Op welke leeftijd mogen kids alleen thuis blijven?

24-04-2017 01:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen de oudste is 16 en de jongste is 10. Ik ga graag in de avond even met mijn vriend weg, een paar uurtjes maar en ik kom altijd weer thuis slapen. Ik laat mijn jongste nooit alleen thuis maar samen met haar grote broer moet kunnen lijkt mij maar wat vinden jullie? Kan ik van 22 tot 1.30 van huis en de kinderen alleen laten? Er is mij gedreigd dat er een melding gaat worden gedaan bij jeugdzorg en dat ik mijn kinderen hierdoor kwijt kan raken maar ik ben mij van geen kwaad bewust en vind het erg overtrokken om hiermee bij jeugdzorg aan te kloppen. Ik lees graag jullie reacties
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, dat jij het niet wil, is jouw goed recht. Maar over het algemeen is een 16-jarige prima in staat om op te passen en al helemaal op een kind van 10 dat slaapt. Er kunnen natuurlijk situaties zijn waarin het niet werkt, bijvoorbeeld wanneer de 10-jarige niet luistert of ze ruzie maken, maar verder kan het prima. Nogmaals, jij mag voor je eigen kinderen best iets anders willen, maar er is echt niets verkeerds aan. Er zijn weet ik hoeveel 16-jarigen die prima op kunnen passen, ook op kleinere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor het eerst mijn dochter van bijna 13, met haar 13-jarige vriendinnetje op mijn zoon van bijna 5 laten passen. Paar uurtjes. Ik vrat mezelf op vd zenuwen en belde elk uur, maar het is goed gegaan. Ben blij dat ik terug ben!
Alle reacties Link kopieren
Qua leeftijden vind ik het goed kunnen. ik was zelf ook 16 toen ik ging opassen bij buurkindjes (die hadden basisschoolleeftijd)

Maar de vraag is natuurlijk of de 10 jarige naar de 16 jarige luistert. En of de 10 jarige zonder morren naar bed gaat als de 16 jarige dat vraagt.

je zou je 16 jarige eventueel wat zakgeld kunnen geven (zoals je met een normale oppas zou doen)
quote:beetjegek schreef op 25 april 2017 @ 14:10:

Ik heb vandaag voor het eerst mijn dochter van bijna 13, met haar 13-jarige vriendinnetje op mijn zoon van bijna 5 laten passen. Paar uurtjes. Ik vrat mezelf op vd zenuwen en belde elk uur, maar het is goed gegaan. Ben blij dat ik terug ben!



Ik vind 13 en 16 dan wel weer een groot verschil.

Qua verantwoordelijkheid geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 25 april 2017 @ 14:37:

[...]





Ik vind 13 en 16 dan wel weer een groot verschil.

Qua verantwoordelijkheid geven.Ik kon even niet anders, mijn oppas kon opeens niet en ik moest echt werken een paar uur.
quote:beetjegek schreef op 25 april 2017 @ 14:10:

Ik heb vandaag voor het eerst mijn dochter van bijna 13, met haar 13-jarige vriendinnetje op mijn zoon van bijna 5 laten passen. Paar uurtjes. Ik vrat mezelf op vd zenuwen en belde elk uur, maar het is goed gegaan. Ben blij dat ik terug ben!

Een 13 jarig meisje is toch uitstekend in staat een paar uurtjes overdag op een 5 jarig broertje te passen??

Wat een onzin om dan elk uur te gaan bellen.

Je beseft dat ze over 5 jaar mag trouwen, auto rijden, zelfstandig een huis kopen enz?

Man man man
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 25 april 2017 @ 14:10:

Ik heb vandaag voor het eerst mijn dochter van bijna 13, met haar 13-jarige vriendinnetje op mijn zoon van bijna 5 laten passen. Paar uurtjes. Ik vrat mezelf op vd zenuwen en belde elk uur, maar het is goed gegaan. Ben blij dat ik terug ben!Wij hebben sinds kort een 13-jarige oppas..
quote:Razzmatazz schreef op 25 april 2017 @ 14:29:

Qua leeftijden vind ik het goed kunnen. ik was zelf ook 16 toen ik ging opassen bij buurkindjes (die hadden basisschoolleeftijd)

Maar de vraag is natuurlijk of de 10 jarige naar de 16 jarige luistert. En of de 10 jarige zonder morren naar bed gaat als de 16 jarige dat vraagt.

je zou je 16 jarige eventueel wat zakgeld kunnen geven (zoals je met een normale oppas zou doen)Ik betaal mijn kinderen nooit voor dingen die ik normaal vind binnen een gezin. Klusjes doen ze hier omdat ze hier ook wonen en mee-eet etc. Daar tegenover staat dat ze ook niet thuis hoeven blijven om op een broer of zus te passen.
quote:Mevrouw75 schreef op 25 april 2017 @ 15:38:

[...]





Wij hebben sinds kort een 13-jarige oppas..Hier ook..
Alle reacties Link kopieren
quote:Haaz schreef op 25 april 2017 @ 15:29:

[...]



Een 13 jarig meisje is toch uitstekend in staat een paar uurtjes overdag op een 5 jarig broertje te passen??

Wat een onzin om dan elk uur te gaan bellen.

Je beseft dat ze over 5 jaar mag trouwen, auto rijden, zelfstandig een huis kopen enz?

Man man manInderdaad, mijn dochter van 13 kan dat ook prima. Niet te lang en niet 's avonds, maar verder gaat dat makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Haaz schreef op 25 april 2017 @ 15:29:

[...]



Een 13 jarig meisje is toch uitstekend in staat een paar uurtjes overdag op een 5 jarig broertje te passen??

Wat een onzin om dan elk uur te gaan bellen.

Je beseft dat ze over 5 jaar mag trouwen, auto rijden, zelfstandig een huis kopen enz?

Man man manHij heeft diabetes.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 25 april 2017 @ 17:06:

[...]



Hij heeft diabetes.OK, dat is echt andere koek, ik kan me voorstellen dat je dan op hete kolen zit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:-Beerie schreef op 24 april 2017 @ 10:48:

Op mijn vijftiende ging ik voor het eerst alleen op vakantie naar Griekenland: ik had mijn ouders dus echt wel uitgelachen als ze mij en mijn zusje een oppas hadden gegeven voor een avondje!

Maar het hangt inderdaad wel een beetje van de kinderen af: als zij het geen probleem vinden: gewoon lekker doen!Dat is ook wel overdreven. Met 15 alleen naar Griekenland. Zie daar het nut niet van in. Te jong.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 25 april 2017 @ 17:16:

[...]





OK, dat is echt andere koek, ik kan me voorstellen dat je dan op hete kolen zit.Gelukkig ging het uitstekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doorenvogels55 schreef op 25 april 2017 @ 17:18:

[...]





Dat is ook wel overdreven. Met 15 alleen naar Griekenland. Zie daar het nut niet van in. Te jong.Moet alles nut hebben dan? Kan toch gewoon een leuke vakantie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een paar dingen die je jezelf moet afvragen:

Is mijn oudste oud genoeg om verantwoordelijkheid te dragen. bv weet hij/zij wat te doen als er iets is.

Ben ik altijd bereikbaar, en hoor ik mijn telefoon?

Kan ik snel weer thuis zijn als ik een "paniektelefoontje" krijg.



Niet alle 10 en 16 jarigen zijn even jong volwassen. Rustig aan de verantwoordelijkheid opbouwen en bespreek dit ook met ze.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vindt ik het niet kunnen. Een 16-jarige hoort geen verantwoording te dragen over een 10-jarige. (Ik ben ook principieel tegen 12-tot 17-jarigen die oppas zijn voor kleine kinderen). Dat je bereikbaar bent doet er niet toe.



Dat er een melding gedaan is bij een of andere instantie, wie zegt dat ex dat gedaan heeft? Misschien een buur die zich zorgen maakt of een andere anonieme buitenstaander die het niet vind kunnen dat jij jouw kinderen alleen thuis laat tot grof weg 01.30 uur 's nachts?



Denkbeeldige situatie: kinderen alleen thuis, huis vat in de nacht vlam terwijl de kinderen liggen te slapen. Worden bewusteloos gevonden maar van de ouder(s) is niemand te bekennen. Zou jij de agent / brandweerman / andere hulpverlener willen zijn die op zoek moet naar de ouder(s)? Waar moet men gaan zoeken? Enig idee wat voor indruk dat geeft?

Hoe zou jij het vinden als deze situatie jou overkomt?



Als er een melding gemaakt wordt, wie het dan doet maakt niet uit. Er zal wel meer spelen.
quote:Kleppeboxx schreef op 26 april 2017 @ 00:41:

Persoonlijk vindt ik het niet kunnen. Een 16-jarige hoort geen verantwoording te dragen over een 10-jarige. (Ik ben ook principieel tegen 12-tot 17-jarigen die oppas zijn voor kleine kinderen). Dat je bereikbaar bent doet er niet toe.



Dat er een melding gedaan is bij een of andere instantie, wie zegt dat ex dat gedaan heeft? Misschien een buur die zich zorgen maakt of een andere anonieme buitenstaander die het niet vind kunnen dat jij jouw kinderen alleen thuis laat tot grof weg 01.30 uur 's nachts?



Denkbeeldige situatie: kinderen alleen thuis, huis vat in de nacht vlam terwijl de kinderen liggen te slapen. Worden bewusteloos gevonden maar van de ouder(s) is niemand te bekennen. Zou jij de agent / brandweerman / andere hulpverlener willen zijn die op zoek moet naar de ouder(s)? Waar moet men gaan zoeken? Enig idee wat voor indruk dat geeft?

Hoe zou jij het vinden als deze situatie jou overkomt?



Als er een melding gemaakt wordt, wie het dan doet maakt niet uit. Er zal wel meer spelen.Er branden ook huizen uit waarbij de ouders ook gewoon liggen te slapen. Daar verandert je niks aan door zelf altijd thuis te zijn. Het leven is één groot risico.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven