Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Eindelijk. De venkel is aan het ontkiemen. Dat zaad is ook van vorig jaar.

Is net zo fijn als anijs. Ook als die doorschiet dan is de geur en de bloemen prima.

Heb naast de chillipeper nu ook rode punt paprika en rode peper gezaaid.
Ik breek even in , heb de kans om op 200 meter van huis een moestuin te pachten voor weinig.

Mijn vraag is hoeveel tijd gaat hier ongeveer in zitten ?

Schoffelen, wieden, planten etc is dat beel tijd rovend ?

Ben echt een leek .
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Maakt veel uit wat je zet, hoeveel, hoe precies je bent, je tempo, qua drukte heb je pieken en dalen, bv bij oogst of te weinig regen. Wel heel fijn dat het zo dichtbij is!
Alle reacties Link kopieren
Doen! Heerlijke manier van ontspanning! Maar het kost wel tijd, en je moet het bij houden anders word het "niks"
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 13 april 2017 @ 18:09:

Ik breek even in , heb de kans om op 200 meter van huis een moestuin te pachten voor weinig.

Mijn vraag is hoeveel tijd gaat hier ongeveer in zitten ?

Schoffelen, wieden, planten etc is dat beel tijd rovend ?

Ben echt een leek .



Ligt eraan natuurlijk hoe je je tuin indeelt en wat je ermee doet doe je b.v. veel bloemen dan ben je daar minder tijd aan kwijt. Zou voor 200m2 uitgaan van minstens 8 uur werk per week. Als je de tuin dit jaar neemt ben je zeker als leek voor het mooie iets te laat. Ik zou dan dit jaar gebruiken om wat dingen te proberen niet teveel hooi op je vork te nemen en je vooral goed in te lezen. Dan kan je er volgend jaar volle bak tegen aan.

Als je de tijd hebt zou ik zeggen doen!!!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook alweer begonnen! Sinds een maand hebben we een moestuin toegewezen gekregen van de gemeente!!! Helemaal happy mee!



Nu zijn we vooral nog aan het opruimen / inrichten. De tuin is bijna 200m2, dus we hebben nog wel wat te doen! Kom al veel leuke tips tegen op dit forum, en erg veel inspiratie!
Nog even terug naar de planner. Ik heb zelf een afgeprijsde agenda in gebruik genomen.

Maar een schriftje waarin ook de zaadzakjes geplakt kunnen worden. Maar is wel meer werk. Ik heb nu lukraak alles door elkaar. Is frustrerend als er mislukkingen tussen zitten.



Ik heb een kweekkasje van de Action tevoorschijn gehaald. Die hebben ze niet meer. Ik wilde vragen of die goed is. Dan maar alle bakje daar in en naar buiten op een roltafeltje. Binnen krijg ik te slappe planten. Ik aai ze niet vaak genoeg.



Kropsla doet het hier niet. Wat is daar moeilijk aan?

Ik heb vorig jaar wel de bloemen van de bieslook zoveel mogelijk weer in de grond gestopt voor aanwas, maar tot nu toe doet dat potje niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig in het bezit van een kas en kan komende week de eerste kroppen sla oogsten

De tomaatjes hebben zich zelf al uitgezaaid en staan er ook alweer in.

Met een beetje mazzel kan ik 3 keer bonen zetten: de eerste keer is al opgekomen
Alle reacties Link kopieren
3x bonen zetten, do tell? Ik ben dol op bonen (sperzie en snij) heb van allebei een bak voorgezaaid en die staan er goed bij. Morgen wel weer even binnenzetten trouwens, t wordt koud! Maar jij zaait ze meermaals dus om langer oogst te hebben?

Ik wacht nog even met poten en uitplanten, als het goed is wordt mijn kas (heb een prima oud kasje, staat alleen onder een enorme notenboom...) van de week verplaatst, en dan lopen ze daar natuurlijk dwars mee door de moestuinbedden heen...



Verder ontzettend lekker aan de slag hier, heb fijn veel tijd deze maand. Vorige week de kippenren afgemaakt en 2 mooie zwarte Dames Kip opgehaald, die zich al steeds meer thuis beginnen te voelen en al behoorlijk wat eieren hebben gelegd. Vandaag de plek voor de composthopen afgeheind, en flink bezig geweest met onkruid verwijderen en schoffelen. Heb ook een rand grond langs de moestuinbedden waar een paar bomen staan, daar heb ik het ook schoongemaakt en snijbloemenzaad gezaaid, zou leuk zijn als daar gewoon een hele bloemenzee komt (en als dat zich te erg uitzaait richting moestuin, is het een goede leer voor de volgende keer ) Qua windrichting zal dat wel meevallen trouwens.
Hier komen de sperziebonen ook in recordtijd op. De bloemen zitten er ook binnen no time in.

Helaas ook beestjes hier en dan is het met de bonen snel bekeken.

Vrij laat gezaaid twee jaar geleden. Ik had geen tijd om ze over te zetten in grotere pot. Mocht blijven staan vanwege bloemen voor bijen, maar zaai er nu geen meer. Als je die zaait met tussenpozen van een maand dan kan je vanaf maart al aan de slag.

Laat in de zomer kan je ze opnieuw zaaien.



Maar dat is het advies op de verpakking van zaad. Niet alles in een keer zaaien, want het is teveel voor een potje.

Dan spreid je de groei en het oogsten. Hoef je niet te gaan lopen leuren met teveel. Heb je ook nog eens minder werk door minder planten.

Kan je zelf meer eten per saldo.
Over oud zaad.

Hier doet alles het goed wat 2 jaar lang in de koelkast in een afgesloten potje zat.

Ik heb heel veel dille en zelfs koriander.



Ook de Moestuintjes van vorig jaar doen het nog, maar ik heb de helft gebruikt. De rest doe ik over een maand.

Dan weet ik ook wat ik aan de eerste goed/slecht heb gedaan.

Tijm doet het goed, maar Peterselie wil niet zo.

Prei (mini) gegeten uit eigen kweek.



Wanneer moet de Rucola 2017 gezaaid? Ik doe het dit jaar met de zaden die ik nog heb.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel erg mosterd maar ik las net dat je zaailingen moet afharden voor je ze buiten zet.

Bij mij staan ze op de vensterbank en de overgang naar het balkon zal best groot zijn.

Ze adviseren de plantjes vanaf begin mei overdag buiten te zetten en s nachts binnen te halen.

Na de ijsheiligen (15 mei) kunnen ze dan veilig afgehard naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 25 april 2017 @ 15:52:

Misschien heel erg mosterd maar ik las net dat je zaailingen moet afharden voor je ze buiten zet.

Bij mij staan ze op de vensterbank en de overgang naar het balkon zal best groot zijn.

Ze adviseren de plantjes vanaf begin mei overdag buiten te zetten en s nachts binnen te halen.

Na de ijsheiligen (15 mei) kunnen ze dan veilig afgehard naar buiten.Dat hou ik hoogstens 2 dagen vol en heb dat dus afgeschaft. Het helpt wel dat het op balkon vrij beschut is en dat er op balkon geen vorst aan de grond speelt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn balkon is alles behalve beschut helaas.

Ik zal wel zien hoe lang ik vol ga houden.

Meestal kocht ik volgroeide planten en dan heb je die "zorgen" niet.
Mijn zaailingen staan hier onder kapjes. Ik laat ze gewoon buiten staan.

Bieslook schijnt het zelfs beter te doen als er nachtvorst was.



Ik heb ook wat in een ronde bak in een emmer staan met een plastic zak er over.

Dat heb ik bij meerdere mensen gezien die struikjes tegen vorst beschermen.

Als rozemarijn eenmaal is gaan groeien dan is het ook winterhard.

Zo zijn er wel meer planten. Maar de kapjes moet je er overdag dan wel af halen.



Zo worden aardbeien afgedekt in de winter en in het voorjaar beginnen ze dan vanzelf te groeien.

Die had ik zelf gezaaid en die stonden echt maanden binnen totdat er 4 blaadjes aan zaten en toen hen ik ze over gezet in grotere potjes.
Twee opmerkingen.

Bij Bieslook moet er een nachtvorst over heen als deze vervolgens achter glas gaat. (Aldus de tekst op mijn zakje.)



Verder had ik ergens nog een zakje PREI, maar dat is kwijt. Waarschijnlijk in de aardbodem verdwenen of iets daarvan.

Maar ik heb een mini prei uit een van mijn bakken gegeten. Die had ik zelf gezaaid.

Het ging om een klein dun plantje dat ik met een snoeischaar boven de wortel heb afgeknipt.

Nu 5 dagen later is de kleine stomp weer gaan groeien en er komt een nieuwe plant uit.

Er stond teveel in die bak en moest worden uitgedund. Regelmatig water geven is wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Nachtvorst op 7 hoog heb ik nog maar 1 keer meegemaakt in de 6 jaar dat ik hier woon.

Maar dat verklaard wel waarom bieslook in mijn vorige huis meer weghad van onkruid en het hier niet zo best groeit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 25 april 2017 @ 19:09: Mijn zaailingen staan hier onder kapjes. Ik laat ze gewoon buiten staan.

Bieslook schijnt het zelfs beter te doen als er nachtvorst was.



Ik heb ook wat in een ronde bak in een emmer staan met een plastic zak er over.

Dat heb ik bij meerdere mensen gezien die struikjes tegen vorst beschermen.

Als rozemarijn eenmaal is gaan groeien dan is het ook winterhard.

Zo zijn er wel meer planten. Maar de kapjes moet je er overdag dan wel af halen.



Zo worden aardbeien afgedekt in de winter en in het voorjaar beginnen ze dan vanzelf te groeien.

Die had ik zelf gezaaid en die stonden echt maanden binnen totdat er 4 blaadjes aan zaten en toen hen ik ze over gezet in grotere potjes.Blij dat ik tot nog toe helemaal niet wist dat je aardbeien 's winters moet afdekken. Kapjes op en af elke dag begin ik ook niet aan. Als er grote temperatuurachteruitgang incl vorst aangekondigd wordt, dan draai ik wat sinterklaaszakken om de potten/kluiten. Zeker na een zachte winter met opeens nachtvorst van een graad of 7 moet er dan bescherm worden. Ik heb nu van AH dubbelafgeprijsd vliesdoek. Hopelijk denk ik daar volgende winter aan.
quote:granny71 schreef op 26 april 2017 @ 16:38:

Nachtvorst op 7 hoog heb ik nog maar 1 keer meegemaakt in de 6 jaar dat ik hier woon.

Maar dat verklaard wel waarom bieslook in mijn vorige huis meer weghad van onkruid en het hier niet zo best groeit.





Ik heb per ongeluk mijn reactie gestafd.



Misschien dat de moderator de tekst hier wil plakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 27 april 2017 @ 13:49:

[...]







Ik heb per ongeluk mijn reactie gestafd.



Misschien dat de moderator de tekst hier wil plakken?Jezelf staffen
Alle reacties Link kopieren
voor deze ene keer ;)quote:Pumps_italiaans schreef op 27 april 2017 @ 13:49:

Nou, het is meer het principe AAIEN waarmee je een gezonde plant kweekt. Lees een stukje terug over dat verhaal.

Uit mijn 1e succesvolle bieslook bakje kwam niets.

Toch in het voorjaar water in het bakje gaan gieten en op een andere plek gezet. Even aan de kant om daarna in de vuilnisbak.... Vergeten en blijven staan. Het tweede jaar (of eigenlijk 3e als de lege bak mee telt) heb ik bijna 30 bloemen gehad in een bakje met inhoud van 300 ml. Op die plek had ik een pallet staan om alles te ordenen.



Mijn aardbeien heb ik afgedekt met kapjes om verdamping en beestjes uit de jonge planten te houden. Met veel en sterke zon gaat het koken in die bakjes. Door die kapjes hoef ik ook geen water geven als er geen groei is. Bij te veel zon gaat het groeien. Normaal zijn het uitlopers. Maar afdekken met bladeren. De planten moeten nog wel zuurstof krijgen.

Ik heb zakken van wehkamp en daar zitten kleine (minuscule kleine) gaatjes in.

Die zak heb ik dubbel genomen en had toevallig de juiste afmeting voor de emmer. Met een plastic lint erom in een leuke en feestelijk strik om het makkelijk los en weer vast te kunnen halen.



Bieslook zaai ik gewoon in een bakje dat buiten in de regen staat. Wel met afwatering. Op droge dagen giet ik er wel water in zodat het geen klomp droge potgrond wordt.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:ModeratorViva schreef op 27 april 2017 @ 14:14:

voor deze ene keer ;)





[...]

Dank je wel
Ook mijn dank.



De bieslook duurt soms even voordat die echt gaat groeien.

Kan veel hebben. In mijn eerste bakje heeft het uiteindelijk 3 jaar gestaan.

Dit voorjaar is een ander bakje gaan groeien zoals het allereerste bakje begon.

Ik ga dus nog een extra bak zaaien.



Doperwten is gisteren ontkiemd. Beide doperwten van moestuintje 2016.

Gezaaide venkel is dood gegaan. Er was een plantje ontkiemd.



Dille gaat buiten zonder kap erg goed. (Uit eigen zaad.) Ook de koriander begint te groeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 26 april 2017 @ 16:38:

Nachtvorst op 7 hoog heb ik nog maar 1 keer meegemaakt in de 6 jaar dat ik hier woon.

Maar dat verklaard wel waarom bieslook in mijn vorige huis meer weghad van onkruid en het hier niet zo best groeit. Dan kan er wat aan gedaan worden! Even in de vriezer zetten.



Bieslook is oneindig, mits je er aan denkt om altijd te blijven oogsten. Dat is de stimulans om dóór te blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe met mijn bonen? Ik heb de runner beans (pronkbonen) van de Lidl en het lukt me maar niet om ze te laten kiemen.



Ze staan in een kiembak met plastic kap, achter het raam in de zon. Hoeveelheid water en zonlicht heb ik al mee gevarieerd, maar elke keer niks. (Alle buurplantjes in dezelfde bak doen het overigens wel prima, dus het is niet alsof ik ze ernstig mishandel ).



Ik kan nergens vinden wat de do's en don'ts zijn voor deze bonen. Iedereen zegt alleen maar dat ze zo makkelijk op te kweken zijn, maar mij lukt het dus mooi niet... Iemand een idee hoe ik dit toch voor elkaar ga krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven