Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk allemaal nieuwe schrijvers!!

Mijn hardlopen is naar een laag punt nu, de binnenkant van mijn knieën blijven pijn doen tijdens het sporten.



Misschien dat ik morgen een poging waag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mother2009 schreef op 24 april 2017 @ 15:11:

Afgelopen zaterdag 22 april heb ik meegedaan aan de Mudmasters, ik heb genoten, dit was een ervaring om nooit te vergeten.Het lijkt mij altijd zo leuk! Maar kom je zoveel na dato niet nog overal zand/modder tegen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oh, dat is niet leuk MEFunny, een blessure. Balen zeg.

Moddther2009; een mudrace, dat is echt mijn worst nightmare haha. Niets voor mij! Stoer hoor.



Lastig met zoveel mensen die schrijven om een beetje in dit topic te komen. Maar dat komt vanzelf.

Ook niet teveel bij nadenken zoals Baukje al schreef.



Vandaag de 2e les in de pocket! Was zelfde als les 1 qua opbouw. Qua soepelheid en pezen ging het me makkelijker af dan de vorige keer, maar ik was wel minder fit. Maar dat kwam denk ik omdat ik er al een lange dag op had zitten: bij thuiskomst direct omgekleed en de deur uit gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Welkom nieuwe schrijvers! Beterschap voor iedereen die ziek is of met een blessure worstelt.



Nog bedankt voor de tip baukje. Ik probeer bewust dingen te trainen die moeilijker gaan omdat daar blijkbaar nog winst te behalen valt. Leuk voor mijn ego als het een keer wat makkelijker gaat maar als je in je comfortzone blijft zitten boek je ook weinig vooruitgang.



Dit weekend een stukje London marathon zitten kijken en het kriebelt toch wel. De marathon is uiteraard een ver-van-mijn-bed-show maar in augustus is er wel een 10km wedstrijd die min of meer bij mij om de hoek begint. Zal ik...? Die afstand is haalbaar en ik zou van tevoren een kortere wedstrijd kunnen proberen (misschien een goed idee omdat ik nog nooit eerder een wedstrijd gelopen heb). Maar ik kan slecht tegen grote mensenmassa's dus ik ga er nog een nachtje over slapen.
Alle reacties Link kopieren
MEfunny wat naar. Heb je er al wel naar laten kijken. (misschien heb je het al geschreven maar soms is het hier niet goed bij te houden)



Courage klinkt goed.



Cerulli 'om de hoek' worden vast ook wel kleine evenementen georganiseerd. Heb zelf ook helemaal niets met massale lopen hoor. Kies dus meestal voor kleine pareltjes.



Vandaag een wisselduurloop van ruim 23km. Gelukkig waren de tempo's weer als vanouds. Hoewel de komende trainingen er geen echt tempo werk meer opstaat. Is het vooral een kwestie van gedoseerd rustig leren lopen en km's maken.
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik hou het niet bij hier!



MEFunny, ben je al bij de fysio of huisarts geweest?



Welkom voor alle nieuwelingen!



Cerulli, leuk een 10km in de buurt! Ik zou het doen. Dan zit je niet met gedoe met veel reistijd en dat je niet weet waar je moet zijn voor dingen als startnummer ophalen dat " bij de sporthal linksaf" je helemaal niets zegt. Loopjes om de hoek zijn zo veel minder stressvol dan loopjes ver weg. Dit zo schrijvende vraag ik mij af waarom ik niet meer loopjes om de hoek doe.



Anky, lastig hè als je kinderen opeens een stuk beter lopen/sporten dan jijzelf. Mijn zoon heeft in Rotterdam een 1 km gelopen in een tijd waar ik echt heel trots op zou zijn als het mijn tijd was. Aan de ene kant vind ik het heel leuk dat hij het hem zo makkelijk af gaat en dat hij het leuk vindt. Aan de andere kant drukt het mijn ego wel een beetje dat hij eigenlijk gewoon sneller is dan ik.



Dianaf, weet je zeker dat je nieuwe schoenen weer de GT-2000 3 zijn? Die laatste 3 staat voor de serie. Volgens mij zijn ze ondertussen al bij de 5e serie. Ik loop zelf prima op de 2 t/m 5. Mijn vriend loopt op GT3000 en heeft onlangs nieuwe schoenen gekocht. Hij had de serie 3 helemaal opgelopen en is nu overgestapt naar de 5. Die vindt hij helemaal niet fijn. Er zijn wel degelijk kleinde verschillen tussen de series.



Baukje, leuk ingeschreven voor trails! Lange afstanden of kortere dingen?



Ik heb goede hoop dat ik vanavond de baan weer eens opzoeken. Volgens mij is dat echt meer dan een maand geleden. Ik had eerst een fietsongeluk, toen een marathon, toen moest ik herstellen van de marathon en daarna had ik een zakenreis. Voordat ik het weet is er gewoon een maand voorbij.

In het vliegtuig heb ik een heel stuk trainingsschema geschreven en gepuzzeld. Ik had mij weer voor allerlei dingen ingeschreven waardoor er weer een serieuze update van het schema nodig was.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, nee ik ben niet bij een HA of fysio geweest. Net terug van een 5k. 28 min. Hoewel de tijd prima is moet ik zeggen dat het niet volledig naar mijn zin ging in mijn lichaam...



Cerulli leuk een 10 in de buurt, is een goede oefening denk ik.

Succes perzikboom met trainen vanavond

En Baukje, het klinkt allemaal weer super!
Alle reacties Link kopieren
@Perzikboom, ja ik weet het zeker (net toch nog even gecheckt), want ik heb toen ik mijn vorige paar kocht nog zitten twijfelen tussen de twee kleuren. De laatste keer was mijn oude kleur was niet meer verkrijgbaar in mijn maat. Daarnaast is de opvolger (2000 4, ik had ze vorig jaar al gekocht) niet in deze kleuren verkrijgbaar en in mijn huidige maat zat die niet lekker bij de tenen. Dit paar zit gewoon verder prima, zo suf.



Gisteren even wezen hardlopen, hetzelfde rondje met mijn oude schoenen en het ging eigenlijk prima... Nou ja, beter inlopen helpt misschien.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
heb het al gevonden
Alle reacties Link kopieren
Zo. Ik had eigenlijk geen zin om te gaan lopen vandaag want slecht weer en ik voelde me niet zo goed. Maar ja, ik werkte thuis vandaag en het was toch een mooi excuus om even de deur uit te gaan. Ik vertrok met het idee: we zien wel hoe ver ik kom. Officieel stond er een training van 70 minuten op het programma maar omdat ik dat al een tijd niet meer gedaan heb verwachtte ik niet dat het zou gaan lukken.



Zoals verwacht viel het niet mee. Ik kreeg drie keer een hagelbui op mijn kop, het waaide als een idioot en na 20 minuten had ik de neiging om de handdoek in de ring te gooien, maar toen was ik zo ver van huis dat ik besloot in elk geval nog een stuk door te rennen zodat ik geen enorm stuk hoefde te wandelen. Ergens rond de 45 minuten kwam het omslagpunt en besefte ik dat het er misschien toch wel in zat vandaag. En zo geschiedde: uiteindelijk ruim 12 km gelopen, een afstand die ik dit hele jaar nog niet heb gehaald.



Niet de snelste of beste training ooit, maar wel het bewijs dat je op pure wilskracht een heel eind kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
Cerulli zie e wel dat e het gewoon kunt. Voortaan niet meer twijfelen. Gewoon niet te veel over nadenken e doen wat er gevraagd wordt. Het staat niet voor niets in het schema. En die twijfel vooraf schept alleen maar ruimte om eerder af te haken. En dat moet in je hoofd gewoon geen optie zijn.



Mijn kinderen liepen al voordat ik begon met lopen (op de jongste na dan-hoewel die toen ze nog net geen drie was al haar eerste crossje liep). Maar de jongens waren toen al zoveel sneller dan ik ooit zal worden. Tweede oudste heeft zondag een competitie wedstrijd van de club loopt dan de 5km.



De trails waar ik voor ingeschreven heb zijn twee korte en een lange (25km, 30km en 93km-en die laatste over twee dagen verdeeld van resp 36 en 57km)

Vandaag een heel kort en rustig rondje bos met de hond. Kreeg op weg naar huis op de fiets een fikse hagelbui over mij heen. En waaien in een keer. Gelukkig sleurde de hond mij mee naar huis want ik kwam amper tegen de wind ingetrapt.
Cerulli, wat goed van je! Liep je een rondje dat je besloot nog even door te lopen i.p.v. veel wandelen?

Baukje, jij doet dingen waar ik alleen van kan dromen haha, maar dat wist ik al voor ik hier begon mee te schrijven. Lang of kort lopen; je hebt helemaal gelijk: je moet niet teveel discussie in je hoofd toelaten.

Maar heb je die dan ook nog als je zoveel, lang en makkelijk loopt...?
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 26 april 2017 @ 19:33:

Cerulli, wat goed van je! Liep je een rondje dat je besloot nog even door te lopen i.p.v. veel wandelen?

Baukje, jij doet dingen waar ik alleen van kan dromen haha, maar dat wist ik al voor ik hier begon mee te schrijven. Lang of kort lopen; je hebt helemaal gelijk: je moet niet teveel discussie in je hoofd toelaten.

Maar heb je die dan ook nog als je zoveel, lang en makkelijk loopt...?Ultralopen is mits goed getraind niet meer dan die discussie buiten je brein te houden. Nooit denken dat je het niet vol gaat houden, nooit denken hoeveel km's nog wel niet moet, nooit afvragen van waar je nu eigenlijk wel niet mee bezig bent. Maar die discussie niet aan te gaan met jezelf is iets wat je de ene keer gemakkelijker afgaat dan de andere keer. Maar vanzelf gaat dat nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 26 april 2017 @ 19:33:

Cerulli, wat goed van je! Liep je een rondje dat je besloot nog even door te lopen i.p.v. veel wandelen?



Ik wandel sinds ik 5 km aan kan niet meer; als ik begonnen ben met lopen ga ik daar ook mee door tot mijn training klaar is. Ik ken wel mensen die als het zwaar wordt even een stukje wandelen en dan weer gaan lopen maar dat werkt voor mij niet, dan kom ik niet meer op gang. Vandaag was het een kwestie van steeds toch niet op willen geven, ik liep een rondje waarbij ik een aantal mogelijkheden had om eerder af te slaan en naar huis terug te keren, wat ik vervolgens steeds niet deed. En toen ik over een bepaald punt heen was en door had dat het me zou gaan lukken was opgeven uberhaupt geen optie meer.



Het is hier al vaker langsgekomen, het mentale aspect van hardlopen, en voor mij is het heel belangrijk. Natuurlijk moet je niet doorlopen met blessures, maar heel veel weerstand zit tussen je oren. Ik dacht vandaag na 20 minuten oprecht dat ik helemaal kapot was maar ik had dus nog 50 minuten in me. Ik kan me weinig trainingen herinneren waarbij ik niet een dipje kreeg en dacht dat ik het niet meer trok, de kunst is dan om toch door te zetten. Voor mij is de beloning dat je achteraf belachelijk trots op jezelf kunt zijn
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie die mop van die perzik die ging lopen op de baan? Die ging niet want er was geen training ivm koningstoestanden. Blijkbaar had ik als enige geen mail gehad. De trainer schrijft structureel mijn naam verkeerd in de mails over trainingen dus ik krijg wel vaker iets niet mee. Zucht.
Ow Perzik, dat is echt zo'n grr-moment.

Toch nog gelopen?



Over dat mentale stuk: dat vind ik zo fijn aan mijn loop-app (Evy). Als zij zegt: lopen, ga ik lopen, als ze zegt: wandelen, dan stop ik. Nergens over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:perzikboom6 schreef op 26 april 2017 @ 21:03:

Kennen jullie die mop van die perzik die ging lopen op de baan? Die ging niet want er was geen training ivm koningstoestanden. Blijkbaar had ik als enige geen mail gehad. De trainer schrijft structureel mijn naam verkeerd in de mails over trainingen dus ik krijg wel vaker iets niet mee. Zucht.Dan je training maar gewoon op de weg afwerken. Hier morgenavond ook geen training op de baan. Maar de 1000tjes moeten morgen ook zo traag dat ik die maar beter niet op de baan kan doen tussen die snelle jongens.
Hallo, daar was ik ook weer eens.. Na het lopen op een laag pitje te hebben gezet, vanwege eerst andere sport, toen enkelbanden gescheurd en als laatste een zweepslag kon ik vanochtend eindelijk weer pijnvrij een rondje doen..

Omdat het toch nog even zoeken is naar hoe mijn kuit zich houdt, en ik niet te hard van stapel wou lopen heb ik 5km gedaan in een rustig tempo voor mij. Dus na 37 min was ik weer thuis, alles goed volgehouden..

En.. Omdat ik zo gefixeerd was op mijn kuit, ben ik helemaal vergeten om mijn brace om mijn enkel te doen! En ook dat ging zomaar goed!

Nu weer opbouwen! :-)
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ben ik ook weer. Ik ben verhuisd en sinds gisteren pas internet. Dat was even afkicken ...

Ondertussen door het verhuizen en klussen door wel lekker gelopen. Vorige week voor het eerst 8km (in 52 minuten) daar was ik mega blij mee.

Dat was overigens wel een aanslag op mijn schenen dat ik daarna 5 dagen rust heb genomen en daarna 4 en 5 km heb gelopen. Die 5 dat was gister, en vandaag kan ik nauwelijks lopen van de pijn. Heb de fysio maar weer gecontact. Wel erg jammer... Nu rustig aan doen.



Baukje gefeliciteerd met je kleinkind! En wat goed gedaan op Texel!



Aan alle Rotterdam marathon lopers: wat een gave ervaring moet dat geweest zijn. Maar wat was het warm toen kan ik me herinneren… respect hoor dat jullie dat kunnen.



Leuk, nieuwe schrijvers erbij. Succes voor degene die met Evy bezig zijn, die heb ik ook nog op mijn telefoon staan.



Ik heb overigens een verzoek gedaan voor de viva groep vanmorgen! Weet alleen even zo gauw mijn gebruikersnaam niet meer maar ik geloof dat het wel gelukt is. Ik ben benieuwd .
Alle reacties Link kopieren
Worteltjestaart ik zag een aanvraag voor de groep maar voordat ik op accepteren kon klikken is de aanvraag al niet meer zichtbaar? Bij de anderen van de groep nog wel?

Balen zeg van die pijn aan je schenen. Schiet niet op zo. Huis al op orde of wordt het klussen iets van een lange adem.



Vandaag toch nog een halve dag moeten werken. En vanmiddag was de wind helaas al weer aangewakkerd. Maar in ieder geval toch grotendeels in het zonnetje min rondje kunnen doen. Kwartiertje inlopen vervolgens 8km in 4min40-4min45 (hetgeen veel te snel was want de richttijd was 4min55) en steeds een pauze van 1km in 5min5-5min10. Daarna nog een 10min uitgelopen. 20km in 1hr39.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd. Anders stuur ik nogmaals een aanvraag hoor. Ik wacht het af.

Lekker gelopen hoor!



Ik ga denk ik weer een weekje zwemmen en dan kijken hoe het gaat. Kan geen kwaad toch, zwemmen? Het voelt echt als een ontsteking, als ik op mijn scheenbeen duw is het gevoelig/bijna pijnlijk. Heb het wel elke keer na het rennen gekoeld uit voorzorg.



Het klussen is zo goed als af. Op een later moment zullen we de keuken en de vloer vernieuwen, maar dan hebben we het over 2 jaar oid. Voor nu kan het prima nog een ronde mee. Het is ons eerste koophuis dus we waren al aardig door de centen heen door alle kosten koper die erbij kwamen kijken. We zijn uit het centrum van Den Haag naar het randje verhuisd. Het enige wat ik nu hoor als ik op een van onze twee grote balkons zit zijn de vogeltjes, verder heerlijke stilte. En alle mogelijkheid om tussen het groen hard te lopen. Echt genieten dit. Nu hopen op iets warmer weer.

Ik heb me wel ingeschreven voor een loopje in het dorp verderop (in juni), om gelijk de omgeving te verkennen. 5km dus dat gaat best lukken.
Alle reacties Link kopieren
Zooo was ik weer!!



In januari shinsplint achtige klachten gekregen terwijl ik aan het trainen was voor 10km (mbv Evy). 1.5 maand mank gelopen, nadat de pijn weg was een beetje moeite gehad met de draad weer oppakken. Gelukkig vanochtend mijn schoenen uit de kast gehaald en weer begonnen. Maar een kwartiertje en daar hou ik mij komende weken maar even aan vast !



Ik had gelukkig nergens pijn, hopelijk kan ik over een tijdje weer naar 5 km en dan weer door naar de 10 km



Ik heb dit topic helaas niet bijgehouden, dat zal in nu weer gaan doen. Fijn weekend iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Worteltestaart nu is het wel gelukt. zwemmen likt mij voor wat betreft de scheenbeenklachten geen enkel probleem.

Pupsel goede berichten en welkom terug. Hopelijk kun je de blessure ellende nu definitief achter je laten.
Mijn garmin is van slag

Soms doet-ie spontaan een herstart, hij pakt soms het begin van m'n loopje niet mee (maar wel de km's gelukkig), slaapregistratie doet-ie helemaal niet meer, en m'n loopje van vanochtend heeft-ie op gisteren geregistreerd , maar de stappen staan op vandaag. Zucht, nou moet ik gaan googlen hoe ik dat fiks...



Het lopen ging trouwens helemaal niet lekker. Ik woog vanochtend 5 kg meer dan normaal, had het benauwd, en het lopen ging echt slecht. Ik heb er een klein rondje van gemaakt, maar ik heb geen idee wat er met me is. Hooikoorts? Hormonen?



Oh, Worteltjestaart: Ik zie je nu wel in de groep, maar je activiteiten zijn voor ons nog verborgen. Ik vind het wel leuker als we die ook mogen zien
Alle reacties Link kopieren
Oei balen 00gjes.. heb je veel last van hooikoorts? Ik normaal ook maar nu nog niet. Succes met je garmin. Hopelijk kan je het nog fixen.



Ik heb juist vanochtend mijn activiteiten goed gezet, ik had ze inderdaad afgeschermd staan. Nu kunnen jullie alles zien denk ik.



Iemand ervaring met (al dan niet aangemeten) inlegzolen tijdens hardlopen? Heb het idee, als ik mijn voeten en lopen bekijk, dat ik last heb van overpronantie, voeten / enkels een beetje naar binnen. Ik heb ook pijn aan de binnenkant/zijkant van mijn schenen. Hopelijk kan de fysio iets voor me betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven