Puber(ella)stoomafblaastopic 2

10-04-2017 15:02 581 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is, maar de aardige kanten van je puber delen is ook niet verboden.



Deel 1
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 24 april 2017 @ 15:01:

Echt niet dat mijn dochter in één van onze auto´s rijdt. Ik ben begonnen met een barrel en dat kan zij ook doen. Of ze koopt wat beters, mij om het even. Ik wil nog wel meebetalen aan het rijbewijs maar daarna is wel of niet rijden haar eigen zaak. Mijn moeder heeft een vriendin wiens dochter de auto neemt en mams kan fietsen. Geen haar op mijn hoofd.Mijn auto staat hier vaak vier dagen per week ongebruikt voor de deur. Van mij mogen ze die dan in overleg prima gebruiken. Als ik hem niet nodig heb, waarom moet dat ding dan stilstaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier speelt het autoprobleem niet later. Wij wonen in Amsterdam en hebben geeneens een auto. En ik zelfs geen rijbewijs. Mijn ouders waren en zijn altijd heel makkelijk geweest met het uitlenen van de auto zodra iemand (neef, nicht, mijn vriend) een rijbewijs had. Ik weet nog wel een keer dat we de auto hadden geleend, en toen moest ik m'n vader bellen: "Pap, we zijn aangereden door een vuilniswagen, wij zijn niet gewond, maar er is flinke schade aan de auto." Toen was het even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna zei vader: "Ok, dat heb ik gehoord. Maar nu even iets heel anders: hoe vond je de soep die ik gisteren gemaakt had?" Ze hechten totaal niet aan die auto's, maar eerlijk gezegd heeft me dat wel altijd een beetje verbaasd.



Maar waarschijnlijk gaat het jullie ook om de 'gemakzucht'? Waarom met de auto als je ook fietsen kan? Dat zou ik wel een beetje hebben denk ik.
Ligt ook een beetje aan hoe ze er mee om gaan. Netjes weer afdanken bv, geen troepjes er in laten. En wat je kunt fietsen ga je gewoon fietsen hoor.
quote:Nelladella1 schreef op 24 april 2017 @ 17:37:

Hier speelt het autoprobleem niet later. Wij wonen in Amsterdam en hebben geeneens een auto. En ik zelfs geen rijbewijs. Mijn ouders waren en zijn altijd heel makkelijk geweest met het uitlenen van de auto zodra iemand (neef, nicht, mijn vriend) een rijbewijs had. Ik weet nog wel een keer dat we de auto hadden geleend, en toen moest ik m'n vader bellen: "Pap, we zijn aangereden door een vuilniswagen, wij zijn niet gewond, maar er is flinke schade aan de auto." Toen was het even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna zei vader: "Ok, dat heb ik gehoord. Maar nu even iets heel anders: hoe vond je de soep die ik gisteren gemaakt had?" Ze hechten totaal niet aan die auto's, maar eerlijk gezegd heeft me dat wel altijd een beetje verbaasd.



Maar waarschijnlijk gaat het jullie ook om de 'gemakzucht'? Waarom met de auto als je ook fietsen kan? Dat zou ik wel een beetje hebben denk ik.Tja, wat is gemakszucht. Dochter heeft een baantje. Half uur met de bus, meer dan drie kwartier fietsen. Bus gaat elk half uur. Maar zaterdag na 19.00 uur nog maar eens per uur. Ik zie haar graag met de auto gaan, dan is ze binnen 20 minuten thuis. Grootste deel is autoweg waar je 80 mag. Uitwedstrijden van sport, hoe fijn is dat als je zelf niet meer mee hoeft maar gewoon de sleutels kunt afgeven?
quote:blauwuiltje schreef op 24 april 2017 @ 17:47:

Ligt ook een beetje aan hoe ze er mee om gaan. Netjes weer afdanken bv, geen troepjes er in laten. En wat je kunt fietsen ga je gewoon fietsen hoor.Dat denk ik ook, maar soms zullen ze best de auto mogen in het begin. Effe oefenen. Met de auto naar de training. Starten, wegrijden, drie rotondes, parkeren. En terug vice versa.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Nelladella1 schreef op 24 april 2017 @ 17:37:

Hier speelt het autoprobleem niet later. Wij wonen in Amsterdam en hebben geeneens een auto. En ik zelfs geen rijbewijs. Mijn ouders waren en zijn altijd heel makkelijk geweest met het uitlenen van de auto zodra iemand (neef, nicht, mijn vriend) een rijbewijs had. Ik weet nog wel een keer dat we de auto hadden geleend, en toen moest ik m'n vader bellen: "Pap, we zijn aangereden door een vuilniswagen, wij zijn niet gewond, maar er is flinke schade aan de auto." Toen was het even stil aan de andere kant van de lijn. Daarna zei vader: "Ok, dat heb ik gehoord. Maar nu even iets heel anders: hoe vond je de soep die ik gisteren gemaakt had?" Ze hechten totaal niet aan die auto's, maar eerlijk gezegd heeft me dat wel altijd een beetje verbaasd.



Maar waarschijnlijk gaat het jullie ook om de 'gemakzucht'? Waarom met de auto als je ook fietsen kan? Dat zou ik wel een beetje hebben denk ik.Ik vind dat een auto is bedoeld om mijn leven aangenamer te maken, niet om te laten zien hoe geweldig ik ben. Ik koop geen nieuwe auto´s en ik kan heel goed rijden met een kras of deuk. Het is maar blik. Duur blik, maar toch. Zou ik in Amsterdam wonen had ik ook geen auto, daar is het ov zo goed geregeld dat een auto weinig toevoegt. Maar wij wonen niet in Amsterdam .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 24 april 2017 @ 18:12:

[...]

Ik vind dat een auto is bedoeld om mijn leven aangenamer te maken, niet om te laten zien hoe geweldig ik ben. Ik koop geen nieuwe auto´s en ik kan heel goed rijden met een kras of deuk. Het is maar blik. Duur blik, maar toch. Zou ik in Amsterdam wonen had ik ook geen auto, daar is het ov zo goed geregeld dat een auto weinig toevoegt. Maar wij wonen niet in Amsterdam .Wij wonen in de Randstad in een dorpje met een NS-station. Prima OV als je naar noord wilt of naar zuid. Naar west niet maar daar hoef ik zelden heen. Strand! Maar naar oost is een drama. Ten oosten van ons is in mijn vakgebied de meeste werkgelegenheid. Lastig maar waar, dus voor mij is die auto ook onontbeerlijk.
AfTanken...niet afdanken ????
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze kinderen zijn dan nog wel geen pubers maar toch.

We waren een tijdje terug op een feestje bij mijn zus thuis, om de sfeer te verhogen heeft ze muziek opgezet, toen kwam het nummervan Earth Wind and Fire Boogie wonderland voorbij, mijn zus en ik hebben leuke herrineringen aan dit nummer waardoor wij spontaan begonnen te dansen, binnen no time stond de woonkamer met dansende 40 plussers, we hebben onze oude dansmoves van stal gehaald en het was leuk, helaas hebben wd ons niet gerealiseerd dat we kinderen hebben die zich blijkbaar schamen voor hun dansende ouders, en dat hebben ze ons ook echt duidelijk gemaakt, ze hebben ons ook dringend verzocht om nooit meer disco te dansen op een feestje, doen we dat wel dan gaan ze op zoek naar andere ouders.

Dit was voor mij een serieus oeps-ik-word-oud- momentje,
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Wij hebben strikte orders niet te dansen noch te zingen in hun bij zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had in de auto 100% NL opstaan terwijl ik met Lon onderweg was. Komt ´de bom´ van Doe Maar voorbij. De veertigers onder ons kennen dat nummer vast van buiten. Ik dus ook.



Dochterlief zat zich dood te schamen.



Ons is verzocht om vooral normaal te doen. Liefst onzichtbaar .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, hier verbaast het me dat zoon zich nog altijd totaal niet schaamt voor ons. Echt geen spoortje daarvan. Volgens mij had dat al lang gemoeten, of komt dat later? Zoon is wel uitermate zelfverzekerd, misschien dat het hier mee gaat vallen? Of is dat ijdele hoop?



Hier vakantie. En ik zie nu weer wat een leuke jongen zoon is. Vrolijk, lief, gezellig, vanochtend is hij vroeg opgestaan om voor ons een gezellig ontbijt te maken inclusief roerei en zelfgemaakte smoothie. PLUS de keuken opgeruimd. De strijd gaat hier eigenlijk altijd over school en huiswerk.
quote:Ceylon schreef op 24 april 2017 @ 20:10:

Ik had in de auto 100% NL opstaan terwijl ik met Lon onderweg was. Komt ´de bom´ van Doe Maar voorbij. De veertigers onder ons kennen dat nummer vast van buiten. Ik dus ook.



Dochterlief zat zich dood te schamen.



Ons is verzocht om vooral normaal te doen. Liefst onzichtbaar .



Dochter: Doe Maar? Leuk! En zingt vrolijk mee voor zover ze de tekst kent.



Ze staat wel eens heel droog hoofdschuddend 'doe maar niet'. Maar schamen niet echt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochter is zo boos en opstandig op het moment; ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Heb het gevoel dat ze ergens mee zit, dat ze verbergt achter een hoop boosheid. Ik heb al meerdere keren met haar gepraat, maar ze blijf hangen in dingen als dat ze haar vriendje zo irritant vindt omdat hij haar de hele dag complimenten geeft en zij daar gek van wordt.

Alles wat ik zeg wordt afgedaan met 'boeien' 'dat zie ik dan wel weer' 'wat kan mij het schelen'.

Ze is echt zo nukkig en afwerend. En het is echt een oester, ze vertelt zelden iets.

Moet ik het maar even helemaal negeren? toch in contact met haar proberen te komen? Of iets heel anders ......?
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:girasole3 schreef op 10 mei 2017 @ 12:41:

Dochter is zo boos en opstandig op het moment; ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Heb het gevoel dat ze ergens mee zit, dat ze verbergt achter een hoop boosheid. Ik heb al meerdere keren met haar gepraat, maar ze blijf hangen in dingen als dat ze haar vriendje zo irritant vindt omdat hij haar de hele dag complimenten geeft en zij daar gek van wordt.

Alles wat ik zeg wordt afgedaan met 'boeien' 'dat zie ik dan wel weer' 'wat kan mij het schelen'.

Ze is echt zo nukkig en afwerend. En het is echt een oester, ze vertelt zelden iets.

Moet ik het maar even helemaal negeren? toch in contact met haar proberen te komen? Of iets heel anders ......?Lastige situatie, boosheid is wel iets veel voorkomends bij pubers natuurlijk, maar als je het gevoel hebt dat er iets achter zit, zou ik dat zeker niet negeren. Ik verborg mn depressie namelijk achter mn boosheid als puber. Ik zou toch proberen met haar in contact te blijven, niet veroordelend en zonder lastige vragen. Luchtige gesprekken en goed de signalen in de gaten houden of er niets iets ernstigs speelt. Eigenlijk niet echt tips verder...
Alle reacties Link kopieren Quote
Meelezer meldt zich! Heel leuk om jullie verhalen te lezen. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik negeer het niet, ik benoem het. " Ik merk dat je boos bent. Wil je er over praten?"
Natuurlijk is het antwoord dan "Nee!" en ik ga dan ook niet trekken. Na een tijdje komt ze bij me en dan komt er eeen stortvloed aan dingen die haar dwarszitten. De kunst is dan om te bevestigen wat ze voelt en wat ze denkt. Ja het is rot dat ze zich zo voelt. En dat haar dat allemaal overkomt. Ga niet in oplossingen denken en antwoorden. Daar heeft ze op dat moment niets aan, het zijn bevestigingen dat ze "gefaald" heeft. Ze weet dat ze (anders/niet/wel) had kunnen reageren op de situatie, die boosheid is juist een stuk frustratie omdat het in haar ogen niet ging zoals het moest en ze niet wist wat ze moest doen. Ze heeft op dat moment iemand nodig die dat ook bevestigd.
Je kan hooguit vragen wat ze zou doen als het haar weer overkomt.

(Dat denken in oplossingen is mijn grootste valkuil want ik ben haar moeder, ik wil niet dat mijn kind lijdt en ik wil dat dat stopt.)
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is dus een beetje het probleem; ze is een echte oester en die stortvloed aan dingen die haar dwarszitten komt dus nooit.

En ja, ik ga dus ook 'trekken' of raden om erachter te komen wat er aan de hand is.
En het frustrerende is dat ze dus echt helemaal niks vertelt; ik kan alleen maar raden. En zeker niet teveel vragen want dan volgt een brutale mond.
girasole3 wijzigde dit bericht op 15-05-2017 14:46
Reden: te persoonlijk bij nader inzien
73.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Girasole, dat is echt heel vervelend. Ik kan me voorstellen dat het super frustrerend is dat je haar niet kan helpen. Maar ik denk dat ze het wel kan waarderen dat je er naar vraagt. Je laat in ieder geval merken dat je haar ziet, dat je ziet dat ze zich niet prettig voelt. Ook al kan je niet helpen.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook nog geen rijbewijzen. Maar wel een dochter (bijna 16) die naar haar trainingen liever wordt gebracht en gehaald, met de auto.
Het is nog geen 5 kilometer, dus nee, ze mag lekker zelf gaan, en sinds vorig jaar wordt ze ook niet meer gehaald. Dat deden we ook op de fiets, zodat ze niet alleen hoefde.

Maar nu heeft ze dus een trainingsmaatje (ook bijna 16) die best dichtbij woont en die ouders brengen en halen hun dochter wel. En ons kind heeft het zover gekregen dat ze steeds mee mag rijden.

Lastig, want nu vindt die moeder dat wij ook wel eens mogen rijden.
En dat waren we niet van plan eigenlijk. Deze moeder vindt het onverantwoord om een meisje alleen te laten fietsen.
Ik snap werkelijk niet waarom ze dan niet samen gaan fietsen. Ik haal zelf voor dit soort ritjes de auto niet van stal. Dus ga ik dat nu ook niet doen. Maar ik word er wel scheef op aangekeken. Ik baal daar best wel van.
Ik heb dochter al gezegd dat ze maar een aardigheidje moet kopen voor die moeder, maar ja dat kost geld... Of gewoon weer zelf gaat fietsen.
Oh Gelukspoppetje, wat herkenbaar. Dochter had ook zo'n vriendin. Moest mijn kind dat daar bleef eten om 20.00 thuis zijn. Bracht die moeder haar, met de auto. Had kind de volgende ochtend geen fiets om naar school te gaan. Kinderen mochten van die ouders niet alleen naar het schoolfeest dat bij ons bijna om de hoek was. Man zou hen halen op de fiets, maar nee ze moesten ook met de auto worden gebracht.
Het meisje met op haar achttiende en eigen auto want naar school met OV duurde wel een heel uur. Bijna alle jongeren die ik ken een mbo of hbo doen zijn zo lang onderweg. Maar deze is heel bijzonder. De vriendschap ik ook over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier wordt alles tot tien km gefietst, tenzij het stormt of er sneeuw ligt. En ja natuurlijk, trek een regenpak aan. Maar eerlijk is eerlijk, ik ga in dat geval ook lekker met de auto. Ze moet zich dan wel aan mij aanpassen trouwens. Als ik om 9 uur op het werk moet zijn en zij heeft de eerste drie uur vrij heeft de de keuze; te vroeg op school of fietsen. Maar ik haal de auto maar zelden uit de garage omdat zij ergens heen wil terwijl ik vrij heb, dan moet het al echt waanzinnig beestenweer zijn buiten.

Ze heeft haar examens achter de rug. Het zal mij benieuwen eerlijk gezegd, ik heb haar nauwelijks met boeken gezien. Engels was zooooooooo gemakkelijk, maar toen ze de antwoorden nakeek (mult. choice) bleek toch zo´n 40% fout te zijn. Dat biedt weinig hoop. Maar goed, we zullen zien hoe het afloopt.
Gelukkig gaat de bijbaan wel goed, het eerste salaris is gestort. Kan ze shoppen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker rustig hier.. :)
Dan gat het met de pubers zeker ook goed. Die van mij zijn bezig met de eindsprint van de stage periode. Eind van de maand komt alles weer thuis wonen. Dan het stageverslag afmaken waar ze godzijdank al wel mee begonnen zijn, daarna vakantie. In de vakantie wordt hard gewerkt want de stage verzoeken voor het laatste jaar zijn verzonden en ze willen allebei graag naar het buitenland. En dat kost geld. Hoe is het met jullie pubers?
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Het gaat goed hier, weinig puberperikelen. Kleine dingetjes, negentien zijn en autorijles hebben en je sleutel vergeten. En dan boos zijn dat ik niet meer thuis was. Tja, niet mijn probleem.
We zitten aan tafel en jongste vertelt: 'Pap, mam er komt voor 3 mavo een wetenschapsklas, met een extra vak en xxx en yyy, zou ik me daarvoor mogen opgeven?' Ik terwijl man het direct beaamde: 'Ja hoor jongen dat is goed, lijkt ons een goed idee, en misschien vind je daar wat meer gelijkgestemden.' Zoon heeft moeite met aansluiting vinden in de klas, omdat hij school echt veel serieuzer neemt dan het grootste gedeelte van de klas.

We eten rustig verder en middelste vraagt: 'Jullie vinden het zeker niet goed als ik volgend jaar ook nog een extra vak ga doen? Dat kan als ik x wel doe en y niet enzo.' Man: 'Jongen wat een zelf inzicht, we zijn gewoon blij als jij volgend jaar gewoon een diploma haalt, zonder extra vakken, met allemaal zesjes etc, blijer kun je ons niet maken.'

Jongste doet gewoon goed zijn best op school en neemt het erg serieus allemaal, middelste gaat al drie jaar met de hakken over de sloot over, of met een kansbevordering of voorwaardelijk, om dan in vier havo toch te blijven zitten. Eindelijk lijkt hij zelf ook door te hebben dat hij er voor moet werken, maar laten we dat nu niet gaan overdrijven, toch?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven