Werk & Studie alle pijlers

Ontslagen na reorganisatie. Opzegtermijn uitzitten?

25-04-2017 20:15 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 31 maart te horen gekregen dat mijn functie vanwege reorganisatie per 1-8 vervalt.

Met andere woorden: ontslag.

Mijn werkgever heeft volgens de papieren 4 maand opzegtermijn . (Langer dan 15 jaar in dienst)



Maar ik ben er wel klaar mee en wil er wel eerder mee stoppen.

(Heb geen ww-uitkering nodig, dus daar kom ik niet in de knoei. Mijn partner verdient genoeg en ik weet zeker dat ik snel wat anders vind)



Wat zijn mijn rechten op dat gebied? Kan ik de werkgever vragen mijn ontslagdatum bijvoorbeeld op 1-6 te zetten ipv 1-8 ?



Wie heeft hier ervaring mee?
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 25 april 2017 @ 21:47:

Jij en je werkgever kunnen samen vaststellen dat jullie geen behoefte hebben om aanspraak te maken op die opzegtermijnen.Maar daar kunnen wel allerlei consequenties aan vastzitten en het is wel handig als TO goed op een rijtje krijgt wat die zijn voordat ze een keuze maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 25 april 2017 @ 21:53:

[...]



Maar daar kunnen wel allerlei consequenties aan vastzitten en het is wel handig als TO goed op een rijtje krijgt wat die zijn voordat ze een keuze maakt.In ieder geval gaat ww pas in als de opzegtermijn waar ze recht op had, is verstreken. Maar dat is geen probleem blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Onkruit,

Er wat uitslepen????

Ze wordt niet voor niets ontslagen,dat bedrijf maakt geen winst.

Ze kan zich zelf goed bedruipen, dus waarom er iets uitslepen?

Deze gedachten kan ik echt niet begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds (een jaar of 8 geleden) een ontslagvergoeding geaccepteerd en had toen ook vrijstelling van werk. Heb toen ook al mijn vrije dagen laten uitkeren .



Weet niet of je nog veel vrije dagen over hebt ? Anders kun je ze iig opnemen of bij vrijstelling van werk lekker uit laten betalen.



Kon ook kiezen om het voor de rechter te laten komen en het daar te laten ontbinden , met als gevolg dat je dan op het moment van uitspraak in feite uit dienst bent.



Waar je ook goed op moet letten is wat andere medeforummers ook al aangeven over hoe en wat als je onverwacht ziek zou worden , hoe en wat er geregeld is . Zag net iets over 28 dagen na einde dienstverband staan , maar meen ergens iets gelezen te hebben dat werkgevers tot wel 12 jaar verantwoordelijk kunnen zijn voor werknemers die ziek uit dienst zijn gegaan of binnen die 28 dagen ziek zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
Burgos, wat je zegt, iets 'er uit slepen' is geen optie. Er valt niets ergens uit te slepen....



Ik vroeg me alleen af of ik verplicht ben me aan de opzegtermijn van de werkgever te houden of niet.



We redden het verder wel zo....broekriem wel even goed aanhalen.... maar ik heb wel uitzicht op wat inkomen dus heb er geen slapeloze nachten van... tot zover....

Ik hou niet zo van onstabiele factoren en daar zit ik nu dus wel midden in... Ik moet daar even een goede planning voor maken en dat komt wel goed...



Ik wil alleen niet nog 3 maand uitzitten, niet gemotiveerd lijkt mij dat voor beide partijen niet zo voordelig
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniem20017 schreef op 25 april 2017 @ 22:18:

Ik heb destijds (een jaar of 8 geleden) een ontslagvergoeding geaccepteerd en had toen ook vrijstelling van werk. Heb toen ook al mijn vrije dagen laten uitkeren .



Weet niet of je nog veel vrije dagen over hebt ? Anders kun je ze iig opnemen of bij vrijstelling van werk lekker uit laten betalen.



.



Vrijstelling van werk, hoe kaart ik dat vrijdag aan bij mijn gesprek? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat is.....

Vrije dagen neem ik op. Heb al via hr gehoord hoeveel ik er nog op kan nemen.....
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 21:10:

[...]





Nou en of dat klote is....

ik ben notabene mijn opvolger aan het inwerken

Dat is dan ook meteen ook alles wat ik nog doe. Hij krijgt dan ook iets teveel verantwoordelijkheid voor zover werkzaamheden dat toe laten.....



Goed bekeken sonnemaatje!

Veel succes met een nieuwe baan zoeken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 22:29:

[...]





Vrijstelling van werk, hoe kaart ik dat vrijdag aan bij mijn gesprek? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat is.....

Vrije dagen neem ik op. Heb al via hr gehoord hoeveel ik er nog op kan nemen.....



Ik kreeg na een kort gesprek te horen dat ik vrijgesteld was van werk, mocht alles laten liggen en zo direct naar huis gaan. Heb toen nog eerst hetgeen afgemaakt waar ik mee bezig was en daarna naar huis gegaan.



Heb wel met de vakbond contact gehad over hoe en wat mijn rechten en plichten waren omtrent de vrijstelling van werk en mij werd toen verteld dat ik vanaf toen niet hoefde te werken maar wel beschikbaar moest zijn en blijven als ze me op zouden roepen.



Je zou misschien zelf het idee kunnen opofferen om vrijstelling van werk aan te vragen aan de werkgever, omdat je het bijvoorbeeld niet ziet zitten om die termijn uit te gaan werken gezien de motivatie in deze omstandigheden.



Weet niet of je lid bent van een vakbondbeweging , of anders misschien informatie aanvragen via het juridisch loket / rechtswinkel of rechtsbijstandsverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, zorg dat je niet zelf ontslag gaat nemen.



Je werkgever zal waarschijnlijk met een vaststellingsovereenkomst komen, wat gebruikelijk is als men (op een nette manie)r uit elkaar gaat.

Zorg er voor dat in die overeenkomst duidelijk staat dat het initiatief van de werkgever komt.



En betreft de transitievergoeding: de helft mag je teruggeven aan de Belastingdienst, tenzij je dat bedrag gebruikt voor om- of bijscholing.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Sonnemaatje,

Ik bewonder jou instelling juist,mijn reactie was op sommige die vonden dat je er iets moest uit slepen.

Was iedereen maar zo als jij,een ideale werkneemster,nu is het wel zo dat niet iedereen financieel onafhankelijk is,maar wens je het allerbeste,van mij ... een duimpje.
Alle reacties Link kopieren
quote:burgos schreef op 25 april 2017 @ 22:08:

Onkruit,

Er wat uitslepen????

Ze wordt niet voor niets ontslagen,dat bedrijf maakt geen winst.

Ze kan zich zelf goed bedruipen, dus waarom er iets uitslepen?

Deze gedachten kan ik echt niet begrijpen.

Burgos,

Een reorganisatie zegt niets over dat een bedrijf wel of geen winst maakt.

Wat ik alleen maar wil zeggen, is dat als je 17 jaar hard hebt gewerkt voor een werkgever en er dan uit moet, je in de eerste plaats aan jezelf moet denken.

Ook al kan jezelf goed bedruipen. Daar heb je gewoon recht op.
quote:Sonnemaatje schreef op 25 april 2017 @ 22:24:

Burgos, wat je zegt, iets 'er uit slepen' is geen optie. Er valt niets ergens uit te slepen....



Ik vroeg me alleen af of ik verplicht ben me aan de opzegtermijn van de werkgever te houden of niet.



We redden het verder wel zo....broekriem wel even goed aanhalen.... maar ik heb wel uitzicht op wat inkomen dus heb er geen slapeloze nachten van... tot zover....

Ik hou niet zo van onstabiele factoren en daar zit ik nu dus wel midden in... Ik moet daar even een goede planning voor maken en dat komt wel goed...



Ik wil alleen niet nog 3 maand uitzitten, niet gemotiveerd lijkt mij dat voor beide partijen niet zo voordelig



Als je zelf ontslag zou nemen, kan je vast eerder weg, werknemers hebben vaak niet zo'n lange opzegtermijn. Consequentie is dan wel geen ww.



Wil je wel WW dan moet je de opzegtermijn uitzitten en werken, en dan aansluitend ww. Of, in overleg eerder stoppen met werken en dus geen loon en geen ww, die gaat pas in nadat de officiële opzegtermijn is afgelopen. Of druk gaan solliciteren en overleggen met werkgever dat je direct weg mag als je een andere baan hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onkruit schreef op 26 april 2017 @ 12:12:

[...]



Burgos,

Een reorganisatie zegt niets over dat een bedrijf wel of geen winst maakt.

Wat ik alleen maar wil zeggen, is dat als je 17 jaar hard hebt gewerkt voor een werkgever en er dan uit moet, je in de eerste plaats aan jezelf moet denken.

Ook al kan jezelf goed bedruipen. Daar heb je gewoon recht op.Wettelijk gezien heb je recht op de transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Update:



De officiële datum van ontslag bleek 1 september te zijn.

Dit omdat ik langer dan 15 jaar in dienst ben en dus 4 maand opzegtermijn 'krijg' van de werkgever. (Staat in de wet)

Het uwv houdt zich aan deze termijn. Dus als ik er eerder uit wil stappen dan krijg ik pas ww na mijn officiële ontslagdatum, in dit geval 1 september.



Maar ze hebben mijn ontslagdatum op mijn verzoek op 1 augustus gezet, hier was ik ook al helemaal op ingesteld. Dit betekend voor mij dan ik 1 maand geen ww zou krijgen, maar die heb ik ook niet nodig dus dat is geen ramp.



Tot die tijd vrije dagen opmaken en tijd uitzitten dus...



Maar krijg een royale transitievergoeding mee, en een goede outplacementbegeleiding. Ik heb er al met al wel een goed gevoel bij. (Voor zover dat kan want ik vind/vond mijn werk echt heel erg leuk)



Dusss.... op zoek naar een nieuw avontuur
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus in theorie nog wel een maand eerder kunnen stoppen, maar ja, dat scheelt me dan toch even 2x een maandsalaris dus dat doen we maar niet.......
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goede regeling sonnemaatje en wie weet heb je net als mij geluk en vind je snel een nieuwe, uitdagende baan. Wellicht kan je netwerk je helpen? Zo rol ik over een maand ook in m'n nieuwe baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven