Geld & Recht alle pijlers

Verdeling financien na krijgen van 1e kind

24-04-2017 20:53 564 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte samenvatting vd situatie. Vriend en ik hebben samen een koophuis, zijn geregistreerd partners (in gemeenschap v goederen), en sinds kort ouders van ons 1e kindje .

We werkten beiden 40 uur. Mijn vriend is na de komst vd kleine 36 gaan werken en ik werk straks 28 uur.

We hebben een gezamelijke rekening waar het salaris op gestort wordt en waar alle gezamelijke lasten van betaald worden. Naar verhouding van het inkomen storten we 'zakgeld' naar ieder een eigen rekening voor het kopen van kleding, onderhouden van eigen auto, zorgverzekering enz.



Nu het volgende. Ik verdien sowieso al minder dan mijn vriend en ga nu ook nog minder werken om een paar dagen voor de kleine te kunnen zorgen. Ik zou het niet helemaal eerlijk vinden om het nog steeds naar verhouding te doen omdat deze helemaal scheef komt te liggen en ik helemaal niks overhoud. Aan de andere kant, ik werk er ook niet voor dus misschien moet ik ook niet het gevoel hebben dat ik 'recht' heb op meer. Maar ik zou t best kut vinden dat ik iedere euro apart moet houden voor bijv. sparen voor onderhoud vd auto en amper iets leuks met vriendinnen kan doen terwijl vriend dat allemaal makkelijk kan betalen.



Best een luxeprobleem hoor maar ben toch benieuwd, hoe hebben jullie dit verdeeld in een soortgelijke situatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 26 april 2017 @ 10:44:

[...]





Bij mijn partner is die klok in veilige handen. Ik vind het echt een beetje raar dat je daar rollend van over de vloer van het lachen.



Het enige dat wij goed willen is dat ons kind zo min mogelijk last heeft van onverwachte zaken en dat betekent dat we sommige dingen juist níet zo gescheiden gaan houden.

Althans, wij hebben nog helemaal niks geregeld, maar dit bovenste staat iig al vast.





Het was een grapje.



Enfin wij hebben beiden spullen die echt in de familie horen, dus bij scheiding in bij mij of bij mijn man horen te blijven. Die kunnen dus niet zomaar verdeeld worden samen met de rest van de boedel. Veel mensen hebben zo een constructie.



Het kan niet zo zijn dat dingen die al vele generaties worden doorgegeven verdwijnen.

Iedereen denkt daar anders over, prima. Wij doen het zo.
quote:MinkeDeWit schreef op 26 april 2017 @ 09:09:

[...]



Het is toch nog niet te laat? Als je 45 bent mag je nog 25 jaar werken, dus ruimte genoeg voor groei. Ik ken zat mensen die na hun 40e nog aan een nieuwe loopbaan zijn begonnen.

Maar ja, als ik dan lees dat mensen dit soort beslissingen nemen op basis van een verschil van 500 euro. Dat valt toch weg als het over een dagje minder gaat? Toen onze oudste geboren werd verdiende ik net genoeg om de tweede auto en de kinderopvang (die toen nog loeiduur was) van te betalen. Zo hebben we niet gerekend al had mijn ex een vrouw thuis wel fijn gevonden.Dit. Alsof het stopt bij 40.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 26 april 2017 @ 10:54:

[...]



Bij een groot inkomensverschil zou dat in theorie wel kunnen. Of zoals bij ons, wij zijn beiden ondernemers. Mijn inkomen is constant, het inkomen van mijn vriend niet, en er zijn dus momenten dat hij geen geld heeft voor een vakantie, terwijl ik wel op vakantie wil, met hem. En dan betaal ik dat dus. Vind hij niet altijd even makkelijk trouwens.



Nee ik begrijp wel dat het in theorie zou kunnen ik probeer me alleen voor te stellen dat een partner dan zegt, dat men dan maar met vrienden gaat, of dat ze dan maar helemaal niet op vakantie gaan gewoon omdat partner het niet wil betalen.



Dat begrijp ik als je net een paar maanden samen bent,maar als je samen leeft.



Nou ja iedereen doet het anders, als ze er beiden gelukkig mee zin, is het prima.
quote:ardni schreef op 26 april 2017 @ 09:19:

[...]



Ik vind het bizar, dat de vraag wordt gesteld waarom mensen voor kinderen kiezen als ze fulltime werken,ik vind het comment dat 32 uur al fulltime is persoonlijk zelfs een beetje achterlijk en dan proberen te claimen dat de kwaliteit van opvoeding minders.



Werkelijk waar is dit 1800 AD of kunnen de vrouwen die 32 uur werken of fulltime werken hun tijd gewoon efficiënter indelen?



Eens.



In het buitenland doet men niet anders en daar komen ook gewoon normale, gelukkige volwassenen uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 26 april 2017 @ 11:47:

[...]





Het was een grapje.



Enfin wij hebben beiden spullen die echt in de familie horen, dus bij scheiding in bij mij of bij mijn man horen te blijven. Die kunnen dus niet zomaar verdeeld worden samen met de rest van de boedel. Veel mensen hebben zo een constructie.



Het kan niet zo zijn dat dingen die al vele generaties worden doorgegeven verdwijnen.

Iedereen denkt daar anders over, prima. Wij doen het zo.



Dat zal misschien wel schelen ook.

Wij hebben geen geld of noemenswaardige spullen in de familie. Erfenissen zullen er niet komen.

Dus wat dat betreft valt er weinig gescheiden te houden voor ons.



Het geld dát we verdienen, daar genieten we van. We hebben een buffertje voor noodzakelijke dingen, maar sparen ook geen enorme bedragen waar na een scheiding ruzie om zou ontstaan.
quote:Suzie1 schreef op 26 april 2017 @ 11:36:

[...]





Ik snap je redenatie maar in de praktijk geef ik eigenlijk meer geld uit dan mn vriend aan leuke dingen. Hij is ook bezig om zn bedrijfje op te zetten naast zijn werk en daar houdt hij ook wat geld voor apart. Hij zou ooit in de verdere toekomst een eigen bedrijfje willen beginnen en stoppen met zijn werk dus ik snap dat hij dat wil investeren. Hij is zelf juist heel zuinig eigenlijk, ik ben makkelijker met geld uitgeven.Als ik dit lees, snap ik eigenlijk niet waarom jullie in gemeenschap van goederen geregistreerd zijn. Nu snap ik sowieso niet waarom mensen dat doen, maar als je man met zijn eigen bedrijf bezig is, nog minder.
quote:Star schreef op 26 april 2017 @ 11:51:

[...]



Eens.



In het buitenland doet men niet anders en daar komen ook gewoon normale, gelukkige volwassenen uit.Ik zie wel dat mijn buitenlandse kennissen over het algemeen heel laat (37-42 jaar) aan een kind beginnen en het dan ook bij 1 houden. Met onze gezamenlijke hobby, waar ik ze van ken, is het dan eigenlijk ook over. Combineren van werk, gezin en hobby lijkt me dus in niet alle landen even makkelijk als hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 26 april 2017 @ 11:47:

[...]





Het was een grapje.



Enfin wij hebben beiden spullen die echt in de familie horen, dus bij scheiding in bij mij of bij mijn man horen te blijven. Die kunnen dus niet zomaar verdeeld worden samen met de rest van de boedel. Veel mensen hebben zo een constructie.



Het kan niet zo zijn dat dingen die al vele generaties worden doorgegeven verdwijnen.

Iedereen denkt daar anders over, prima. Wij doen het zo.



Nou ja goed, dan snap ik het grapje niet helemaal. Echt, alsof ik niet snap dat mensen met erfstukken etc te maken hebben. Ik hoop dat jij snapt dat mensen andere overwegingen maken wegens andere omstandigheden of gewoon een andere instelling.



Sorry, voel me een beetje belachelijk weggezet.
[quote]ardni schreef op 26 april 2017 @ 09:19:



Ik vind het bizar, dat de vraag wordt gesteld waarom mensen voor kinderen kiezen als ze fulltime werken,ik vind het comment dat 32 uur al fulltime is persoonlijk zelfs een beetje achterlijk en dan proberen te claimen dat de kwaliteit van opvoeding minders.



Werkelijk waar is dit 1800 AD of kunnen de vrouwen die 32 uur werken of fulltime werken hun tijd gewoon efficiënter indelen?[/quote]



Je had een goed punt, tot aan dat laatste zinnetje... Want daarin zeg je dat vrouwen die er voor kiezen om fulltime te blijven werken het dus beter doen. En dat is jammer, want er is geen slechter en beter. Mensen moeten doen wat bij ze past en ophouden met hun oplossing op anderen te projecteren. Gun elkaar wat respect voor een keuze die de jouwe niet zou zijn en het ook niet is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 26 april 2017 @ 12:08:

[...]





Als ik dit lees, snap ik eigenlijk niet waarom jullie in gemeenschap van goederen geregistreerd zijn. Nu snap ik sowieso niet waarom mensen dat doen, maar als je man met zijn eigen bedrijf bezig is, nog minder.Hebben ons laten adviseren door de notaris. We twijfelden zelf ook maar conclusie was dat er op dit moment geen noemenswaardig verschil tussen ons is. Dus eigenlijk had het geen zin. Als je gaat scheiden wordt hrt sowieso een gedoe, gvg of niet. Bedrijf is iets voor verdere toekomst. Als dat echt iets wordt dan laten we het vastleggen, om mij te beschermen tegen faillisement ed.
Alle reacties Link kopieren
Als er liefde in het spel is, wil ik delen, wat ik heb.

Maar als de liefde voorbij is, komt het "ware" aard van de mens boven.

Mij werd gevraagd of ik met de kinderen een ander huis wilde betrekken en wou gaan.

Hij wilde me wel uitkopen. Ik was wanhopig en verdrietig. Toen ik weer bij zinne kwam, bedacht ik me dat er niets uit te kopen viel.

Want ik had het huis gekocht.



Er zijn "zure" woorden gevallen en de brokstukken gelijmd.

Maar sinds die tijd, weet ik dat de enig "ware" liefde niet voor eeuwig is.

En dat je nu vrouw of man bent, dat je emotioneel en financiël niet op een ander kan leunen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 26 april 2017 @ 12:52:

[quote]ardni schreef op 26 april 2017 @ 09:19:



Ik vind het bizar, dat de vraag wordt gesteld waarom mensen voor kinderen kiezen als ze fulltime werken,ik vind het comment dat 32 uur al fulltime is persoonlijk zelfs een beetje achterlijk en dan proberen te claimen dat de kwaliteit van opvoeding minders.



Werkelijk waar is dit 1800 AD of kunnen de vrouwen die 32 uur werken of fulltime werken hun tijd gewoon efficiënter indelen?[/quote]



Je had een goed punt, tot aan dat laatste zinnetje... Want daarin zeg je dat vrouwen die er voor kiezen om fulltime te blijven werken het dus beter doen. En dat is jammer, want er is geen slechter en beter. Mensen moeten doen wat bij ze past en ophouden met hun oplossing op anderen te projecteren. Gun elkaar wat respect voor een keuze die de jouwe niet zou zijn en het ook niet is.Klopt helemaal. Ik werk fulltime, maar laat daar gigantisch veel voor en besteed enorm veel uit. Ik vind mijzelf nou niet een voorbeeld van efficiënt met mijn tijd omgaan. Ik vraag mezelf zelfs af of het wel een goede keus is om mijn leven zo te leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Barbaa-de-tweede schreef op 26 april 2017 @ 12:52:

[quote]ardni schreef op 26 april 2017 @ 09:19:



Ik vind het bizar, dat de vraag wordt gesteld waarom mensen voor kinderen kiezen als ze fulltime werken,ik vind het comment dat 32 uur al fulltime is persoonlijk zelfs een beetje achterlijk en dan proberen te claimen dat de kwaliteit van opvoeding minders.



Werkelijk waar is dit 1800 AD of kunnen de vrouwen die 32 uur werken of fulltime werken hun tijd gewoon efficiënter indelen?[/quote]



Je had een goed punt, tot aan dat laatste zinnetje... Want daarin zeg je dat vrouwen die er voor kiezen om fulltime te blijven werken het dus beter doen. En dat is jammer, want er is geen slechter en beter. Mensen moeten doen wat bij ze past en ophouden met hun oplossing op anderen te projecteren. Gun elkaar wat respect voor een keuze die de jouwe niet zou zijn en het ook niet is.



Dat zeg ik dus helemaal niet, er werd eerder in dit topic beweerd dat vrouwen die 32 uur of meer uur werken, niet aan de behoefte van jonge kinderen kunnen voldoen, nog mooier de vraag waarom deze groep kinderen krijgt werd zelfs gesteld.



Want een dusdanige werkweek kan niet als je kinderen hebt.

Dus zeg ik ,onzin misschien zijn de mensen die er zo over denken gewoon niet goed in het efficiënt indelen van hun tijd. Blijkbaar heerst bij die persoon dat de 32+werkende ouder een minder goede ouder is, want er is niet genoeg tijd.



Bij ons is de eerste onderweg, maar wij hebben een hulp, af en toe een tuinman en straks oppas.

Daarnaast kunnen wij prima een 36 urige werkweek hebben,dankzij de hulp van buiten en de mogelijkheid om s'avonds laat of in het weekeinde nog even een laptop open te klappen.



Bij ons betekent 36 uu overigens gewoon een volledig vrije dag per week.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 26 april 2017 @ 13:38:

[...]





Dat zeg ik dus helemaal niet, er werd eerder in dit topic beweerd dat vrouwen die 32 uur of meer uur werken, niet aan de behoefte van jonge kinderen kunnen voldoen, nog mooier de vraag waarom deze groep kinderen krijgt werd zelfs gesteld.



Want een dusdanige werkweek kan niet als je kinderen hebt.

Dus zeg ik ,onzin misschien zijn de mensen die er zo over denken gewoon niet goed in het efficiënt indelen van hun tijd. Blijkbaar heerst bij die persoon dat de 32+werkende ouder een minder goede ouder is, want er is niet genoeg tijd.



Bij ons is de eerste onderweg, maar wij hebben een hulp, af en toe een tuinman en straks oppas.

Daarnaast kunnen wij prima een 36 urige werkweek hebben,dankzij de hulp van buiten en de mogelijkheid om s'avonds laat of in het weekeinde nog even een laptop open te klappen.



Bij ons betekent 36 uu overigens gewoon een volledig vrije dag per week.



Niet om het een of ander, want de hele wereld schijnt het te kunnen, maar 2x fulltime vind ik persoonlijk gewoon echt heel erg zwaar, bijna te zwaar. Ik heb 's avonds om 9 uur, want dan eindigt hier de maalstroom van de dag, helemaal geen puf meer om die laptop open te klappen.



Dat had ik toen mijn kind onderweg was ook niet echt voorzien.



Maar goed, jij hebt vast meer energie over dan ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij trouwens wel afvraag: stel je blijft beide 36 uur werken. De een verdient met 36 uur werken 2500 euro en de ander 3500 vanwege een andere opleiding/leeftijd/sector etc. Hoe ga je daarmee mee om? Is het dan redelijke dat ene persoon 500 euro meer te besteden heeft per maand dan de ander?
Interessant wel. Ik kan maar moeilijk snappen dat je wel samen een kind, je leven huis en hypotheek wilt delen, maar niet je salaris. Hoe doe je dat met kosten voor je kind dan? Deel je die door 2? Of betaal je die ook naar rato?
Uiteindelijk gaat het erom dat je samen genoeg geld verdient om de levensstijl die je ambieert te kunnen waarmaken. Voor de een zal dit bijvoorbeeld bij 3000 netto al te realiseren zijn, bij de ander pas bij 5000 netto. Hoeveel uren je samen werkt hangt af van hoeveel je in die uren verdient en hoeveel geld je nodig hebt.



Ik ga toch echt niet mijn leven lang fulltime werken om maar aan de maatstaf van een ander te voldoen. Of om te bewijzen dat vrouwen met kinderen ook succescol kunnen zijn. Genoeg is genoeg. Streven naar meer vind ik totaal oninteressant.



Wel is het belangrijk om ook een plan b te maken voor het geval de relatie geen stand houdt. Of je nu man of vrouw bent, het is wel zo prettig om het ook alleen te kunnen. Daarvoor hoef je het niet al tijdens je huwelijk allemaal alleen te doen en op te brengen, als die mogelijkheid er maar is. Voor het geval dat.



Lastiger dan dit is het niet, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 26 april 2017 @ 13:51:

Wat ik mij trouwens wel afvraag: stel je blijft beide 36 uur werken. De een verdient met 36 uur werken 2500 euro en de ander 3500 vanwege een andere opleiding/leeftijd/sector etc. Hoe ga je daarmee mee om? Is het dan redelijke dat ene persoon 500 euro meer te besteden heeft per maand dan de ander?Ik heb eigenlijk geen idee. Wij doen maar wat.
Ik vind dat zakgeld toch wel wat raar en dat de ene meer zakgeld krijgt dan de ander al helemaal. Ik wist echt niet dat er zo veel mensen dit deden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 26 april 2017 @ 13:45:

[...]





Niet om het een of ander, want de hele wereld schijnt het te kunnen, maar 2x fulltime vind ik persoonlijk gewoon echt heel erg zwaar, bijna te zwaar. Ik heb 's avonds om 9 uur, want dan eindigt hier de maalstroom van de dag, helemaal geen puf meer om die laptop open te klappen.



Dat had ik toen mijn kind onderweg was ook niet echt voorzien.



Maar goed, jij hebt vast meer energie over dan ik dan.



Nee ik ben zwanger en heb een gebrek aan energie, nog mooier mijn hoofd eindigt tegenwoordig op mijn laptop terwijl ik de binnenkant van mijn ogen bekijk.



Ik ben een dag vrij straks, maar ik denk zeker niet dat het makkelijk gaat worden.

Maar we hebben een back up plan,overigens koken wij vaak op zondag voor 2 dagen. Dan moet 1 van ons op de derde dag koken en op de dag dat we vrij zijn, dat is het plan straks.

De hulp gaan we ophogen ,wellicht gebruik maken van Albert.nl,maar dat er meer hulptroepen nodig zijn is duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:made@kate schreef op 26 april 2017 @ 14:07:

Interessant wel. Ik kan maar moeilijk snappen dat je wel samen een kind, je leven huis en hypotheek wilt delen, maar niet je salaris. Hoe doe je dat met kosten voor je kind dan? Deel je die door 2? Of betaal je die ook naar rato?Maar we delen toch ons salaris? Ik leef mee van mn partners geld en ons kind ook in verhouding meer van zijn geld dan mijn geld. Er wordt een hele bombarie gemaakt om die paar euro zakgeld maar dat ik nu voor n groter gedeelte van zijn geld leef dan van mn eigen geld lijkt even vergeten te worden. Dat is toch ook delen en juist fijn en helemaal niet nadelig voor mij? Tenzij we weer beginnen over carrierekansen blablabla, maar die discussie hebben we nu wel gehad.
Ik ben overigens redelijk succesvol in wat ik doe in 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 26 april 2017 @ 14:42:

Ik ben overigens redelijk succesvol in wat ik doe in 32 uur.





De enige reden dat ik niet voor 32 uur heb gekozen is omdat ik normaal gesproken zelden dagen van 8 uur heb en bij een werkdag van 10 uur(uitzondering) zou ik mijn werkgever toch wel erg blij maken.

Het moet wel fair zijn naar jezelf,zeker als ik een lange dag heb en veel reistijd, dan belazer ik mezelf gewoon financieel.
quote:Suzie1 schreef op 26 april 2017 @ 14:38:

[...]





Maar we delen toch ons salaris? Ik leef mee van mn partners geld en ons kind ook in verhouding meer van zijn geld dan mijn geld. Er wordt een hele bombarie gemaakt om die paar euro zakgeld maar dat ik nu voor n groter gedeelte van zijn geld leef dan van mn eigen geld lijkt even vergeten te worden. Dat is toch ook delen en juist fijn en helemaal niet nadelig voor mij? Tenzij we weer beginnen over carrierekansen blablabla, maar die discussie hebben we nu wel gehad.



Het was geen reactie op jou maar dat maakt niet uit. Ik snap het hele mijn/dijndenken niet als je samen een kind en een leven deelt. Je richt je gezamenlijke leven in op de manier die voor je eigen gezin het beste werkt EN waar je het allebei mee eens bent. Mijn man zou het bijvoorbeeld niet accepteren als ik zou zeggen, kom ik stop met werken en word huisvrouw of ik ga van 32 naar 12 uur. Dan hadden we een probleem. Maar dat hij met een paar uur meer werken dan ik bijna twee keer zo veel in de totaalpot kan stoppen boeit hem dan weer geen reet. Alleen maar fijn voor ons allemaal.



En ja, natuurlijk verwacht hij van mij dat ik een beetje verstandig met die totaalpot omga. Dus overleg over grote uitgaven, niet elke week een nieuwe designertas en een beetje prijsbewust boodschappen doen. Maar ook geen gezeur als ik een nieuwe spijkerbroek koop,1 keer per jaar een weekend met een vriendin wegga of een dure kapper neem. Net als dat ik dat van hem verwacht.
quote:missmadame schreef op 26 april 2017 @ 13:51:

Wat ik mij trouwens wel afvraag: stel je blijft beide 36 uur werken. De een verdient met 36 uur werken 2500 euro en de ander 3500 vanwege een andere opleiding/leeftijd/sector etc. Hoe ga je daarmee mee om? Is het dan redelijke dat ene persoon 500 euro meer te besteden heeft per maand dan de ander?Lijkt me niet. Ik zou dat zo niet doen. Bij ons (lattend) is de verhouding een stuk schever, dus vakanties en uitjes worden grotendeels door mijn vriend betaald. Ergens impliceert dat ook wel dat wie betaalt bepaalt, omdat ik natuurlijk moeilijk kan zeggen 'kom, we gaan vier weken naar Afrika' (wat ik niet kan betalen) en hij dan betaalt. Maar als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen is dat natuurlijk anders, dan is zijn geld ook gewoon allemaal van mij In de praktijk geeft hij echter veel meer uit dan ik, dure kleding, sport etc. Logisch, want ik verdien veel minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven