Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef jij uit aan vaste lasten?

26-04-2016 00:57 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik vraag me af hoeveel jullie uitgeven aan je vaste lasten (1 persoons huishouden liefst) en hoeveel zakgeld geef jij jezelf maandelijks?



Denk aan:

Huur/ hypotheek

Water/ electra

Tv / telefoon / Internet

Zorgpremie

Boodschappen

Zakgeld

Sparen

Onvoorziene uitgaven
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 22 april 2017 @ 21:28:

[...]





Pittige hypotheek, Mag ik vragen wat jullie verdienen? Wij kijken weleens naar een ander huis, maar weet niet zo goed wat nou een beetje redelijke verhouding is tussen hypotheek en salaris.Man verdient 2500 netto, ik 13.000. Dus de hypotheek zou nog veel hoger mogen zijn, Maar dat wilde ik niet. De verhouding woningwaarde/hypotheek is wel goed (ca 2:1) dus als de nood aan de vrouw/man komt kunnen we wrs altijd goed verkopen en met de overwaarde iets kleins terugkopen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean, dat doe je super goed! Wauw 13.000,-!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lala1979 schreef op 23 april 2017 @ 15:28:

Ik heb alleen de laatste pagina gelezen, maar ik verbaas me over de lage bedragen aan hypotheek die jullie betalen. Wij betalen (bruto) 1150 per maand, een twee onder 1 kap woning. Niet bijzonder groot.Wij een appartement in Utrecht (stad). Gekocht in 2007. Misschien scheelt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is uit de guldenperiode, half afbetaald en waarna we nieuwe hypotheek hebben afgesloten met een hele gunstige rente.
Alle reacties Link kopieren
Wij konden na 15 jaar onze hypotheek rente kosteloos omzetten naar 3% ipv 6%, en betalen nu nog maar 350 euro

Aan netto hypotheek(270.000) .
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 22 april 2017 @ 10:54:

[...]





Betaal je bij duo naar draagkracht terug? Ik heb het idee dat het bedrag tov je inkomen aan de hoge kant isJa dit is naar draagkracht. Tis veel in verhouding idd.
quote:broodtrommel schreef op 25 april 2017 @ 15:10:

[...]





Ja dit is naar draagkracht. Tis veel in verhouding idd.



Ja erg veel! Betaal je nog volgens de van voor 2012 regels?



Ik heb zelf namelijk ook een behoorlijke lening, ook ongeveer zelfde inkomen en betaal 136 per maand naar draagkracht. Als het normaal zou zijn was het meer dan 200 geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb twee jaar extra gestudeerd en maximaal geleend dus het bedrag is erg hoog hoor. Idd de regels van voor 2012
quote:broodtrommel schreef op 25 april 2017 @ 15:38:

Nou ik heb twee jaar extra gestudeerd en maximaal geleend dus het bedrag is erg hoog hoor. Idd de regels van voor 2012Dan zal het door het voor/na 2012 gebeuren verschillen. Hier ook een bak geld wat ik terug moet betalen, maar met de na 2012 regels is het wel te behappen.
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaand huishouden:



Hypotheek: 470

VVE: 130

Gas / elektricitiet: 53

Water: 5,83

Belastingen: 44

Sportschool: 20

verzekeringen: 110

Lenzen: 22

Bioscoopkaart: 19

Ziggo: 60

Telefoon abonnement: 13,95

Postcodeloterij: 13

Goede doelen: 36

Boodschappen: +- 200 per maand

Uitgaan etc: 150 per maand



Totaal: 1346,78
My life, my way
Alle reacties Link kopieren
Huur/ hypotheek: kamer kost 390 inclusief water, gas, licht e.d.

Tv / telefoon / Internet: inclusies bij kamer

Zorgpremie: 91

Boodschappen: rond de 100 pm

Zakgeld: verschilt per maand

Sparen: 100-200 euro. Verschilt ook per maand

Onvoorziene uitgaven: niet

Abbo's: telefoon 10 pm, andere abbo's opgezegd

Sport: 40 per 3 maanden
Alle reacties Link kopieren
Heb het nu niet zo gespecificeerd, maar heb ooit de berekening gemaakt van 1200 euro vaste lasten in de maand. Dat zijn alle vaste kosten: huur, verzekeringen, belastingen, abonnementen, gas water licht, tv, telefoon.

Variabelen als benzine, boodschappen en onderhoud auto zit daar niet bij.

Heb mezelf ooit gesteld dat ik van 1500 euro per maand moet kunnen leven (dat is dus wel incl. boodschappen, kleding, benzine, etc). En dat gaat prima.



Alles boven de 1500 euro op de dag dat m'n salaris wordt gestort verdeel ik over 2 spaarrekeningen (1 waar ik echt alleen voor nood aan mag komen, en 1 waar ik vakanties en andere 'luxe' en leuke dingen van betaal als ik door die 1500euro heen ben).
...
anoniem_6368c0de068c3 wijzigde dit bericht op 02-12-2017 20:29
97.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:VesperLynd schreef op 26 april 2017 @ 13:21:

Bij deze:



- huur: 380

- gas/water/licht: 75

- internet: 22

- zorgverzekeraar: 113



Inkomen: +/- 1550.



Sparen ongeveer E600,- per maand. De rest op aan dagelijkse flutdingetjes (boodschappen, beltegoedje, openbaar vervoer, kroeg, etc.).knap om 600 te kunnen sparen op een inkomen van 1550 hoor! doe je goed
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met z'n tweeën en uit m'n hoofd zijn dit onze vaste lasten per maand:

Hypotheek: 1530 bruto

Energie/water: 100

Schoonmaakster: 80

Telefoon (2x): 60

Internet/tv: 60

Sport: 70

Zorg: 200

Boodschappen: circa 500 (eten grotendeels biologisch en gaan graag naar speciaalzaken)

Reizen: circa 800 (omgerekend naar maandbedrag)

Sparen: 700 gezamenlijk, apart allebei nog zo'n 500 denk ik.



Voel me best een big spender als ik het zo lees, maar dan doen we naar mijn idee heel weinig geks.. op het reizen na dan.



Qua hypotheek lijkt het ook hoog te zijn als ik het vergelijk met de bedragen hier, maar we hebben een paar jaar terug gekocht en aangezien je tegenwoordig alles moet aflossen zit je daar zo aan..
anoniem_55039 wijzigde dit bericht op 28-04-2017 09:07
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Wij geven met z'n tweeën rond de 1.000 euro per maand uit. Dat zijn alle vaste en variabele kosten (dus naast de vaste lasten als verzekeringen, gemeentelijke heffingen, GWL, abonnementen en zo ook de boodschappen, benzine, ov-kosten etc.), maar exclusief vakanties, uitjes, cadeautjes en goede doelen. Nu scheelt het natuurlijk enorm dat de hypotheek is afgelost en dat we dus alleen een VvE-bijdrage betalen (waarmee meteen het onderhoud is afgedekt).
Leuk topic! Mijn vaste lasten (alleenstaand):



Hypotheek € 735,00

VVE € 130,00

Gas/elektriciteit €75 (verwacht eind van het jaar terug te krijgen, ik ben zuinig met energie en woon in een goed geïsoleerd huis)

Water € 24,00

Belastingen €100 (dit geld zet ik maandelijks opzij als reservering)

Verzekeringen €15 (ik betaal mijn zorgverzekering jaarlijks van mijn 13e maand)

Reservering inventaris € 50,00

Reservering klein onderhoud huis € 50,00

Goede doelen € 12,00

Tv/internet € 35,00

Mobiel € 11,00

Extra aflossing hypotheek € 250,00

Schoonmaakster € 90,00



Totaal bijna €1400. Ik spaar totdat mijn buffer op het gewenste bedrag zit, daarna gaat het spaargeld naar de hypotheek. Ook het geld dat maandelijks over is wordt extra afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic! Wij doen echt dingen fout als ik dit lees! Het inspireert me om te gaan bezuinigen.



Hypotheek bruto: €1650

Boodschappen incl verzorging: €400

Kleding: €150

Oppas hond: €130

Schoonmaakster: €150

Belasting 2 auto's: €250

Verzekeringen: €220

Tanken: €350

Gsm 2x: €100

Gas/water/elektra: €150

Ziggo: €50

Overige uitgaven: €400

Totaal: +/- €4000
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaand huishouden

Hypotheek bruto: €670

VVE: €187

Zorgverzekering: €100

WA/bijstand/uitvaart/reisverzekering: €30

Autoverzekering + wegenbelasting €30

Waterschap & gemeente: €74

GWL: €75

Tele2: €36

Yoga: €38

Schoonmaakster 1x per 2 weken €50

Boodschappen ca. €150 pm

1x volle tank per maand: €50

Totaal ongeveer: €1500



Na aftrek van alle vaste lasten houdt ik nog €700 over, hiervan spaar ik minimaal €350 per maand, de rest is voor leuke dingen, kleding en alles wat daarvan overblijft gaat extra op de spaarrekening. Mijn GWL zijn redelijk hoog dus ieder jaar wat geld terug en in mijn VVE-bijdrage zitten de stookkosten, daar krijg ik jaarlijks zeker €400 van terug, fijn spaarpotje altijd!
Alle reacties Link kopieren
Huishouden: 2 volwassenen



Huur: 650

Gas/water/licht: 115 (we hebben via de woningbouw zonnepanelen)

Tv / telefoon / Internet; ziggo 55; tel abbo is 10 p.m.

Zorgpremie: 108

Boodschappen (incl. huisdieren 2 katten): 160?

Zakgeld -

Sparen: 500

Auto: 1x p.m. tanken, soms vaker. Incl. wegenbelasting rond de 75

Onvoorziene uitgaven -



In principe kunnen we wel doen wat we willen, zijn met zn 2en en storten allebei maandelijks 600 euro op een gezamenlijke rekening. Daar betalen we gedurende de maand huur/gaswaterlicht/boodschappen/spul voor de katten van. Verder is het gewoon wat er nog op je rekening staat, daar ga je van uit eten of doe je een keer wat anders. Geen vast bedrag per maand.
quote:PiltyIggy schreef op 28 april 2017 @ 15:00:

Huishouden: 2 volwassenen



Zorgpremie: 108

Boodschappen (incl. huisdieren 2 katten): 160?Wow! Ben benieuwd waar je jullie zorgverzekering zo goedkoop hebt kunnen afsluiten, of is dat per persoon? En 160 voor boodschappen, krijg je dan veel maaltijden op je werk?
Alle reacties Link kopieren
quote:fromfebruary schreef op 28 april 2017 @ 12:37:

Alleenstaand huishouden

Hypotheek bruto: €670

VVE: €187

Zorgverzekering: €100

WA/bijstand/uitvaart/reisverzekering: €30

Autoverzekering + wegenbelasting €30

Waterschap & gemeente: €74

GWL: €75

Tele2: €36

Yoga: €38

Schoonmaakster 1x per 2 weken €50

Boodschappen ca. €150 pm

1x volle tank per maand: €50

Totaal ongeveer: €1500



Na aftrek van alle vaste lasten houdt ik nog €700 over, hiervan spaar ik minimaal €350 per maand, de rest is voor leuke dingen, kleding en alles wat daarvan overblijft gaat extra op de spaarrekening. Mijn GWL zijn redelijk hoog dus ieder jaar wat geld terug en in mijn VVE-bijdrage zitten de stookkosten, daar krijg ik jaarlijks zeker €400 van terug, fijn spaarpotje altijd!Zo te zien kun je ook heel goed zelf sparen, waarom zet je GWL niet wat lager dan? Zodat je dat geld ook direct op je eigen spaarrekening kunt zetten?
Alle reacties Link kopieren
quote:tessin schreef op 28 april 2017 @ 09:58:

Leuk topic! Mijn vaste lasten (alleenstaand):



Hypotheek € 735,00

VVE € 130,00

Gas/elektriciteit €75 (verwacht eind van het jaar terug te krijgen, ik ben zuinig met energie en woon in een goed geïsoleerd huis)

Water € 24,00

Belastingen €100 (dit geld zet ik maandelijks opzij als reservering)

Verzekeringen €15 (ik betaal mijn zorgverzekering jaarlijks van mijn 13e maand)

Reservering inventaris € 50,00

Reservering klein onderhoud huis € 50,00

Goede doelen € 12,00

Tv/internet € 35,00

Mobiel € 11,00

Extra aflossing hypotheek € 250,00

Schoonmaakster € 90,00



Totaal bijna €1400. Ik spaar totdat mijn buffer op het gewenste bedrag zit, daarna gaat het spaargeld naar de hypotheek. Ook het geld dat maandelijks over is wordt extra afgelost.Zo, goed bezig zeg!
quote:sandy1974 schreef op 25 april 2017 @ 15:03:

Wij konden na 15 jaar onze hypotheek rente kosteloos omzetten naar 3% ipv 6%, en betalen nu nog maar 350 euro

Aan netto hypotheek(270.000) .Volgens mijn berekening zou je nu dan 675,- betalen. Waar maak ik een rekenfout?
quote:NYC schreef op 30 april 2017 @ 08:50:

[...]





Volgens mijn berekening zou je nu dan 675,- betalen. Waar maak ik een rekenfout? Mss bedoelt ze na HRA?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven