Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was dat juist het moment dat we de kleine op haar eigen kamertje lieten slapen. Ze werd namelijk wakker van ons gesnurk/gedraai/gekuch enz en had dan weer wat slokjes nodig om in slaap te komen. Als ze wakker wordt en huilt ga ik natuurlijk meteen naar haar toe en knuffel en voed ik haar weer in slaap maar nu slaapt ze wel langer aan een stuk.
Alle reacties Link kopieren
Kitschy, hoe oud was ze toen?
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Alle reacties Link kopieren
Rond de 6 maanden was dat. Nu is ze inmiddels 8 maanden en slaapt ze minimaal 6 uur aan een stuk. Dus voor ons en voor haar heeft het goed gewerkt. Hoewel ik het geknuffel 's nachts soms wel mis
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik geef borstvoeding aan mijn baby van 3 maanden oud. Sinds deze week opeens weer pijnlijke tepels, van de huisarts medicijnen gekregen voor mij en baby omdat hij spruw blijkt te hebben. Dat gebruik ik nu 1,5 dag maar het voeden blijft zo pijnlijk! Ik ga er echt tegenop zien. Er zitten ook kleine wondjes op mijn tepels. Is er nog iets anders dat ik kan doen om de pijn te verlichten?
Kolven en dan per fles geven is soms minder pijnlijk.
Heel veel Bepanthen smeren en aan de lucht drogen. Je kunt het tijdens het voeden laten zitten. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik ga vandaag in ieder geval kolven, misschien dat mn tepels dan ook wat sneller genezen.

En bepanthen halen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever wolvet gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht me dat ik nog purelan had, dat gebruik ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal keren hier wat vragen kunnen stellen. En nu heb ik er weer 1..



Mijn zoontje is 8 maanden en drinkt nog vaak overdag. Ik vind dat icm het vaste voedsel en het vele kolven (handkolf) op het werk behoorlijk vermoeiend. Daarnaast kolf ik niet voldoende.

Ik had gehoopt nu op 2x kolven te zitten en dat hij toch wel 3/4 uur tussen de voedingen zou laten (naïef?).



Overdag drinkt hij om de 2/3 uur. Tussendoor krijgt hij ook nog fruit, brood, cracker en groente. Ik ben dus de hele dag bezig met hem voeden. Hij drinkt ook echt duidelijk van de trek!



Sinds enkele dagen introduceren wij flesvoeding, maar het gaat niet heel soepel. Vandaag drinkt hij van de 120cc, maar 40cc. Uiteindelijk vlak erna toch de borst gegeven en dan drinkt hij volop, terwijl ik ten tijde dat hij de fles kreeg nog had gekolfd (om de productie nog in stand te houden).

Het zal hem vast af te leren zijn, maar ik vind het toch sneu als hij dan zelfs na zijn flesvoeding nog aan mijn shirt trekt en wanneer wij de fles weer aanbieden deze weigert maar de borst wel drinkt..

Ik ben een beetje soft is wel gebleken.



Ik weet niet wat wijsheid is. Ik snak naar meer ruimte, dus had gehoopt dat flesvoeding dat zou creëren. We zijn het overigens pas net enkele dagen aan het uittesten dus misschien (waarschijnlijk) mopper ik te snel.



Zou het mogelijk zijn om de tijd tussen de borstvoeding te rekken? Zodat er iets minder voedingen zijn overdag waar hij dan tegelijkertijd misschien wel weer meer per voeding drinkt en waardoor ik hopelijk ook over kan op 2x kolven (drinkt op het kdv 120cc per x). Of is dat heel tegenstrijdig met BV?

Als hij met flesvoeding nog steeds vaak wil drinken, heeft het niet het gewenste resultaat... Misschien zelfs wel meer gedoe ivm het klaarmaken en schoonmaken van de flessen. Anderzijds kan je het makkelijker uit handen geven.



Bovenstaand is natuurlijk geen abnormaal gedrag, maar ik zelf trek het niet meer zo. De balans is voor mij even zoek nu.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog volledige borstvoeding, maar wat ik bedenk nav je vraag:

Dikke kans dat het niet alleen behoefte is aan voeding maar ook aan mamma. Dus dat ondervang je niet met kunstvoeding. Wat gebeurt er eigenlijk als je meer tijd laat tussen de voedingen?
Alle reacties Link kopieren
Dat zou heel goed kunnen. Hij is enorm aanhankelijk.

Meer tijd heb ik wel eens geprobeerd, maar hij heeft qua slapen (overdag) ook niet echt een ritme. Dus grote kans dat hij na een voeding naar bed gaat, 1.5u later weer wakker is en het dan niet gaat redden tot 4u na de vorige voeding. Dan duurt 2,5u wel erg lang en het vaste voedsel is voor hem nu geen vervanging. Als hij echt trek heeft, eet hij dat niet. Hij wil dan perse drinken.

Hij trekt ook heel duidelijk aan mijn shirt en vliegt er dan op af. Tja dan geef ik dus toe..

Misschien heb ik het er zelf in laten sluipen hoor.. Wij hebben nooit echt een ritme gehad. Wel zoveel mogelijk een patroon.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doet hij het op de groeicurve? Hier ook nooit echt een ritme gehad en altijd op verzoek gevoed. Dat betekent dat er op die leeftijd soms 4 en soms 2 uur tussen zat.

Als het je echt teveel wordt is wat rekken je enige optie denk ik. Gaat rekken misschien makkelijker als jij niet in de buurt bent?
Ik heb bij de geboorte van de jongste mijn horloge afgedaan en niet meer om. Ik ben alleen maar gaan kijken naar wat zij wilde/nodig had. Dat werkte voor allebei echt prima.
Alle reacties Link kopieren
Excuus voor de late reactie.



Ik neig ook naar rekken. Afgelopen vrijdag ging dat prima, maar in het weekend is hij ziek geworden.

Zowel mijn vriend als ik zijn nu echt even oplossingsgericht aan het denken. Ik overweeg bijv. om voor op werk nu alsnog een elektrische kolf aan te schaffen (via mp bijv.).



Hij heeft nu meerdere keren gedurende de dag en de avond flesvoeding gehad, maar hij drinkt er minder van en in de nacht komt hij dan vaker dan wanneer ik bv geef. Dat vond ik wel heel raar? Ik dacht dat flesvoeding beter verzadigde.

Ik denk dat (volledige) flesvoeding het niet gaat worden voor hem. In ieder geval niet voor nu. Hij laat zich blijkbaar niet sturen. En geef hem eens ongelijk natuurlijk...

Ondanks dat ik echt gesloopt ben, vind ik het de 'stress' van alles omgooien even niet waard.



Ik heb wel bewondering voor de langvoeders. Ik vind het echt wel even heftig en heel vermoeiend nu.



Wanneer gingen jullie kindjes over op minder voedingen overdag?
Fitzgerald, dat verschilt per kindje en ligt er denk ik ook aan hoeveel vaste voeding hij binnenkrijgt en waar hij slaapt in de nacht. Mijn zoontje van 13 maanden drinkt nog net zo vaak als maanden terug, maar de voedingen duren minder lang.
Oh, ik zie dat je vraag alleen over overdag gaat Op dagen dat ik niet thuis ben kolf ik niet meer en drinkt hij water en/of thee. Hij heeft dagen dat hij er bij mij ook weinig om vraagt. Ik ben even kwijt hoe oud jouw kindje is.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, het gaat echt puur om overdag. Hij is nu bijna 8 maanden.

Wanneer ben je gestopt met kolven Marie87?

Aangezien ik er nu naartoe neig om de bv door te zetten, leek het mij het beste om dit tot 9 maanden vast te houden omdat je productie dan weer een stuk stabieler zou zijn.

Ik ga wel proberen om 2x te kolven. In het ergste geval kan hij dan op de dagen dat ik er niet ben en mijn afgekolfde melk niet voldoende is, wat anders krijgen.



Frizz, nog even antwoord op je vraag over de groeicurve. Lengte ligt net iets onder gemiddelde en qua gewicht zit hij net onder de -2. Hij groeide vanaf het begin niet ontzettend hard. Gemiddeld zo'n 100gr per week, iedere x net wel of net niet voldoende. De arts maakt zich inmiddels (gelukkig) geen zorgen meer.

Maar ik zelf vind het daarom wel belangrijk dat hij wel voldoende melk binnenkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mijne drinkt pas de laatste weken minder vaak, is nu 15 maanden. Ik heb het echter nooit zwaar gevonden. Wat maakt het zwaar voor jou? Misschien kunnen we op dat vlak meedenken?
Ah ok, en hoe gaat het met de vaste voeding?

Ik ben pas twee weken gestopt met kolven, maar ken wel vrouwen die eerder stoppen. Het is ook afhankelijk van je werktijden of je productie dat aankan, en of je productie een beetje tegen een stootje kan, of dat je altijd al eerder te weinig had dan te veel. Ik vond kolven niet echt vervelend, dus ben daarom nog wel doorgegaan. Nu wil ik toch wel graag een cyclus terug, dus dat speelt voor mij mee in het stoppen.
Ohja, dat is ook een goeie Frizz. Ik ervaar en ervoer het ook niet als zwaar.
Alle reacties Link kopieren
misschien is er hier iemand die mij raad kan geven? Ik heb een zoontje van 10 weken oud. Het gaat heelerg goed met hem, de borstvoeding loopt van het begin af aan goed. .Sterke toeschietreflex en voor mijn gevoel vrij veel voeding, hij had in eerste instantie moeite om het weg te krijgen. In tegenstelling tot mijn oudste die pas rond het jaar doorsliep, heeft mijn jongste de laatse 1,5 week regelmatig nachten van 8-10 uur gemaakt. Gisteren bijv. sliep hij van 8.30-6.00. Heel luxe, maar ik heb het goevoel dat mijn productie hierdoor overdag terugloopt. Vandaag was hij rond 19.30 moe, ik heb hem de borst gegeven en daarna op bed gelegd. Na 10 min werd hij weer wakker en omdat ik de oudste op bed aan het leggen was heeft mijn vriend hem een afgekolfd flesje gegeven omdat hij nog meer honger had, daarna weer in bed. Ik deed snel een boodschap zodat ik daarna kon kolven. Maar zoontje was alweer wakker en erg onrustig. Hij wilde niet drinken en na 20 minuten mopperen bleek hij te moeten poepen. Daarna was hij zo'n 10 min vrolijk, en toen heeft hij bijna anderhalf uur gehuild, wat absoluut niks voor hem is. Daarna wilde hij ineens weer drinken. Dat was vrij pijnlijk, wat ook niet echt gebruikelijk is. Nu ligt hij helemaal knock-out op schoot. Dat het toeschietreflex weer pijnlijk is heb ik de laatste dagen vaker last van. Ook had ik het idee dat ik voor het eerst weer ongesteld ging worden maar dit heeft Niet doorgezet. Wat is nou slim om te doen? Moet ik als hij doorslaapt 's nachts een keer kolven, ik maak hem liever niet wakker om extra te drinken. Het ritme dat hij had was slapen-eten-knuffelen-verschonen-box-weer slapen, de laatste dagen is dit slapen,eten,knuffelen, verschonen, box, eten en dan slapen dus ik leg hem al extra aan. Mijn oudste heeft bijna een jaar bv gehad tot hij er zelf niet om vroeg, dat zou ik voor de jongste ook zo graag weer willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Excuus voor de tikfouten, ik typ met een hand met zoontje op de andere arm
Alle reacties Link kopieren
In plaats van kolven en flesjes zou ik toch zoveel mogelijk aanleggen. Eventueel kind in de avond niet op bed leggen maar op schoot/aan de borst houden? Droomvoeding proberen?
Alle reacties Link kopieren
De vaste voeding gaat nu sinds ongeveer 2 weken prima! Het heeft bijna 2 maanden geduurd voordat hij zijn mond vrijwillig open deed.

Het brood is wel nog wennen voor hem.



Tja wat maakt het zwaar. Ik denk een combinatie van dingen?

Allereerst die vermoeidheid, maar welke moeder heeft dat niet? Verder heb ik nog bekkenklachten die de gehele dag aanwezig zijn en waardoor ik op sommige avonden nauwelijks op mijn benen kan staan. Ik ben ermee bezig om dit te verminderen/verhelpen.

En mijn zoontje is best een plakkerd (eigenlijk ook heel fijn). Hij wil veel bij je zijn waardoor ik hem toch de hele dag aan het entertainen ben. Hij drinkt dan veel gedurende de dag, dus dan zit hij op schoot, het spelen doen wij dan ook veel samen en dan wil hij ook gewoon nog lekker op schoot knuffelen.

Ik krijg dan niet veel voor elkaar en daar baal ik dan weer van. En juist door de borstvoeding geef ik hem ook niet zo snel uit handen op mijn vrije dagen of in het weekend. Ik denk dat hierin vooral het probleem zit? Doordat ik hem voed kan ik nu (ook door de hoeveelheid) weinig ruimte voor mezelf creëren?

Hoe doen andere dit? Of heeft niet iedereen daar behoefte aan, een dagje weg oid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven