Noorwegen met camper

27-04-2017 14:11 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren op een (zelfstandige) rondreis door Noorwegen met een camper. Weet alleen niet goed waar ik moet beginnen. We willen een dag of 10 gaan in mei volgend jaar. Heeft iemand ervaringen en/of tips? Heb ook geen idee van de kosten trouwens, dus een beetje een idee daarvan krijgen is ook welkom. Dank vast!
In mei kan het nog best koud zijn in Noorwegen, houd je daar ook rekening mee?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat weten we, dat is niet anders helaas. Camper met kacheltje dan dus en dikke truien
Alle reacties Link kopieren
Allereest, ik kan het je zeker aanraden! Heb het zelf ook gedaan, 14 dagen en een rondreis via de noordkaap gemaakt.

De mooiste vakantie van mijn leven geweest!



Als je je goed wilt voorbereiden is er een forum/site noorwegen.pagina.nl (hopelijk bestaat het nog dat weet ik niet zeker)



Hier kun je heel veel tips afhalen en op het forum lezen.



Een paar korte tips op een rijtje:



-huur een goede en comfortabele camper

(Is wat duurder maar wel zo fijn)

-plan een niet te grote route, onder in noorwegen is het echt prachtig vooral het fjorden gebied.

-je mag overal wild kamperen maar je kunt ook camping aandoen voor bijvoorbeeld een douche.

-een creditcard is erg handig. Voor tanken of betalen op een camping

-neem niet te veel drank/rookwaar mee, hier word op gecontroleerd.

-boek op tijd je overtocht, vroeg boeken is goedkoper en ben je zeker van je plaats aan boord.

-een krat met boodschappen mee, Noorwegen is duur en zo heb je het gangbare bij je onderweg.

-op de meeste wegen is de snelheid 60 tot 80 km per uur houd hier rekening mee kwa reizen

-koop een goede wegenkaart. Bijvoorbeeld bij de ANWB daar staan de hoofdwegen op. Niet alle wegen zijn geschikt voor een camper.

De wegen in het wit aangegeven zijn vaak smal/klein/stijl maar brengt je wel op de mooiste plekjes maar niet allemaal met een camper begaanbaar.

-kijk of je route door een nationaal park kan gaan, mooie natuur en veel kans op dieren daar.

-mocht je huisdieren meenemen informeer tijdig bij je dierenarts over de invoer eisen



Op de site die ik noemde vind je ook voorbeelden van rondjes die je kunt maken



Mocht me nog iets te binnen schieten reageer ik wel weer.

Dit zijn een beetje de belangrijkste dingen.



Veel plezier met voorbereiden!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Blauw Vinkje, dank voor je reactie en tips!

We willen echter wel in Noorwegen zelf huren, of begreep je dat al? Ik ga eens kijken op de website die je noemt in elk geval.

Kun je wat zeggen over het budget wat je inschat voor een kleine 2 weken?
ja, fantastisch plan!

wij zijn vorig jaar met auto + tentje gegaan. En hoewel wildkamperen zo ook heel goed kon waren we toch jaloers op de campers die we zagen. Het is idd soms echt koud!



Met een niet al te grote camper kun je ook kleine tolweggetjes op, en vaak kom je plekjes tegen waar je goed kunt wildkamperen. Gewoon naast een gletsjer of in een fjord. Een enkele keer mag het niet, maar als je een stukje doorrijdt kun je zoveel mooie plekjes vinden. Heel avontuurlijk en prachtig land. Jotunheimen vond ik heel mooi.
10 dagen is te kort voor Noorwegen. De heen en terug weg samen zijn al 4 dagen en dan houd je er dus 6 over. In Noorwegen gaat kilometers maken niet zo snel vanwege de smalle wegen en bergen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je begin of eind mei? Zelf ervaring met de camper begin mei. Ik vond het fantastisch, wij zijn toen niet heel noordelijk geweest oa ivm de aanwezige sneeuw waardoor niet alle wegen begaanbaar waren.



Wij reserveren geen boot voor de terugreis. Wij weten nooit waar wij uitkomen en welke boot dan handig is. Zeker in het voorseizoen kan dat prima. Wij houden van optimale flexibiliteit, dat is juist het voordeel van een camper. In mei zijn veel campings nog niet open, wij overnachten dan ook meestal op een parkeerplaats bijvoorbeeld. Het wildkamperen met camper wordt wel steeds meer aan banden gelegd.



Wat leuk is voor een eerste bezoek is het Zuid-westen, kristiansand, Stavanger, Bergen, Voss, Sognefjord. en dan via Hardingerfjord (Odda) weer naar het zuiden. Bij Stavanger kan je ervoor kiezen een boottocht te maken op het Lysebotnfjord.



Plan niet teveel en laat je verrassen.



Eten kopen wij daar in de supermarkt. Gezien wij altijd zelf koken kan dat er best vanaf. Zorg ook dat je een overzicht hebt met alle serviceplaatsen voor de camper. Dat zijn plaatsen waar je toilet kan legen, ja afvalwater kunt lozen en water kunt tanken.



Wij hebben een eigen camper, over huurprijzen kan ik je niets vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ooit in de winter 3,5 weken een rondreis gemaakt per camper door Zweeds, Noors en Fins Lapland. Het was flink voordeliger om de camper te huren in Zweden en daarmee de overstap te maken naar Noorwegen. Wij hadden de camper gehuurd in Lulea en zijn van daaruit naar de Lofoten gereden. Echt prachtig! Geen ervaring met het midden en het zuiden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Filee, we vliegen erheen en willen de camper daar huren, dat bespaart tijd natuurlijk.

Dahlia, we willen begin mei gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb één tip mbt camper: doe het niet.



;-(



Ik ben één keer met een camper naar Noorwegen geweest, en ik vond het traag, duur, onhandig.



Ik ben al 10 keer met de auto in Noorwegen geweest, en dat vind ik iedere keer weer heelijk. Overnachten kan in hutten: van eenvoudig tot luxe. Met auto ben je flexibeler en vlotter en goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
quote:evaq schreef op 27 april 2017 @ 15:18:

Ik heb één tip mbt camper: doe het niet.



;-(



Ik ben één keer met een camper naar Noorwegen geweest, en ik vond het traag, duur, onhandig.



Ik ben al 10 keer met de auto in Noorwegen geweest, en dat vind ik iedere keer weer heelijk. Overnachten kan in hutten: van eenvoudig tot luxe. Met auto ben je flexibeler en vlotter en goedkoper.Ahh mijn droom nu in duigen!
Alle reacties Link kopieren
Begin mei kan prima, maar houdt dus rekening met afgesloten wegen ivm sneeuw.



Zowel de camper als met de auto hebben voordelen. Begin mei vind ik de camper een betere optie dan met de auto. Op vakantie hebben wij de tijd, geen haast en geen planning van wat wij wel en niet willen zien. Zien wij nu niet alles, dan komt het een volgende keer wel. Het grote voordeel van de camper vind ik dat je juist kunt staan waar je wilt. Sta je ergens op een leuke plek, dan blijf je daar lekker staan. Geen gezoek naar een hut en/of camping. In mei zijn nog niet alle campings open.
Alle reacties Link kopieren
Zo zien wij dat ook Dahlia. De vrijheid en ongedwongenheid met een camper, lekker kneuterig lekker daarin leven, slapen. En nee, geen haast, vakantie. Lijkt ons echt fantastisch en al zo lang op verlanglijstje.
Alle reacties Link kopieren
Dit staat ook op mijn bucketlist.
Niet zo zuuur!!!
quote:evaq schreef op 27 april 2017 @ 15:18:

Ik heb één tip mbt camper: doe het niet.



;-(



Ik ben één keer met een camper naar Noorwegen geweest, en ik vond het traag, duur, onhandig.



Ik ben al 10 keer met de auto in Noorwegen geweest, en dat vind ik iedere keer weer heelijk. Overnachten kan in hutten: van eenvoudig tot luxe. Met auto ben je flexibeler en vlotter en goedkoper.

Ik wilde nog optimistisch blijven, maar dit.

Ik heb echt doodsangsten uitgestaan met de camper. Op smalle wegen en vrachtwagens die hard rijden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een idee om een buscamper te huren? Die zijn wat smaller en het is makkelijker te rijden over de vaak smalle wegen.

Het is wat krapper, maar er zijn er die toch wel wat luxer uitgevoerd zijn.



Wij hebben ervaring met een caravan in Noorwegen en die is even breed als zo'n camper. En wij hebben ook doodsangsten uitgestaan. We reden soms met ingeklapte spiegels en nog kon je elkaar bijna niet passeren als de tegenligger ook breed was.
Als je wel met de camper gaat, is de tip: blijf achter een vrachtwagen rijden. Die maakt de weg voor je vrij, zodat je door kunt rijden. Moet je wel hard rijden, want die vrachtwagens rijden behoorlijk hard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven