Werk & Studie alle pijlers

Motivatietopic voor studenten

31-10-2016 16:00 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast niet de enige die wel wat motivatie kan gebruiken. Ik heb volgende week tentamenweek en ik moet nog heel veel doen. Gelukkig zijn al mijn tentamens (op twee mondelinge tentamens na) aan het eind van de week. Heb ik nog wat extra tijd.



Zijn er mensen die zin hebben om mee te schrijven voor de nodige schoppen onder je kont? Ik dacht bijvoorbeeld aan doelen per dag opschrijven in dit topic, motiverende woorden van medestudenten als je er even doorheen zit, het delen van successen zoals mooie cijfers, etc.



Ik hoop op meeschrijvers! En dan ga ik nu weer studeren, want dit topic openen is natuurlijk ook gewoon uitstelgedrag.
Wat een goede cijfers Lady Grey en Mepi!

Geniet van je vakantie Defyinggravity En die 5, dat is wel balen. Maar zo'n cijfer is altijd wel makkelijk op te halen.

Ik kan echt niet wachten tot de zomer, dan gaan mijn vriend en ik lekker 2,5 week weg. Even weg van alles en rust in mijn hoofd.



Ik heb een dikke onvoldoende voor mijn tentamen Eind mei opnieuw doen, deze week inzage. Ik had alles van het tentamen wel in mijn samenvatting/aantekeningen, maar goed. Niet geleerd, dus ik kan het wel verwacht.

Met mijn onderzoeksopzet ben ik vorige week niet echt verder gekomen, dus ik moet deze week even knallen.
Iedereen gefeliciteerd met de goede cijfers!



Volgende off-topic vraag van deze aankomend studente: wie is bekend met/ werkt met het programma "Rationale"?

Ik zou het straks met korting kunnen aanschaffen. Heb voor dit moment de gratis demo-versie gedownload en op het eerste gezicht spreekt het me wel aan. Met name omdat ik altijd overborrel van de ideeën, maar deze wat moeilijk gestroomlijnd krijg.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, dus geen advies of tips. Kan je het niet aanschaffen voor een bepaalde tijd, zonder dat je er gelijk een jaar o.i.d. aan vast zit? En dan eventueel verlengen?
Ik heb echt geen idee wat dat programma inhoudt Dymph. Ik kan je dus ook niet helpen met de vraag of het een goede aanschaf zou zijn.

Balen van die onvoldoende Chav! Al plannen voor de zomer dus, heb je in ieder geval iets om naar uit te kijken. Ik heb nog geen vaste plannen, maar ik wil heel graag een paar dagen naar Londen. Ik hou heel erg van theater en New York is te duur
Fijn topic!

Ik schrijf vanaf nu ook mee want heb motivatie hard nodig. Ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn studie en schrijf nu mijn scriptie.... gaat moeizaam haha! Moet mezelf echt naar deuni schoppen om iets te doen. Huilen soms.
Ik heb ál mijn vakken van afgelopen blok gehaald. En dik ook. Heerlijk, het was echt zwaar maar zo fijn dat het gewoon klaar is. Ben echt super trots op mezelf
Alle reacties Link kopieren
O Lady_Grey, wat fijn! Als ik dat meemaak is dat inderdaad echt puur geluk, zeker als je er hard voor hebt gewerkt



Ik ben altijd een stille meelezer geweest, maar zou toch graag aansluiten!

(als dat goed is?)



Ik zit in mijn derde jaar bachelor aan de universiteit (in België). Tot nog toe heb ik nog geen enkele herkansing gehad (dat was de afgelopen jaren wel anders) dus ik voel extra veel motivatie om het jaar met succes af te ronden Dat betekent wel dat ik heel hard zal moeten werken, maar nog twee maanden en is het vakantie!



Ik heb 7 vakken, waarvan 5 tentamens in juni. Dat wordt pittig, want ik had vorige blok slechts 3 tentamens. De twee andere vakken omvatten 1 seminarie (onderzoek doen, leuk!) en 1 vak waar je leert schrijven en presenteren. Zeker dat laatste vak is mijn ding.



Hoe zit het systeem bij jullie in elkaar?

Bij ons:

Eerste semester: september-december colleges, tentamens in januari

Een weekje lesvrij

Tweede semester: februari-mei colleges, tentamens in juni

Zomervakantie (maar wie niet geslaagd is voor zijn vakken heeft herexamens in augustus/september)
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Hoi Charlotte,

Ik zit zelf op de Hogeschool, dus ik heb alle schoolvakanties, en lessen verdeeld in 4 periodes.

Mijn nichtje zit op de universiteit, en die vertelde me dat ze inderdaad 2 semesters heeft, en eigenlijk alleen de kerstvakantie vrij heeft. Leek mij enorm zwaar!!



Ik heb volgende week mijn 2 laatste toetsen van de 3e periode, maar ik heb nog niet geleerd...!! Omdat ik waarschijnlijk over een maand ga verhuizen, en nu een week vrij heb, wil ik deze kans ook aangrijpen om eens goed op te ruimen, dingen te sorteren en weg gooien, en natuurlijk al wat dingen inpakken die ik sowieso de komende 4 weken niet meer zal gebruiken. Ondertussen wil ik ook nog leren. Druk druk druk dus! Maar ik ga veel dichter bij school wonen (Kwartier trein ipv uur), dus ik ga meer kunnen slapen, en uiteindelijk ook meer kunnen leren!
Alle reacties Link kopieren
O oké dank je Mepi



Ja, het is soms best zwaar maar deze manier ligt me wel, dus het valt wel mee!



En klinkt goed, investering voor op lange termijn!
Veritas vos liberabit
Ik studeer op HBO, maar werk veel op de uni. Ik pak al die 'tussenvakanties' dus ook niet mee, maar ik vind het niet eens zo erg. Vind het nu eerder irritant dat ik steeds halve weken bezig kan door Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag en Pinksteren.



Hbo ritme is er bij mij helemaal uit. Ben nu vaker verbaast als ik mijn klasgenoten hoor over vakantie omdat ik er niet zo mee bezig ben
Ik zit ook op het HBO. Maar van herfst, kerst- en meivakanties hebben wij niet echt vrij, aangezien we altijd gelijk na de herfst- en kerstvakantie tentamenweek hebben en in jaar 2 en 3 liepen we stage tijdens de meivakantie, dus gewoon werken. En dit jaar afstuderen, dus werk ik ook gewoon door tijdens de vakantie. Het enige fijne is dat we in de vakanties geen colleges hebben, maar die tentamens en deadlines zijn er wel gewoon. Ook vaak zat dat we deadlines hadden in de vakanties.

Dat was vorig jaar zo fijn, toen 1 januari op een zondag was en ons eerste tentamen maandag 2 januari 's ochtends was. Needless to say, dat tentamen was door niemand echt goed gemaakt



Mepi ik las in je andere topic over je verhuizing. Leuk dat je daar gaat wonen, een vriendin heeft daar vlakbij op kamers gezeten

Ik reis zelf elke dag het tegenovergestelde traject van wat jij straks gaat doen, haha.



Ik heb gisteravond mijn onderzoeksopzet weer teruggestuurd naar mijn docent. Kijken wat hij er van zegt. Fingers crossed. Wil er gewoon klaaaaar mee zijn.
Universiteit hier, inderdaad gewoon twee semesters met dit jaar één week kerstvakantie. Ben dus gewoon vanaf eerste week september bezig, mijn laatste tentamens zijn zo ergens halverwege juni uit mijn hoofd, maar juni is in het algemeen wel tentamenmaand zeg maar. Herkansingen vallen vooral in juli, soms nog in augustus maar dat zijn wel uitzonderingen. Mijn scriptie staat gepland voor eind juni, met uitslag in juli. Dat is wel een vrij normaal rooster volgens mij, maar elke universiteit (en bij ons is zelfs elke faculteit) iets anders. Ik weet dat de faculteit Geesteswetenschappen in december al tentamens heeft, en dat januari daar eigenlijk altijd de herkansingen maand is. Als je geen herkansingen hebt heb je dus gewoon januari praktisch helemaal vrij. Voor mijn faculteit geldt dat dan jammer genoeg niet , wij hadden in januari nog gewoon colleges, met eind januari tentamens. Sowieso is het bij ons gewoon colleges, laatste college wordt meestal één tot anderhalve week voor het tentamen gegeven. En als je pech hebt heb je al de colleges van je nieuwe vakken door je tentamens van je oude vakken lopen echt dolle pret.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 26 april 2017 @ 22:51:

En als je pech hebt heb je al de colleges van je nieuwe vakken door je tentamens van je oude vakken lopen echt dolle pret.



Waaauw, dat lijkt me echt vreselijk!



Minpuntje hier: als je een onvoldoende haalt in januari, moet je dan tentamen pas in augustus opnieuw doen. Trust me, dan weet je echt niets meer
Veritas vos liberabit
Ik had het afgelopen periode . 6 tentamens over 3 weken. In de eerste week had ik van 2 vakken nog colleges, in de 2e week kreeg ik al één nieuw vak erbij en in de laatste week nóg 2 nieuwe vakken . Ik heb volgens mij van die nieuwe vakken de colleges echt niet helemaal meegekregen ook...
Ik vind het zo onhandig als hertentamens zo ver van het oorspronkelijke tentamen afliggen. De eerste keer vond je het dus al lastig als de stof nog vers in je hoofd zat, lijkt me niet dat dat makkelijker wordt als er een halfjaar tussen zit. Maar zou wellicht een logistieke reden achter zitten.



@Lady_Grey, 6 tentamens over drie weken... lekker pittig. Bijna als de examenperiode.



Ik wil vandaag aan mijn scriptie werken, maar merk dat ik toch nog wel wat moe ben van koningsdag. .
Hier ook universiteit. Ik doe een studie aan de faculteit Letteren (Geesteswetenschappen) en op onze universiteit hebben wij andere tentamenweken dan bijvoorbeeld de faculteit Sociale Wetenschappen of Faculteit Natuur- Wiskunde- en Informatiewetenschappen.

Wij hebben geen herfstvakantie, maar meestal wel twee weken kerstvakantie. Na de kerstvakantie een maand lang tentamens en dan begint in februari het tweede semester. Twee dagen vrij met carnaval, maar verder niet en dan meivakantie een weekje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tweeling- schreef op 28 april 2017 @ 10:21:

Ik vind het zo onhandig als hertentamens zo ver van het oorspronkelijke tentamen afliggen. De eerste keer vond je het dus al lastig als de stof nog vers in je hoofd zat, lijkt me niet dat dat makkelijker wordt als er een halfjaar tussen zit. Maar zou wellicht een logistieke reden achter zitten.

Dat is waar, maar aan de andere kant heb je bij de hertentamens 1,5 maand om te studeren.
Veritas vos liberabit
quote:Charlotte717 schreef op 28 april 2017 @ 21:53:

[...]





Dat is waar, maar aan de andere kant heb je bij de hertentamens 1,5 maand om te studeren.Je hebt helemaal niet anderhalve maand de tijd om te studeren , ik niet in ieder geval. Ik heb gewoon andere colleges, papers en tentamens om me dan druk over te maken, waar ik ook allemaal voor moet studeren. Dus in realiteit valt die anderhalve maand altijd heel erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 april 2017 @ 22:19:

[...]





Je hebt helemaal niet anderhalve maand de tijd om te studeren , ik niet in ieder geval. Ik heb gewoon andere colleges, papers en tentamens om me dan druk over te maken, waar ik ook allemaal voor moet studeren. Dus in realiteit valt die anderhalve maand altijd heel erg tegen.Hier wel geen les in juli en de hertentamens gaan van start vanaf midden augustus.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Pff, ik heb volgende week woensdag en donderdag een toets, maar ik kan gewoon niet lekker leren. Het blijft niet hangen, en van 1 van de 2 vakken snap ik geen hol, terwijl ik toch overal aanwezig was! Dit gaat een leuke toets worden
Mag ik ook meeschrijven?



Ik ben een PhD student en hier moeten PhD studenten een bepaald aantal punten halen tijdens hun onderzoeksproject. Ik kan wel wat motivatie gebruiken voor die cursussen
Mag ik ook meeschrijven?



Ik ben op dit moment bezig met mijn bachelorscriptie, maar heb helaas te horen gekregen dat ik voor het literatuurgedeelte een 5 heb gehaald. Dit zal ik dus moeten herkansen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel feedback gekregen van m'n begeleider, maar ben ontzettend bang dat het straks alsnog niet voldoende zal zijn.
quote:Blossom_1 schreef op 01 mei 2017 @ 17:20:

Mag ik ook meeschrijven?



Ik ben op dit moment bezig met mijn bachelorscriptie, maar heb helaas te horen gekregen dat ik voor het literatuurgedeelte een 5 heb gehaald. Dit zal ik dus moeten herkansen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel feedback gekregen van m'n begeleider, maar ben ontzettend bang dat het straks alsnog niet voldoende zal zijn.Ooh dat is balen. Ik heb daar helaas geen ervaring mee omdat mijn bachelorscriptie uit een praktijkonderzoek bestond.
quote:Filee_ schreef op 01 mei 2017 @ 17:21:

[...]



Ooh dat is balen. Ik heb daar helaas geen ervaring mee omdat mijn bachelorscriptie uit een praktijkonderzoek bestond.Ja, ik baal inderdaad heel erg! Hopelijk lukt het me nog om er in ieder geval een voldoende uit te halen. Het voelt ook gewoon heel stom, want de afgelopen 2,5 jaar ben ik doorgekomen zonder herkansingen en dan precies bij het belangrijkste project moet ik herkansen
Alle reacties Link kopieren
Argh, even eruit gooien dat ik natuurkunde HAAT!!! Nu snap ik dat natuurkunde en scheikunde een beetje hand in hand gaan, maar ugh... Ik hoopte toch echt minder natuurkunde te krijgen op deze opleiding. Verder kan ik het wel als ik het eenmaal snap, maar dat snappen duurt steeds zo lang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven