Werk & Studie alle pijlers

secretaresse stage

29-01-2009 21:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Zijn er hier dames of heren die eens als secretaresse stage hebben gelopen bij een bedrijf? Of werk je in een bedrijf en heb je gezien welke taken een secretaresse stagiaire krijgt voorgeschoteld?



Ik stel deze vraag omdat ik een beetje het gevoel krijg dat ik niet leer wat ik zou moeten leren tijdens mijn stage. Lees: verhuisdozen inpakken, de hele dag bij de receptie zitten.... en dat al 3 maanden lang. Geen begeleiding, geen feedback, en ik word soms grof en onbeschoft benadert. ( heb je vast overal, maar het gaat wel erg ver en maar netjes blijven als stagiaire omdat je een goede beoordeling wilt).



Heb het al met school hierover gehad en hebben contact gehad met mijn stagebedrijf. Het stagebedrijf heeft beloofd om meer secretaresse werkzaamheden aan mij te geven, deze belofte zijn ze niet nagekomen.... helaas.

De redenen die ze opnoemen zijn: te druk gehad om deze taken voor te bereiden, er kwam iets tussen...

Kortom ik ben momenteel alleen een receptioniste... en dat komt ze heel handig uit heb ik het idee.



Misschien dat dit de normale gang van zaken is, dat weet ik niet.



Ik wil mij dienstbaar opstellen, en niet snel de schouders laten hangen en zeggen: dit wil ik niet. Maar het is voor mij ook belangrijk om praktijk ervaring op te doen. Heb ook het idee dat mijn stagebegeleidster op mijn stageplek het werkelijk niets intresseert of ik iets leer of niet. Ik ben maar lastig en kost haar tijd.

Ik voel mij totaal niet op mijn gemak.



Weet iemand hoe een secretaresse stage eruit hoort/kan zien?



Groetjes van mij
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me inderdaad niet echt een stage, maar meer een goedkope arbeidskracht..



Heb je vanuit je opleiding geen leerdoelen gehad? Dat je bepaalde dingen moet verrichten die je dan moet afvinken?



Ik zou op vacaturesites (of in de ouderwetsche krant) kijken naar vacatures voor secretaresse, en dan kijken welke werkzaamheden er verricht moeten worden. Dan heb je een beetje leidraad.



Wat ik me uit mijn secretaressetijdperk kan herinneren: agendabeheer, notuleren en uitwerken notulen, vergaderingen/bijeenkomsten plannen en voorbereiden, mensen die de baas willen spreken afhouden, voorraadbeheer.



Maar er zijn vast veel meer dingen die je zou moeten/kunnen doen als secretaresse.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie.

Heb eigenlijk gestudeerd voor medisch secretaresse. Maar dit bedrijf is meer zakelijk.

Mijn school heeft deze stage voor mij uitgezocht. Ik neem aan dat ze contracten met bedrijven hebben gesloten die aan een aantal voorwaarden voldoen.



Geeft verder ook niet dat het medische niet aan de orde is, als ik nou nog iets van het secretaresse vak zou leren zou ik er geen probleem van maken. Maar dit is ook niet het geval.

Ik heb wel leerdoelen van school meegekregen. Die dingen die jij noemt staan daar ook in.



Ik ben momenteel 29 jaar en moeder van een kindje van 2 en heb het gevoel zo mijn tijd te verdoen op deze stage.



Een andere stage vragen gaat niet zo makkelijk omdat ik een stage contract heb.
Alle reacties Link kopieren
Zal nog een voorbeeld geven van onbeschoft gedrag:



Vorige week kwam ik, ondanks dat ik mijn niet lekker voelde, op mijn stage. Ik kreeg te horen dat ik er "niet uitzag" en werd uitgelachen hierom. Ook vond de receptioniste het grappig om even "lelijkerd" tegen mijn te roepen. ( het was zogenaamd grappig bedoelt.. voelde alleen als een cynisch grapje).



Ze vond dat ik het niet kon maken om ziek op mijn stage te komen. ... ik mezelf de volgende dag ziek gemeld. Wat zegt ze aan de telefoon? "zwak hoor...." Ik zeg: ik wil best komen hoor, maar dan steek ik iedereen aan. Zegt ze terug: "hmmm...als je dat al niet gedaan hebt".



Beetje vreemd....
Alle reacties Link kopieren
Klinkt helemaal niet goed.

Je zei dat je al eerder aan je opleiding had laten weten dat je hier niks aan hebt en dat zij actie hebben ondernomen. Dat zou ik nog een keer doen: laten weten dat er niks is verbeterd.



Als je heel dapper bent, kun je ook met je stagebegeleider op het bedrijf afspreken en uitleggen waarom de stage niet is wat je ervan had verwacht. Als je concreet kunt aangeven welke werkzaamheden je graag zou willen doen, kan zij daar toch geen nee tegen zeggen?



Als stagiair moet je ook klussen aanpakken omdat ze nou eenmaal voorbij komen, in dat opzicht kan ik me voorstellen dat ze je vragen om verhuisdozen in te pakken. Je kunt niet alleen maar de leuke, uitdagende klussen doen - helaas. Maar alleen maar aan de telefoon en bij de receptie, daar ga jij je leerdoelen niet mee halen.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is inderdaad behoorlijk onbeschoft hoe ze daar tegen je doen! Daar zou ik zeker eens een gesprek over aangaan met je begeleidster.



Toen ik stage liep als secretaresse was ik 18, heb dezelfde dingen meegemaakt als jij. Alleen was ik toen niet mondig genoeg om voor mezelf op te komen.



Ik werd ook gebruikt als goedkope arbeidskracht. 2 keer stage gelopen. Allebei de keren waren een ramp. Vooral de tweede keer. Was een familiebedrijf. Binnen 2 dagen lag hun eigen secretaresse op straat, en moest ik haar plaats innemen!

Na 1 week werd me daar een baan aangeboden, die ik geweigerd heb omdat het secretaressevak me behoorlijk tegen stond. Bovendien wilde ik doorstuderen. Daar waren ze zo over verbolgen, dat ze me daarna echt getreiterd hebben. Als er wat mis ging, kreeg ik daarvan de schuld. Ik had net mn rijbewijs, en was nog heel onzeker op de weg. Hun bedrijf lag in een uithoek van de stad waar met het openbaar vervoer niet te komen was. Dat was voor mij best een probleem, maar toen ik op gesprek ging werd dat heel makkelijk opgelost. Onze secretaresse pikt je wel iedere dag bij het station op. Nou, dat was na 1 dag ook gedaan, ik moest maar een fiets op het station zien te krijgen. Uiteindelijk heb ik met ze geregeld dat zij mijn benzinekosten zouden vergoeden en ik met mijn eigen auto zou komen.



Vanaf toen werd ik dus gebruikt als chauffeur. Toen er een mailing de deur uit moest, mocht ik het hele land doorrijden om deze op tijd weg te krijgen. Toen ik aangaf dat ik pas net mn rijbewijs had en dat eigenlijk niet goed durfde werd er gezegd dat ik me niet aan moest stellen. Overal moest ik heenrijden, de drukker, mensen ophalen etc etc.



Mijn stageverslag werd afgekeurd, volgens hun had ik dat allemaal overgeschreven uit andere verslagen. Maar ja, de geschiedenis van een bedrijf kan natuurlijk niet ieder jaar opnieuw uitgevonden worden. Hele nachten heb ik gewerkt aan het aanpassen van het verslag.



Ik had recht op 5 dagen vrij in 10 weken tijd, maar als ik vrij vroeg kreeg ik dat niet. Aan het einde van de stage had ik dus alle dagen gewerkt. Mijn schoonzus belandde in het ziekenhuis met botkanker. Zij zou geopereerd worden, en het was maar de vraag of ze haar been konden sparen of moesten amputeren. Ik had vrij gevraagd om naar het ziekenhuis te kunnen. Al een week vantevoren, maar kreeg daar gewoon geen reactie op. Uiteindelijk heb ik me op de laatste dag ziek gemeld. Dit hebben zij aan school gemeld omdat ze dus wel wisten dat ik niet ziek was maar naar schoonzus wilde. Uiteindelijk weigerden ze mijn stageverslag te ondertekenen en zou ik dus niet geslaagd zijn.



Ik moest me komen verantwoorden op school en daar heb ik de hele situatie uitgelegd. Dat het mis was gegaan vanaf het moment dat ik hun baan weigerde, en alles wat daarop gebeurd was. Toen moest mijn school bekennen dat ze dit verhaal al vaker gehoord hadden, maar verlegen zaten om stage adressen. Dus bleven ze dit bedrijf maar gebruiken om leerlingen heen te sturen. Uiteindelijk is het toch nog goedgekomen.



Maar door deze ervaringen wist ik zeker dat ik echt geen secretaresse wilde worden.
Alle reacties Link kopieren
@appelsientje, ik ben ook zeker niet vies van een keer een rot klusje aanpakken, dat hoort er ook bij.

Ik heb al eens aan mijn stagebegeleidster duidelijk gemaakt welke taken ik nog graag zou willen doen om mijn leerdoelen te behalen. Ik zal kijken of ik morgen een taak voor je heb was haar antwoord. Die volgende dag: het wordt volgende week want ik heb nu een vergadering.... De week erna heeft ze een ander smoesje. Ze neemt gewoon niet de tijd om taken voor te bereiden of feedback te geven. Ik denk ook niet dat daar verandering in komt.



Ik zal het morgen voor de zoveelste keer aan haar vragen. Maar ik ben bang dat er weer loze beloftes gemaakt gaan worden.



@wohman, je hebt een vervelende stage-ervaring achter de rug. Er werd misbruik van je gemaakt en daarna ook geen handtekening. Gelukkig dat dit bedrijf niet meer op de lijst van die school staat, want een stage is erg belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je stage niet uitpakt zoals het hoort te zijn. Helaas hoor je het wel vaker. Tijdens mijn opleiding heb ik ook stage gelopen en dit zou onderdeel zijn van een mondeling examen. Echter is dit nooit opgenomen in het examen omdat het merendeel van de stagiaires planten moesten water geven en het archief opruimen. Je kunt hier ook weinig boeiend over vertellen.



Ik heb zelf als stagiaire mijn eigen bedrijf uitgezocht. Ik heb stage gelopen bij Philips en dit was echt top. Ik heb echt een fantastische tijd gehad en heb erg veel geleerd. Ik heb reizen geboekt, visa geregeld, archief opnieuw ingedeeld, telefoons beantwoord, vergaderingen genotuleerd, post geopend en verspreid, bezoekjes van buitenlandse gasten verzorgd, ontvangsten geregeld, copieeropdrachten uitgezet. Dit was tijdens mijn meao opleiding. Het kan dus ook anders.



Ik zie echter wel vaker, dat stagiaires op mbo niveau worden aangenomen om het simpele werk op te knappen. Ik denk dat dit ook komt omdat vanuit een mbo opleiding geen duidelijke leerdoelen worden gesteld. Heb je een HBO stage dan worden er duidelijke eisen gesteld. Een bedrijf speelt daar dan ook op in.
Alle reacties Link kopieren
Klopt wel wat Sanmi zegt. Tijdens mijn HBO stages ging het er heel anders aan toe. Het ligt natuurlijk ook aan het bedrijf waar je zit. Philips staat natuurlijk al erg goed bekend. Tijdens mijn HBO stage heb ik bij de Rabobank stage gelopen. Dat was ook allemaal super geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat het gesprek loze beloftes op gaat leveren, kun je dat dan ook niet bij je school aankaarten? Ben je voor je studievoortgang ook afhankelijk van de handtekening van dit bedrijf? Ik zou het zeker op school bespreken met je stagebegeleider daar, zij kunnen misschien samen met jou een gesprek aangaan.

Waarschijnlijk heeft je stagebegeleider bij het bedrijf geen tijd en vindt ze het niet zo belangrijk, misschien dat een gesprek met de school en met jou erbij ervoor zorgt dat het stijgt op haar lijstje met prioriteiten? Bijvoorbeeld omdat ze ook niet wil dat haar baas weet dat ze de stagebegeleiding niet goed aanpakt?



Je kunt ook rustig je tijd uitzitten - het ligt niet aan jou, het ligt aan het bedrijf - en dit toevoegen als komisch hoofdstuk aan je autobiografie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang secretaresses begeleid en gecoacht. In het begin ook stagiaires gehad. Ik maakte altijd een paar afspraken met ze. Wat wilde zij leren? Wat dachten zij te kunnen leren. Natuurlijk was het handig dat ze even een keertje extra de post deden, maar ik liet ze ook verslagen maken. Als ik zelf moest notuleren zette ik haar naast mij en liet haar ook notuleren en notulen maken. Gingen we die later nakijken en liet ik haar wat handige tips and trics zien. Ik liet ze leren plannen / bewaken / uitvoeren en ja af en toe liet ik haar een keertje extra wat dossiers kopiëren. Kaart het aan! Succes.
DTEEZ!
Jammer dat ze je zo behandelen op je stage. Wat houdt zo'n stagecontract precies in? Kun je niet gewoon zelf op zoek gaan naar een ander adres? Het is toch belachelijk dat stagaires zo behandeld worden terwijl je geacht wordt wat te leren.



Helaas hoor je vaak dat ze je behandelen als een sloofje of je voor vanalles en nog wat uitmaken omdat ze denken dat ze het helemaal zijn.

Ik ken iemand die allerlei persoonlijke verwensingen naar haar hoofd kreeg wat totaal niet relevant was voor het werk (stage) wat zij deed.



Ik heb zelf een deeltijdopleiding gedaan (werk nu niet meer in dat vakgebied) maar ook daar kwam het voor.



Kaart het aan en ga zelf op zoek naar een ander adres. Verder zou ik het sowieso aankaarten bij het bedrijf waar je stage loopt. Ze mogen best weten dat het zo niet hoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn secretaresse stage succesvol afgerond, maar ik heb in het begin ook problemen gehad met een collega die mij alle rotklusjes liet doen. Voorbeeld: bezorgen van pakketjes in andere steden. Wat heb ik daaraan als secretaresse? Ik heb toen gezegd dat dat niet in mijn takenlijst stond en dat hij dat lekker zelf mocht doen. Ik had van mijn school een hele map vol met kerntaken (archiveren, organiseren van bijeenkomsten en correspondentie) die ik moest doen om te kunnen slagen en was alleen maar bezig met het versturen van mailings.



Ik heb hierover ook diverse gesprekken gehad met mijn studiecoach en heb er zelfs over nagedacht om mijn stage te beëindigen en opnieuw te beginnen bij een ander bedrijf.

Dat bleek niet nodig te zijn, bij toeval heb ik er eigenlijk een beetje voor gezorgd dat meneer het bedrijf is uitgezet =D.

Toen deze meneer weg was kreeg ik een goede band met de directeur van het bedrijf en toen verbeterde de hele situatie.



Over je vrije dagen gesproken. Ik heb in totaal 137 dagen stage moeten lopen van april tot januari en had gewoon vier weken zomervakantie, één week herfstvakantie, twee weken kerstvakantie en ik ben één week eerder gestopt, omdat ik nog dagen overhad. Ze vonden het niet leuk als ik er niet was, maar ik had er gewoon recht op.



Ik weet niet of je nog lang stage moet lopen, maar ik zou mooi op zoek gaan naar een andere stageplaats gaan en opnieuw beginnen. Het is wel zonde van je tijd geweest, maar zo schiet je ook weinig op.



Ik wens je veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt altijd bij stagaires zo.

Zelfs werknemers worden "misbruikt".

Op zich is de receptie wel goed als begin, ik weet niet of het je 1e jaar is? Dek het wel zo te lezen.

Nou, dan moet je er toch nog een aantal.

Ik zou er het beste van maken.

Uiteraard is het wel goed dat je het op school hebt verteld, ze moeten de situatie wel weten.

Om nu een andere stage te zoeken, kost ook tijd en energie.

En dan is het misschien handiger dit uit te zitten.

Later krijg je dan ook denk ik een boek met dingen die je moet leren. Maar dan nog is het erg open en kun je dat op allerlei manieren invullen.



Als ik terug denk aan mijn 1e komt alleen etiketten tikken naar voren. Naast nog wat andere kleine dingetjes. Tel.mocht niet eens opgenomen worden.



Maar het is allemaal goed gekomen.....

Als je echt als secretaresse gaat werken rol je er vanzelf in, maak je niet druk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



Voor de duidelijkheid: ik heb deze opleiding via een versneld leertraject gevolgd ( ben gedeeltelijk afgekeurd en vanuit de WIA een opleiding gekregen) Ik heb mijn diploma medisch secretaresse al behaald en de stage is in november begonnen.

Ik moet 240 uur stage lopen.



Probeer het beste ervan te maken. Ik geloof dat het inderdaad vaker op stageplekken voorkomt, deze praktijken.
Alle reacties Link kopieren
Nou Vela, ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen 'dat het echt altijd zo gaat bij stagiaires'.



Er zijn genoeg bedrijven die wel investeren in tijd en inwerkperiodes. En waar de stagiaires ook veel aan hebben gehad en tevreden weg gaan.



Chiko, probeer het toch zoveel mogelijk bespreekbaar te maken. Schrijf wat dingen op die je zou moeten leren tijdens deze stage en ga daar gericht mee naar je stage-begeleider bij het bedrijf. Zeg 'ik zie dat je dat en dat gaat doen, en dat staat nog in mijn te behalen leerdoelen. Ik zou dit daarom graag samen met je doen'.

Wees assertief, ga niet bij de pakken neerzitten maar probeer er toch nog wat uit te halen. Want anders zijn 240 uren errug lang hoor...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven