Werk & Studie alle pijlers

Collega verpest wat ik heb opgebouwd

26-04-2017 17:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd naar jullie mening nog over het volgende.

Een nieuwe collega heeft een taak van mij overgenomen, het gaat om het bijhouden van bepaalde gegevens. Ik heb die taak een aantal jaar gedaan en heb ik die jaren een in mijn ogen mooie set gegevens opgebouwd.

De taak ligt inmiddels ongeveer een hal jaar volledig bij de collega. Probleem is hij fouten maakt bij het bijhouden van de gegevens (objectief aan te tonen).De gegevens gaan ook extern en dit straalt dus uit op de organisatie.

Met collega heb ik dit besproken. Diegene herkende het punt niet en verweet mij perfectionisme. Dit was niet zo'n fijn gesprek.

Ik heb het punt daarna aangekaart bij mijn baas. Die heeft teruggeven dat ik collega kan aanspreken op kwaliteit. En dat was het.

Ik had besloten om mijn handen ervan af te trekken en het het laten gaan. Ik word namelijk woedend als ik er alleen al aan denk en daar schrik ik zelf van. Daarom besloten om afstand te nemen.

Concreet punt id dat er nu verzoek van betreffende collega aan een groepje collega's (onder wie mij) om input te geven op taak en mee te denken hoe in toekomst verbeteringen door te voeren. Gezien onze eerdere interacties denk ik dat hij mijn bijdrage niet zal waarderen.

Zal ik tich deelnemen of zal ik collega en zijn project blijven ontlopen?
Tja, mijn taakje waar ik het meest trots op was in mijn oude baan is eerst uit elkaar getrokken en daarna voor het grootste deel opgeheven. Die dingen gebeuren, blijkbaar vindt de rest het niet zo belangrijk. Ik zou er niets meer mee doen.
Tja, perfectionisme schijnt een scheldwoord te zijn. Dan ben je een zeikerd of niet luchtig of niet spontaan.

Ik noem het liever accuratesse/nauwkeurigheid/zorgvuldigheid.



Zelf heb ik het ook gehad. Ik heb ooit meegewerkt aan de gegevens nodig voor een website. Bij mij kwam later het gescheld dat de website 'een gedrocht' was. Een collega werkte slordig en ik kreeg de klachten.

Dat jij er last van hebt, zal jouw chef worst wezen.

Dat de klanten er last van hebben, daarin zijn ze waarschijnlijk wèl geïnteresseerd.

Misschien krijgt jullie klantenservice er ook vragen/klachten over?



Wat ik zou doen.

Beschrijf 5 voorbeelden van wat de klant aan foutieve gegevens ziet.



Bijvoorbeeld:

1. Op de website voor particulieren staat product X zonder BTW vermeld. Dit is verwarrend voor de klant. Oorzaak: BTW staat niet aangekruist bij product X in het achterliggende systeem.

2. Bij het bestellen staat product Y als keuzeoptie in kleur rood, terwijl we rood niet meer produceren. Orders voor het rode product kunnen we niet verwerken, dus we kunnen niet waarmaken wat we aan de klant presenteren. Oorzaak: productgegevens zijn het afgelopen half jaar niet bijgewerkt.

3. Enz.



Als je 5 voorbeelden hebt (met schermafdrukken) kan je het bedrijfsmotto over klantvriendelijkheid er bij halen.

Om klantvriendelijk te zijn, is zorgvuldigheid nodig. Zo simpel is het.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt.



Edit:

Als je de houding hebt 'ik hield het netjes en hij maakt er een rommeltje van', gaat er (bijna) niemand naar je luisteren.

Ik raad je aan om te benadrukken hoe de klanten last hebben van een onbetrouwbare gegevensset.
Alle reacties Link kopieren
Trevina: Als je de zeikerd van het bedrijf wil worden zou ik dat doen ja.
Nou, ons bedrijf vindt het niet zo prettig om op Facebook of in de krant te komen

met blunders voor de klanten.
Alle reacties Link kopieren
Geen enkel bedrijf maar dat is niet aan TO maar aan leidinggevende om een medewerker te corrigeren.
Alle reacties Link kopieren
Wel goeie adviezen. Ik snap zelf ook niet zo goed waarom ik zo kwaad ervan word. Wat maak ik me druk over een zo'n taak. In mijn vrije tijd nog wel.

Ik denk dat het komt doordat het bij oud zeer raakt, ruzies thuis tussen mijn ouders en mijn broer en niemand die zich afvroeg hoe het met mij ging. Machteloosheid, me niet gezien voelen.

Maar ja dat kan ik die collega natuurlijk niet kwalijk nemen
Je afmelden voor het overleg zou ik persoonlijk niet doen. De initiële reactie van collega was niet zo netjes, maar blijkbaar heeft hij het laten bezinken en toch besloten iets met de kritiek te doen. Dat betekent dus dat hij mogelijk nu wel openstaat voor verandering. Als je je afmeld, dan blijft het een 'ding'.
En vooruitlopend op het overleg kun je uiteraard wel alvast jouw input rondmailen. Dat geeft hem om de tijd om zijn reactie voor te breiden. Sommige mensen vinden het lastig om adhoc te reageren..
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat meer over my way or the highway, dan over perfectionisme. Andere mensen maken andere keuzes en leggen andere prioriteiten. Mensen die zichzelf perfectionistisch noemen omdat een ander dingen anders aanpakt kunnen gewoon niet buiten hun eigen denkkader denken. De hele emotie die je erover voelt en in legt is overdreven.
Je kunt het ook persoonlijk aan 'm vragen.



"Hoi Harrie, ik heb je mail gelezen over input voor taak X. We hebben het daar samen al een keer over gehad, ik denk dat dat voor ons beide geen fijn gesprek was.



Ik wil je graag helpen maar hoe kunnen we voorkomen dat het weer zo gaat?"
quote:valerievaldera schreef op 26 april 2017 @ 18:50:

Ik vind je reactie overdreven. Kennelijk is het niet zo belangrijk, anders zou je leidinggevende wel optreden. Het is jouw verantwoordelijkheid niet meer, dus het heeft geen zin om zo boos te zijn. Dat kost je alleen maar energie.



Ligt er niet iets anders onder? Waarom raakt dit je zo?



Mij irriteert het ook altijd mateloos als anderen je meerjarenproject niet waarderen en er laks mee omgaan, er fouten in gaan maken en je uren, moeite en expertise bij wijze van spreken het raam uit flikkeren.



Dat gezegd hebbende, je hebt er alles al aan gedaan. meld je voor je eigen gemoedsrust af voor het 'verbetertraject' en kijk niet meer om.
quote:kerol schreef op 27 april 2017 @ 17:32:

Dit gaat meer over my way or the highway, dan over perfectionisme. Andere mensen maken andere keuzes en leggen andere prioriteiten. Mensen die zichzelf perfectionistisch noemen omdat een ander dingen anders aanpakt kunnen gewoon niet buiten hun eigen denkkader denken. De hele emotie die je erover voelt en in legt is overdreven.



Sommige medewerkers willen 'lekker losjes' hun werk doen en nergens verantwoordelijk voor zijn.

Onze servicebalie kreeg 500 klachten die het directe gevolg waren van slordig omgaan met de gegevensset.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 26 april 2017 @ 17:42:

Het verzoek om verbetering in te voeren komt van hem? Reply to all en nogmaals zeer zakelijk per mail benoemen hoe het anders kan.Nee, gewoon gaan bespreken. Reply-to-all is wel de slechtst mogelijke optie om te communiceren. Als je al iets via mail wilt doen, dan alleen de belangrijkste stakeholders cc-en (nadat je het eerst met ze hebt besproken, dus die email slechts ter bevestiging).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven