Kleuter ontzettend eigenwijs

24-04-2017 21:03 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schat van een kleuter, maar hij is soms ontzettend eigenwijs.

Als hij zijn zin niet krijgt, wordt hij boos of gaat hij huilen. Wij laten hem dat doen, totdat hij weer door ons getroost wil worden.

Het gaat om kleine dingen, bijv;

- verkeerde beleg op brood;

- (achteraf toch) niet eens met een gemaakte afspraak;

- iets verloopt niet zoals hij het in gedachten had.



Onze strategie werkt niet op lange termijn, want dit gedrag komt dagelijks terug. Heeft iemand tips/advies voor ons?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, onze 4-jarige heeft dit ook meerdere keren per dag. Ik heb geen oplossing behalve pick your battles, er niet te zwaar aan tillen, humor gebruiken waar het maar kan, gedeelde smart is halve smart en heel hard hopen dat het ooit beter wordt. quote:sugarmiss schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

Vraag gewoon wat hij op brood wil. Dan kan er ook niet het verkeerde opzitten.

Jazeker wel hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:19:

Voorbeeld:

Hij wil tijdens het eten naast zijn nichtje zitten, maar zus ook.

We spreken af (leggen hem op) dat hij er tijdens het eten mag zitten en zijn zus tijdens het toetje.

Afspraak is duidelijk, hij herhaalt de afspraak.

Na het eten moet hij 'verkassen'. Dat wil hij niet. Ik geef aan; je gaat nu zelf op de andere stoel zitten en anders zet ik je op de andere stoel. Hij is het er niet mee eens en de stoppen slaan door.



Dan zou ik zeggen:

'Ach lieverd, jij bent nu een beetje (boos/verdrietig/geschrokken) he? Dat is ook niet leuk, he. Want jij wilde zo graag naast nichtje zitten! Wat vervelend dan dat zus nu naast nichtje mag, he. Kom maar even bij mama op schoot.'



En dan zou ik hem even troosten. Kinderen moeten nog leren hoe ze om moeten gaan met hun emoties. Wat ik vaak zie is dat het huilen snel over is als je de emoties van het kind erkent tegenover hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

[...]





Nee. Hij vraagt iedere ochtend of hij naar school moet en baalt ervan als hij wel moet gaan, maarja.... heel veel keus is er niet....Het kan ook zijn dat hij de weekdagen nog niet zo doorheeft en school hem dus 'overvalt'. Een weekplanner ophangen kan helpen, dan weet hij wat er op welke dag te gebeuren staat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamechanger schreef op 24 april 2017 @ 21:25:

[...]





Dan zou ik zeggen:

'Ach lieverd, jij bent nu een beetje (boos/verdrietig/geschrokken) he? Dat is ook niet leuk, he. Want jij wilde zo graag naast nichtje zitten! Wat vervelend dan dat zus nu naast nichtje mag, he. Kom maar even bij mama op schoot.'



En dan zou ik hem even troosten. Kinderen moeten nog leren hoe ze om moeten gaan met hun emoties. Wat ik vaak zie is dat het huilen snel over is als je de emoties van het kind erkent tegenover hem.Dit is echt zo belangrijk, een kind wil graag gezien worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:20:

[...]





Nee, logopedie is gestart.



Hier ook eentje die zicht niet (goed) met woorden kon uitdrukken.



Op de speciale school hiervoor gebruikte ze blaadjes met verschillende gezichten. 1 met een boos gezicht, 1 met een blij gezicht, 1 met een verdrietig gezicht enz.



Omdat hij niet goed kon praten voelde hij zich boos, wist het woord boos niet en begreep niet waarom hij zich zo voelde. Een kind die goed kan praten denkt op zon moment: he ik ben boos en daarom voel ik me zo. Mijn kind begreep nietwaarom hij zich zo voelde en explodeerde.

Als dat gebeurde werd er het blaadje met het boze gezicht voor zijn neus gehouden en gezegd: kijk dit gezicht is boos, jij Naam bent ook boos omdat....... En dit herhalen. Reden benoemen waarom hij boos is. Jammer he? Je mag het best jammer vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

Hij is een kleuter, 4 jaar en 4 maanden. Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt (je zou toch denken dat het steeds minder wordt...)



Mijn zoon is even oud en kan ook ineens heel dwars worden.

Ik hoop ook dat het weer over gaat
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kan zich verbaal uitstekend uitdrukken (ook wel eens vermoeiend), maar dan kan hij nog drama maken om niets.

Vanmiddag over naar welke winkel we eerst zouden gaan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Tovergieter schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

Een eigenwijze kleuter. Dat is een pleonasme, toch?



Ook mijn eerste gedachte, ik kon alleen niet zo snel op dat woord komen

Maar even serieus, heb je daar al met zijn juf over gesproken?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op 24 april 2017 @ 22:22:

[...]





Ook mijn eerste gedachte, ik kon alleen niet zo snel op dat woord komen

Maar even serieus, heb je daar al met zijn juf over gesproken?



Alleen tijdens het gesprek na de eerste 6 weken aangegeven. Was op school 1x opgevallen, omdat hij niet mee wilde doen met spelles. Daarna moest hij van de juf wel meedoen. Hij heeft er in de klas geen huildrama van gemaakt, gaf alleen aan dat hij niet wilde.

Ohja, en 's ochtends zegt hij geen goedemorgen tegen juf. Die strijd ga ik niet met hem aan. Ik zeg van tevoren dat hij goedemorgen moet zeggen. Als hij het zegt, geef ik 'm een compliment anders maak ik er weinig woorden aam vuil...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt verder voor alle reacties en tips; doet me goed om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft vooral van die huilbuien om 'rare' dingen als ze moe is. Ze is wel vaak moe
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 21:16:

[...]





Nee. Hij vraagt iedere ochtend of hij naar school moet en baalt ervan als hij wel moet gaan, maarja.... heel veel keus is er niet....



Sneu voor hem.

Niet naar zijn zin op school en kan nog niet goed praten. Dat lijken me grotere aandachtspunten dan een driftbui hier en daar, toch?

Heel begrijpelijk dat hij worstelt.
Alle reacties Link kopieren
Koop een time-timer.



Hij mag 15 minuten naast zijn nichtje, timer instellen. tijd over, zelf verkassen.



1,99

http://www.ikind.nl/timer-touch/



Zal misschien ook wel gratis ergens zijn.



Online op de comp:

https://www.schoolbordpor ... %20time/timeranaloog.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Eens met de tips hier. Pick your battles. En in geval van ontploffing: troosten en nog eens rustig uitleg geven. Als onze dochter moe is kan ze huilen om niks. Gister had ze een maillot aan waar de gaten invielen. Dus ik zei: die mag je straks in de prullenbak doen. Huilen! Dan niet. Is me geen discussie waard. Even troosten en uiteindelijk belandt het ding echt wel in de prullenbak :-) Ooit. Maar ja, het is er één met glitters.
anoniem_20420 wijzigde dit bericht op 25-04-2017 07:11
Reden: tikfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geef hem binnen grenzen de keuzes: wil je hagelslag of chocopasta, melk in de rode of blauwe beker etc. Terwijl jij de piketpaaltjes slaat, heeft hij het idee dat hij de regie heeft.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:mardejo schreef op 25 april 2017 @ 11:06:

Geef hem binnen grenzen de keuzes: wil je hagelslag of chocopasta, melk in de rode of blauwe beker etc. Terwijl jij de piketpaaltjes slaat, heeft hij het idee dat hij de regie heeft.

Succes!Mijn nog-peuter roept dan geheel eigenwijs: neeeeee, ik wil de gele beker! En die staat net in de vaatwasser die aan staat;)
Alle reacties Link kopieren
Wat hier wel helpt is even de tijd geven om de geboden opties te verwerken. Dus wil je yoghurt of melk? Nee, ik wil niet drinken! Wat wil je op je brood? Nee, ik wil wat anders! Nou dan niet en dan gewoon zelf gaan ontbijten en na 5 minuten ofzo nog een vragen of ze yoghurt wil. Dan wil ze opeens wel.
quote:Pantax schreef op 24 april 2017 @ 21:13:

[...]





*grijns* Dat zou je denken he







Mijn dochter, in dezelfde adem: "Neemamaikgaalleenmama[pakt mijn hand en begint te trekken]jijmoetmeemama"

Mensen vragen aan mij wel eens 'waarom wordt ze boos dan?' ... Euh.... waarom niet is een betere vraag!!
quote:Belle73 schreef op 24 april 2017 @ 21:26:

[...]





Het kan ook zijn dat hij de weekdagen nog niet zo doorheeft en school hem dus 'overvalt'. Een weekplanner ophangen kan helpen, dan weet hij wat er op welke dag te gebeuren staat.Dit wou ik ook zeggen. Mijn zoon werd in mei vier en tot na de zomervakantie was het iedere avond 'blijf ik morgen thuis?' waardoor het wel naar school moeten altijd iets negatiefs leek. Hij had het reuze naar zijn zin op school, maar thuisblijven was 'gewoon' ofzo.
Alle reacties Link kopieren
En geef je kleuter maar één optie of vraag tegelijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hier overkwam het me gisteren voor het eerst, ik schrok me een hoedje! Een hele krijspartij om het tandenpoetsen. Ik merk dat dochter ook wat meer grenzen nodig heeft dan een half jaar geleden. Dus hier wordt een mededeling gedaan, ze gaat akkoord, en als ze zich bedenkt dan is dat ook de grens. Dan moet het gewoon gebeuren, klaar. Eerder vroeg ik het nog wel eens, maar ik merk nu dat ze goed weet wat ze wel en niet wil dus dat doe ik niet meer.



Man vroeg haar of ze d'r tanden wilde poetsen, en dochter was al op het randje met d'r vermoeidheid... dus toen gebeurde het.



Als er iets moet gebeuren dan geen keus, over andere onbelangrijke zaken (pindakaas of honing op brood, de roze of mintgroene schoenen aan, de Nemo beker of roze beker mee) mag ze altijd kiezen. Ik moet zeggen dat het me redelijk goed af gaat (man daarentegen soms, die is echt te lief voor d'r ).



Verder is dit een fase met een lange adem ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 22:32:

[...]





Alleen tijdens het gesprek na de eerste 6 weken aangegeven. Was op school 1x opgevallen, omdat hij niet mee wilde doen met spelles. Daarna moest hij van de juf wel meedoen. Hij heeft er in de klas geen huildrama van gemaakt, gaf alleen aan dat hij niet wilde.

Ohja, en 's ochtends zegt hij geen goedemorgen tegen juf. Die strijd ga ik niet met hem aan. Ik zeg van tevoren dat hij goedemorgen moet zeggen. Als hij het zegt, geef ik 'm een compliment anders maak ik er weinig woorden aam vuil...leg hem dat niet op. Leef het voor! Dus zeg zelf uitbundig gedag tegen juf.
quote:elmo11 schreef op 24 april 2017 @ 22:32:

[...]





Alleen tijdens het gesprek na de eerste 6 weken aangegeven. Was op school 1x opgevallen, omdat hij niet mee wilde doen met spelles. Daarna moest hij van de juf wel meedoen. Hij heeft er in de klas geen huildrama van gemaakt, gaf alleen aan dat hij niet wilde.

Ohja, en 's ochtends zegt hij geen goedemorgen tegen juf. Die strijd ga ik niet met hem aan. Ik zeg van tevoren dat hij goedemorgen moet zeggen. Als hij het zegt, geef ik 'm een compliment anders maak ik er weinig woorden aam vuil...





Mijn dochter wilde in het begin heel weinig, was erg onzeker. Ook 'goedemorgen' tegen juf zeggen deed ze niet. Gelukkig was haar juf daar heel makkelijk in. Ik heb haar toen ze 4 was ook wel 's een middagje thuis gehouden, even bijtanken (wel iom haar juf).

Ze is nu 5 en zit in gr 2 en het gaat veel beter!



Heeft je zoon ook een continurooster? Mijn dochter vond broodje eten op school in gr 1 niet leuk. Ik heb toen haar broodjes met van die vormpjes 'uitgedrukt'. Hartje, ster etc. En met van die prikkertjes erin. Toen ging het veel beter!



Is je zoon ook erg moe en dat hij daarom zo reageert? Dan kan Floradix Kindervital ook goed helpen. Voor extra weerstand en energie..
Alle reacties Link kopieren
quote:tsjadatwiljewelweten schreef op 25 april 2017 @ 19:09:

[...]





leg hem dat niet op. Leef het voor! Dus zeg zelf uitbundig gedag tegen juf.Doe ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
@Matz



Is je zoon ook erg moe en dat hij daarom zo reageert? Dan kan Floradix Kindervital ook goed helpen. Voor extra weerstand en energie..



Zou kunnen! Ga ik eens nalezen, dankjewel voor de tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven