Witte ganache voor taart afsmeren

25-04-2017 17:02 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil graag mijn taart afsmeren met witte ganache. Maar ik lees een beetje tegenstrijdige dingen op internet. Voor gewoon melkchocolade is het 1:1 maar voor witte chocolade lees ik of 1:2 of 1:3



Iemand ervaring mee wat het fijnste werkt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel eens gemaakt met een 1:3 verhouding. De meeste engelse recepten geven ook 1:3 aan.

Het is ook afhankelijk wat je ermee wilt doen: voor een taart heb je een wat dunnere ganache nodig (dus meer room), dan als je iets wilt vullen oid.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad 1:2. Dus bijv. 100 ml slagroom en 200 gram witte chocolade.



Melkchocolade is 1:1,5 en Pure chocolade 1:1. Zo doe ik het altijd, gaat prima.
Nothing worth having ever comes easy
1:3 voor het afsmeren met witte ganache. Wel goed laten afkoelen zodat je het er mooi op kunt smeren.
Witte ganache inderdaad 1:3. Melk 1:2 en puur 1:1. Nog nooit mislukt hier en er gaan gemiddeld 6 taarten per week de deur uit



Liefst een nacht laten koelen en dan op kamertemperatuur laten komen als je t op wilt kloppen. Als je de taart wilt overgieten, dan iig goed af laten koelen, anders is het te dun.
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 25-04-2017 17:58
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zit inderdaad te denken om de taart te overgieten. Dan krijg ik hem denk ik wel het strakst. Ik versier 1 keer per jaar een taart voor de verjaardag van mijn dochter. Dus mijn ervaring is niet heel breed
Hou er rekening mee dat wit nogal doorzichtig is als je hem overgiet of afsmeert.
Met afsmeren kun je ook heel strak werken. Heeft bij mij altijd de voorkeur. Voor overgieten moet je taart zelf al heel strak zijn, anders zie je ieder hobbeltje en kuiltje



Ik klop de ganache altijd op tot iets dunner dan chocopasta, afsmeren, met spatel glad trekken (dun laagje), koelen & nog een keer afsmeren en herhalen.
Je kan ook eerst de ganache af laten koelen zodat hij smeerbaar is en hem dan op de taart smeren en daarna de rest van de ganache opnieuw verwarmen en eroverheen gieten. Dat geeft volgens mij het mooiste resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik geloof het ook Maura! Of wat ik het internet moet geloven in ieder geval. Bedankt voor alle tips! Ik ga hem vanmiddag bakken en vanavond in elkaar zetten
Zorg dan dat je de ganache alvast maakt zodat die goed kan afkoelen, want dat duurt even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven