb een dak boven mijn hoofd, heb een goed betaalde en uitdagende baan, heb al 2,5 jaar een andere leuke vriend, ik woon nabij de grens, zodat ik zo nu en dan wat NL kan opsnuiven. Maar ik woon wel in een gehucht waar ik voor alles de auto nodig heb en 1u45min rijafstand van mijn familie. De mentaliteit in zo'n landelijke omgeving is anders en wat wereldvreemd. Als puur stadsmens vind ik dat toch wel moeilijk.



Dus bezint, eert ge begint.
Alle reacties Link kopieren
Oei, wat vervelend voor je zeg!

Los van het feit dat ik toch al geen hele grote kinderwens heb, ik bijna 40 ben en mijn vriend er 2 heeft uit een vorige relatie, is dat één ook van de redenen dat ik geen kinderen wil krijgen. Mócht het misgaan, dan zit je dus "vast".

Mijn moeder woont in het zuiden van NL en precies in het midden tussen mijn huis in NL en het huis van mijn vriend. In die reistijd verandert niets. De rest van familie en vrienden woont op 2 en een half uur rijden straks.

Dank voor je wijze raad en sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Dit is al een ouder topic, dus ik weet niet of het nog relevant is... maar ik verhuis komende maand naar België om samen te wonen met mijn vriend. Voor mij kwam alles onverwacht heel snel omdat ik de kans kreeg om voor mijn huidige werkgever in Nederland, in België te gaan werken (internationaal bedrijf). Ik zit nu dus middenin het geregel :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven