Hoe dubbele achternaam op geboortekaartje

26-04-2017 14:10 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment schrijf ik de tekst voor op het geboortekaartje van ons tweede zoontje. Ik heb zelf een achternaam in de vorm van 'EigenNaam-MansNaam'. M'n man en oudste zoontje hebben hun achternaam in de vorm van 'MansNaam'. Het is een beetje een onnozele vraag, maar hoe geef ik onze namen weer onderaan het geboortekaartje (bij de adresvermelding)? Wat is het meest logisch?

1) Jan, Marie en Sjakie (EigenNaam)-MansNaam

2) Marie EigenNaam-MansNaam en Jan en Sjakie MansNaam

3) Jan, Marie en Sjakie Mansnaam

4) Jan, Marie en Sjakie
quote:honingbijtje schreef op 26 april 2017 @ 14:46:

Oh, had ik de naam van mijn andere kinderen moeten vermelden op het geboortekaartje van de jongste? Nooit bij stilgestaan.

Ik zou nooit de naam van een man aannemen dus ook een dubbele naam zou ik niet doen.



Dus: geboren sjakie achternaam

Marie eigennaam

Jan mansnaam



Wat cijferen veel vrouwen zich/hun naam weg. Ik en mijn naam hebben ook bestaansrecht, te beginnen bij het geboortekaartje van het kind dat ik heb gedragen en gebaard.Als je bestaansrecht af hangt van je achternaam op een geboortekaartje dan is het in mijn ogen triest met je gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden

Geboren:

Voornamen (waarvan roepnaam in iets grotere letters)

broer van Andere kinderen



Zoon van

Man Mansnaam en Vrouw Vrouwsnaam



(ik gebruik alleen mijn eigen achternaam)
Alle reacties Link kopieren
quote:snowy2 schreef op 26 april 2017 @ 16:18:

Wij hadden

Geboren:

Voornamen (waarvan roepnaam in iets grotere letters)

broer van Andere kinderen



Zoon van

Man Mansnaam en Vrouw Vrouwsnaam



(ik gebruik alleen mijn eigen achternaam)Ook een mooie oplossing!
Am Yisrael Chai!
Hoeveel kaartjes stuur je, hoe ver weg qua band?



Wij hebben niet heel veel kaartjes gestuurd, eigenlijk alleen de mensen die toch wel weten hoe wij heten. En wat de achternaam van de baby is vind ik niet zo boeiend.



Bij eerste kind hadden we van baby alleen voornamen, wijzelf als Truus Janssen en Henk Pietersen.

Bij tweede kind hadden we van baby wederom alleen zijn voornamen, en wijzelf als Truus, Henk en Jantje, dus zonder achternamen. Het wordt zo'n opsomming met ook nog achternaam kind erbij. Ik zou dus gaan voor optie 4.
Ik gebruik alleen mijn achternaam en heb niet die van mijn man aangenomen.



Wij hadden het als volgt op de geboortekaartjes;



Op de voorkant stond de roepnaam. (week in het geval van dochter af van haar voornaam. Bij mijn zoons is de roepnaam ook de eerste naam in een rijtje voornamen)



Binnenkant:

Voornamen

Roepnaam is broertje/zusje van blabla met achternaam

Dochter/zoon van man met zijn achternaam en vrouw (ik) met achternaam



Volgens mij was het duidelijk voor iedereen en hebben we nooit post voor de baby gekregen met mijn achternaam. Goed, een oude tante heeft mijn dochter een kaartje gestuurd met mijn achternaam, maar dat was meer een geintje. Mijn (toch al weinig voorkomende) achternaam is opgehouden met mij en mijn zusje, vandaar.
quote:Captain_Obvious schreef op 26 april 2017 @ 15:31:

Ik gebruik bewust beide achternamen en sommige instanties gebruiken dan alleen de eerste naam. Irritant, want zo heet ik niet.



Ik ken het, maar dan andersom. Manlief heeft mijn naam aangenomen (eventuele kinderen krijgen dus ook mijn naam), maar niet alle instanties willen daaraan. Er is er één die er hardnekkig zijn eigen naam voor blijft plakken, zelfs na herhaaldelijk te hebben aangegeven dat hij die naam niet meer gebruikt. Ook vreselijk irritant, vooral omdat hij niet zonder reden voor mijn naam heeft gekozen. Maar ja, hij is een man en er zijn serieus mensen en instanties die niet weten dat je als man ook de naam van je vrouw mag aannemen. Hij vertikt het ook altijd om iets in te vullen bij 'meisjesnaam'.



quote:honingbijtje schreef op 26 april 2017 @ 14:46:

Wat cijferen veel vrouwen zich/hun naam weg. Ik en mijn naam hebben ook bestaansrecht, te beginnen bij het geboortekaartje van het kind dat ik heb gedragen en gebaard.



Ik wou zelf ook mijn naam graag houden dus ik snap je punt wel. Het valt me echter wel op dat ondanks het feit dat steeds meer vrouwen hun eigen naam houden, de kinderen wel vrijwel altijd (uitzonderingen daargelaten) de naam van de man krijgen. Dat wordt dan niet als wegcijferen gezien. Gek toch eigenlijk?

Ik zou het aanpassen van naam overigens ook niet altijd per se als wegcijferen zien: persoonlijk lijkt het mij gewoon heel praktisch als het hele gezin dezelfde achternaam heeft. Of dan de man of de vrouw zich aanpast is me om het even.



Ontopic: ik zou zeggen Hoera, Keesje Pietje Klaasje Achternaam is geboren! Groetjes Jan, Marie en Sjakie. Dan ziet men aan de achternaam van het kind wel van wie het komt, mocht dat nog niet duidelijk zijn aan de combinatie van jullie drie namen, en dan voorkom je het gedoe met achternaam A en achternaam B.
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 26 april 2017 @ 14:46:



Wat cijferen veel vrouwen zich/hun naam weg. Ik en mijn naam hebben ook bestaansrecht, te beginnen bij het geboortekaartje van het kind dat ik heb gedragen en gebaard.



Ik vind dat geen wegcijferen. Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die absoluut niks hebben met hun geboortenaam en hem liever kwijt dan rijk zijn. Helaas mag je in Nederland behalve in extreme omstandigheden je naam niet wijzigen, dat is een zware procedure. De naam van je echtgenoot aannemen is dan een makkelijk alternatief. Zeker voor vrouwen omdat het voor hen sociaal gangbaar is. Ik ken ook mannen die echt wel serieus hebben nagedacht over het aannemen van de naam van hun vrouw maar het taboe daarop is (helaas) groter. Wat mij betreft zou iedereen het recht moeten krijgen om niet alleen de naam van je partner te mogen gebruiken, maar ook die van je andere ouder. Dat zou net zo makkelijk te regelen moeten zijn met een formuliertje bij de gemeente.



Ik ben overigens nog niet getrouwd, ik zou graag de naam van mijn aanstaande aannemen vanwege negatieve connecties van mijn eigen naam. Helaas denkt hij er precies hetzelfde over en we zijn er dus nog niet helemaal uit
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 26 april 2017 @ 19:59:

[...]





Ik vind dat geen wegcijferen. Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die absoluut niks hebben met hun geboortenaam en hem liever kwijt dan rijk zijn. Helaas mag je in Nederland behalve in extreme omstandigheden je naam niet wijzigen, dat is een zware procedure. De naam van je echtgenoot aannemen is dan een makkelijk alternatief. Zeker voor vrouwen omdat het voor hen sociaal gangbaar is. Ik ken ook mannen die echt wel serieus hebben nagedacht over het aannemen van de naam van hun vrouw maar het taboe daarop is (helaas) groter. Wat mij betreft zou iedereen het recht moeten krijgen om niet alleen de naam van je partner te mogen gebruiken, maar ook die van je andere ouder. Dat zou net zo makkelijk te regelen moeten zijn met een formuliertje bij de gemeente.



Ik ben overigens nog niet getrouwd, ik zou graag de naam van mijn aanstaande aannemen vanwege negatieve connecties van mijn eigen naam. Helaas denkt hij er precies hetzelfde over en we zijn er dus nog niet helemaal uit





Dan nemen jullie toch elkaars naam aan? Hij die van jou en jij die van hem



Maar dat lijkt me wel lastig!



Hier nog geen kinderen maar wel getrouwd. We hebben allebei 'eigennaam-getrouwdenaam' en het valt me op dat mensen mij veel vaker aanspreken met mijn mans naam eerst of allebei de namen. Andersom spreken mensen mijn man vaker aan met alleen zijn naam ook al noemt hij beide namen. Ik kan daar best pissig om worden zo af en toe.



Nu is het zo dat we hebben besloten dat onze toekomstige kinderen mijn naam krijgen dus ik wilde dat ook op het geboortekaartje zetten. Men zal het niet verwachten omdat het niet erg gangbaar is bij (vooral) zijn familie en vrienden. Dat worden dus wel een paar ongezellige reacties ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel dezelfde achternaam, maar ons kaartje van de tweede zag er zo uit:



Geboren Arie

Zusje van Bella



Gewicht, geboortetijd en ander geneuzel



Chris en Diena Eekhoorn-Flatgebouw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven