Werk & Studie alle pijlers

Iemand verstand van recht op WW?

25-04-2017 18:08 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat als je minimaal 26 weken voor een werkgever hebt gewerkt en je daarna niet verwijtbaar werkloos wordt, je in principe recht hebt op WW. En dat dit niet geldt als je zelf ontslag neemt of in de vaststellingsovereenkomst niet aan de regels van het UWV voldoet. Hoe zit het als je wel verwijtbaar werkloos zou zijn, maar al een nieuwe baan hebt. En je in de nieuwe baan meer dan 26 weken hebt gewerkt. Ben je dan ook nog verwijtbaar werkloos? Ook als het contract van de eerste baan eerder af zou lopen dan het contract van de nieuwe baan?



Stel je werkt bij werkgever A en hebt een contract tot augustus 2017. In overleg met werkgever A wordt dit contract ontbonden, maar werkgever A houdt zich in de vaststellingsovereenkomst niet aan de opzegtermijn (bij WW aanvraag gelijk daarna zou dit zorgen voor geen WW-uitkering). Ondertussen heb je een contract gekregen bij werkgever B voor meer dan 26 weken tot december 2017. Mocht na die 26 weken het contract niet verlengd worden, heb je dan wel recht op WW? Of blijf je dan verwijtbaar werkloos?
Lijkt me een prima vraag voor het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Van het rechtsgedeelte weet ik niet zo veel maar je rekensommetje of je info lijkt niet te kloppen: een contract gekregen bij werkgever B voor meer dan 26 weken tot december 2017 Dat is vanaf augustus tot december maar 4 maanden. Of bedoel je samen met werkgever A?
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Praktisch gezien heb je nieuw recht opgebouwd , en dat contract loopt middels rechtswege af. Zelfs al had je zelf je (vaste) baan opgezegd voor een dienstverband langer dan 26 weken wordt dit niet als verwijtbaar gezien.
Alle reacties Link kopieren
Dan ben je niet verwijtbaar werkloos. Er wordt volgens mij alleen gekeken naar het einde van de werkzaamheden bij de laatste werkgever. Als je zelf opzegt bij werkgever A heb je ook geen recht op WW. Ga je aansluitend bij werkgever B werken, en dat langer doen dan 26 weken heb je ook gewoon recht op WW. Het zou misschien een probleem kunnen worden als je bij werkgever B weg moet voor augustus 2017.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Je hebt dan recht op WW omdat je opnieuw 26 weken hebt gewerkt.



Tevens was je niet verwijtbaar werkloos in de eerste situatie (vaststellingsovereenkomt) maar zou jouw WW tijdelijk worden afgewezen ivm niet houden aan opzegtermijn. Dat is een andere afwijzingsgrond. Als de opzegtermijn periode voorbij was dan zou de WW kunnen ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze bedoelt dat haar contract feitelijk liep tot augustus maar er geen opzegtermijn is gehanteerd en ze eerder over is gegaan.quote:subon schreef op 25 april 2017 @ 18:13:

Van het rechtsgedeelte weet ik niet zo veel maar je rekensommetje of je info lijkt niet te kloppen: een contract gekregen bij werkgever B voor meer dan 26 weken tot december 2017 Dat is vanaf augustus tot december maar 4 maanden. Of bedoel je samen met werkgever A?
Alle reacties Link kopieren
quote:subon schreef op 25 april 2017 @ 18:13:

Van het rechtsgedeelte weet ik niet zo veel maar je rekensommetje of je info lijkt niet te kloppen: een contract gekregen bij werkgever B voor meer dan 26 weken tot december 2017 Dat is vanaf augustus tot december maar 4 maanden. Of bedoel je samen met werkgever A?Het contract bij A zou eerst lopen tot augustus, maar ze gaat daar eerder weg met een vto. Die VTO voldoet niet aan de eisen van het UWV en geeft haar dus geen recht op WW. Maar er is al een nieuwe baan bij B, tot december 2017 en daar begint ze dan voor 1 juli (omdat ze daar langer werkt dan 26 weken)
Alle reacties Link kopieren
Stel je zou uitkering aanvragen vanuit dit dienstverband zou die ook niet worden afgewezen. Hij zou alleen pas ingaan na de opzegtermijn , dus niet verwijtbaar
Alle reacties Link kopieren
Wat ze bedoelt kan ik me ook indenken. Maar zeker bij dit soort zaken is nauwkeurig formuleren wel erg handig. Wij denken met zijn allen dat ze bedoelt....maar weten het niet zeker.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Hoogstwaarschijnlijk heb je dan gewoon recht op WW, maar er zijn altijd uitzonderingen. Het beste bel je dus met het UWV.
https://www.uwv.nl/partic ... wijtbaar-werkloos-geweest



Recht op WW als deze baan langer gaat duren dan 26 weken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad zoals Wilma36 zegt. baan bij A zou lopen tot augustus, maar wordt nu beëindigd door middel van een vaststellingsovereenkomst. Ondertussen is er al een baan bij B gevonden en dat contract is voor 7 maanden met uitzicht op verlenging, maar dat weet je in deze tijd natuurlijk nooit zeker.
Alle reacties Link kopieren
Ik had contact opgenomen met het UWV, maar werd verwezen naar de website. Daar dacht ik hetzelfde uit te halen als ik hier lees, maar helemaal zeker wist ik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven