Cadeaus kinderfeestjes (schoolvriendjes)

21-04-2017 11:04 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eens peilen wat de gemiddelde mening alhier is.

Onze kinderen worden met enige regelmaat uitgenodigd voor verjaarfeestjes van klasgenootjes.

Wat bij ons vaak lastig is ivm de cadeautjes.

Wij zitten financieel heel erg moeilijk, maar proberen de kinderen daar zo veel mogelijk in te ontzien.



De cadeautjes voor die feestjes kocht ik meestal van cadeaukaarten van de blokker, die ik door het invullen van onderzoeken verdien via TNS Nipo.



Nu doet zich de laatste maanden echter het fenomeen voor dat er op de uitnodigingskaartjes word aangegeven dat er een cadeaubon van de intertoys word gevraagd..

Allemaal leuk en aardig, maar die dingen zijn toch kostbaar (de laatste keer €10 voor betaald.)



Aankomende week mag ik er daar dan 2 van halen, en dat gaat uit ons budget lastig.

Is dan toch €20 van het weekgeld.



Hoe gaat dat bij anderen alhier?

Zien jullie ook die trend? en zo ja hoe word daar mee omgegaan?



Met dank voor het lezen.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef alleen een bon als ik weet dat het jarige kind ergens speciaal voor spaart, maar dan eigenlijk altijd voor max 5 euro, om t nog aan te vullen met leuke dingen, afhankelijk van het kind. In mijn ervaring lijkt het voor de gemiddelde 5, 6 7 jarige een goed idee, bonnen, maar in de praktijk is het toch jammer om helemaal geen "echte" kadootjes te krijgen.



Ook een aanrader, let op de uitverkooptafel bij intertoys. Ik heb vorige week een supergrote speeldoos van de ninja turtles gegeven....kostte 40 euro, nu tien
Mijn kind kreeg onlangs nog een leuke mok met een zakje paaseitjes erin. Was heel leuk ingepakt met een zelfgemaakt kaartje eraan. Ik weet het niet precies maar ik denk niet dat het boven de 4 euro was. En mijn kind was er heel blij mee. Een leuk limoglas van de Action met wat snoepjes ofzo erin kan ook. Dan ben je ruim onder de 5 euro klaar.



Overigens zou ik ook niet te snel denken dat ouders kinderen uit gezinnen met minder geld buitensluiten. Ik zou namelijk juist iets extra's doen als ik zou weten dat het voor een vriendje van mijn kind financieel moeilijk is. Bijvoorbeeld een keertje extra meenemen om iets leuks te doen, spontaan een cadeautje kopen of wat er dan ook maar nodig is om het iets makkelijker te maken. Ik zou dit uiteraard ook niet opdringen ofzo maar ik zou het best erg vinden als de ouders zouden denken dat ik het vriendje zou willen buitensluiten vanwege (gebrek aan) geld.
Hier kreeg kind van 5 van een klasgenootje een cadeau twv 25 euro. 3 cadeau's, weet wat ze hebben gekost daar het zeer specifieke cadeau's waren.

Erg blij mee! Dankbaar gereageerd, zowel kind als ikzelf. Ik realiseer me dat dit geen standaard bedrag is en dat lang niet iedereen zoveel geld uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen t/m groep 6 koop ik cadeautjes van maximaal €8. Geen bonnen of geld, ook niet als ze dat vragen.



Vanaf groep 7 is geld vragen hier wel de norm. Dan krijgen ze een verjaardagskaart met een tientje erin, want dat geeft bijna iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:made@kate schreef op 22 april 2017 @ 19:45:

Mijn kind kreeg onlangs nog een leuke mok met een zakje paaseitjes erin. Was heel leuk ingepakt met een zelfgemaakt kaartje eraan. Ik weet het niet precies maar ik denk niet dat het boven de 4 euro was. En mijn kind was er heel blij mee. Een leuk limoglas van de Action met wat snoepjes ofzo erin kan ook. Dan ben je ruim onder de 5 euro klaar.



Overigens zou ik ook niet te snel denken dat ouders kinderen uit gezinnen met minder geld buitensluiten. Ik zou namelijk juist iets extra's doen als ik zou weten dat het voor een vriendje van mijn kind financieel moeilijk is. Bijvoorbeeld een keertje extra meenemen om iets leuks te doen, spontaan een cadeautje kopen of wat er dan ook maar nodig is om het iets makkelijker te maken. Ik zou dit uiteraard ook niet opdringen ofzo maar ik zou het best erg vinden als de ouders zouden denken dat ik het vriendje zou willen buitensluiten vanwege (gebrek aan) geld.Helaas bestaan dit soort mensen echt, iets minder overdreven en opvallend waarschijnlijk maar toch. Ik snap dat ook niet hoor. Ik kocht juist voor een vriendje uit een arm probleemgezin altijd een wat groter en vaak dus ook duurder cadeautje. En ik heb ook weleens voor zijn zwembadkaartje en een patatje betaald omdat hij anders als enige van de vrienden niet mee kon zwemmen. Maar je hebt er rare mensen tussen die kinderen veroordelen op hun afkomst of situatie ondanks dat ze daar niets aan kunnen doen. Mijn schoonfamilie heeft dat ook wel een beetje al verboden ze mijn man niet om bepaalde vriendjes mee te nemen (het hielp wel dat hij op een kakschool zat, in een kakwijk woonde en op hockey zat). Mensen worden zelden voorgesteld met enkel hun naam meestal krijg je er ook meteen een beroep, werkgever of belangrijk familie of zakelijk contact bij. Aan het eind van sommige borrels weet ik soms alleen nog maar dat die man met die snor iemand kent bij de rabobank dus die doet vast iets met banken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik heb helaas ook kennissen die afkomst en uiterlijke schijn heel belangrijk vinden. Vroeger waren het vrienden maar nu kennissen..Wij hebben geen goede banen (in hun ogen) dus niet interessant. Ze komen nooit meer langs. Wij gaan die kant ook maar niet meer op....Zonde van de energie. Daarbij past die manier van leven niet bij ons dus de klik is ook verminderd.



Foto's op Facebook zijn enkel secuur geselecteerd. Perfecte plaatjes. Prachtig om te zien.... mooie kinderen in prachtige kleding. Echt dat je denkt wow...Maar de wereld is niet perfect.



Die kinderen hebben ook enkel vrinden uit gegoede families.
Alle reacties Link kopieren
quote:Xaiandra schreef op 22 april 2017 @ 06:54:

Als er drie jarigen zijn en 20 kinderen dan ga je niet 1 jarig kind wel een cadeau geven en de andere twee niet. Gewoon alledrie hetzelfde maar dan wel een wat kleiner cadeautje. Voor allemaal een leuk kindertijdschrift/stripboek van 4,95 euro bijvoorbeeld.



Maar waarom dan niet? Mijn kinderen mogen zelf 6 kindjes uitnodigen (meer past niet in de auto), als ik dan zie hoeveel spullen en prullen ze al krijgen. Persoonlijk vind ik die overdaad echt niet nodig, we zullen ook met zijn allen aan het milieu moeten denken. Meer dan de helft van de cadeautjes komt uiteindelijk al ongebruikt in de container terecht.



En grote/dure cadeaus voor een feestje vind ik ook erg ongepast, las in een bericht over cadeaus van meer dan € 20,- in zo'n bak in de winkel. Als ik dan in andere topics lees wat men geeft aan het neefje of nichtje, op een huwelijksborrel, receptie of aan hun eigen kinderen met sinterklaas vallen de laatste bedragen in verhouding veel lager uit.
quote:helen87 schreef op 22 april 2017 @ 21:48:

[...]



En grote/dure cadeaus voor een feestje vind ik ook erg ongepast, las in een bericht over cadeaus van meer dan € 20,- in zo'n bak in de winkel. Als ik dan in andere topics lees wat men geeft aan het neefje of nichtje, op een huwelijksborrel, receptie of aan hun eigen kinderen met sinterklaas vallen de laatste bedragen in verhouding veel lager uit.

Tja, feitelijk spenderen mijn kinderen veel meer tijd met hun vrienden dan met neefjes en nichtjes.



Vooral oudste: die luncht ook vrijwel iedere dag met vriendinnen, op de overblijf of bij een van hen thuis.
Alle reacties Link kopieren
15 of 25 euro voor een feestje van een klasgenootje vind ik erg veel geld.



Als het kind perse een Intertoys bon wil, dan zou ik er maximaal 5 euro op laten zetten. Zeker in jouw situatie TO, je hoeft natuurlijk niet in de problemen te komen omdat cadeaus steeds duurder en gekker moeten zijn.
Hier geen minima omgeving maar 5 euro is helemaal prima. Bonnen van intertoys van 5 euro of een klein kadootje. Genoeg leuks te vinden voor 5 euro hoor. En dat wordt hier normaal gevonden
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school hebben ze al jaren dat een moeder geldt inzameld voor een feestje. Het bedrag staat nog altijd op 2.50 euro per kind. Daar wordt dan een cadeaubon of cadeau voor gekocht. Dan is er altijd een leuk cadeau en niet zo'n overdaad. Ik vind het erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:xxDaantjexx schreef op 23 april 2017 @ 15:57:

Bij ons op school hebben ze al jaren dat een moeder geldt inzameld voor een feestje. Het bedrag staat nog altijd op 2.50 euro per kind. Daar wordt dan een cadeaubon of cadeau voor gekocht. Dan is er altijd een leuk cadeau en niet zo'n overdaad. Ik vind het erg leuk.Geldt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 23 april 2017 @ 15:59:

[...]





Geldt?Tjonge wat ben je opmerkzaam...
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:xxDaantjexx schreef op 23 april 2017 @ 15:57:

Bij ons op school hebben ze al jaren dat een moeder geldt inzameld voor een feestje. Het bedrag staat nog altijd op 2.50 euro per kind. Daar wordt dan een cadeaubon of cadeau voor gekocht. Dan is er altijd een leuk cadeau en niet zo'n overdaad. Ik vind het erg leuk.

Dat is wel een hele mooie oplossing, maar daar hoef ik hier helaas niet mee aan te komen.



Online bestellen gaat hier ook niet, wij zitten onder bewind, en kunnen derhalve niet internetbankieren..

Dus blijf ik bij mijn werkwijze zoals die was.



Ik merk ook dat het grootste gedeelte van de reacties alhier ook die kant op gaan, dus vermoed ik dat het verder ook geen ding gaat worden.



Overigens zit ik er over na te denken om eens een lezing te gaan organiseren op school voor de ouders over hoe mensen onder het minimum uitkomen en wat daar de gevolgen van zijn.

Misschien dat zoiets helpt in wat bewustwording.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 22 april 2017 @ 13:10:

[...]



Welnee, ook daarvoor is voor alle budgetten iets leuks te vinden:



- zak popcorn met bioscoopbon van 5 euro

- tijdschrift met een zakje m&m's

- nagellak/nagelvijl/handcrème

- kaartje voor het plaatselijke zwembad

- gelpennen en een leuk notitieboekje



Dit soort cadeau's valt ook bij mij persoonlijk in de smaak.



Ik krijg altijd planten en door mijn groene vingers krijg ik ze daarom ook ieder jaar opnieuw, zou dan liever een zak M&Ms krijgen met een leuk tijdschriftje of een lekkere handencreme.



Maar goed, het gaat om het idee en ik ben altijd heel blij als ik een cadeau krijg hoor.
quote:Aapie87 schreef op 21 april 2017 @ 11:23:

Ik herken het probleem van een klein budget en dat een kinderfeestje dan zomaar ineens lastig kan zijn. Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat er een kadokaart wordt gevraagd. Ik hou er ook helemaal niet van om kadokaarten te geven. Ik laat de kinderen zelf informeren bij de jarige wat ze graag zouden willen en dan gaan we (meestal) samen op pad voor een leuk kadootje. Mijn kinderen weten overigens heel goed wat het budget is, en dat het om de aardigheid gaat van iets geven wat je bij die persoon vindt passen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet gewaardeerd werd.

Succes, 2 feestjes in een week kan inderdaad met een klein budget een behoorlijke aanslag zijn Ik vind kadokaarten ook niets, zitten ze met allemaal kaarten maar zonder kado's terwijl dat juist ook het feest maakt. Zelfs als kinderen geld vragen geven wij er nog een aardigheidje bij (Action ofzo). En inderdaad, vaak hoeft het helemaal niet duur te zijn om de jarige blij te maken, schildersdoek en verf (eventueel zelf maken met teksten en foto van beiden), fotolijst met leuke teksten eromheen, dobbelsteen met daarbij een zelfbedacht spel (regels op papier en lamineren/hoesje), verpakken in een leuke spaarpot/portemonaie/tasje/credit card hoesje, tegoedbon voor een keer samen naar het zwembad/bioscoop, tegoedbonnen voor ijsjes (bij ons wordt dit heel leuk verpakt door de ijssalon), leren veter met hangertje, hondje waarbij je de tanden om moet drukken waarna na een bepaalde tand de bek dichtklapt (leuk om het geld in te doen). Er is m.i. genoeg te bedenken voor een jarig kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:xxDaantjexx schreef op 23 april 2017 @ 15:57:

Bij ons op school hebben ze al jaren dat een moeder geldt inzameld voor een feestje. Het bedrag staat nog altijd op 2.50 euro per kind. Daar wordt dan een cadeaubon of cadeau voor gekocht. Dan is er altijd een leuk cadeau en niet zo'n overdaad. Ik vind het erg leuk.Ik vind dit echt een erg goed idee.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 22 april 2017 @ 21:53:

[...]



Tja, feitelijk spenderen mijn kinderen veel meer tijd met hun vrienden dan met neefjes en nichtjes.



Vooral oudste: die luncht ook vrijwel iedere dag met vriendinnen, op de overblijf of bij een van hen thuis.



Dat is bij de meeste kinderen het geval. Laat ik het dan anders stellen, als ik lees wat de dames op het viva forum spenderen aan sinterklaas, verjaardagscadeaus, zak- en/of kleedgeld aan hun eigen kinderen en als ik kijk wat de kinderen bij mijn zoon in de klas aan zakgeld krijgen (groep 6, als ze € 2,- p.w. krijgen is het al bovengemiddeld) vind ik de verhouding zoek.



En natuurlijk zijn er altijd mensen die meer besteden, echter is de Nibud norm in de meeste gevallen wel de leidraad. € 20,- euro is dan 10 weken zakgeld, dan krijgen ze op een dag net zoveel als gedurende een jaar (of meer!). Waar is dan het leermoment van zakgeld gebleven?
Weet je, als mijn kind dure cadeau's krijgt of hoge bedragen geld ontvangt....zeggen we beslist niet nee. Dan zijn we er heel erg blij mee, genieten ervan, er wordt mee gespeeld en het geld wordt netjes op een rekening gezet om te sparen.



Om dure cadeaus of hoge geldbedragen vragen dat doen we niet. Wanneer we ermee verrast worden zijn we er wel oprecht happy mee! En dan ga ik die vergelijking met het zakgeld niet maken.
Alle reacties Link kopieren
ik geef niet meer dan 10 euro uit aan een kinderfeestje , en ik haal ook vaak dingen bij de action of Kruidvat. bonnen geef ik ook bijna nooit en geld alleen als er om gevraagd word. en dan nog ligt het er aan hoeveel ik te besteden heb en ligt ook een beetje aan het kind zelf. mijn oudste can 13 wil het liefst ook geld krijgen maar ze is ook net zo blij met een nagellak van de action.
Alle reacties Link kopieren
Hier is een nieuwe trend sinds kort.
Kind geeft een feestje en de moeder van een van de genodigde maakt een groepsapp aan.
Daar wordt een bedrag bepaald wat iedereen bij elkaar kan leggen. Meestal €10, wat dus neerkomt op zo'n €60 voor cadeaus.
Daar worden dus PlayStation spellen en Lego voor gekocht. Beide kinderen zijn uitgenodigd, of ik even €20 wil overmaken.

Echt, dit vind ik veel te veel.
Pardon? Dat zou ik ook eerlijk aangegeven. Sorry heb zelf al wat gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg cadeautjes bij bijvoorbeeld de action van 2 of 3 euro, dat gewoon doen! Het gaat om het idee en het maakt kinderen niet uit hoe duur iets is.
Serieus, gemini? Ik zou dat ook niet echt kunnen waarderen. En bepaalt de ouder (van de jarige) dan ook wat er gekocht gaat worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven