Anouscha Nzume, Sylvana etc.

26-04-2017 16:51 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgen deze vrouwen een podium om hun racistische uitlatingen tentoon te spreiden? Wat als ik , een blanke vrouw, een boek zou schrijven met als titel "Hallo zwarte mensen". Wat als ik als blanke vrouw keer op keer op tv zou klagen dat alle zwarten racistisch zijn en dat het echt vreselijk leven hier is, ondanks dat er genoeg mensen zijn die naar deze twee dames luisteren, een sprookjesfiguur aanpassen in de hoop dat het nu minder kwetsend is, ieder jaar Keti Koti en andere festivals toestaan, op scholen de slavernij onderwijzen etc. etc.



Iemand als Rosa Parks, Nelson Mandela, dat waren pas helden, die streden voor gelijkheid in een zeer ongelijk land. Dat is Nederland gewoon niet.
quote:S-Meds schreef op 27 april 2017 @ 18:15:

[...]



wel grappig dat je moet melden dat mijn positieve kijk op syl en an bevooroordeeld zou zijn. Opvallend dat je dat niet meldt bij alle bevooroordelende en generaliserende negatieve posts over de meiden



Het lijkt me irritant als je naam door een volstrekt onbekende wordt afgekort alsof je haar beste vriendin bent. Maar goed, misschien ben je hun beste vriendin wel en vind je ze daarom leuk en mooi (=bevooroordeeld wegens vriendschap) en mag je Syl zeggen.



Moeilijk he....
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 27 april 2017 @ 19:16:

die plaatjes zeggen allesAch ga toch weg. Je leest niet eens wat er staat. Acute Pavlov-kramp.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
quote:2koffie schreef op 27 april 2017 @ 19:40:

[...]





Het lijkt me irritant als je naam door een volstrekt onbekende wordt afgekort alsof je haar beste vriendin bent. Maar goed, misschien ben je hun beste vriendin wel en vind je ze daarom leuk en mooi (=bevooroordeeld wegens vriendschap) en mag je Syl zeggen.



Moeilijk he....Je zal het nooit weten
quote:missie_m schreef op 27 april 2017 @ 19:23:

[...]





Terwijl hij raadslid Juliette Rot bedreigde, en hij en zijn vrienden zich Erdogan-strijders noemden.





Hij is succesvol lees ik net. Het heeft niets met kansen te maken. Terwijl ik het toch echt zie (maar ik zal het wel verkeerd zien) als een hele mooie kans als je als tuig van de bovenste plank binnen paar weken/maanden vloggen en je je onbeschoft en associaal gedraagt toch ineens een baan op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.



Als Fatima wordt afgewezen is het iets racistisch. Als Miep wordt afgewezen dan dan moet Miep vooral niet zeuren want het universum draait niet om Miep.



Ik kan het niet meer volgen. En het zorgt er bij mij alleen maar voor dat ik nog minder luister naar mensen als Sylvana etc.
quote:missie_m schreef op 27 april 2017 @ 19:35:

[...]





Het waren NIET mijn woorden waar ik op inhaakte en daarom tussen aanhalingstekens aanhaalde. Als Sylvana zegt dat ze trots is op haar zwarte huidskleur is dat prima, noemt iemand anders haar zwart is het niet-prima. Ik vind Turken die hier geboren en getogen zijn ook helemaal geen Turken. Het zijn gewoon Nederlanders met Turkse ouders.



Zo vind ik het ook raar als Sylvana slavernij-oorringen, slavenhoefddoek en armbanden draagt en het dan weer over haar oer-oer-oer-grootmoeder heeft die slaaf was. Mijn oer-oer-oer-grootmoeder heb ik nooit gekend. Ze was vast een hardwerkende boerin die op het aardappelenveld werkte en handmatig de aardappelen uit de grond haalde, en dan een grote rode boerenzakdoek over haar haren droeg. Moet ik dan anno-nu ook met een grote rode boerenzakdoek in DWDD zitten en klagen dat AH aardappels in de reclame heeft terwijl mijn oer-oer-oer-grootmoeder zich krom heeft gewerkt op het aardappelenveld.



Ik denk dat de meeste mensen een probleem hebben met het indenken van hoe identiteit en je geschiedenis belangrijker voor je kan worden als je niet zo verre voorouder in een ander land is gaan wonen of als je door je kleur (of door wat anders) niet als de 'norm' wordt gezien in dat land. Eigenlijk zou iedereen verplicht een halfjaar in een ander land moeten wonen (stage of zo), gewoon om te ervaren wat dat met je doet.



Het klinkt belachelijk, dat weet je natuurlijk zelf ook, als je het hebt over met een rode boerenzakdoek op tv klagen over de prijs van aardappels terwijl je oergrootmoeder... nou ja. Maar stel dat die geschiedenis nu zo'n impact had dat je nu nog steeds met de gevolgen daarvan te maken had? Stel dat jouw familie, jouw groep, je dorp of regio, mensen die eruit zien als jij, kies maar wat je wil, maar dat die geschiedenis van je oergrootmoeder nog steeds ervoor zorgt dat jij (en je groep) minder kansen krijgen, harder moeten werken, anders worden behandeld, etc. Hoe zou het zijn als jij en je groep niet tot de norm zouden worden gerekend?



Want daar draait het om. Ik moet zeggen dat ik hier vroeger ook moeite mee had, om me hierin in te leven. Tot ik bijvoorbeeld een vlog zag van een zwarte Amerikaan die wat wilde vertellen over de slavernij en zijn afkomst, en toen ineens heel hard moest huilen, omdat zoveel van zijn voorouders tegen hun wil uit Afrika werden gehaald en de generaties na hen nog steeds problemen had op allerlei vlakken. Het werkt enorm ver door.



Een tijdje terug vroeg iemand (ook een Amerikaan) op Twitter waar zijn landgenoten oorspronkelijk vandaan kwamen, dit was als reactie op Trumps 'moslimban'. De reacties waren veelzeggend. Ze kwamen uit Ierland, vanwege de honger. Ze kwamen uit Europa net voor/tijdens/na de Tweede Wereldoorlog. Ze kwamen uit communistische landen. Veel, heel veel vluchtelingen. En toen ineens een reactie: "ik weet niet waar ik oorspronkelijk vandaan kom". Haar voorouders waren als slaaf meegenomen naar de VS en niemand had de moeite genomen om iets te registreren.



Ik dwaal af, geloof ik. Ik zal even stoppen. Trouwens, die 'slavenhoofddoek' heet angisa, die kwam schijnbaar pas na afschaffing van de slavernij in zwang. https://nl.wikipedia.org/wiki/Surinaams ... ederdracht
quote:dianavankrimpen schreef op 27 april 2017 @ 19:54:

[...]





Hij is succesvol lees ik net. Het heeft niets met kansen te maken. Terwijl ik het toch echt zie (maar ik zal het wel verkeerd zien) als een hele mooie kans als je als tuig van de bovenste plank binnen paar weken/maanden vloggen en je je onbeschoft en associaal gedraagt toch ineens een baan op een presenteerblaadje aangeboden krijgt.



Als Fatima wordt afgewezen is het iets racistisch. Als Miep wordt afgewezen dan dan moet Miep vooral niet zeuren want het universum draait niet om Miep.



Ik kan het niet meer volgen. En het zorgt er bij mij alleen maar voor dat ik nog minder luister naar mensen als Sylvana etc.Dit bedoelde ik met dat je als wit persoon het privilege hebt dat jouw gedrag niet wordt opgevat als vertegenwoordiging van je hele groep. Die vlogger doet stom, dan is Sylvana etc. ook stom.
quote:S-Meds schreef op 27 april 2017 @ 17:24:

[...]



nogmaals jij bent niet de wereld. als je begint met een voorsprong en je eindigt op achterstand dan moet je vooral naar jezelf kijkenHoewel ik het een heel eind met je eens ben is dit niet altijd per definitie waar en in dit specifieke geval klinkt het wel erg onaardig.
In 1983 werd de eerste zwarte artiest vertoond op MTV.

Toen ik dat hoorde was ik flabbergasted.

1983!
Sylvana heeft dit soort discussies over geen of minder kansen etc meer op gang heeft gezet. Waarschijnlijk zijn er nog meer haar voor gegaan maar deze discussie is de laatste tijd heftiger geworden en ze komt hiermee vaak in de media. (Geen verwijt, van mij mag ze doen wat ze niet laten kan). En ik zeg niet dat Sylvana stom is.
quote:sam1968 schreef op 27 april 2017 @ 20:05:

[...]



Hoewel ik het een heel eind met je eens ben is dit niet altijd per definitie waar en in dit specifieke geval klinkt het wel erg onaardig.

het is waar dat zwarte mensen en andere minderheden beginnen met achterstand. Enkele weten die in te lopen, maar ze moeten er harder voor werken. Als je ondanks je voorsprong niet meekomt kan je niet wijzen naar zij die het wel redden om daarmee jouw voorsprong te ontkennen.



ik bedoel er verder niks aardigs of onaardigs mee, ik ken die mevrouw helemaal niet
quote:dianavankrimpen schreef op 27 april 2017 @ 20:08:

Sylvana heeft dit soort discussies over geen of minder kansen etc meer op gang heeft gezet. Waarschijnlijk zijn er nog meer haar voor gegaan maar deze discussie is de laatste tijd heftiger geworden en ze komt hiermee vaak in de media. (Geen verwijt, van mij mag ze doen wat ze niet laten kan). En ik zeg niet dat Sylvana stom is.Je zegt dat die vlogger ervoor heeft gezorgd dat je nog minder luistert naar Sylvana. Ergo: wat die vlogger doet heeft invloed op jouw oordeel over Sylvana.
quote:missie_m schreef op 27 april 2017 @ 19:37:

[...]





S-Meds geeft steeds het advies de negeerknop te gebruiken bij mij. Nu weer geeft ze SF_ de tip. Schakel de negeer dan maar in. Heb het effe gehad met dat getreiter van S-Meds. S-M behandelt iedereen gelijk, maar niet heus.



Doei.Maar ze stuurt geen plaatjes rond van een lynchpartij met jouw hoofd in de strop gefotoshopt.
quote:SF_ schreef op 27 april 2017 @ 20:00:

[...]





Dit bedoelde ik met dat je als wit persoon het privilege hebt dat jouw gedrag niet wordt opgevat als vertegenwoordiging van je hele groep. Die vlogger doet stom, dan is Sylvana etc. ook stom.

klopt.

niemand heeft ooit gezegd dat witte nederlanders meedogenloze machtsbeluste geldjagers zijn want kijk maar naar dirk scheringa
quote:sam1968 schreef op 27 april 2017 @ 20:10:

[...]





Maar ze stuurt geen plaatjes rond van een lynchpartij met jouw hoofd in de strop gefotoshopt.die negeerfunctie is blijkbaar ondragelijk
Voor iedere schrijver zijn er tig meelezers. Je weet maar nooit wie er toch aan het denken wordt gezet misschien.
quote:SF_ schreef op 27 april 2017 @ 20:09:

[...]





Je zegt dat die vlogger ervoor heeft gezorgd dat je nog minder luistert naar Sylvana. Ergo: wat die vlogger doet heeft invloed op jouw oordeel over Sylvana.Omdat.....er wordt beweerd dat bepaalde mensen geen tot weinig kansen krijgen. En dat is een stelling dat oa Sylvana predikt en de vlogger een voorbeeld is dat dus het tegendeel bewijst. Ik heb deze vlogger als voorbeeld gegeven omdat hij nu -helaas- een bekende Nederlander is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 27 april 2017 @ 20:07:

In 1983 werd de eerste zwarte artiest vertoond op MTV.

Toen ik dat hoorde was ik flabbergasted.

1983!MTV bestond toen zelf nog maar net, volgens mij. In Nederland startte het dacht ik in 2000.
quote:S-Meds schreef op 27 april 2017 @ 20:12:

[...]



die negeerfunctie is blijkbaar ondragelijk

Kan ik me ook best voorstellen eigenlijk.



Ik zag vroeger het racisme ook niet zo. Maar als Sylvana iets over Zwarte Piet zegt en je ziet hoe mensen dan op haar reageren, nou dat heeft me wel de ogen geopend.

Mooi plaatje trouwens van Ttas met die Piet en zijn ketting om zijn enkel.
[quote]sam1968 schreef op 27 april 2017 @ 20:22:

[...]



Kan ik me ook best voorstellen eigenlijk.



Ik bedoel te zeggen: mensen kunnen het vaak slecht verdragen (het gevoel te hebben) genegeerd te worden. Dat zie je ook terug in de maatschappij.
quote:Case-je schreef op 27 april 2017 @ 20:21:

[...]





MTV bestond toen zelf nog maar net, volgens mij. In Nederland startte het dacht ik in 2000.

1981.

Leuk interview met David Bowie nog te lezen/zien over deze kwestie.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 27 april 2017 @ 20:22:

[...]



Kan ik me ook best voorstellen eigenlijk.



Mooi plaatje trouwens van Ttas met die Piet en zijn ketting om zijn enkel.je kent de oorsprong van Ruprecht en Krampus?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
quote:Macarinata schreef op 27 april 2017 @ 20:35:

[...]





je kent de oorsprong van Ruprecht en Krampus?Nee, zie ik iets over het hoofd?
quote:missie_m schreef op 27 april 2017 @ 19:35:

[...]









Zo vind ik het ook raar als Sylvana slavernij-oorringen, slavenhoefddoek en armbanden draagt en het dan weer over haar oer-oer-oer-grootmoeder heeft die slaaf was. Mijn oer-oer-oer-grootmoeder heb ik nooit gekend. Ze was vast een hardwerkende boerin die op het aardappelenveld werkte en handmatig de aardappelen uit de grond haalde, en dan een grote rode boerenzakdoek over haar haren droeg. Moet ik dan anno-nu ook met een grote rode boerenzakdoek in DWDD zitten en klagen dat AH aardappels in de reclame heeft terwijl mijn oer-oer-oer-grootmoeder zich krom heeft gewerkt op het aardappelenveld.

Volgens mij heb je echt een heel groot stuk geschiedenis gemist. Slavernij werd in NL en de VS pas eind 19e eeuw afgeschaft en in sommige Nederlandse kolonien pas later. Er zijn dus heel veel mensen wiens ouders (!) en grootouders nog slaven waren. Die alleen verhalen uit de eerste hand kennen.



Niks oer-oer-oer-over-etc. Daarmee doe je alsof het iets van heel ver weg is en mensen niet moeten zeuren. En dan gaat het om je ouders, of je oma. Echt enorm beledigend!
quote:Macarinata schreef op 27 april 2017 @ 20:35:

[...]





je kent de oorsprong van Ruprecht en Krampus?wat heeft dat met deze slavenafbeelding te maken?
quote:Case-je schreef op 27 april 2017 @ 20:21:

MTV bestond toen zelf nog maar net, volgens mij. In Nederland startte het dacht ik in 2000.In Nederland is MTV (destijds MTV Europe) te zien sinds 1987.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven