Zakgeld...contant of op pinpas

25-04-2017 22:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 7 gaat binnenkort zakgeld krijgen.

Nu hoorde ze een reclame over een pinpas voor kinderen en dit zou ze graag willen alleen man en ik twijfelen. Is dit wijs? Leert een kind op deze manier de waarde van geld en hiermee omgaan?
quote:wilma36 schreef op 26 april 2017 @ 09:02:

[...]



WIj zijn met 6 begonnen met 50 cent per week. Daarvan moest hij ook een cadeautje kopen voor papa en mama als ze jarig zijn. Met 7 zijn we naar 75 cent per week gegaan en cadeautje voor broertje erbij. Met 8 komt er dan weer iets bij. Maar cadeautjes voor vriendjes nog niet. Het bedrag wat hij meer nodig is in een jaar wordt berekend en gedeeld door 52 en vervolgens naar boven afgerond.

Heus? Jouw 6-jarige moet met die schamele 0,50 Euro/ week 2 verjaardagscadeau's kopen?

Hij kreeg dus slechts 26 Euro per jaar....bitter weinig vind ik.
quote:Rosa-rood schreef op 26 april 2017 @ 08:29:

Wij zitten bij de abn, met een florijenenfloot kregen we direct een pasje met code. Ik heb het nooit geprobeerd maar volgens mij zou dat moeten werken? Dus al vanaf 0 heeft ze die.



Wij storten maandelijks een bedrag op de rekening, ze kreeft af en toe een afschrift en dan kijken we daar naar en benoemen we dat dat voor later is, voor studie (je kan het maar weten als zesjarige )



Daarnaast krijgt ze elke week 50 cent, vanaf dat ze vijf is ongeveer. Dat doet ze in haar portomonee. Daar mag ze mee doen wat ze wil maar ze denkt er zelden aan, dus af en toe zeg ik 'kom we gaan je zakgeld lekker uitgeven' en dan duiken we de action in. Nu gaat ze natuurlijk op de rommelmarkt los, lekker veel waar voor je geld.



Qua cash, ik heb dus ook nooit geld, dus meestal pin in vervolgens bij de action en geeft ze haar munten weer aan mij, gaat het weer op de kast en kunnen we weer een poos verder!



Cash is echt nodig om fysiek te leren rekenen met geld en daarnaast ga ik niet aan twee rekeningen voorlopig voor haar, dus een spaar en cash om uit te geven. Van die 50 cent in de week spaar je nl niet echt een doos lego bij elkaar, dus dat blijft voorlopig toch bij kleine dingen. Als ze zeven is gaan we het misschien verdubbelen maar dan moet ze er misschien ook wel iets van doen. Geen idee wat dan, cadeautjes voor vriendinnetjes vind ik dan nog te vroeg (straks heb ik een krent omdat ze het zelf moet betalen) maar wellicht zelf haar snoepvoorraad? (Ze snoept niet, hoogstzelden en de pot kan dus ook weken leeg zijn, maar ze vindt het wel leuk om af en toe wat uit te zoeken)Leuk zeg! Lekker veel waar voor 2 Euro/maand....
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 26 april 2017 @ 00:18:

[...]





Tja, ik vind dat nogal achterhaald eigenlijk. Zijn kinderen echt visueel ingesteld? Tastbare zaken lijken makkelijker uit te leggen voor de meeste mensen van onze generatie, daar ben ik wel van overtuigd.



Ik heb juist de indruk dat mijn 5 jarige best wel open staat voor abstracte begrippen. Meer dan een 12-jarige eigenlijk. Beetje zoals met taal. Sponstechnisch zijn ze in hun topjaren



Maar goed, man en ik zijn zogenaamde nerds, wij zijn biassed.Sterker nog, ik vind het teruglezen van je (digitale bankafschrift) een stuk concreter dan contant geld. Cash uitgaven laten geen sporen na, je weet een dag later niet meer waar je precies je geld aan uitgaf. Met giraal geld, zowel voor inkomsten als uitgaven, wordt precies duidelijk wat er binnenkomt en wat er uit gaat en waaraan dan. Maakt leren budgetteren volgens mij juist eenvoudiger, dan met een paar metalen schijfjes in een spaarvarken.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 26 april 2017 @ 07:26:

[...]



Toen ik in januari de rekening opende voor oudste (7) werd me de 12 jaar regel nog verteld. Kreeg wel een pasje, maar geen pincode.



Ja en ik was twee maanden later en de regel was niet meer.

Hier staat hij ook niet meer: https://www.rabobank.nl/p ... n/rabo-jongerenrekening/. Ze kan alleen nog niet internetbankieren, maar dat mocht wel als ik dat wilde.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
...
Alle reacties Link kopieren
O wacht, ik lees nu je reactie over TopKidrekening.

Mijn oudste twee hadden een Topkidrekening, wat op hun 12e werd omgezet in een jongerenrekening.

Overigens wilde ik dat voor dochter ook, maar daar is het dus niet helemaal goed gegaan; ik heb direct een jongerenrekening gekregen. Niet erg, want dochter is 11 als ze naar het VO gaat, dus juist wel handig.



En hier krijgen ze de volgende bedragen (steeds een verhoging van 50 cent per jaar):

groep 3 €0,50 p/w

groep 4 €1,00 p/w

groep 5 €1,50 p/w

groep 6 €2,00 p/w

groep 7 €2,50 p/w

groep 8 €3,00 p/w

VO: zoon krijgt nu €20,00 per maand, wat neerkomt op €4,44 gem. per week. Daarnaast betalen wij zijn telefoonabonnement (€9,00 per maand). Daarnaast heeft hij nog een spaarrekening voor zijn studie, maar daar kan hij pas vanaf dat hij gaat studeren bij natuurlijk.

Hij zit in de tweede en ik kan me nu voorstellen dat het in de vierde of als hij 16 wordt €25,00 per maand wordt. Maar misschien ook niet als hij tegen die tijd een goed baantje heeft.

Vanaf het VO moeten ze hier cadeautjes zelf betalen.



Als ik het Nibud hanteer zie ik dat we aardig gemiddeld zitten, alleen in groep 7/8 zitten we er iets boven:



https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 26 april 2017 @ 07:49:

[...]



Dat ze weinig uitgeven betekent niet automatisch dat ze goed met geld om kunnen gaan. Misschien wel juist niet. Door uitgeven en opmaken en krap zitten leer je met geld omgaan.Als ze pinnen is het ook niet oneindig, op is op hoor, de pasjes bewaar ik in mijn portemonnee, als ze iets willen kopen krijgen ze hem van me en daarna geven ze hem weer terug. Ze kunnen in mijn bankapp zien hoeveel er nog opstaat.
Kunnen ze via hun bankrekening in internetbankieren dan ook bij hun spaarrekening? Of kun je die verbinding voor je (minderjarige) kind uitschakelen?
Ik vind een 7 jarige zakgeld geven op rekening met een pinpas echt bizar, ken werkelijk niemand die dat doet.



Juist op die leeftijd leren ze wat de waarde van geld is, optellen en aftrekken, krijg je wisselgeld en zo ja hoeveel, enz.



Zoon krijgt hier 50 cent per week. Ik zorg dat ik dat klaar heb liggen zodat ik niet ineens geen kleingeld heb.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij de Rabobank sowieso een limiet per week instellen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 26 april 2017 @ 10:57:

[...]



Heus? Jouw 6-jarige moet met die schamele 0,50 Euro/ week 2 verjaardagscadeau's kopen?

Hij kreeg dus slechts 26 Euro per jaar....bitter weinig vind ik.Hij heeft dat jaar cadeautjes gekocht van 2 euro per ouder. Bleef er nog 22 euro over om andere dingen van te kopen, naast het geld wat hij tussendoor nog krijgt toegestopt. Het gaat om het idee toch. Dat je ook bepaalde dingen moet doen met je gel.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Frietmetmayo, alles is misschien al gezegd en ik zie dat het laatste bericht al een maand geleden geplaatst is maar misschien heb je nog wat mijn mijn inbreng. Ik ben trouwens benieuwd wat je uiteindelijk besloten hebt.

Ik raad je aan met contact geld te werken. Op die manier maak je geld heel tastbaar en leert je dochter geld meer 'ervaren' wat bijzonder zinvol is voor later. Daarnaast zou ik je aanraden een geld beheer systeem in te voeren. Dat zul je dan zelf ook moeten gaan doen maar dat kan zeker geen kwaad. In de basis is geld niet zo ingewikkeld en gaat het veel meer om welke gewoontes rondom geld je aan je dochter mee geeft.
Alle reacties Link kopieren
Hetisonmogelijk schreef:
25-04-2017 23:13
Wij hebben met de kinderen afgesproken dat ze van vijf tot en met negen jaar hun zakgeld contant krijgen. Op hun tiende krijgen ze een bankrekening en maken we het over. Kunnen ze even wennen aan pinnen, voor ze naar het voortgezet gaan (dan veranderd er al zoveel).
Dat vind ik wel een goede
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie zijn we begonnen met zakgeld om 'geld' tastbaar te maken. Inmiddels heeft hij het aardig goed door dus gaan we de bankpas eraan toevoegen, inclusief het bijhouden van de rekening. Jong geleerd is oud gedaan. Hoop ik dan maar althans.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven