Werk & Studie alle pijlers

Opvoeding

23-04-2017 23:20 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben het helemaal zat, ik ben zelf een meisje met een buitenlands achtergrond. Ik heb veel Nederlandse vriendinnen, ik ga mijn hele leven lang al om met van alles en nog wat. Maar sinds ik een bijbaantje heb ben ik zo erg verbaasd over "sommige" Nederlanders die volgensmij nog nooit met een buitenlands persoon in contact zijn gekomen. Ik heb echt niks tegen Nederlanders hoor, mijn beste vriendinnen zijn Nederlands en ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn. Maar sinds ik een bijbaantje heb in een supermarkt "ik ben één van de weinige buitenlanders" heb ik gemerkt dat sommige mensen zo erg uit de hoogte zijn. Het is gewoon niet normaal, ik ben een meisje ik praat goed Nederlands ben een leuk spontaan persoon, maar als sinds dag 1 dat ik hier werk krijg ik dit te horen; "Owh ben jij Turks?" En heb ook een aantal dingen meegemaakt waardoor ik echt dacht van serieus?

Ik snap dat het niet aan de mensen zelf ligt dat ze zo erg uit de hoogte zijn, het is de opvoeding die ze van thuis mee krijgen. Maar ik vind dit echt niet normaal, ik doe gelukkig mijn werk goed, dus hebben ze niks over mij te zeggen. Maar er is sinds kort een Marokkaanse jongen bij ons komen werken, ze doen zo naar tegenover hem. Serieus hij werkt hier pas een week ze laten hem allemaal van die rot klusjes doen. En dan krijgen wij te horen dat we niet goed genoeg geïntegreerd zijn. Ja vind je het gek als zelfs normale mensen "niet dat alle andere niet normaal zijn hoor" maar dat wij zo behandeld worden. Ik ben zo blij dat ik een Turks achtergrond heb. En ik ben zo blij met hoe ik ben, en dat ik met elk soort burger goed en op een respectvolle manier om kan gaan. Ik zat mijn hele leven lang al in een klas met Nederlanders ben met ze opgegroeid, er was altijd wel een beetje racisme maar goed ik trok me er niks van aan. Maar sinds ik hier werk denk ik echt van wow dit gaat te ver en hoe er uit de hoogte kan je zijn? We zijn allemaal even veel waard toch? Wij zijn allemaal mensen, van bloed en vlees. Ik vind zulke mensen alleen maar zielig man.

Btw heb alsnog niks tegen Nederlanders, want ik ben hier geboren dus ben ik zelf ook een Nederlander. Maar vind het gewoon niet normaal hoe sommige mensen in elkaar zitten, hoe erg ze uit de hoogte kunnen zijn en hoe gemeen ze kunnen doen tegenover hele aardige mensen.
Ik (blank, autochtoon) heb als uitzendkracht gewerkt bij een grote multinational. Daar werd op mij neergekeken, omdat ik geen 'young potential' uit de talentenpool was.

Bijvoorbeeld als zo'n young potential een gesprek met mij alleen had op een vrijdagmiddag (als bijna iedereen vrij was), stak hij een sigaret op en zei hij dat ik toch maar een uitzendkrachtje was. Met mij hoefde hij geen rekening te houden. Ook ging hij benadrukken wat een hoog salaris hij had. Ik voelde me vernederd. Hij was slechts twee jaar ouder dan ik.

Er zijn altijd mensen uit de hoogte of respectloos tegen je, welke achtergrond, nationaliteit of huidskleur je ook hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 23 april 2017 @ 23:31:

Wat is er mis met de vraag of je een Turkse achtergrond hebt?Die vraag krijg ik ook nog regelmatig, waarna een snel " Of Spaans" . Komen altijd leuke gesprekken van.
quote:Ana_Isabel_ schreef op 24 april 2017 @ 18:39:

[...]

Die vraag krijg ik ook nog regelmatig, waarna een snel " Of Spaans" . Komen altijd leuke gesprekken van.



Ik vraag aan collega's met een prachtige zachte g ook waar ze vandaan komen.

Oeps, en ik heb ook wel geïnformeerd naar de echt lekkere vlaaien uit Limburg. En ik vroeg welke kostuum ze dragen met carnaval. Dat is belangstelling.



Mijn vriendin uit Eindhoven krijgt altijd de vraag of ze fan is van PSV. En of haar vader bij Philips werkt.



Ik krijg de vraag waar mijn achternaam vandaan komt.
quote:-Kia-Ora- schreef op 23 april 2017 @ 23:31:

Wat is er mis met de vraag of je een Turkse achtergrond hebt?

Toch snap ik andersom de behoefte niet om het steeds te melden waar mensen vandaan komen.

In mijn nieuwe baan weet ik van niemand waar ze vandaan komen. Als in; waar ze zijn opgegroeid. Van mijn collega met Turkse roots weet ik dat wel. Dat vertelde ze vrij snel na onze kennismaking spontaan.
Een Nederlands-Turkse klasgenote van me deed eindexamen in 10 (!) vakken. Is nu hoge pief bij een organisatie. Ik heb haar een keertje gevraagd om (als we met een groepje meisjes bij elkaar zaten) geen Turks te spreken met een andere Nederlands-Turkse klasgenote. Ik voelde me buitengesloten. Daar was ze verbaasd over: "We hadden het alleen over onze schoolvakken hoor. Het was geen geroddel over jou, als je dat soms dacht."
Ja ok autochtonen hebben het ook lastig.

Rare reacties altijd.

Alsof iets vinden van de ene vorm van buiten sluiten gelijk zegt dat je daarmee andere manieren van buitensluiten niet erg vindt.
Ik denk dat je in een dergelijke omgeving vaak met laaggeschoolden werkt en dat zij vaker openlijk racistisch zijn. Marokkaanse vriendin van mij heeft zich opgewerkt. Bij haar eerste baan werkte ze grondig onder haar niveau en had ze ook die bullshit waar jij over praat. Nu werkt ze op haar niveau en heeft ze daar geen last meer van. Niet dat je in de geschoolde lagen van de maatschappij geen racisme tegenkomt, maar wel minder direct.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trevina schreef op 24 april 2017 @ 18:49:

Een Nederlands-Turkse klasgenote van me deed eindexamen in 10 (!) vakken. Is nu hoge pief bij een organisatie. Ik heb haar een keertje gevraagd om (als we met een groepje meisjes bij elkaar zaten) geen Turks te spreken met een andere Nederlands-Turkse klasgenote. Ik voelde me buitengesloten. Daar was ze verbaasd over: "We hadden het alleen over onze schoolvakken hoor. Het was geen geroddel over jou, als je dat soms dacht."Ik geef je groot gelijk. Als ik bij mijn ouders ben, praat ik Spaans met mijn ouders. Als mijn man erbij is, mix ik het met Nederlands. Mijn man kan het nu prima volgen, maar in het begin echt niet. Dat heeft niks met roddelen te maken, maar dat het voor iemand die het niet verstaat,letterlijk heel vermoeiend is om erbij te zitten, zonder mee te kunnen praten.
Ken je deze video al?

"Where are you from?"



https://www.youtube.com/watch?v=DWynJkN5HbQ
Alle reacties Link kopieren
quote:Trevina schreef op 24 april 2017 @ 18:01:

Ik (blank, autochtoon) heb als uitzendkracht gewerkt bij een grote multinational. Daar werd op mij neergekeken, omdat ik geen 'young potential' uit de talentenpool was.

Bijvoorbeeld als zo'n young potential een gesprek met mij alleen had op een vrijdagmiddag (als bijna iedereen vrij was), stak hij een sigaret op en zei hij dat ik toch maar een uitzendkrachtje was. Met mij hoefde hij geen rekening te houden. Ook ging hij benadrukken wat een hoog salaris hij had. Ik voelde me vernederd. Hij was slechts twee jaar ouder dan ik.

Er zijn altijd mensen uit de hoogte of respectloos tegen je, welke achtergrond, nationaliteit of huidskleur je ook hebt.O, daar ben ik te Nederlands voor. Bij de eerste of tweede keer vernederend gedrag had ik iets gezegd als "Je bent ondanks die te verwachten talenten toch ook maar een ongemanierd zakje". Toen ik ergens huishoudelijke medewerkster was en een inwonend studentje me iets vertelde terwijl hij vlak voor m'n borstbeen tikte, kreeg hij het antwoord op dezelfde manier terug. Werkte prima en z'n reactie was schitterend om te zien, 't is nooit meer gebeurd. Toen ik ergens op kantoor werkte, zat ik te kijken hoe iemand met een "hoge" functie wat tegen een collega moest zeggen. Had-ie het moeilijk mee, want hij wist niet hoe je tegen zoiets eenvoudigs als een typistetje praat, die zou hem immers niet kunnen begrijpen. Degene die echt moeilijk te begrijpen kon zijn (waarschijnlijk hoogintelligent was) en gecompliceerde volzinnen schreef, was juist heel voorkomend als je iets niet volgen kon. En hij vond het geweldig dat wij zijn handschrift konden lezen, zelf had hij daar meer moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 24 april 2017 @ 13:00:

Ik begrijp nooit zo erg dat het overgrote deel van de mensen met een buitenlandse achtergrond steeds de discriminatie kaart trekken maar dat je zelden hoort dat deze mensen terugkeren naar het land van afkomst.

Dat zou het hele discriminatie probleem voor hen oplossen maar blijkbaar is het hier toch niet zo erg. Dat voegt er namelijk een discriminatieprobleem aan toe.

De Turks-Nederlandse Nilgun Yerli vond haar Turkse partner in Engeland en toen het op kindertjes krijgen aankwam, gingen ze idealiseren en vertrokken naar Turkije. Ze waren snel weer terug, want a. niet voor vol genomen en b. vreselijke dwang van buren m.b.t. het alledaagse leven.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt altijd mensen die 'neerbuigend' neerkijken op anderen en hen als minderwaardig behandelen. Nee, leuk is het niet én ja, het komt onder alle lagen van de bevolking voor van jong tot oud.



Zomaar een voorbeeld:



Gaat je zoon / dochter naar de Havo / VWO? Wat goed zeg! Die komt er wel.



Gaat je zoon / dochter naar het VMBO? Wat een loser. Dat er vakmensen die met hun handen willen werken nodig zijn en blijven, doet er niet toe. Omdat het maar VMBO is , valt er geen status aan te ontlenen of eer aan te behalen.





Je begrijpt dat dit nogal een extreem voorbeeld is.



TO doet er goed aan zich te richten op haar werk, dat goed uit te voeren. Je verdient op een eerlijke manier je centen. Het kweken van een dikke huid hoort daar bij. Behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Zeikerds heb je altijd net zoals je altijd mensen zult blijven houden die zich meer vinden dan een ander.



Een tijdje geleden las ik op dit forum, topic weet ik niet meer, over een caissière hoe er over haar gedacht en behandeld werd. VMBO, laag geschoold werd, blond......... Dat diezelfde jongedame VWO deed en ging studeren stond niet op haar voorhoofd geschreven......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven