Werk & Studie alle pijlers

Werken bij de concurrent

26-04-2017 10:02 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Dit is allemaal heel nieuw voor mij, maar ik heb even de mening van anderen nodig.

Ik heb 5 jaar lang voor dezelfde baas gewerkt, ik ben kapster en ben heel lang degene geweest die alles draaiende heeft gehouden daar.

Er is ook heel veel gebeurd in die vijf jaar en vrienden en familie hebben mij ook ontelbare keren voor gek verklaard dat ik daar maar bleef werken. Ik hecht me snel aan mensen en omgevingen en ik vond het niet zo erg dat ik niet zo super veel verdiende en die uitbarstingen van mijn baas daar raakte ik ook na een tijdje aan gewend. Om een lang verhaal kort te houden... we hebben door de jaren heen een soort van rare vriendschap opgebouwd, maar we botsten te vaak.. vooral de laatste weken. Nou heeft hij mij zaterdag echt op een schandalige manier weggestuurd. (Wat hij nu gewoon ontkent ook) Ik heb zaterdag nog geprobeerd met hem te praten, maar deze man kan alleen maar schreeuwen. Ik ben uit woede naar een salon verderop gegaan, waar ze me al jaren aan het vragen zijn of ik daar wil komen werken. Ik ben daar maandag op gesprek geweest, en heb hem ook gezegd dat het me eigelijk helemaal niet lekker zit om bij hem te komen werken omdat hij toch concurrentie is. Ik ben ook al een paar jaar aan het denken om ipv van kapster barbier te worden en me alleen op het mannen vak te richten. En mijn oude baas die heeft 2 jaar geleden een meisje die een half jaar bij ons werkte naar een barbiers cursus gestuurd terwijl hij wist hoe graag ik me daar op wilde richten, en ik toen al 3 jaar zijn zaak zo goed als ik mijn eentje draaide. En daar waar ik dus nu ben aangenomen knippen ze alleen maar mannen dus nu heeft deze keuze ook niks meer met mijn woede te maken maar het is gewoon een super kans voor mij! Dat is mij maandag tijdens het gesprek wel duidelijk geworden, ik krijg daar meer betaald, ik mag mijn fooi houden en ik krijg mijn vakanties gewoon doorbetaald. Dat zijn allemaal dingen die ik op mijn oude werkplaats niet had. Ik zou vandaag beginnen bij hem. Maar ik voel me zo ontzettend slecht, ondanks wat mijn oude baas mij heeft geflikt weet ik niet of ik dit kan. Na al die jaren bij de concurrent gaan werken. Ik loop al de hele ochtend te snotteren omdat het zo erg aan me vreet. Ik heb ook add dus alleen al dat weggaan zo plots na 5 jaar is een grote klap voor mij, het was echt mijn thuis een beetje geworden ik was daar 45 uur per week 5 jaar lang. Iedereen in mijn omgeving verklaard mij voor gek dat ik me zo ellendig voel hierom... Ik hoop dat dit gevoel vanzelf weggaat maar ik ben zo ontzettend verdrietig hierom en ik walg ook een beetje van mezelf dat ik dit doe.

Wat vinden jullie hier van en hoe zouden jullie dit oplossen??

Groetjess????????
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 april 2017 @ 10:30:

Even een juridische blik op dit verhaal. Je hebt een arbeidscontract en ook zonder concurrentiebeding mag een ex-werkgever van jou verwachten dat jij niet direct de concurrentie met hem aangaat. Hij heeft een barbier-service en jij wil bij de concurrent om de hoek gaan werken en diezelfde service aanbieden. Je kunt daarmee in de problemen komen.

Klopt dat wel? Ze is nou eenmaal kapster, dus zal ze bij een volgende baan weer als kapster aan de slag gaan, en je kan niet van haar verwachten dat ze zich laat omscholen tot iets anders. Is er jurisprudentie hierover, want ik vraag me dan af hoe ver van je oude werk je je weer zou mogen vestigen.
Alle reacties Link kopieren
Rationeel weet je dat je het moet doen.

Tis een mooie kans.

Emotioneel moet je nog wat loskomen van de oude situatie.

Je hebt er zoveel ingestoken.

Maar dat heeft ook tijd nodig.

Je hebt nix om je schuldig over te voelen.

Van baan veranderen mag gewoon.

Dat je je zo voelt heeft ook met je baas/situatie etc te maken..en dat zou genoeg reden moeten zijn om je los te maken.

Begin lekker op nieuwe frisse plek..dat gaat ook wel als thuis voelen.
Alle reacties Link kopieren
Als er niets op papier staat zou ik even uitkijken. Voordat hij zich ineens gaat beroepen. Vraag even of hij alles op papier zet en je bent vrij en blij om te gaan.



Nja misschien niet blij maar zoals al eerder gezegd is het beter om weg te gaan. Geld is nooit een goede motivator, slechts een tijdelijke. Een eikel van een baas die jou totaal niet waardeert weegt niet op tegen leuke collega's. Tenslotte kunnen je collega's opstappen maar die baas blijft...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker nog even achter die niet doorbetaalde vakantiedagen aangaan. Je hebt gewoon recht op minimaal 20 dagen doorbetaalde vakantie per jaar. In die 5 jaar heb je dus 100 dagen opgebouwd. Als je die niet gehad hebt komt dat neer op 20 weken (20x5) dagen salaris, dat kan nogal oplopen. Dat moet je zeker niet laten gaan. Vraag advies bij de rechtswinkel of hoe dat tegenwoordig ook heet.



Dat is echt de moeite waard, bijna 5 maanden salaris!!



Verder, gewoon gaan natuurlijk. Waarom zou jij je in vredesnaam schuldig moeten voelen? Wel op papier laten zetten dat je niet meer hoeft te werken of het gesprek opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet zo goed. Hij heeft je toch weggestuurd? Ontslagen? En wat is het probleem? Dat je je oude werkplek zal missen? Zou hij wel willen dat je terugkomt?



Of is dit weer zo'n topic dat niet echt is?
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 april 2017 @ 10:30:

Even een juridische blik op dit verhaal. Je hebt een arbeidscontract en ook zonder concurrentiebeding mag een ex-werkgever van jou verwachten dat jij niet direct de concurrentie met hem aangaat. Hij heeft een barbier-service en jij wil bij de concurrent om de hoek gaan werken en diezelfde service aanbieden. Je kunt daarmee in de problemen komen.

!Volgens mij geldt dit alleen wanneer TO zelf ontslag neemt, niet wanneer zij ontslagen wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Janis_Ian schreef op 26 april 2017 @ 11:23:

[...]



Klopt dat wel? Ze is nou eenmaal kapster, dus zal ze bij een volgende baan weer als kapster aan de slag gaan, en je kan niet van haar verwachten dat ze zich laat omscholen tot iets anders. Is er jurisprudentie hierover, want ik vraag me dan af hoe ver van je oude werk je je weer zou mogen vestigen.Precies, dit dus.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janis_Ian schreef op 26 april 2017 @ 11:23:

[...]



Klopt dat wel? Ze is nou eenmaal kapster, dus zal ze bij een volgende baan weer als kapster aan de slag gaan, en je kan niet van haar verwachten dat ze zich laat omscholen tot iets anders. Is er jurisprudentie hierover, want ik vraag me dan af hoe ver van je oude werk je je weer zou mogen vestigen.Vaak is er dan opgenomen dat je niet binnen een straal; van x-kilometer van de oude werkgever mag gaan werken.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 26 april 2017 @ 12:39:

[...]

Volgens mij geldt dit alleen wanneer TO zelf ontslag neemt, niet wanneer zij ontslagen wordt.Een ontslag ontbindt het beding niet. Als je een vaststellingsovereenkomst tekent, doe je er daarom verstandig aan om expliciet op te laten nemen dat het concurrentiebeding vernietigd wordt.
quote:Janis_Ian schreef op 26 april 2017 @ 11:23:

[...]



Klopt dat wel? Ze is nou eenmaal kapster, dus zal ze bij een volgende baan weer als kapster aan de slag gaan, en je kan niet van haar verwachten dat ze zich laat omscholen tot iets anders. Is er jurisprudentie hierover, want ik vraag me dan af hoe ver van je oude werk je je weer zou mogen vestigen.In een beding gaat men vaak uit van een bepaalde periode en een bepaald werkgebied. Als dit onredelijk is, kan een rechter dat beperken. (Niet mogen werken in heel Nederland zou voor een kapster onredelijk zijn, niet mogen werken bij een kapper even verderop is wel redelijk).
Alle reacties Link kopieren
Niet doorbetaald tijdens vakanties? Dat is verplicht hoor!

Ik zou me niet langer laten misbruiken en wat harder worden. Waarom moet je alles voor hem doen terwijl je er niks voor terug krijgt?

Snel verder naar de volgende baan, waarschijnlijk snap je over een maand niet meer waarom je hier zo lang over getwijfeld hebt.
Ik vind dit echt een heel raar verhaal. Niemand laat zich toch serieus vijf jaar lang zo gebruiken??? Het klinkt bijna als uitbuiting jo, doe es normaal. Natuurlijk ga je niet terug naar deze baas! En natuurlijk ga je juridische bijstand zoeken om achter die vakantiedagen aan te gaan. Je hebt toch niet serieus vijf jaar geen vakantie betaald gekregen???



Volgens mij mag je wel een assertiviteitscursus gaan doen...
Alle reacties Link kopieren
Of het waar is is niet, ik leer hier weer van! Geldt zo'n beding alleen voor beroepen waar je eigen klanten / cliënten mee zou kunnen nemen? Of zou de Albert Heijn je kunnen verbieden caissière te worden bij de Jumbo in hetzelfde winkelcentrum? Of onderwijzer te worden bij de andere basisschool in het dorp?
Alle reacties Link kopieren
quote:Janis_Ian schreef op 26 april 2017 @ 19:29:

Of het waar is is niet, ik leer hier weer van! Geldt zo'n beding alleen voor beroepen waar je eigen klanten / cliënten mee zou kunnen nemen? Of zou de Albert Heijn je kunnen verbieden caissière te worden bij de Jumbo in hetzelfde winkelcentrum? Of onderwijzer te worden bij de andere basisschool in het dorp?Ja ah kan je dat verbieden
quote:Janis_Ian schreef op 26 april 2017 @ 19:29:

Of het waar is is niet, ik leer hier weer van! Geldt zo'n beding alleen voor beroepen waar je eigen klanten / cliënten mee zou kunnen nemen? Of zou de Albert Heijn je kunnen verbieden caissière te worden bij de Jumbo in hetzelfde winkelcentrum? Of onderwijzer te worden bij de andere basisschool in het dorp?



Een beding kan in de basis over elk beroep gaan, en kan daarmee dus ook voor een kassamedewerker of onderwijzer gelden.



In de kern geldt voor iedereen dat je je, ook na beëindiging van een dienstverband, als een goed werknemer hoort te gedragen. Dat geldt dus ook als er geen concurrentiebeding is overeengekomen. En bij dat "goed werknemerschap" hoort bij dat je geen kennis van zaken gebruikt om direct de concurrentie met je oude werkgever aan te gaan.



Echter, vrijheid van arbeid is ook erg belangrijk, en dus zijn rechters erg streng over het begrip "concurrentie" wanneer het er op aan komt. Een werkgever moet wel aannemelijk kunnen maken dat hij/zij echt last ondervindt of een reeële dreiging ervaart door de activiteiten van de ex-werknemer. En dat luistert dus nauw.
Overigens, als een werknemer niet aan het werk kan doordat de ex-werkgever de medewerker aan het beding houdt, dan is de werkgever wel schadeplichtig, en moet dus de werknemer voor het ongemak van het concurrentiebeding vergoeden. (Oftewel, dan mag de ex-werkgever voor de duur van het beding het gemiste salaris aan werknemer overmaken).
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik heb vandaag mijn eerste werkdag gehad bij mijn nieuwe baas. Ik vond het echt super!!! Ik voel me ontzettend op mijn gemak daar. Ik heb ook nog contact gehad met mijn oude baas en hem verteld over mijn nieuwe werkgever. Blij is hij er natuurlijk niet mee, maar ik heb hem mijn kant uitgelegd en hij neemt het me verder niet kwalijk. Ik las ook dat sommige mensen niet geloofden dat het waar was hahaha Ik snap dat dit heel onwerkelijk klinkt maar ik ben ook vergeten te vertellen dat dit mijn eerste vaste baan was. Ik wist ook niet beter dan dit eigelijk, mensen in mijn omgeving verklaren me al jaren voor gek. Ik heb al zovaak van mensen op mijn kop gekregen dat ik me zo laat behandelen... Maar het is een heel klein bedrijf en ik ben grotendeels altijd alleen met hem op de zaak geweest.. en na 5 jaar ben ik hem een beetje als familie gaan zien. Ik wist wel al die tijd dat dit alles behalve de normale gang van zaken was, maar in het begin was ik zo onzeker dat ik dacht dat niemand anders me toch aan zou nemen, maar toen ik daar over heen was, was ik inmiddels super gehecht aan mijn werk en baas dat ik het gewoon niet over me hart geen kreeg om weg te gaan. Na vandaag ben ik er alleen maar achter gekomen dat dit de juiste beslissing was. Ik vind het heel jammer dat dit allemaal is gebeurd maar er is voor mij wel iets positiefs uitgekomen. Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Daardoor ben ik met een heel ander gevoel de zaak binnen gelopen dan met het gevoel dat ik vanochtend had. Fijne avond allemaal!!
Alle reacties Link kopieren
F
Alle reacties Link kopieren
Super winnie! Fijn om te lezen
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke goed Winnieli, veel plezier en succes in je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
quote:teletubbie1234 schreef op 26 april 2017 @ 19:40:

[...]





Ja ah kan je dat verbiedenVanaf welke functie is dit. ? Dan gaat het om de hogere functies zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven