Omgangsregeling en vakanties verdelen

24-04-2017 20:20 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al jaren mee, maar zou graag ervaringen horen over het volgende. Ik ben nu twee jaar weg bij de vader van mijn kind. Mijn ex-partner is in eerste instantie lang uit beeld geweest. Tegenwoordig heeft hij een standaard omgangsregeling met onze zoon van bijna zes.



Mijn ex-partner wilde eerst niet voor onze zoon zorgen (depressie gehad), maar inmiddels ben ik al heel blij (voor zoon) met een middag in de week en een weekend in de twee weken. De vakanties worden, zoals door de rechter bepaald, gedeeld, maar wat betekent dat eigenlijk in de praktijk? Hoe doen andere gescheiden ouders dit?



Doordeweeks vind ik het al vrij lastig om de opvang rondom onze zoon te regelen terwijl ik werk, in de vakanties is dit natuurlijk nog iets lastiger omdat zoon dan niet naar school gaat. De afgelopen twee jaar hebben we tijdens de vakanties de normale omgangsregeling doorgezet (want meer kwam niet uit voor de vader). Toch zou ik graag dit uitwerken naar datgene wat er afgesproken is. Ik zou dan zelf wat meer kunnen werken, zodat ik gewoon vrij heb als het kind er is. Het lijkt mij voor onze zoon ook fijn als hij zijn vader af en toe langer ziet dan die twee nachten in de maand.



Dit heb ik besproken met de vader en daarop heeft hij voorgesteld om ons kind nog twee dagen (één nacht) op te halen. Volgens hem komt hij dan uit op ongeveer de helft van deze meivakantie van twee weken: zijn normale weekenden + twee extra dagen (de doordeweekse middag is eraf, dus het gaat om één extra dag). Naar mijn idee komt hij er wel makkelijk mee weg zo en win ik er op deze manier zelf niets mee. Ik hoef er natuurlijk ook niets mee te winnen, maar het zou ontzettend fijn zijn als ik tijdens vakanties de verantwoordelijkheid voor de doordeweekse dagen zou kunnen ‘delen’. Voor nu is het natuurlijk prima, maar ik zou op een bepaald moment graag redelijke afspraken erover willen maken.



Hoe delen jullie de vakanties? Gaat jullie kind gewoon de helft van de tijd (aaneengesloten) naar de ander of hebben jullie andere afspraken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ex-partner probeert om het langzaam op te bouwen/ uit te breiden vanwege zijn depressieve klachten?

Misschien kan hij gewoon nog niet meer aan.
Onze meiden gaan om het weekend, een nacht naar opa & oma, aansluitend nacht papa. Van de 12 weken vakantie zijn ze 2 weken bij opa & oma, 3 weken bij papa. De rest van de dagen en vakanties zijn ze bij mij. Naast studiedagen etc. Dan zijn ze ook bij mij. Wanneer de regeling met opa en oma niet meer kan, zal vader anders moeten regelen maar de praktijk heeft in het verleden uitgewezen, dat er dan meer op mij neer gaat komen. Vader heeft geen ondersteuning nodig maar heeft dit als zodanig met zijn ouders afgesproken zodat carrière er niet onder hoeft te lijden. Daarnaast heeft hij op deze manier nog 2 weken vakantie in een jaar zonder kinderen.
Hier is de afspraak vakanties langer dan een week door de helft. Dochter van man komt sud 1 week in meivakantie, 3 zomervakantie en 1 kerstvakantie. De zomervakantieweken zijn niet aaneengesloten maar verdeeld in 1 en 2 weken. Omdat ze anders haar moeder lang.mist en ik dit vroeger echt heel lang vond als ik tussen ouders pendelde.
Ik denk dat er in jullie geval echt gekeken moet worden naar de mogelijke belastbaarheid van vader. Niet te vergelijken met mijn situatie of die van andere 'gezonde' ouders. Daarnaast vind ik dat je de vader van je zoon moet beschermen, door het langzaam op te bouwen. 3 weken aaneengesloten is mogelijk niet te doen en daar lijdt jullie zoon dan onder. Liever een week plezier, dan 3 weken en vader knakt bij 2,5 week.
Is sowieso 2 nachten per maand niet al erg weinig?



Misschien al es eerst proberen zijn weekends te laten starten op vrijdagavond?

Of te laten lopen tot maandagochtend, zodanig dat ie er elke keer 2 nachten er slaapt.



Ik zou niet ineens van 1 nacht naar een hele week gaan.

Zou het stap voor stap gaan opbouwen, ook voor je kind die dit niet gewend is.



Maar dat is mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 24 april 2017 @ 20:27:

Ik denk dat je ex-partner probeert om het langzaam op te bouwen/ uit te breiden vanwege zijn depressieve klachten?

Misschien kan hij gewoon nog niet meer aan.Hij heeft al 1,5 jaar geen klachten meer en werkt inmiddels alweer 1,5 jaar 40 uur in de week,
Alle reacties Link kopieren
ik heb er zelf geen ervaring mee want niet gescheiden , maar familie heeft het als volgt geregeld



er zijn 12 vakantie weken in een schooljaar, dus ieder 6. Aan het begin van ieder schooljaar gaan ze bij elkaar zitten wie er welke vakantie "heeft" en dan vooral kerst en zomer zijn de hete hangijzers. Ze proberen dit zo evenwichtig te verdelen. Weekenden: even weekeinden bij vader , oneven moeder. Vader- en moederdag is zo dat met vaderdag de kinderen bij vader zijn en moederdag bij moeder (ze hebben afgesproken dat nieuwe partners niet meedoen hierin, want niet "eigen" vader/moeder. Verjaardagen van bio ouders idem, moeder jarig kinderen bij moeder , vader jarig kinderen bij vader etc.. Echt heel strikt.



Verder regelen ze ad hoc nog extra studiedagen en dat soort zaken. Ze pakken dit heel zakelijk aan , dus agenda's trekken en kalender erbij en schoolkalender erbij.. dus echt ieder even veel en in bijzondere situaties (vader werd 50 en kreeg weekend weg van nieuwe partner) zijn ze flexibel. Ze kunnen elkaars bloed wel drinken maar qua kinderen hebben ze dit heel strikt en netjes moet ik eerlijk zeggen. Vader doet echt moeite om zo veel mogelijk vrij te kunnen regelen en als hij het niet helemaal rond kan zetten zorgt hij zelf voor opvang en moeder ook. Moeder (en vader) doet niet moeiljk vwb nieuwe partners, die zijn er nu eenmaal en tja.. je hebt nu eenmaal geen 6 weken vakantie als je werkt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex houd zich al jaren niet aan de vakantieregeling, jammer voor de kinderen maar er is niets aan te doen.



Als ik jou was zou ik me er niet al te druk om maken, je hebt alleen je zelf ermee
quote:floor825 schreef op 24 april 2017 @ 20:31:

[...]



Hij heeft al 1,5 jaar geen klachten meer en werkt inmiddels alweer 1,5 jaar 40 uur in de week,Wat vind je zoon ervan dat er gedacht wordt aan uitbreiding van nachten overblijven bij papa? Van 2 nachtjes in de maand naar een hele week?
Alle reacties Link kopieren
Dacht eerst dat hij het ook langzaam op wilde bouwen vanwege zijn depressie. Maar als dat niet het geval is en hij gewoon ft kan werken, lijkt het mij dat hij ook gewoon 3 weken zomervakantie voor zijn rekening kan nemen!?
Wij volgen in vakanties de normale omgangsregeling, met uitzondering van de weken dat we op vakantie zijn. Dat werkt het prettigst omdat voor iedereen dan het normale ritme doorgaat.
quote:poldervrouw schreef op 24 april 2017 @ 20:33:

ik heb er zelf geen ervaring mee want niet gescheiden , maar familie heeft het als volgt geregeld



er zijn 12 vakantie weken in een schooljaar, dus ieder 6. Aan het begin van ieder schooljaar gaan ze bij elkaar zitten wie er welke vakantie "heeft" en dan vooral kerst en zomer zijn de hete hangijzers. Ze proberen dit zo evenwichtig te verdelen. Weekenden: even weekeinden bij vader , oneven moeder. Vader- en moederdag is zo dat met vaderdag de kinderen bij vader zijn en moederdag bij moeder (ze hebben afgesproken dat nieuwe partners niet meedoen hierin, want niet "eigen" vader/moeder. Verjaardagen van bio ouders idem, moeder jarig kinderen bij moeder , vader jarig kinderen bij vader etc.. Echt heel strikt.



Verder regelen ze ad hoc nog extra studiedagen en dat soort zaken. Ze pakken dit heel zakelijk aan , dus agenda's trekken en kalender erbij en schoolkalender erbij.. dus echt ieder even veel en in bijzondere situaties (vader werd 50 en kreeg weekend weg van nieuwe partner) zijn ze flexibel. Ze kunnen elkaars bloed wel drinken maar qua kinderen hebben ze dit heel strikt en netjes moet ik eerlijk zeggen. Vader doet echt moeite om zo veel mogelijk vrij te kunnen regelen en als hij het niet helemaal rond kan zetten zorgt hij zelf voor opvang en moeder ook. Moeder (en vader) doet niet moeiljk vwb nieuwe partners, die zijn er nu eenmaal en tja.. je hebt nu eenmaal geen 6 weken vakantie als je werkt.



Fijn dat het allemaal zo goed geregeld is maar ergens vind ik dit zo triest. Alsof het om een wissel trofee gaat. Kind moet maar daar zijn waar het papa om mama het beste uitkomt. Zal wel een hoop kritiek krijgen maar kan het niet onderdrukken dat ik bij dit soort regelingen een triest en naar gevoel krijg.



Maar het zal wel niet anders kunnen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex neemt slechts twee weken zomervakantie voor zijn rekening en gaat dan gewoon zonder rekening te houden met mij, of in te gaan op mijn voorstellen

voor een verdeling, een vakantie boeken.

Middenin de zes weken zomervakantie.

Buiten de zomervakantie is het omgangsregeling een weekend per twee weken en een middag per week. Hij wil alleen maar meer als het om vrije dagen gaat, als ze naar school moet of ziek is moet ze maar bij mij blijven.



Niet helemaal de ervaringen die je hoopt te horen denk ik
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
quote:Saz schreef op 24 april 2017 @ 20:48:

[...]





Fijn dat het allemaal zo goed geregeld is maar ergens vind ik dit zo triest. Alsof het om een wissel trofee gaat. Kind moet maar daar zijn waar het papa om mama het beste uitkomt. Zal wel een hoop kritiek krijgen maar kan het niet onderdrukken dat ik bij dit soort regelingen een triest en naar gevoel krijg.



Maar het zal wel niet anders kunnen allemaal.Voor de kinderen is het natuurlijk ook fijn als ze verjaardagen van ouders kunnen meevieren. Wij schuiven dan gewoon de verjaardag op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet te druk om maken.

Je ex heeft aangegeven om jullie zoon 2 dagen per maand extra op te halen.

Ga ervoor. Ik snap heus wel dat het anders op papier staat, maar dit is toch in elk geval een vooruitgang?
Alle reacties Link kopieren
Wij houden gewoon het normale schema aan. Lekker duidelijk voor de kinderen, geeft structuur. In de zomervakantie hebben we elk de kinderen twee weken aaneengesloten als we "op vakantie zijn". Drie weken lijkt ons voor de kinderen te lang en voor ons ook. Ik zou er niet aan moeten denken mijn kinderen drie weken te moeten missen en zou het zelf ook best pittig vinden om helemaal in mijn eentje ze drie weken alleen te hebben. De overige twee weken van de zes het normale schema.



Dit is toch al een goede ontwikkeling. Laat merken dat je er blij mee bent dat je de zorg meer kunt delen. Positieve dingen bekrachtigen en van daaruit kijken wat mogelijk is.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 24 april 2017 @ 20:48:

[...]





Fijn dat het allemaal zo goed geregeld is maar ergens vind ik dit zo triest. Alsof het om een wissel trofee gaat. Kind moet maar daar zijn waar het papa om mama het beste uitkomt. Zal wel een hoop kritiek krijgen maar kan het niet onderdrukken dat ik bij dit soort regelingen een triest en naar gevoel krijg.



Maar het zal wel niet anders kunnen allemaal.



Tja. Dit is voor hen en de kinderen werkbaar. Ik heb de indruk dat dit voor beide partijen duidelijk is. Er is voldoende flexibiliteit bij onverwachte dingen en gezien de vechtscheiding die er aan vooraf ging is dit niet slecht. Het is super duidelijk en natuurlijk loopt het wel eens anders door onverwachte dingen maar het lost zich wel altijd op. Ook nieuwe partners dragen eraan bij. Beiden hebben nieuwe partner die de kinderen op 1

Hebben staan dus er is in ieder

Geval geen discussie over. Ik zie de kinderen redelijk veel en ze maken geen ongelukkige indruk. Beide paren wonen dichtbij elkaar dus er kan altijd heen en weer als er iets is. Er is goed over nagedacht en in belang van kinderen. Want eigen dingen wijken voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een zoon uit een eerdere relatie, hij is om het weekend bij ons en de helft van de vakantieweken. Daarnaast ook nog weleens een lang weekend, bijv door pasen of Pinksteren. De vakanties staan voor elk jaar vast, we overleggen altijd ruim van tevoren welke weken we in de zomer willen. Dit zijn er 3 aaneengesloten. Kerst en oud & nieuw wordt elk jaar gewisseld, ene jaar is hij met kerst bij ons, andere jaar met oud & nieuw.

Eigenlijk werkt dit heel goed, het is voor alle partijen overzichtelijk. Als hij ziek is of studiedagen dan vangt zijn moeder dit op. Ze is met hem 3 kwartier verderop gaan wonen en daardoor is hij doordeweeks dus ook nooit hier. Dat is niet haalbaar qua afstand etc en gaf teveel onrust voor hem. Moeder heeft daar ook meer mensen die de zorg kunnen overnemen bij ziekte etc, opa/oma of andere familie.

Wij hebben samen nog 2 kinderen gekregen en dan is het wel meer gepuzzel aangezien wij onder een andere regio vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven