Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VI

17-01-2017 22:15 2994 berichten
Deel I, II, III,IV en deel V zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen maar laten we het vooral gezellig houden









Link naar deel V

Link naar deel IV

Link naar deel III

Link naar deel II

Link naar deel I
quote:mimarr schreef op 24 april 2017 @ 17:52:

Ik heb een tijdje bij la Place gewerkt. Bleef dagelijks enorm veel over, maar moest weg ivm wat hierboven al genoemd is.

Er stond voor de deur van die la Place een vaste straatkrantverkoper en teamleider was daar door de jaren heen bevriend mee geraakt. Ze hadden daarom de deal gemaakt dat alle broodjes die op onze afdeling overbleven aan het eind van de dag met hem mee gingen naar het daklozencentrum waar hij 's nachts sliep om daar uit te delen, op voorwaarde dat hij daar vertelde dat hij ze uit de vuilcontainer gejat had .Gave oplossing!
Alle reacties Link kopieren
Wij stonden onlangs op een beurs en naast ons werden continu broodjes gebakken om een oven te demonstreren. Er werd weggegeven aan een goed doel en collega-standhouders mochten ook meenemen, maar ik vrees dat daar héél veel weggegooid is. Was niet de enige stand trouwens. Ik wil niet weten hoeveel kilo's goed voedsel daar dagelijks werden weggesmeten. Echt zonde. En het meest wraakroependeens was dan nog dat het eten dat verkocht werd schandalig duur was.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Oei habbekratz, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens, maar jij zou niet bij een gemiddeld catering bedrijf moeten kijken wat daar de prullenbak in gaat...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik er ook eentje heb.

Mijn ouders hebben een vakantiehuis in het buitenland. Iedereen altijd welkom, vrienden van mij en zus enz ook altijd welkom.

Vriendin is overgekomen voor paar dagen, ouders boodschappen gedaan, nog weggeweest met auto, ophalen, brengen etc. Maar geen bedankje?

Hoeft niet per se iets duurs te zijn maar ik weet bijv dat ze een fles wijn op prijs hadden gesteld. Of toen we een terrasje ergens namen zij dan voor zou stellen om te betalen als bedankje, maar ze liet mn ouders betalen
Wat leuk van die vliegtuigmaatschappij dat jullie als studenten jullie tassen vol lekkers kregen gepropt.



Ja, het is idd van de zotte die voedselverspilling. Vanuit juridisch oogpunt begrijp ik het wel. Vanuit maatschappelijk oogpunt niet.



Maar zo is de ene keten of gelegenheid de andere niet merk ik.



Ikzelf heb regelmatig producten, denk aan zuivel, in mijn koelkast staan die net over houdbaarheidsdatum zijn. Zelf eet ik het regelmatig nog wel.
O help, nieuw topic.
quote:Starshine-2 schreef op 24 april 2017 @ 17:32:

Klopt, grote supermarkten zoals de AH geven niks aan de voedselbank omdat ze bang zijn voor rechtzaken als iemand er ziek van zou worden.

Het wordt allemaal naar een grote verwerker die er compost of diervoeder van maakt.

Het is zelfs zo erg dat de AH liever een complete partij groente of fruit als afval doorverkoopt ipv dat het goedkoop in de aanbieding gaat.

Als het zogenaamd bedorven is betaalt de verzekering voor de geleden schade en ze kunnen het alsnog voor compost verkopen.



En ondertussen doet de AH tegen de klanten dat ze tegen voedselverspilling zijn.



Toen ik bij de voedselbank liep aantal jaar terug zat daar juist heel vaak spullen van AH bij.

Vaak ook vlees met 35% sticker dat ingevroren is.
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden was er op mijn toenmalige werk een grote partij zuivel over, die als extraatje aan klanten was meegegeven.

Hij zou tot en met (voor het gemak) vrijdag houdbaar zijn. Wij mochten het donderdag nog meegeven aan klanten maar daarna niet meer.

Het ging om zeker 120 pakken die anders weggingen.

Er was vanuit het hoofdkantoor echt bizar veel gestuurd.



Ik vond het zo erg dat ik m'n leidinggevende vroeg of ik er geen bestemming voor mocht zoeken, dat mocht wel want anders ging het in de kliko.

Heb de voedselbank gebeld maar die wilden het niet hebben vanwege de datum. Omdat zij op bepaalde dagen hun uitgifte deden zou het anders ook bij hun weggegooid worden. Ze wilden het wel hebben maar dan moesten we het op woensdag maar komen brengen. Dat kon dus niet omdat wij het op woensdag nog zelf konden uitdelen.

Uiteindelijk heb ik het uit laten delen in het plaatselijke asielzoekerscentrum.

Het was ook nog eens met Suikerfeest dus mensen extra blij met hun 'luxe' yoghurtdrank.



Heb vaker contact gehad met de voedselbank maar zij wilden enkel brood hebben als dat voorgesneden en gesorteerd was op soort brood, alles moest in kratten enz.

Dat was voor ons zoveel gedoe.

In het kader van de verspilling werden gewone broden gesneden, verpakt en de dag later voor een euro verkocht als zijde 'brood van gisteren'.

Klein brood zoals harde bolletjes enzo stampten we plat en werden opgehaald door iemand die ze naar een kinderboerderij bracht.



In de tijd dat ik bij La Place werkte ging het meeste in de kliko. Dat was écht heel zonde.
@Kuzu, wat goed van je, dat je een bestemming hebt gezocht.
Een kennis van mij werkte bij de hema.Daar worden letterlijk hele taarten in de vuilnisbak gegooid,broodjes echt alles. Je mocht het absoluut niet meenemen.Zooo ontzettend zonde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trevina schreef op 24 april 2017 @ 22:42:

@Kuzu, wat goed van je, dat je een bestemming hebt gezocht.



Ik vind het logisch.



Ik zamel bruikbare spullen in (kleding, speelgoed, enz) die vervolgens naar vluchtelingen in Irak gaan en daarom raakt het me extra als mensen goede spullen of levensmiddelen weggooien.

Iets wat achteloos wordt weggooid kan voor een ander veel betekenen.

Niet dat er wereldvrede is gekomen na het uitdelen van die drinkyoghurt, maar het stoort me dat 'wij' goede producten zomaar weggooien terwijl andere mensen er echt blij mee zijn of zelfs als luxe zien.

Of dat nou verse broodjes zijn of een krop sla of een knuffel.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Hema hier hebben ze taartjes en brood e.d. welke ze afprijzen met 50% een uur voor sluiting. Kwam er per toeval achter. Ik had gebak nodig voor onverwachte visite die belde dat ze langs zouden komen. Moet maar vaker bij de Hema langsgaan vlak voor sluiting wanneer ik visite ga krijgen :P #gierigeLaTulipe
quote:Mutsie2017 schreef op 24 april 2017 @ 22:54:

Een kennis van mij werkte bij de hema.Daar worden letterlijk hele taarten in de vuilnisbak gegooid,broodjes echt alles. Je mocht het absoluut niet meenemen.Zooo ontzettend zonde.De Hema heeft ooit eens een fout gemaakt met mijn bestelde taart. Meegegeven aan iemand anders die dus mijn kindertaart met 'Hoera Marietje 6 jaar' al had aangesneden toen de bedrijfsleider ze belde. 's avonds stond de bedrijfsleider voor de deur met een enorme doos met zeker 20 gebakjes, als compensatie. Kennelijk de restanten van de dag, maar ik vond het toch heel attent.
Alle reacties Link kopieren
Uitgenodigd worden om oud en nieuw te vieren met vrienden. "Vriend" haalt eten voor het gourmetten e.d. uitgebreid bij de Jumbo, heeft een salaris van 5 nullen p.j. Later kwam hij er mee dat we allemaal wel een 10tje konden doen voor het eten, want dat we bij hem eten betekende toch niet dat hij alles moest betalen? Vervolgens kreeg ik 8 januari nog een appje, of ik ook nog even 5 euro p.p. voor het vuurwerk wilde overmaken. Dat niet eens afgesproken is. Hij heeft wel alles in NL gehaald, ondanks dat hij vlak bij de Duitse grens woont.



Of: wederom dezelfde "vriendengroep" vraagt mijn vriend wat hij wil hebben voor zijn verjaardag, hij zegt voor de grap: Dikke BMW. Krijgt vervolgens van een stuk of 4 vrienden SAMEN een speelgoed modelauto van een BMW... Via MP gekocht, waarde? 15 euries.



Of ikzelf; wederom diezelfde vriendengroep... Daarom heb ik er nu ook nauwelijks nog contact mee. Ik had een nieuwe auto en dus een autoradio nodig. Dacht, die vraag ik van mijn vriendengroep. Vervolgens komen ze aan met een doosje waarvan ik dacht hmm... Het zag er niet heel nieuw uit, zat in een kartonnen doos. Ze gaven dit met ruim 6/7 personen. Later bleek dat het een tweedehands autoradio was van 1 van de mensen in die groep, zelfs zijn SD kaartje zat er nog in. Marktplaats waarde? rond de 25 euro..
Alle reacties Link kopieren
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 15:24:

Uitgenodigd worden om oud en nieuw te vieren met vrienden. "Vriend" haalt eten voor het gourmetten e.d. uitgebreid bij de Jumbo, heeft een salaris van 5 nullen p.j. Later kwam hij er mee dat we allemaal wel een 10tje konden doen voor het eten, want dat we bij hem eten betekende toch niet dat hij alles moest betalen? Vervolgens kreeg ik 8 januari nog een appje, of ik ook nog even 5 euro p.p. voor het vuurwerk wilde overmaken. Dat niet eens afgesproken is. Hij heeft wel alles in NL gehaald, ondanks dat hij vlak bij de Duitse grens woont.



Of: wederom dezelfde "vriendengroep" vraagt mijn vriend wat hij wil hebben voor zijn verjaardag, hij zegt voor de grap: Dikke BMW. Krijgt vervolgens van een stuk of 4 vrienden SAMEN een speelgoed modelauto van een BMW... Via MP gekocht, waarde? 15 euries.



Of ikzelf; wederom diezelfde vriendengroep... Daarom heb ik er nu ook nauwelijks nog contact mee. Ik had een nieuwe auto en dus een autoradio nodig. Dacht, die vraag ik van mijn vriendengroep. Vervolgens komen ze aan met een doosje waarvan ik dacht hmm... Het zag er niet heel nieuw uit, zat in een kartonnen doos. Ze gaven dit met ruim 6/7 personen. Later bleek dat het een tweedehands autoradio was van 1 van de mensen in die groep, zelfs zijn SD kaartje zat er nog in. Marktplaats waarde? rond de 25 euro..Als je gewoon om geld vraagt als bijdrage voor je nieuwe autoradio. Dat is toch wel een beetje duur kado om aan je vrienden te vragen.
Ondanks een salaris met 5 nullen is het een feit dat die persoon niet alles voor iedereen hoeft te betalen. Wellicht denken velen zo en wil deze persoon juist daarvoor waken. Vanzelfsprekend is het namelijk niet om het te verwachten.



Een modelauto via MP voor 15 euro is een leuk cadeau wanneer iemand daarvan houdt cq een grap maakt over een BMW als cadeau. Ik zie de humor eigenlijk wel.



Een autoradio van een kameraad die wellicht wat waard is echter niet gebruikt wordt terwijl jij hem kunt gebruiken......leuk cadeau toch?
Alle reacties Link kopieren
vind die speelgoedauto en die radio ook niet gierig eigenlijk. De eerste is gewoon als grap bedoeld, verder hangt het er van af wat jullie gemiddeld aan cadeaus geven. Is dat 200 euro ja dan is het allebei gierig, is het 25 euro dan is het gewoon goed bedacht om het zo op te lossen. Liever een radio die nog goed bruikbaar is dan voor dat geld iets wat ongebruikt in de kast terecht komt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 28 april 2017 @ 15:44:

[...]



Als je gewoon om geld vraagt als bijdrage voor je nieuwe autoradio. Dat is toch wel een beetje duur kado om aan je vrienden te vragen.Een 10tje p.p. is toch redelijk? Dat geef ik altijd. De radio die ik wilde was ong 60 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 28 april 2017 @ 15:47:

Ondanks een salaris met 5 nullen is het een feit dat die persoon niet alles voor iedereen hoeft te betalen. Wellicht denken velen zo en wil deze persoon juist daarvoor waken. Vanzelfsprekend is het namelijk niet om het te verwachten.



Een modelauto via MP voor 15 euro is een leuk cadeau wanneer iemand daarvan houdt cq een grap maakt over een BMW als cadeau. Ik zie de humor eigenlijk wel.



Een autoradio van een kameraad die wellicht wat waard is echter niet gebruikt wordt terwijl jij hem kunt gebruiken......leuk cadeau toch?Ook als je dit van 6 mensen krijgt? Terwijl je al die 6 mensen individueel altijd wel cadeau's geeft van minimaal 15 p.p.?
Jouw verwachtingen mag je niet projecteren op anderen. Je ziet dat je jezelf te kort gedaan voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 16:14:

[...]





Ook als je dit van 6 mensen krijgt? Terwijl je al die 6 mensen individueel altijd wel cadeau's geeft van minimaal 15 p.p.?Dan weet ik niet of ik moet kiezen tussen gierig en ondoordacht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 16:14:

[...]





Ook als je dit van 6 mensen krijgt? Terwijl je al die 6 mensen individueel altijd wel cadeau's geeft van minimaal 15 p.p.?Je moet niet een cadeau geven met het idee dat zelfde in waarde ook weer terug te krijgen, het hele idee van een cadeau is dat je iets geeft dat je wil geven en de ander gunt niet zodat de ander jou ook iets verplicht is.
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 16:14:

[...]





Ook als je dit van 6 mensen krijgt? Terwijl je al die 6 mensen individueel altijd wel cadeau's geeft van minimaal 15 p.p.?Ja. Een kado is geen 'verplichting' tot een even duur kado terug. Zeker als ze iets kopen wat jij wilde hebben, en er is over nagedacht, vind ik dat de waarde minder relevant is.
Lullig cadeau. Zowel de speelgoedauto als de oude radio.
Alle reacties Link kopieren
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 15:24:

Uitgenodigd worden om oud en nieuw te vieren met vrienden. "Vriend" haalt eten voor het gourmetten e.d. uitgebreid bij de Jumbo, heeft een salaris van 5 nullen p.j. Later kwam hij er mee dat we allemaal wel een 10tje konden doen voor het eten, want dat we bij hem eten betekende toch niet dat hij alles moest betalen? Vervolgens kreeg ik 8 januari nog een appje, of ik ook nog even 5 euro p.p. voor het vuurwerk wilde overmaken. Dat niet eens afgesproken is. Hij heeft wel alles in NL gehaald, ondanks dat hij vlak bij de Duitse grens woont.



Of: wederom dezelfde "vriendengroep" vraagt mijn vriend wat hij wil hebben voor zijn verjaardag, hij zegt voor de grap: Dikke BMW. Krijgt vervolgens van een stuk of 4 vrienden SAMEN een speelgoed modelauto van een BMW... Via MP gekocht, waarde? 15 euries.



Of ikzelf; wederom diezelfde vriendengroep... Daarom heb ik er nu ook nauwelijks nog contact mee. Ik had een nieuwe auto en dus een autoradio nodig. Dacht, die vraag ik van mijn vriendengroep. Vervolgens komen ze aan met een doosje waarvan ik dacht hmm... Het zag er niet heel nieuw uit, zat in een kartonnen doos. Ze gaven dit met ruim 6/7 personen. Later bleek dat het een tweedehands autoradio was van 1 van de mensen in die groep, zelfs zijn SD kaartje zat er nog in. Marktplaats waarde? rond de 25 euro..Ik vind alleen het eerste gierig omdat het achteraf aangegeven wordt. De 2e is een grapje. Hij maakte ook een grapje. En jij hebt gekregen wat je vroeg, een autoradio.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven