Werk & Studie alle pijlers

Wat zou je doen als je een basisinkomen kreeg?

23-04-2017 17:56 323 berichten
Er zijn hier meerdere topics geweest over het basisinkomen (zie bijvoorbeeld dit topic). Maar wat zou je doen als het ingevoerd werd? Voor het gemak ga ik hier even uit van de 'maximale' variant van de Vereniging Basisinkomen.



1.400 euro per volwassene

750 euro voor 18-23 jarigen

200 euro per kind



Er zijn natuurlijk nog 20 andere varianten te bedenken op de antwoorden in de poll, maar ik ben met name benieuwd naar je belangrijkste motivatie. Dus stel dat je dan parttime zou gaan werken en vrijwillgerswerk zou gaan doen, wat weegt dan het zwaarst? Het parttime kunnen werken of het tijd hebben voor vrijwilligerswerk? Verder kun je je antwoord hieronder toelichten natuurlijk.

Wat als je een basisinkomen van 1.400 euro zou ontvangen?

Totaal aantal stemmen: 266

Dan zou ik het werk blijven doen wat ik nu doe (42%)
Dan zou ik werk gaan doen wat ik zinvoller of leuker vind, m (20%)
Dan zou ik vrijwilligerswerk of mantelzorg gaan doen (9%)
Dan zou ik parttime gaan werken (20%)
Dan zou ik hooguit een klein baantje nemen, maar verder hele (9%)
Alle reacties Link kopieren
1400 per maand per persoon? Is leuk, maar wie het vooral als een exra bovenop ons al heel erg goede inkomen. Ik blijf werken want dat is mijn identiteit.

Ik twijfel tussen 2 opties.

Mijn vrouw zegt: Sparen, en veilig beleggen. We zijn nu 40, dus tegen dat we 55 zijn is dat een 700.000. EN dan dus stilaan stoppen met werken, en kapitaal op beginnen maken samen met het basisinkomen, kunnen we riant aan 5000/maand leven.

Ik zou zeggen: 800000 euro lenen, 4-5 flats mee kopen, en dan met het basisinkomen in combinatie met de huur deze afbetalen.



Om maar even te zeggen dat het totale onzin is - je zult zo´n inflatie krijgen...
Ik zou het werk blijven doen dat ik nu doe maar dit geeft wel mogelijkheid om minder te werken zodat je mantelzorg kunt verlenen wanneer dat nodig is.

Verder vind ik het een interessant concept maar vraag me af hoe haalbaar het is.
quote:Tr0tter schreef op 26 april 2017 @ 06:32:

[...]



Lees eens wat topics hier zou ik zeggen. Er zijn nog steeds vrouwen die minder gaan werken of helemaal stoppen met werken zodra er kinderen komen, en zich zo afhankelijk maken van hun man. Ze denken daarbij alleen aan het gezinsinkomen en houden geen rekening met een eventuele scheiding, waarna ze weer in hun eigen levensonderhoud moeten voorzien. En nee, die vrouwen zijn echt niet allemaal zwaar religieus.



Oh, ik lees hier zat topics en ik begrijp ook wel dat dat gebeurd. Je bent samen met je partner verantwoordelijk voor je gezin. Maar als je het dan echt niet meer ziet zitten, en er ongelukkig van wordt om samen verder te gaan...



Is er dan momenteel helemaal geen plekje meer voor die vrouwen op de arbeidsmarkt? Ook niet als ze hun uiterste best doen? Is het onwil? Is het onmacht? Is het een questie van niet kunnen of juist van niet willen?
quote:Flower3666 schreef op 26 april 2017 @ 09:04:

[...]





Oh, ik lees hier zat topics en ik begrijp ook wel dat dat gebeurd. Je bent samen met je partner verantwoordelijk voor je gezin. Maar als je het dan echt niet meer ziet zitten, en er ongelukkig van wordt om samen verder te gaan...



Is er dan momenteel helemaal geen plekje meer voor die vrouwen op de arbeidsmarkt? Ook niet als ze hun uiterste best doen? Is het onwil? Is het onmacht? Is het een questie van niet kunnen of juist van niet willen?Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten maar ik ben 24 jaar geleden gestopt met werken en als ik wil heb ik morgen werk in de horeca.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 26 april 2017 @ 09:10:

[...]



Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten maar ik ben 24 jaar geleden gestopt met werken en als ik wil heb ik morgen werk in de horeca.



Dan heb je waarschijnlijk je contacten daar in stand gehouden. Zonder contacten en ervaring is het niet zo makkelijk. En al helemaal niet voor genoeg uur om van rond te komen.

Genoeg vrouwen die 20 jaar geleden zijn gestopt met secretariëel werk. Die komen nu echt niet aan de bak, dat werk is compleet veranderd. Sowieso zijn er veel die het hele 'computer gebeuren' maar ene beetje aan zich voor ik hebben laten gaan, en dat is voor heel veel banen nu erg lastig. Wij hebben twee keer

Een herintreedster gehad, en beide keren was geen succes. Het duurt gewoon veel te lang allemaal, ook als ze het wel willen leren.



Uiteraard zijn er ook vrouwen die gestopt zijn met ene betaalde baan, maar door bv vrijwilligerswerk etc vergelijkbare ervaring zijn blijven opdoen. Dan geldt bovenstaande natuurlijk al veel minder. Maar in de praktijk blijkt 'managen van mijn gezin' toch echt iets anders dan ervaring met organisatie in een baan, hoe leuk gebracht ook.
quote:nausicaa schreef op 26 april 2017 @ 09:48:

[...]





Dan heb je waarschijnlijk je contacten daar in stand gehouden. Zonder contacten en ervaring is het niet zo makkelijk. En al helemaal niet voor genoeg uur om van rond te komen.

Genoeg vrouwen die 20 jaar geleden zijn gestopt met secretariëel werk. Die komen nu echt niet aan de bak, dat werk is compleet veranderd. Sowieso zijn er veel die het hele 'computer gebeuren' maar ene beetje aan zich voor ik hebben laten gaan, en dat is voor heel veel banen nu erg lastig. Wij hebben twee keer

Een herintreedster gehad, en beide keren was geen succes. Het duurt gewoon veel te lang allemaal, ook als ze het wel willen leren.



Uiteraard zijn er ook vrouwen die gestopt zijn met ene betaalde baan, maar door bv vrijwilligerswerk etc vergelijkbare ervaring zijn blijven opdoen. Dan geldt bovenstaande natuurlijk al veel minder. Maar in de praktijk blijkt 'managen van mijn gezin' toch echt iets anders dan ervaring met organisatie in een baan, hoe leuk gebracht ook.Ik ben vroeger eerst kapster geweest en daarna telefoniste/receptioniste. Ik doe nu vrijwilligerswerk in de horeca. Mijn zoon heeft een tijdje een bijbaan gehad bij een callcenter en daar werken ook veel vrouwen die er een tijd uit zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Een basisinkomen gaat alleen de verschillen nog verder vergroten. Iemand die alleen woont gaat er hard op achteruit tov mensen die samenwonen. En als je door bijv een chronische ziekte niet kunt werken ga je er ook hard op achteruit tov anderen. En wat te denken van 70+ers die nu van een AOW moeten rondkomen, als daar de een van overlijdt heeft de ander met alleen een basisinkomen echt een probleem.



Ik vind het idee van een basisinkomen altijd linkse onzin, maar had me er verder niet in verdiept. Nu, naar aanleiding van dit topic, besef ik me pas dat links juist helemaal niet goed doordenkt over dit idee. Het is echt niet sociaal tov de mensen die het nu ook al moeilijk hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:[_Marana_ schreef op 26 april 2017 @ 10:04[/message]:

Een basisinkomen gaat alleen de verschillen nog verder vergroten. Iemand die alleen woont gaat er hard op achteruit tov mensen die samenwonen. En als je door bijv een chronische ziekte niet kunt werken ga je er ook hard op achteruit tov anderen. En wat te denken van 70+ers die nu van een AOW moeten rondkomen, als daar de een van overlijdt heeft de ander met alleen een basisinkomen echt een probleem.



Ik vind het idee van een basisinkomen altijd linkse onzin, maar had me er verder niet in verdiept. Nu, naar aanleiding van dit topic, besef ik me pas dat links juist helemaal niet goed doordenkt over dit idee. Het is echt niet sociaal tov de mensen die het nu ook al moeilijk hebben.



SP is zwaar tegen het basisinkomen.

het is geen links idee hoor.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 26 april 2017 @ 10:20:

[...]





SP is zwaar tegen het basisinkomen.

het is geen links idee hoor.



PvdD, PvdA, GL en D66 willen er allemaal mee gaan experimenteren.

SP is niet de enige linkse partij.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 26 april 2017 @ 10:34: [...]



PvdD, PvdA, GL en D66 willen er allemaal mee gaan experimenteren.

SP is niet de enige linkse partij.En wat zegt dit kwartet over het verschil tussen een alleenstaande met 14.000, een duo met 28.000 en een groot gezin met 28.000? Worden voortaan alleen de duo's ziek/gehandicapt? Of komen er tóch leeftoeslagen voor de mensen die niet/niet genoeg kunnen werken voor de noodzakelijke aanvulling?
quote:sueann schreef op 26 april 2017 @ 19:57:

[...]

En wat zegt dit kwartet over het verschil tussen een alleenstaande met 14.000, een duo met 28.000 en een groot gezin met 28.000? Worden voortaan alleen de duo's ziek/gehandicapt? Of komen er tóch leeftoeslagen voor de mensen die niet/niet genoeg kunnen werken voor de noodzakelijke aanvulling?

Precies. Je hebt echt geen iq van 140 nodig om te beseffen dat een basisinkomen op geen enkele manier 'eerlijker' is dan wat we nu hebben. Nog naast het feit dat het én onbetaalbaar én prijsopdrijvend op een schaal zonder precedent is.



Een ontzettend slecht idee, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:stapas schreef op 26 april 2017 @ 08:24:

1400 per maand per persoon? Is leuk, maar wie het vooral als een exra bovenop ons al heel erg goede inkomen. Ik blijf werken want dat is mijn identiteit.

Ik twijfel tussen 2 opties.

Mijn vrouw zegt: Sparen, en veilig beleggen. We zijn nu 40, dus tegen dat we 55 zijn is dat een 700.000. EN dan dus stilaan stoppen met werken, en kapitaal op beginnen maken samen met het basisinkomen, kunnen we riant aan 5000/maand leven.

Ik zou zeggen: 800000 euro lenen, 4-5 flats mee kopen, en dan met het basisinkomen in combinatie met de huur deze afbetalen.



Om maar even te zeggen dat het totale onzin is - je zult zo´n inflatie krijgen...



Even los van alle andere dingen, vind ik dat als je werk je identiteit bepaalt, je verkeerd bezig bent. Mijn werk stelt me in staat mijn identiteit te uiten, maar mijn werk IS echt niet mijn identiteit.



Dus als jij je werk verliest, ben je je identiteit kwijt ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 26 april 2017 @ 21:47:

[...]





Even los van alle andere dingen, vind ik dat als je werk je identiteit bepaalt, je verkeerd bezig bent. Mijn werk stelt me in staat mijn identiteit te uiten, maar mijn werk IS echt niet mijn identiteit.



Dus als jij je werk verliest, ben je je identiteit kwijt ofzo?

Je richt je commentaar niet aan mij, maar ik voel me toch geroepen om te reageren;



Ik doe exact het werk waarbij ik mijn talenten kan ontplooien, waar ik me dus fijn bij voel.



Ik denk echt dat dat precies is wat ze bedoelt.
quote:Blondie456 schreef op 26 april 2017 @ 09:10:

[...]



Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten maar ik ben 24 jaar geleden gestopt met werken en als ik wil heb ik morgen werk in de horeca.Voor een normaal salaris?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 23 april 2017 @ 18:17:

[...]



Jawel. Iedereen krijgt het. Ongeacht je salaris.





Belachelijk.

Niet nodig ook.

Geen voorstander en kies derhalve dus geen enkele optie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En al win ik de loterij; ik doe mijn werk met passie en zal dit blijven doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Partner en ik krijgen nu samen zo'n 650 euro aan toeslagen (KOT en kinderbijslag) en hypotheekrente aftrek.

En wij zouden dan in plaats daarvan 3200 krijgen?

Ik zou het absurd vinden, want wij verdienen al goed en het is een enorm bedrag. Maar als het gebeurt dan gaan we beide 4 uur minder werken denk ik. En verder versneld hypotheek aflossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 27 april 2017 @ 08:33:

Partner en ik krijgen nu samen zo'n 650 euro aan toeslagen (KOT en kinderbijslag) en hypotheekrente aftrek.

En wij zouden dan in plaats daarvan 3200 krijgen?

Ik zou het absurd vinden, want wij verdienen al goed en het is een enorm bedrag. Maar als het gebeurt dan gaan we beide 4 uur minder werken denk ik. En verder versneld hypotheek aflossen.Maar je verdient dan minder per uur werken, het basisinkomen wordt waarschijnlijk deels betaald door een hogere loonbelasting, dus je houdt netto minder loon over. Je krijgt die 3200 euro dus niet naast je huidige loon.
Ik zou direct stoppen met werken. Na een periode van herorientatie zou ik aan mijn eigen projecten beginnen, wat je uiteindelijk misschien ook wel weer werk zou kunnen noemen. Ik zou dus dat gaan doen waar ik echt goed in ben. In plaats van iets alleen omdat er werk in is.
Alle reacties Link kopieren
Rutger Bregman heeft er een interessant boek over geschreven: Gratis geld voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoelahoepla schreef op 23 april 2017 @ 18:25:

[...]





Het idee is dat uitkeringen, toeslagen e.d. komen te vervallen. Dus uit die kostenposten zou het betaald worden. Het scheelt ook een heleboel 'administratieve rompslomp', dus die uren kan je ook wegstrepen als kostenpost.Dit gaat vele tienduizenden of honderdduizenden banen kosten. En wat gaan al die ambtenaren en de bedrijven/instellingen erom heen doen die opeens geen baan meer hebben in de hele toeslagen, uitkeringensector?
quote:spagroen schreef op 01 mei 2017 @ 12:05:

[...]





Dit gaat vele tienduizenden of honderdduizenden banen kosten. En wat gaan al die ambtenaren en de bedrijven/instellingen erom heen doen die opeens geen baan meer hebben in de hele toeslagen, uitkeringensector?



Genieten van hun basisinkomen

Genoeg ambtenaren die dan niet meer willen werken, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk snap ik best dat zo'n basisinkomen niet erg realistisch is.

De beren op de weg.



Maar ik vind de huidige situatie ook niet erg ideaal.

Personeel wordt (ik zie het om me heen) overal wegbezuinigd. Mensen zitten zonder baan, zonder uitzicht op werk, maar moeten wel solliciteren. Terwijl niemand ze mee wil hebben. Als je 55+ bent en ontslagen wordt ben je echt de lul. Tenzij je erg gewilde skills hebt.

Omscholen doe je dan ook niet meer lijkt me.

Werkgevers willen echt mensen zo min mogelijk uit betalen. En voor dat geld mag je keihard werken. Of je krijgt ontslag en je mag hetzelfde werk als zzp-er doen zonder enige zekerheid. Of erger 'vrijwilligers' werk doen als tegenprestatie voor je uitkering. Soms hetzelfde werk waar je eerst na tig jaar trouwe dienst eruit bent gestuurd.



Ik zie in mijn omgeving steeds meer mensen die ondanks hard werken niet meer rond kunnen komen. Mensen zonder of met lage opleiding worden vervangen door of lage-lonen landen of door automatisering (robotisering).

Niet iedereen kan studeren. Of wil dat (die keuze maak je over het algemeen in de puberteit en dan ben je niet op zijn redelijkst). Of je kiest een studie die uiteindelijk helemaal geen werk oplevert.



Als deze trend doorzet, dan is de huidige situatie ook niet wenselijk vind ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven