Gezondheid alle pijlers

MRSA

27-04-2017 20:37 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een afdeling met dementerende bewoners.

Nu hebben we een bewoner opgenomen die MRSA heeft.

Dit waarschijnlijk voor altijd omdat hij een katheter heeft en daardoor die bacterie niet kan afstoten.



Nu is mijn probleem dat ik vaak last heb van eczeem.



Volgens de verpleeghuisarts kan dat geen kwaad. Echter volgens protocol staat er dat je moet uitkijken als je eczeem heb.



Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon handelen zoals altijd bij mensen met MRSA toch? Geïsoleerd, mondkapje, handschoenen en schort.



Trouwens, dat van die katheter staat los van MRSA, je kan het niet zomaar 'afstoten' oid. Je kan het gewoon bij je dragen zonder er last van te hebben.
Waarom vertrouw je de arts niet?
Alle reacties Link kopieren
Omdat me al paar keer verteld is dat je er echt voor uit moet kijken.

En staat lijk me niet voor niks speciaal vermeld in het protocol.

Ook op verschillende sites op internet staat het vermeld om op te passen.
Alle reacties Link kopieren
Komt door open wondjes je lijf binnen. Meestal wordt het door je lijf alsnog verslagen, maar soms is het je immuunsysteem te vlug af.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
[Goed handen wassen en latex handschoenen dragen als je in de buurt komt van die bewoner. En natuurlijk alle andere voorschriften volgen.
Handelen volgens protocol wondjes goed afdekken als die er zijn. Je draagt toch beschermde kleding tijdens het verplegen.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt.

Mondkapje handschoenen en schort.

Bedankt voor het meedenken.
Wat ik trouwens niet snap is als je last heb van eczeem dan zorg je toch dat je nooit een cliënt er mee kan besmetten?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb ervaring. Jaren MRSA positieve mensen behandeld in een ziekenhuis terwijl ik zelf eczeem heb. En ik heb het nooit zelf opgelopen. Maak je niet te druk, volg het protocol en het komt goed.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:single1985 schreef op 27 april 2017 @ 21:07:

Wat ik trouwens niet snap is als je last heb van eczeem dan zorg je toch dat je nooit een cliënt er mee kan besmetten?Eczeem is niet besmettelijk. Of bedoel je wat anders?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Even kleine zij stap op dit onderwerp: waarom ook een mondkapje? Ik werk in een ziekenhuis in het buitenland en hier is het protocol alleen handschoenen en schort. Is er ergens informatie te vinden over nut mondkapje?
Alle reacties Link kopieren
In het buitenland komt MRSA echt veel meer voor dan in Nederland. Alleen daarom zijn 'we' hier al veel voorzichtiger.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, in theorie kan je het krijgen door inademing. Of door met je 'besmette' handen aan je mond te zitten.



Wij moesten ook een mutsje op trouwens. Geel schort, handschoenen, mondmasker, mutsje.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ja wij ook gele schort. Mutsjes liggen er ook.
De qoute functie doet het niet. Wat ik er mee wil zeggen stel je heb eczeem op je handen en die plekken zijn open en je gaat iemand helpen met eten of steun kousen aan doen dan neem ik aan dat je die plekken afdekt tot de huid weer dicht is.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk, maar je draagt sowieso handschoenen in dat geval.



Niet alle MRSA zit in de mond of neus trouwens. Het kan ook alleen in een wond zitten. Daarom neem je altijd keel-neus-perineum en wondkweken af.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf de eczeem op mn voorhoofd weet niet of het dan hetzelfde geld als wanneer je het op je handen heb.
Hangt van het type eczeem af maar je voorhoofd zal nooit in contact komen met huid/wonden van clienten
Alle reacties Link kopieren
MRSA dragen veel mensen bij zich zonder daar ziek van te worden of überhaupt weten dat ze het hebben.

Vaak pas als je chronisch ziek word/bent komt het aan het licht en dan is het een probleem, vaak lopen juist kwetsbare en zieke mensen het op en daarom zijn ook de voorzorgsmaatregelen in zorginstellingen en ziekenhuizen.



Als je volgens protocol werkt hoef je geen zorgen te maken, ook niet met eczeem.



Je kunt het dan bij wijze van overal wel oplopen, in een drukke stadsbus waar je hutje mutje op elkaar staat, in het zwembad, een restaurant etc.

Maar zo werkt het dus niet
Alle reacties Link kopieren
Zolang je maar handschoenen draagt.

Ik werk ook in de zorg en heb ook enorme eczeem aan mijn handen en draag altijd handschoenen tijdens handelingen en daarna toch ook nog even handen wassen wat niet echt bevorderlijk is voor de eczeem maar alles beter dan mezelf met iets naars besmetten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom gebruik je geen terugvettende handalcohol? Daar reageert mijn huid prima op. Altijd handen wassen is niet iets wat aangeraden wordt qua goede handhygiëne.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:Filee_ schreef op 27 april 2017 @ 20:48:

[Goed handen wassen en latex handschoenen dragen als je in de buurt komt van die bewoner. En natuurlijk alle andere voorschriften volgen.Ik zou voor latexvrije handschoenen gaan. Is echt niet meer van deze tijd latexhandschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd latex handschoenen (blauwe).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven