Heb jij je kat al aan de lijn?

21-04-2017 14:36 104 berichten
https://www.rootsmagazine.nl/2017/04/21/huiskat/



"Huiskatten eten niet alleen kattenbrokjes, het zijn vleeseters en ze jagen graag. Op vogels bijvoorbeeld. Of kikkers. Welk effect al die poezenbeesten hebben op wilde dieren in de natuur, dat is uitgezocht door Anna Steen en Jasja Dekker. Zij komen met cijfers die je doen duizelen. Alleen al de huiskatten pakken 56 tot 96 miljoen prooien, zoals vogels en muizen. De verwilderde katten, die het zonder brokjes moeten stellen, pakken minimaal 144 miljoen en maximaal 720 miljoen prooien. Je vraagt je af hoe het kan dat mensen nog zoveel vogels tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling."
quote:Gatti schreef op 24 april 2017 @ 10:25:

Heel erg off topic.

Vroeger hadden wij een haan die er tijden een barbecue vandoor ging met een kotelet.

Heeft niets met dit topic te maken maar ik vind 't zo'n leuk verhaal.





Mijn zus heeft een kat gehad die een hele rollade uit de braadpan heeft gejat.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 24 april 2017 @ 06:37:

[...]





Dus het interesseert jou niet dat er bijv. weidevogelsoorten met uitsterven bedreigd worden mede door predatie van huiskatten. Lekker dan!



Eerlijk? Nee dat interesseert me niet.

De natuur wordt vooral verkloot door de mens, daar zal dat ene huisdier echt niet een significant verschil in maken.
quote:nelicquele schreef op 24 april 2017 @ 09:53:

[...]





Dat zijn vooral wilde katten en ik ben het met je eens dat we die teveel hebben. Ik vind ook dat mensen hun kat standaard moeten steriliseren om ongewenste nestjes en nog meer zwerfkatten te voorkomen.



MAAR. Het is héél makkelijk om de katten de schuld te geven. Zoals ik al zei heeft de afname van weidevogels heel veel te maken met het maaien van al die weides, bermen en andere grasdelen. Het moet in Nederland allemaal lekker kort en netjes. Laat die boel toch staan! Dan kunnen die vogels hun nestje bouwen én verborgen houden. Nu hebben ze daar amper plek voor. Bovendien zorgt de groei van gras ook voor meer wilde bloemen waar weer bijen op afkomen: win-win! Daarnaast vind ineens niemand het erg meer dat vogels voor zaken als Schiphol of asfalt of ruilverkaveling of nog een nieuwbouwwijk moeten wijken. Dus voor de mens moet de vogel opzij, maar voor de kat moeten we ze beschermen. Terwijl de kat de natuurlijke vijand van de vogel is, en de mens niet. Ironisch hè?



Je zegt zelf al dat er nog vele vogels geteld worden tijdens de tuinvogeltelling. Blijkbaar heeft de kat er toch minder invloed op dan het artikel ons wil laten denken. Zoals iemand anders in dit topic al opmerkte: vogels krijgen vele kuikens, júist omdat ze het niet allemaal overleven. Maar er overleven er schijnbaar genoeg om tóch de soort in stand te houden. Ik weet niet waar jij woont, maar hier stikt het van de koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes, musjes, tortelduiven, kauwen, vlaamse gaaien, eenden, ganzen, zwanen, eksters, reigers, enz. Ondanks al die katten die hier in de wijk rondlopen.



En dan hebben we het nog niet gehad over muizen en ratten. Met name in steden lopen veel katten rond ter voorkoming van muizen. Er zijn in bijvoorbeeld Utrecht vele winkels en restaurants die die katten aanmoedigen binnen te komen (of die zelf katten houden) zodat die verrekte muizen eens oprotten. Ik vermoed dat dat op het platteland hetzelfde is. Zonder al die katten zouden we overspoeld worden met ratten en muizen, die niet alleen vervelend zijn maar ook allerlei ziektes bij zich kunnen dragen. Niet heel fijn. Dit is de hele reden dat katten 'gedomesticeerd' werden zo'n 9000 jaar geleden en daarvoor zijn ze nog steeds nodig.



Ik schrijf gedomesticeerd tussen aanhalingstekens omdat het geen huisdieren als honden zijn. (Zie ook hier: http://www.nu.nl/wetenschap/3925794/hui ... eerd-.html ). Katten zijn hun wilde roots nooit helemaal verloren en al zijn sommige katten prima geschikt als binnenkat, vele katten worden gek als ze alleen maar binnen mogen zitten. In dat opzicht zijn het dus geen 'huisdieren'. Maar ook dat betekent niet dat een kat per se vogels vangt. Mijn kat is een buitenkat, als hij niet naar buiten mag breekt 'ie het huis af. Toch heeft hij dus nog maar twee keer in twaalf jaar een vogeltje gevangen.



Verder heb je nog geen antwoord gegeven op o.a. de vraag van LaFolie anders dan 'dat slaat toch nergens op'. Je hebt zelf dus echt nietszeggende argumenten maar je loopt wel te zeiken dat wíj rare reacties geven. Euh... Geef zelf ook eens fatsoenlijk antwoord dan.



Oh, en ik vroeg me dus af waar die cijfers vandaan kwamen want ik vind die marges die ze geven nogal... bizar. Er zit echt een gigántisch verschil tussen 144 mln en 720 mln, hoe verklaren ze dat? Verder tellen ze muizen ook mee, dus dat geeft ook al een vertekend beeld. Goed artikel dus, maar niet heus. De conclusie die getrokken wordt lijkt meer op stemmingmakerij dan op een daadwerkelijk wetenschappelijk eindoordeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 april 2017 @ 11:42:

[...]







Mijn zus heeft een kat gehad die een hele rollade uit de braadpan heeft gejat.



Wij gaven ooit een barbecue. Spare ribs in de kelder. Kwam binnen en zag de kelderdeur open. Wij hadden ook een heel lieve hond die heel tevreden in de mand lag uit te buiken.

Wij hadden geen spare ribs meer.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:jopee schreef op 24 april 2017 @ 00:43:

[...]





dat komt omdat jij net doet alsof een huisdier zich anders gedraagt dan een wilde soortgenoot. Door een dier in huis te nemen, maakt dat niet ineens een andere soort of zo. Tis geen speelgoeddier.

Mijn katten zijn allebei in het asiel terecht gekomen na een zwerfbestaan. En toen bij mij. Moet ik dan een ernstig gesprek met ze gaan houden dat, omdat ze nu huisdier zijn, ze geen beestjes meer mogen vangen?



Ik hoor je niet over vissers die vis voor de BBQ uit de rivier vissen, Fransen die op slakkenjacht gaan om ze op te eten, mensen die jagen. Die doen hetzelfde , dat zijn binnenmensen en gaan zomaar naar buiten om hun eten te vangen. Mag ook niet?



Jij eet mogelijk gewoon vlees. Je bent een binnenmens, die koe was waarschijnlijk een binnendier. En wordt geslacht omdat jij hem op wil eten.



je redenatie klopt gewoon niet.

Jouwe ook niet. Honden zijn ook jagers. Die vinden het ook leuk om op wild te jagen en eventueel te vangen. En dan moet je de mensen eens hysterisch horen gillen. Maar dat een kat een konijn vangt of een eend, wat precies hetzelfde is, dat vindt men dan wel normaal. Dit is zo krom als een hoepel! Katten (of het nou iemands huisdieren zijn of zwerfkatten) en honden vormen geen onderdeel van onze natuur en ecosysteem.



Katteneigenaren nemen inderdaad geen enkele verantwoordelijkheid, althans, de meerderheid niet. Dat zwerfkatten wild vangen om te overleven, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar dat mensen katten maar laten aanjongen en verwilderen, dat is nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 24 april 2017 @ 17:30:

[...]



Jouwe ook niet. Honden zijn ook jagers. Die vinden het ook leuk om op wild te jagen en eventueel te vangen. En dan moet je de mensen eens hysterisch horen gillen. Maar dat een kat een konijn vangt of een eend, wat precies hetzelfde is, dat vindt men dan wel normaal. Dit is zo krom als een hoepel! Katten (of het nou iemands huisdieren zijn of zwerfkatten) en honden vormen geen onderdeel van onze natuur en ecosysteem.



Katteneigenaren nemen inderdaad geen enkele verantwoordelijkheid, althans, de meerderheid niet. Dat zwerfkatten wild vangen om te overleven, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar dat mensen katten maar laten aanjongen en verwilderen, dat is nergens voor nodig.Katten moet je ook niet maar laten aanjongen en verwilderen. Ik geloof dat zelf de grootste kattenliefhebbers het daar mee eens zijn.
Katten geven vaak/soms overlast in de buurt. Hoe kijken de mensen die katten buiten laten lopen daar tegen aan?

Ik zou me daar als baasje enorm schuldig over voelen.
quote:Mevrouw75 schreef op 24 april 2017 @ 18:18:

[...]





Katten moet je ook niet maar laten aanjongen en verwilderen. Ik geloof dat zelf de grootste kattenliefhebbers het daar mee eens zijn.Absoluut!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 april 2017 @ 10:13:

[...]



+1
quote:watdachtjehiervan schreef op 24 april 2017 @ 18:34:

Katten geven vaak/soms overlast in de buurt. Hoe kijken de mensen die katten buiten laten lopen daar tegen aan?

Ik zou me daar als baasje enorm schuldig over voelen.Met Google vind je makkelijk de 85357 topics die daar al over geopend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nelicquele
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 24 april 2017 @ 17:30:

[...]



Jouwe ook niet. Honden zijn ook jagers. Die vinden het ook leuk om op wild te jagen en eventueel te vangen. En dan moet je de mensen eens hysterisch horen gillen. Maar dat een kat een konijn vangt of een eend, wat precies hetzelfde is, dat vindt men dan wel normaal. Dit is zo krom als een hoepel! Katten (of het nou iemands huisdieren zijn of zwerfkatten) en honden vormen geen onderdeel van onze natuur en ecosysteem.



Katteneigenaren nemen inderdaad geen enkele verantwoordelijkheid, althans, de meerderheid niet. Dat zwerfkatten wild vangen om te overleven, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar dat mensen katten maar laten aanjongen en verwilderen, dat is nergens voor nodig.De mensheid ook niet. Ook maar opdoeken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 24 april 2017 @ 18:18:

[...]





Katten moet je ook niet maar laten aanjongen en verwilderen. Ik geloof dat zelf de grootste kattenliefhebbers het daar mee eens zijn.Maar die kattenliefhebbers laten hun katten evengoed de boel vernielen. En schreeuwen moord en brand als een ander dier hetzelfde doet.quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 april 2017 @ 18:39:

[...]





De mensheid ook niet. Ook maar opdoeken?

Het zou niet verkeerd zijn als het overgrootste gedeelte van de mensheid opgedoekt zou worden, maar je weet natuurlijk dat dit niet haalbaar is. Mensen zien dat namelijk als moord.



Ik zeg ook niet dat katten opgedoekt moeten worden. als het aan mij ligt worden dieren helemaal niet opgedoekt.

Maar het ene soort zou niet ten koste moeten gaan van het andere soort. Ik bedoel daarmee dat katten niet het schaarse wat we nog over hebben in de natuur zoals weidevogels en zo, om zeep moeten helpen.



Ook vind ik het werkelijk absurd om te lezen hoe normaal het gevonden wordt dat een eend geroofd wordt door een kat, of het konijn van de buren. Diezelfde mensen van zo'n kat, gillen ook moord en brand als een hond hetzelfde doet met hun kat. Ik snap niet dat ze niet in zien dat dit gewoon hetzelfde is.
quote:watdachtjehiervan schreef op 24 april 2017 @ 18:34:

Katten geven vaak/soms overlast in de buurt. Hoe kijken de mensen die katten buiten laten lopen daar tegen aan?

Ik zou me daar als baasje enorm schuldig over voelen.



Och, mijn katten liggen in de zomer bij alle buren in de tuin te zonnen. Ze hebben ook een ander eetadresje, die buren halen zelfs duur dieetvoer voor 1 van mijn katten. Dus ik geloof dat het bij mij wel meevalt met de overlast van mijn katten. Zelfs de buurvrouw met een hondje heeft in haar tuin een wandelpad met hekje gemaakt waar alle buurtkatten achterlangs kunnen wandelen op weg naar andere tuinen. Daar voelde ik me schuldig over, maar zij vind het oprecht gezellig om de katten te zien scharrelen.



Ik woon in een katvriendelijke buurt dus.
Alle reacties Link kopieren
Toch zie ik hier veel klachten topics voorbij komen over katten. Dus dan heb je mazzel gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom op de een of andere manier ook altijd in katvriendelijke buurten terecht (en dat zijn er nogal wat). Het zal een soort zoekt soort zijn ofzo.



Mijn wijlen kat was wel nooit van de weidevogels, die heb je niet in de stad, of ander verstedelijkt gebied.
Alle reacties Link kopieren
Onze buren vonden het juist vreemd dat onze katten niet buiten kwamen.

Nu komen ze wel los buiten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat heeft ooit een hele camembert van tafel gejat.

Heb ook nog nooit gezien dat ze een beestje vingen. Maar goed, mochten ze dat wel doen, dan compenseer in dat ruimschoots met mijn eigen dieet als vegetariër.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 24 april 2017 @ 18:34:

Katten geven vaak/soms overlast in de buurt. Hoe kijken de mensen die katten buiten laten lopen daar tegen aan?

Ik zou me daar als baasje enorm schuldig over voelen.





zal hier wel los lopen. Ik ken in mijn hele straat niet één huis waar ze geen hond(en) of kat(ten) hebben. Overal waar je kijkt zie je katten. En ik woon vlak naast een hele brede groenstrook dus ze poepen niet snel in iemands tuin, er is natuur zat waar ze dat kunnen doen. (en dat is ook hondenuitlaatgebied dus poepen mag daar)

Overlast is er wel, er breekt nog weleens 's nachts de pleuris uit omdat iemand 10 cm te ver in iemand anders z'n territorium staat te staan of zo. En dan komen de vriendjes ook kijken en herrie maken. Maar ja, dat is misschien 3 x per jaar of zo dat ze staan te rellen.
quote:jopee schreef op 25 april 2017 @ 22:55:

[...]





zal hier wel los lopen. Ik ken in mijn hele straat niet één huis waar ze geen hond(en) of kat(ten) hebben. Overal waar je kijkt zie je katten. En ik woon vlak naast een hele brede groenstrook dus ze poepen niet snel in iemands tuin, er is natuur zat waar ze dat kunnen doen. (en dat is ook hondenuitlaatgebied dus poepen mag daar)

Overlast is er wel, er breekt nog weleens 's nachts de pleuris uit omdat iemand 10 cm te ver in iemand anders z'n territorium staat te staan of zo. En dan komen de vriendjes ook kijken en herrie maken. Maar ja, dat is misschien 3 x per jaar of zo dat ze staan te rellen. Hier ook. Heb nu een fles water bij de deur staan om het spul dan weer uit elkaar te krijgen. Ik dacht pas buurkat wel even eigenhandig weg te jagen (zonder water), hing hij ineens in m'n been!
Alle reacties Link kopieren
Het is zo leuk als katten buiten komen en er meer katten zijn. Er zijn minstens twee buurkatten die regelmatig komen snacken (komen gewoon door het kattenluik binnen) zonder vriendjes te zijn met mijn katten. Eén van mijn katten is wat contactgestoord, heeft weinig aansluiting. De ander heeft twee vaste vriendjes die ook weleens mee komen naar huis. Kom je uit je werk ligt er weer eentje op de bank te maffen. Ik vind dat grappig.

Deze allemansvriend van ons heeft ook 3 vaste adresjes in de buurt waar hij brokjes krijgt (speciaal voor hem gehaald). Twee daarvan zijn komen vragen welk merk hij het lekkerst vindt :-)



Hij had vorig jaar een abces bij zijn staart en de dierenarts had dit schoongemaakt, het was best een flinke wond en diverse buren kwamen me melden dat hij een wond had. Iedereen weet welke kat waar woont.



En ze hebben allebei een hekel aan een kat die zicht altijd verstopt in de conifeer bij de buren en ineens tevoorschijn springt als ze langslopen.. Dan wordt er geblazen en moeilijk gekeken en gaat ieder weer zijns weegs. Katten zijn zo grappig.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 24 april 2017 @ 18:34:

Katten geven vaak/soms overlast in de buurt. Hoe kijken de mensen die katten buiten laten lopen daar tegen aan?

Ik zou me daar als baasje enorm schuldig over voelen.



Ik woon in een kat-rijk buurtje, en eigenlijk hebben we allemaal nogal een leven en laten leven houding.

Een tijdje had ik last van de buurkatten die het groenstrookje op mijn oprit als toilet gebruikten.

Kijk, daar kan ik over klagen, maar wat kunnen de buren daar aan doen? Ik neem nu de koffieprut uit het apparaat op mijn werk mee naar huis, en strooi dat daar uit. Weg probleem, de buren weten het niet eens.

Mijn eigen kat heb ik al 2 keer kletsnat thuis zien komen, dus die zal iemand geïrriteerd hebben. Niemand die iets tegen mij zegt.

Mensen met katten klagen niet graag over andermans katten, omdat je geen idee hebt wat die van jou uitspookt.



On topic kan ik melden dat die van mij niet slecht is voor het vogel bestand. Je hebt nog nooit zo'n slechte jager gezien. Insecten, die vangt ze wel, het liefst hele grote. Ze maakt ze ook niet dood, ze laat ze binnenshuis weer vrij.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Delite_ schreef op 26 april 2017 @ 00:58:

[...]



Mensen met katten klagen niet graag over andermans katten, omdat je geen idee hebt wat die van jou uitspookt.

Ken je die documentaire van de katten in een engels dorpje die gevolgd zijn met gps en camera? Er was er eentje bij en zijn baasjes zeiden dat hij altijd de hele nacht sliep en heel braaf was en nauwelijks buiten kwam. Niets is minder waar. hij liep iedere nacht 5 km, ging ruzie maken op een boerderij en liep weer terug om 's morgens weer heel onschuldig te lijken. En kat Brutus liep heel de dag buiten maar kwam nooit verder dan een paar meter bij zijn huis vandaan. En sommige katten liepen 's morgens in de straat en sommigen 's middags. Was blijkbaar een stilzwijgende afspraak. Geweldige docu.

http://www.dailymotion.co ... of-the-cat-1-2_shortfilms
Alle reacties Link kopieren
Ja! Die heb ik gezien.

Geweldig leuke documentaire inderdaad.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit eens drumsticks half gegaard in de magnetron om later op de barbecue te doen. Die lagen even af te koelen en toen ik een half uur uur later keek, was ik twee drumsticks kwijt. Ik was heel bang dat ik ze niet meer kon vinden en dat het ergens zou rotten, maar gelukkig had hij ze goed verstopt, één achter het gordijn en één achter de vuilnisbak... Het stuk tonijn dat lag te ontdooien, vonden we in een uitgekotste versie weer terug. Goed opbergen is hier het devies! In al die 20 jaar dat ik katten heb, is er drie keer een vogel gevangen. Helemaal niet leuk, maar ik kan er ook niets aan doen. Ze komen alleen op m'n dakterras.



Helpt koffieprut tegen poepen van katten op ongewenste plekken? Kun je dat ook in je plant doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven