Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.



Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?



Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 16 april 2017 @ 14:38:

Dankjullie wel! De broek is vrij zomers, die heb ik gekozen omdat het anders een nogal donker geheel zou worden. Toch besloten om deze niet aan te doen op jullie advies en te kiezen voor een zwarte pantalon.



Succes! Ik heb besloten om toch nog naar het andere sollicitatiegesprek te gaan. Een werkgever kiest uiteindelijk ook voor zichzelf dus dan mag ik dat ook doen.



Overigens had ik ook wat vragen over het contract en daar reageert het bedrijf ook niet echt op dus wie weet gaat de baan evengoed aan mij voorbij
Alle reacties Link kopieren
quote:limara schreef op 16 april 2017 @ 09:52:

Eens met chica, afhankelijk van de sector of ik voor die outfit zou kiezen. Veel succes met het gesprek!



Ik heb maar 6 weken bij huis gezeten: met zo'n 3 sollicitaties per week. 2 jaar geleden zat ik ook bij huis maar toen duurde het bijna 6 maanden.... Dus dat verschil geeft hoop.



Het blijft alleen frustrerend dat het vrijwel altijd tijdelijk is en meestal via een uitzendbureau! Ik wil eindelijk wel eens vastigheid maar dit lijkt wel onmogelijk.... natuurlijk ben ik blij weer aan de slag te kunnen maar toch....



Herkennen jullie dit en hoe ga je er mee om?



Heel herkenbaar. Nu voor het eerste echt thuis met WW, maar in verleden ook al deeltijd in WW gezeten toen een project wegviel. De continu onzekerheid vind vooral zwaar, dan ben je blij met contract verlening maar dan vervolgens weet je ook dat wanneer iets gebeurd je zo maar op straat kan staan.



Zelf in sociale sector en zoveel oudere werknemers die vastgeroest zitten. Dit is meestal niet via uitzendbureau maar doordat er ook gewerkt wordt met flexibele schil is eigenlijk niet haalbaar vast contract binnen te slepen. Dan krijg je te horen hoe tevreden ze zijn en hoe jammer het ze vinden dat je weg moet, maar dat helaas niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gesprek gehad. Leuke functie maar ik weet niet zo goed. Had erg last van zenuwen. mijn werkervaring sluit wel mooi aan, heb me in dat opicht wel goed kunnen verkopen. Vraag is nu of dat ze me nog een kans willen geven vanwege mijn zenuwachtige gestuntel. Ze zoeken meerdere mensen, komende 2 weken staan er gesprekken gepland. Ik hoor deze week al of ik op 2e gesprek mag komen, omdat ik eind deze week al ga reizen weer
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je na je 7 maanden contract opnieuw werkloos wordt?



Ik las namelijk net op Linkedin dat je dan geen ww krijgt? Dat zou mooi klote zijn zeker in mijn branche vlieg je er redelijk gauw weer uit
Alle reacties Link kopieren
Net gebeld, ik ben uitgenodigd voor 2e gesprek
Alle reacties Link kopieren
@Robinson wat goed, gefeliciteerd!



Sorry dat ik op niemand heb gereageerd maar geen tijd gehad door verhuizing en vakantie. Ik ben blij dat het allemaal wat rustiger is nu en dat ik me volledig op solliciteren kan richten. Beide dingen waren trouwens wel heel goed voor me dus nu kan ik met een schone lei beginnen. Ik las ergens dat ik wel een luxepositie had met een paar gesprekken al achter de rug en zelfs een afwijzing van mijn kant. Dat is zeker waar, en ik moet zeggen dat ik me daardoor nog geen zorgen maak. Ik vind het wel eng om kritischer te zijn maar ik vind ook dat ik dat nu nog mag en dat ik daar uiteindelijk beter van wordt. Ik heb nu genoeg werkervaring om te weten wat ik niet wil. Sinds ik mijn website online heb staan, mijn cv omgegooid heb en mijn brieven verbeterd krijg ik vaker een uitnodiging voor een gesprek en dat geeft enorm veel goede moed. Soms hoor ik ook helemaal niks, ik vind dat echt asociaal. En bij de meeste functies is er gewoon te veel concurrentie en hoor ik later dat iemand anders perfect aansloot op het plaatje. Niks aan te doen.



Ik heb vanochtend een eerste gesprek gehad die goed ging. Ik was de laatste van 8 kandidaten en morgen gaan ze in overleg.. Ik werd tijdens het gesprek gebeld door de contactpersoon voor een bedrijf waar ik graag wil werken maar die nog niet gelijk een functie open had (een vacaturestop zelfs) maar die me toch graag wilden spreken en na de kennismaking voor mijn vakantie erg enthousiast waren. Ze liet doorschemeren dat er toch nog wel een kans in zit dat ik toch op korte termijn aangenomen kan worden en dat ik het moet laten weten als ik een voorstel van een ander bedrijf krijg zodat ze er druk op kan zetten omdat ik anders "weggekaapt" wordt. Dus daar werd ik wel vrolijk van



Ik heb ook een hele zooi open sollicitaties eruit gegooid en ik mag donderdag op gesprek bij een bedrijf die aangaf geen vacature te hebben maar wel hard te groeien en dat er wellicht iets uit kon komen voor de nabije toekomst. Dat soort dingen vind ik dan wel leuk om warm te houden, je weet maar nooit of je opeens bij dat leuke bedrijf aan de slag mag.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd allemaal!



Gisteren aan de slag gegaan via uitzendbureau en weet meteen dat zo'n baan niks voor mij is! 80% van de tijd zat ik niks te doen en als er wat te doen was was je zo klaar! Collega's vinden het wel best, want makkelijker kan je toch geen geld verdienen? Nou ik kom juist om te werken omdat je dan wat te doen hebt is het idee! Komende dagen daar weer werken, maar heb wel een beetje uitdaging nodig... De hele dag Facebooken kan ik thuis ook... en ik zou dat echt niet dag in dag uit kunnen zoals een paar collega's daar. Was soort receptiewerk.
Alle reacties Link kopieren
Hmm zou dat ook niks vinden hoor. Misschien eventjes leuk maar daarna ga je je toch ook vervelen.



Ik had 2e gesprek, hoor misschien vanmiddag al meer! Als ze alle leidinggevende bij elkaar kunnen krijgen tenminste voor overleg.

Profiel wat ze zoeken pas ik wel in, leuk bedrijf ook. Secundaire voorwaarden zijn overigens ook erg goed. Salaris hebben ze een indicatie aan mij gevraagd. Ik ben echt fel tegen om als eerste een bedrag aan te geven maar werd echt klem gezet. Dus is even afwachten! Dan kom ik uiteindelijk eerder terug naar NL.

Wat een grap dit ook, toen ik ontslag nam vorig jaar om op reis te gaan verklaarden sommige mij voor gek, zekerheid opgeven. Als ik aangenomen word kom ik er uiteindelijk beter uit. Betere functie, betere arbeidsvoorwaarden,leuker bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aangenomen!

Salaris is zelfs ietsje hoger dan dat ik gevraagd heb. Prima startersbaan en salaris
Alle reacties Link kopieren
Hier ook het contract binnen, ik begin volgende week maandag al!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Ik begin in juni, mag mn reis nog afmaken . Vind het nu al een topbedrijf
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd allemaal! Hopelijk heb ik zelf ook snel wat op regelmatige basis/uren..



Zie de laatste tijd best veel leuke functies maar vanwege geen/weinig reiskosten helaas niet interessant. Volgende week een gesprek met de gemeente om te kijken of er misschien een apart potje is. Zo jammer, wil werken maar betalen om te werken is natuurlijk niet aantrekkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Via belastingdienst kan je ook aftrekken begreep ik.
quote:teletubbie1234 schreef op 18 april 2017 @ 12:23:

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je na je 7 maanden contract opnieuw werkloos wordt?



Ik las namelijk net op Linkedin dat je dan geen ww krijgt? Dat zou mooi klote zijn zeker in mijn branche vlieg je er redelijk gauw weer uit



Volgens mij krijg je dan ww op basis van je nieuwe salaris/dienstverband.

Vroeger was die periode dat je op je oude ww rechten kon terugvallen langer.

Ik zou even bellen met het UWV.
Alle reacties Link kopieren
quote:teletubbie1234 schreef op 18 april 2017 @ 12:23:

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je na je 7 maanden contract opnieuw werkloos wordt?



Ik las namelijk net op Linkedin dat je dan geen ww krijgt? Dat zou mooi klote zijn zeker in mijn branche vlieg je er redelijk gauw weer uit



*breekt in*



Volgens mij ligt het er aan hoeveel je gaat verdienen en hoeveel uur je gaat werken. Werk je minder uren dan je deed en/of verdien je minder dan 87,5% van je UWV-maandloon dan loopt je WW door en krijg je nog een aanvulling. Helaas kun je zelf niet beslissen welk salaris voor jou persoonlijk voldoende is.

Je moet dan ook blijven solliciteren. Je kunt de betaling wel stopzetten, maar je recht loopt dan wel door. Tenzij je dus aan die gestelde voorwaarden voldoet heb ik begrepen.

Ik heb net een baan gevonden (gelukkig heel snel, heb uiteindelijk maar 3 weken in de ww gezeten) met een contract voor 7 maanden. Ik moet nu nog iets van 2 of 3 maanden een inkomstenopgave invullen en heb nu 3 maanden geen sollicitatieplicht omdat ik hetzelfde aantal uur ga werken. Aan de hand van mijn inkomstenopgave gaat het UWV bekijken of ik nog recht heb op een aanvullende uitkering en zo niet dan lijkt het mij dat ik gewoon weer ww-recht op ga bouwen.

Ik heb het zelf al berekend en ik ga sowieso meer verdienen dan die 87,5% dus ik neem aan dat ik over 3 maanden niets meer met het UWV te maken heb.



Iedereen heel veel succes met het vinden van een nieuwe baan!



*breekt uit*
Uhm... stuff... and things
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder een bericht gepost over het dilemma tussen werkgever a en b. Bij b heb ik van de week de tweede ronde gehad, bij a moet ik maandag beginnen! B is echt veel leuker maar ik weet nog niet of ik ronde 2 overleefd heb! Ondertussen belt A me suf want ze willen nog wat zaken met me doornemen. Ik hoor vandaag, als het goed is van B.



Bij elke piep van mijn telefoon schiet ik een meter omhoog. Maar tot op heden nog niks...



Ik ben zo bang dat ik B moet laten schieten omdat ze mij niet gaan bellen vandaag...



P.s. ik heb er zelf ook al achteraan gebeld. Nog geen nieuws
Alle reacties Link kopieren
quote:teletubbie1234 schreef op 21 april 2017 @ 13:28:

Ik heb al eerder een bericht gepost over het dilemma tussen werkgever a en b. Bij b heb ik van de week de tweede ronde gehad, bij a moet ik maandag beginnen! B is echt veel leuker maar ik weet nog niet of ik ronde 2 overleefd heb! Ondertussen belt A me suf want ze willen nog wat zaken met me doornemen. Ik hoor vandaag, als het goed is van B.



Bij elke piep van mijn telefoon schiet ik een meter omhoog. Maar tot op heden nog niks...



Ik ben zo bang dat ik B moet laten schieten omdat ze mij niet gaan bellen vandaag...



P.s. ik heb er zelf ook al achteraan gebeld. Nog geen nieuws

Wil je zekerheid: kies direct voor A.

Wil je onzekerheid: A aan het lijntje houden.
Alle reacties Link kopieren
Door bij b!

A meteen gebeld en mijn twijfels uitgesproken. Ze reageerde heel coulant en begrepen het totaal maar willen nog steeds verder met mij!



Ik mag er nu een weekje overnadenken en ze bieden me ook een dagje mee aan!



Eerlijkheid loont soms wel
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd allemaal! (nouja niet allemaal, maar ben even te lui om namen op te zoeken... )



Slim aangepakt teletubbie. Bedrijf A klinkt ook wel goed. Waarom heeft bedrijf B je voorkeur?

En weet je inmiddels meer?



Lola, hoe gaat jouw zoektocht? Had je de gemeente al gesproken?



Ik zit in mijn tweede werkweek; veel informatie maar de werkzaamheden spreken me erg aan! De sfeer voelt (nog) vrij afstandelijk bij collega's, maar dat komt ook wel omdat iedereen druk bezig is met de reorganisatie. Wat dat betreft zal er ook echt geen verlenging voor me inzitten.... Ik heb besloten om in het najaar dan ook maar weer actief te gaan solliciteren. Al word ik al moe als ik er aan denk.... maar dat herkennen jullie vast wel. Voor nu ben ik blij met de feestdag; van niets naar fulltime werken is best intensief.



Gaan jullie nog leuke dingen doen op koningsdag?
Alle reacties Link kopieren
quote:limara schreef op 27 april 2017 @ 09:14:

Gefeliciteerd allemaal! (nouja niet allemaal, maar ben even te lui om namen op te zoeken... )



Slim aangepakt teletubbie. Bedrijf A klinkt ook wel goed. Waarom heeft bedrijf B je voorkeur?

En weet je inmiddels meer?



Lola, hoe gaat jouw zoektocht? Had je de gemeente al gesproken?



Ik zit in mijn tweede werkweek; veel informatie maar de werkzaamheden spreken me erg aan! De sfeer voelt (nog) vrij afstandelijk bij collega's, maar dat komt ook wel omdat iedereen druk bezig is met de reorganisatie. Wat dat betreft zal er ook echt geen verlenging voor me inzitten.... Ik heb besloten om in het najaar dan ook maar weer actief te gaan solliciteren. Al word ik al moe als ik er aan denk.... maar dat herkennen jullie vast wel. Voor nu ben ik blij met de feestdag; van niets naar fulltime werken is best intensief.



Gaan jullie nog leuke dingen doen op koningsdag?



Nee ik doe vandaag niks. Heb sowieso niks met feestdagen en ben ook nog steeds niet echt in de stemming.



Gesprek met gemeente is nog niks uitgekomen. Doordat ik af en toe enkele dagen werk heb ik niet echt een strenge sollicitatieplicht van ze, maar het is nog steeds een up/down van drukke en zeer rustige dagen. Ene week drie dagen werken en de andere 1 of niks dus je hebt nog steeds het gevoel dat je niet echt meetelt. Een baan vinden met enige regelmaat is gewoon lastig, steeds meer flexbanen en korte contracten is de trend. Bovendien komt de zomervakantie steeds dichterbij dus ik zie het somber in.



Bovendien verdien ik alles tot mijn uitkering (1000 euro per maand) niets met 'werken' dus dat is ook best bijzonder. Ik heb eigenlijk zoiets van: betaal mij maar niet, want uiteindelijk krijg ik toch hetzelfde per maand maar de motivatie is dus om zoveel mogelijk werk aan te pakken en als ik eens boven die 1000 euro kom mag ik de rest die maand houden maar in de praktijk haal je dat niet. Heb uitgerekend dat ik minimaal 80 uur per maand moet werken om dat bedrag te halen (2 volle weken zeg maar) dus de eerste 80 uur werk je als het ware voor 'nop', maar dat is beter dan nog eens 80 uur thuiszitten. Met flexwerk haal ik gemiddeld 16 uur per week, dus per maand alsnog niet meer dan de uitkering. Het voelt gewoon zo krom dat je er financieel niet op vooruit gaat terwijl je wel werkt, maar de hele maand thuiszitten trek ik mentaal niet. Dus ik zie het maar als vrijwilligerswerk en hoop nog te netwerken of dat ze aan mij denken als er een échte vacature vrijkomt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het allemaal hier?



Ik heb een vraag, misschien dat iemand het weet.

Ik krijg een jaarcontract met een proeftijd van 2 maanden. Ik vertelde dat tegen iemand die ervaring heeft met HR en zegt dat dit max 1 maand mag zijn.

Op internet gaan kijken en daar staat dit:

"De lengte van de proeftijd moet voor u en uw werkgever gelijk zijn. Duurt uw arbeidsovereenkomst:



6 maanden of korter? Dan mag er nooit een proeftijd worden afgesproken.

meer dan 6 maanden, maar korter dan 2 jaar? Dan mag de proeftijd maximaal één maand zijn.



Geldt er voor u een CAO? Dan kunnen er andere regels gelden over de lengte van uw proeftijd. Deze regels gaan boven de wettelijke regels, behalve als uw contract 6 maanden of korter duurt."

https://www.juridischloke ... t-en-werktijden/proeftijd



Maar dat is toch gek, dan kan je principe een proeftijd afspreken van een halfjaar. Weet iemand toevallig hoe dit zit?
Het is eigenlijk precies hoe het er staat; het mag maar een maand zijn in jouw geval, behalve als in de cao is afgesproken dat een proeftijd van twee maanden geldt. Welke cao is van toepassing?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik wil graag meeschrijven. Sinds gisteren ben ik werkloos, ik ben gisteren ontslagen omdat ik een fout heb gemaakt dit kwam erg hard aan helemaal omdat het niet helemaal mijn schuld is. Vorig jaar 1 jaar lang werkeloos geweest tot ik in afgelopen januari een baan vond, aangenomen, proeftijd doorgekomen en een jaarcontract gekregen. Ik had het erg naar mijn zin en ging met plezier naar mijn werk, jammer dat het nu voorbij is.



Ik voel me best klote maar ik ben al weer aan het solliciteren.
@rozediamant, alleen omdat je 1 fout hebt gemaakt? Was het zo een grote fout? Sterkte met het vinden van een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
@Wageningen1985 Nee helemaal niet de fout komt bij meerdere mensen voor de laatste 2 á 3 weken. Niet alleen ik maat ook een andere collega werdt ontslagen. Het zou er vast ook wel mee te maken hebben dat het andere filiaal terecht komt bij het filiaal waar ik werkte, dus teveel mensen en dan moeten er mensen uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven