Tip voor terrasplant?

26-04-2017 13:53 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn terras een pot gekocht met een diameter van 50cm en 90cm hoog. Heb alleen weinig inspiratie wat ik er zal in zetten. Het plekje waar ik de pot wil zetten krijgt wel wat zon te zien.



Jullie tips? Ik heb weinig eisen
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 26 april 2017 @ 19:45:

Dat is inderdaad het geval retrostar. Lukt me niet om met mijn gsm een foto te plakken maar het is voor een Elho Soft Round High pot.Je kunt onderin eerst een laag (grof) grind/kiezels gooien, dan worteldoek, daar bovenop aarde.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Die zwarte vlier is wel speciaal, maar mijn tuin is al vrij strak dua zwarte blaadjes lijkt me niet zo'n goed idee, heb 'groen' nodig



Combi siergras en bloem vind ik wel leuk!



Japanse esdoorn was me al opgevallen. Maar zal mijn pot na een tijd niet te klein worden?



Perenboompje vind ik mooi, lijkt een beetje op druivelaar waar ik ook al prachtige exemplaren van heb gezien. Maar die worden ook weer zo groot precies..
Alle reacties Link kopieren
Het is een flinke pot en er zijn Japanse esdoorns die niet zo groot worden (1 a 2 meter).

Maar wel goed de pot verzwaren zoals Tickel al zei om de kans op omwaaien zo klein mogelijk te maken.
...
Alle reacties Link kopieren
Zo bereikt bijvoorbeeld de Japanse esdoorn'beni komachi' zijn maximale hoogte van 1 a 1,5 meter in tien jaar tijd. Kan je dus behoorlijk lang mee vooruit in je pot
...
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met fruitboompjes op pot?

Lijkt mij erg leuk, maar is het voor zo'n boompje te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:OXO schreef op 26 april 2017 @ 21:03:

Heeft iemand ervaring met fruitboompjes op pot?

Lijkt mij erg leuk, maar is het voor zo'n boompje te doen?Ik heb dat duo appeltje. Gaat al jaren prima in pot en geeft ieder jaar appeltjes.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:OXO schreef op 26 april 2017 @ 21:03:

Heeft iemand ervaring met fruitboompjes op pot?

Lijkt mij erg leuk, maar is het voor zo'n boompje te doen?Ik heb ook al een paar jaar zo een klein appelboompje (wordt max 2 meter hoog) en geeft mooie bloesems en appeltjes. Gaat erg goed in een pot.
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie van een hibiscus? Heb al mooie combinaties gezien met andere bloemen in pot. Goed idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 27 april 2017 @ 18:48:

Wat denken jullie van een hibiscus? Heb al mooie combinaties gezien met andere bloemen in pot. Goed idee?

Struik of bol op stam?

Je hebt een grote pot, zou geen iele plant nemen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 26 april 2017 @ 20:22:

Die zwarte vlier is wel speciaal, maar mijn tuin is al vrij strak dua zwarte blaadjes lijkt me niet zo'n goed idee, heb 'groen' nodig



Combi siergras en bloem vind ik wel leuk!



Japanse esdoorn was me al opgevallen. Maar zal mijn pot na een tijd niet te klein worden?



Perenboompje vind ik mooi, lijkt een beetje op druivelaar waar ik ook al prachtige exemplaren van heb gezien. Maar die worden ook weer zo groot precies..Dat denk ik niet. Beperkte ruimte om wortels te vormen en snoeien.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dacht op stam met nog wat andere plantjes onderaan. Nee?



Vriend is geen voorstander van Japanse esdoorn
Alle reacties Link kopieren
Camelia tri colour



Wel bijhouden met snoeien
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Vlinderstruik?

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oooh dat is mooi! Maar ik heb al een camelia in mijn border staan
Alle reacties Link kopieren
Mss is het voor jullie gemakkelijk als ik een foto plaats. Zoek dus iets voor de grijze pot



Alle reacties Link kopieren
quote:akioli schreef op 27 april 2017 @ 20:10:

Mss is het voor jullie gemakkelijk als ik een foto plaats. Zoek dus iets voor de grijze pot



[afbeelding]Wil je iets wat wintergroen is?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Witte vlinderstruik





Witte regen op stam

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel en Pocas, bedankt!

Dan ga ik het ook proberen.



Nog een speciale behandeling in de winter?
Alle reacties Link kopieren
quote:OXO schreef op 27 april 2017 @ 21:21:

Tickel en Pocas, bedankt!

Dan ga ik het ook proberen.



Nog een speciale behandeling in de winter?

Ik doe dat niet, Alles staat en blijft buiten staan in de winter.



Edit: ik heb wel eens een mestkegeltje in de grond gedrukt. Maar dat was vanwege andere bomen in pot en ik had over.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dank Tickel!



Ik heb een behoorlijk grote pot. Denk dat ik het eerst met iets anders moet opvullen. Met piepschuim bijvoorbeeld las ik ergens.



En waar ik ook een beetje tegen opzie: die pot wordt hoe dan ook loeizwaar. Hoe krijg ik die weer van zijn plaats? Iemand daar nog slimme tips voor? Wil hem graag midden op het terras zetten, maar kan me zo voorstellen dat het handig is om ook te kunnen verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:OXO schreef op 27 april 2017 @ 21:40:

Dank Tickel!



Ik heb een behoorlijk grote pot. Denk dat ik het eerst met iets anders moet opvullen. Met piepschuim bijvoorbeeld las ik ergens.



En waar ik ook een beetje tegen opzie: die pot wordt hoe dan ook loeizwaar. Hoe krijg ik die weer van zijn plaats? Iemand daar nog slimme tips voor? Wil hem graag midden op het terras zetten, maar kan me zo voorstellen dat het handig is om ook te kunnen verplaatsen.Volgens mij hebben tuincentra daar plankjes op wieltjes voor (zal vast wel een betere naam hebben)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:OXO schreef op 27 april 2017 @ 21:21:

Tickel en Pocas, bedankt!

Dan ga ik het ook proberen.



Nog een speciale behandeling in de winter?



Ik ook niet. Ben een erg luie tuin onderhouder. Ik snoei niet. Misschien wel mestkorrels 1x per jaar, als ik er aan denk en die zak toevallig tegen kom.



Ik doe in de pot ook altijd in de zomer 1 of 2 eenjarige planten met kleine bloemetjes die in de zomer naar beneden groeien. Dan krijg je wat mooie hangslierten uit je pot. Campanula is er ook erg geschikt voor!
Ik vind die witte tegen op stam prachtig! De vlinderstruik overigens ook. Dat zou wel mooi staan in die grijze pot.



Akioli, zelf heb ik en Toscaanse jasmijn op stam (en met ren bolvorm), die gaat op een gegeven moment klimmen, dan zou je hem tegen de muur aan kunnen zetten. De plant blijft groen het hele jaar door.

Ik kan alleen niet echt een goeie foto vinden online van wat ik precies heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:OXO schreef op 27 april 2017 @ 21:40:

Dank Tickel!



Ik heb een behoorlijk grote pot. Denk dat ik het eerst met iets anders moet opvullen. Met piepschuim bijvoorbeeld las ik ergens.



En waar ik ook een beetje tegen opzie: die pot wordt hoe dan ook loeizwaar. Hoe krijg ik die weer van zijn plaats? Iemand daar nog slimme tips voor? Wil hem graag midden op het terras zetten, maar kan me zo voorstellen dat het handig is om ook te kunnen verplaatsen.Hydrokorrels zijn niet zo zwaar. Piepschuim kan, maar alleen als je pot niet heel hoog is, anders wordt deze topzwaar.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ik zou een mooie bamboe in de pot doen. Heeft niet veel verzorging nodig en is wintergroen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven