Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Oeh Verona staat ook nog op mijn lijstje Tuingravin. Vorig jaar naar Rome geweest en wat is Italië toch een fijn land. Daar wil ik zeker nog veel meer van zien.



YL als je een pin stuurt komen we wel meteen je echte naam te weten enzo he, ik dacht ik waarschuw even.. Wow je vensterbank staat echt vol! Gaaf!



Ik ben bezig met een avocado plant laten groeien vanuit de pit, er zit al een goede wortel aan dus ik moet hem overpotten in aarde. Verder heb ik nog 3 moestuintjes waar ik nog wat mee moet doen. En de tuin doet lekker zijn groei en bloei ding. Hier geen last gehad van de vorst, gelukkig.
Dankje framboos dat had ik niet door!
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem meis!
Alle reacties Link kopieren
Wat een stom weer. Wilde beginne met planten uitgraven en verplaatsen maar het is best koud.
Alle reacties Link kopieren
Framboos, hoe is je dat gelukt, die avocado? Al meerdere keren geprobeerd met van die stokjed ed, maar het ging alleen schimmelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 24 april 2017 @ 12:08:

Mijn vensterbank is vol en ik kan eigenlijk nog meer voorzaaien. Ben nog vooral binnen bezig, maar alles groeit als een gek! Mijn courgettes moeten eigenlijk gewoon naar buiten zo groot zijn ze. Heb net nog Albert Heijn moestuintjes gezaaid. Er zitten allemaal dingen bij die ik niet ken/heb, dat is wel heel leuk! En ik had in een boeket van mijn oma een stengel van een camelia zitten. Die heb ik nu in het water laten staan op de hoop dat hij wortel gaat schieten.



https://i.imgur.com/UK5Gqkh.jpgHahaha..! Zo'n vensterbank heb ik ook, maar dan zijn mijn kweeksels iets kleiner. Eigenlijk erger ik me eraan dat er zoveel in de vensterbank staat - zo'm rommelig gezicht - maar met de goede groei ben ik wel blij.
Alle reacties Link kopieren
Blijven proberen. Je kan ze ook gewoon meteen in de aarde zetten. En soms denk je dat ze stuk zijn en gaat ze het na 2,5 maand opeens doen.



Het in leven houden is weer iets anders.. Die van mij geven het op na een jaar ongeveer. Behalve deze, die is nu bijna twee jaar denk ik.



Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 april 2017 @ 12:56:

Framboos, hoe is je dat gelukt, die avocado? Al meerdere keren geprobeerd met van die stokjed ed, maar het ging alleen schimmelen.Ik heb een perfecte plek waar veel zon schijnt achter het raam. Heb 3 stokjes er schuin omlaag ingestoken, en een laagje water in een creme brulee bakje gedaan. Het water raakt dan net de pit en dan goed in de gaten houden dat de pit nat blijft aan de onderkant. Water ook om de dag even vervangen om schimmels enz tegen te gaan. Het is nu een inimini ding, dus het is nog even afwachten hoe het verder gaat. Hij staat nu net in de aarde omdat de wortel te lang werd voor het bakje.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees sinds kort mee op dit topic en wordt helemaal blij van jullie enthousiaste verhalen en leuke foto's. Ik zag ook dat jullie planten enzo online bestellen. Dat zou ideaal zijn voor mij omdat het dichtstbijzijnde tuincentrum dat nog een beetje betaalbaar is een half uur rijden is. Met welke websites hebben jullie goede ervaringen? Ik ben o.a. op zoek naar jasmijn voor tegen een afrastering van gaas, eentje die groenblijvend is in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Als je even goed het topic doorzoekt zie je een hele opsomming van mij met websites. Teveel om weer te gaan plakken dus vandaar..
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 23 maart 2017 @ 23:20:

Deze had ook niet misstaan in de OP

[img]https://www.tuinaanleg-concurrent.nl/wp ... 12x384.jpg[/img]Hahahaha! Ik snap die boom dan ook niet, neem dan een basket!
Alle reacties Link kopieren
Poeh. Begonnen aan m'n vijver gat. Wat ga ik doen met al die aarde haha. Straks maar alvast de tomatenbakken vullen. Kan de potgrond in zakken dichtblijven.



Ik zit eraan te denken om m'n vijverplanten maar te bestellen, volgens mij hebben ze die niet bij tuincentrum in de buurt.
quote:Case-je schreef op 24 april 2017 @ 13:12:

[...]





Hahaha..! Zo'n vensterbank heb ik ook, maar dan zijn mijn kweeksels iets kleiner. Eigenlijk erger ik me eraan dat er zoveel in de vensterbank staat - zo'm rommelig gezicht - maar met de goede groei ben ik wel blij.



Ik heb geluk dat ik alleen ben, en drie slaapkamertjes voor mezelf heb boven. Met 1 kamer waar echt goed zon op staat overdag. Dat is mijn kleding/planten kamer. Want ik wilde ook geen rommelige vensterbank.



Maar die staat nu dus vol, dus ik ben zojuist toch maar beneden op de vensterbank verder gegaan. En ik had al een vensterbank verlenger gemaakt boven! Als alles naar buiten verkast is maar een verlenger voor over de hele lengte maken.



Ik heb nu tomaten (ik weet nog niet wat voor soort, stond niet op het zakje), komkommer, courgette, brocolli, basilicum, peterselie, kropsla, blauwe en roze morning glory, een laagblijvende morning glory, cosmos, en dan al mijn bakjes van de AH.



En ik heb nog meer bloemzaadjes, en spinazie, en nog een slasoort, radijsjes. Ik hoop dit weekend echt mijn moestuin hoek in orde te krijgen. Daarna schijnt het mooi weer te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowLemon schreef op 24 april 2017 @ 14:02:

[...]





Ik heb geluk dat ik alleen ben, en drie slaapkamertjes voor mezelf heb boven. Met 1 kamer waar echt goed zon op staat overdag. Dat is mijn kleding/planten kamer. Want ik wilde ook geen rommelige vensterbank.



Maar die staat nu dus vol, dus ik ben zojuist toch maar beneden op de vensterbank verder gegaan. En ik had al een vensterbank verlenger gemaakt boven! Als alles naar buiten verkast is maar een verlenger voor over de hele lengte maken.



Ik heb nu tomaten (ik weet nog niet wat voor soort, stond niet op het zakje), komkommer, courgette, brocolli, basilicum, peterselie, kropsla, blauwe en roze morning glory, een laagblijvende morning glory, cosmos, en dan al mijn bakjes van de AH.



En ik heb nog meer bloemzaadjes, en spinazie, en nog een slasoort, radijsjes. Ik hoop dit weekend echt mijn moestuin hoek in orde te krijgen. Daarna schijnt het mooi weer te worden.Ik ben echt zo dom! Ik ben ook alleen en door jouw bericht realiseer ik me nu dat ik ook 3 slaapkamers heb waar al het kweeksel natuurlijk kan worden neergezet
quote:Case-je schreef op 24 april 2017 @ 14:18:

[...]





Ik ben echt zo dom! Ik ben ook alleen en door jouw bericht realiseer ik me nu dat ik ook 3 slaapkamers heb waar al het kweeksel natuurlijk kan worden neergezet Zulke dingen heb ik ook wel eens.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist bij een kweker geweest waar ze struikpioen verkochten

Een roze variant.



Heb een paar kleine plantjes mee, een lathyrus, een absinth-plantje en iets wat duifkruid heet.
Alle reacties Link kopieren
Hij zit! Ben lekker modderig



Alle reacties Link kopieren
Waar je zin in had, Koettie, met die kou en regen! Diehard
Alle reacties Link kopieren
Die kweker had ook een rode variant van een vlinderstruik. Een kleintje voor 5 euro en een grote voor 15. Vriend net maar even lief aangekeken, die krijg ik nooit mee op de fiets.
Alle reacties Link kopieren
Haha het was gelukkig droog. En van scheppen krijg je het warm! Morgen even pompje scoren en plantjes voor om de rand. Dat is een beetje lelijk. Komt allemaal wel
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je er in gaan doen Koe?
Alle reacties Link kopieren
Plantjes en misschien salamanders. Vissen heeft weinig zin met de katten en de vijver is niet diep genoeg ook denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees kou en regen?

In het zuiden was het heerlijk weer. Vanmorgen wel fris, dus eerst met de hond naar het bos. We liepen daar al voor 9 uur. Goed begin van de vakantie.

Daarna de horrortuinklus van het jaar: de beukenhaag snoeien. En dan heb ik het niet over een keurig hegje, maar een monster van minstens 40 jaar oud met dikke boomstammen, 2 meter hoog en minstens 1 meter dik.

Wat het vooral horror maakt is de gemeentegrond achter die heg. Gemeente doet aan bezuinigingen en onderhoudt dat stuk grond al 6 jaar niet meer. Dus wij moeten tot onze knieen door de rotzooi om te kunnen snoeien. Struiken, onkruid, snoeiafval van de laatste onderhoudsbeurt van de gemeente, afval, alles ligt daar opgestapeld. Daarom snoeien we de achterkant ook al niet meer ieder jaar en daarmee maken we het onszelf ook moeilijk.

Maar goed de eerste 15 meter zijn klaar en morgen hopelijk de andere meters. Dan zijn we weer klaar voor een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Koettie, wat ben jij goed op dreef met je tuin!

Duet, zo'n monsterhaag is echt veel werk. na de vakantie ben ik qua hagen ook de Sjaak, 17 meter taxushaag aan twee kanten plus bovenkant (ook een meter dik ongeveer) en ongeveer 14 meter konifeer aan een kant plus bovenkant.

Gelukkig met electrisch geval, maar dan nog... Het ergste vind ik dan dat je al het snoeisel weer tussen de planten vandaan moet plukken, want laten liggen kan niet.

Vandaag reizen we verder naar Florence. Venetie was erg mooi, maar wat een gekkenhuis qua drukte.

Ik had dat wel verwacht, maar vooral het gesjok door de mensenmenigtes die niet doorlopen was erg vermoeiend.

We hebben heerlijk gegeten in Bardolino aan het Gardameer. Met een jas aan is het hier tot 's avonds laat nog prima buiten uit te houden.

Overdag is het een graadje of 17, niet heel warm maar prima voor stedentrips.

Donne di giardini, arriverderci!
Alle reacties Link kopieren
Tg, veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven