Cuba rondreis

26-04-2017 18:24 38 berichten
Dit jaar ga ik met mijn vriend een rondreis maken in Cuba. Wie zijn er al geweest? Wat zijn do's and dont's? Welke kleding is wel slim en welke niet.

Wat was de ervaring met de reis erna toe? Waarschijnlijk hebben we een tussenstop.ik ben benieuwd naar leuke ervaringen.
Huh, kleding? Er geldt geen dresscode ofzo
Alle reacties Link kopieren
Het is warm, dus zo zomers mogelijk! Te strak of te kort bestaat niet op Cuba.

Wij hadden een huurauto en dat was ideaal.

Varadero niet doen, tenzij je van all inclusive houdt, met bijpassend publiek...

Ik vond het plaatsje Remedios erg leuk! Mooie casa en heel kleinschalig.



Maar misschien is het handig te weten welke route je gaat doen? Ik ben alleen in het westen geweest.
Alle reacties Link kopieren
Welke route ga je doen?

En qua kleding, het is er warm. Het ligt er net aan wat voor een vakantie je gaat doen. Neem wel genoeg van die muggenzooi mee. En koekjes (sultana, liga etc) mee. Ik vond het eten bedroevend slecht overal. In het vliegtuig gingen alle Cuba gangers gelijk heerlijk genieten van het bordje kleffe pasta. Terwijl de Mexico gangers het eten in het vliegtuig smerig vonden.

Ook zou ik als ik er nog eens heen zou gaan antibiotica meenemen. Heb erg veel last gehad van het eten daar en ging pas weg na een doktersbezoekje daar. En daar hadden heel veel mensen last van.



Ik vond het heerlijk daar. Hele vriendelijke mensen, ook als ik als vrouw zijnde ergens alleen liep. Erg behulpzaam ook.



Bij aankomst op het vliegveld daar was ik al in cultuurshock. Dames van de politie/douane lopen daar in aparte panties. En je komt aan en dan moet je wachten in een geheimzinnige hal met allemaal rare deuren, 1 voor 1 naar binnen.

Als je excursies boekt wordt er heel veel uitgelegd over hun cultuur (lifters, onderwijs, salaris etc etc). Echt een aanrader!!



Ik ben in ieder geval helemaal verliefd op Cuba. Mijn volgende vakantie ga ik dan ook weer gelijk terug.
Alle reacties Link kopieren
Qua kleding: laat het zomers en luchtig zijn! Inderdaad, te strak en te kort bestaat niet.



Wij hadden een rechtstreekse vlucht van Amsterdam met KLM, dat was wel heel prettig. Wij hadden geen huurauto, hebben gebruik gemaakt van de Viazul. Ik heb begrepen dat die inmiddels in het hoogseizoen best een eind van te voren volgeboekt kan zijn, dus mocht je dat overwegen, kijk er dan even goed naar. Je kunt de Viazul ook boeken via internet.



Wij zijn van Havana naar Baracoa gegaan en vervolgens via Santiago, Trinidad, Cienfuegos en Santa Clara weer terug naar Havana. Havana is prachtig maar ik vond Santiago echt heel erg leuk, een hele leuke sfeer. Trinidad hoort er echt bij en je kunt daar een dagje (of paar dagen) strand doen. Santa Clara vond ik persoonlijk ook heel erg leuk. Het land is gewoon fantastisch eigenlijk.



We hebben in casas geslapen, wij hadden alleen de eerste 2 nachten geboekt. Havana is volgens mij echt druk tegenwoordig (afhankelijk van het moment waarop je gaat) dus kijk er even goed naar, je eerste overnachtingen boeken is misschien niet zo'n slecht idee. Verder hebben we bij elke casa gevraagd of ze een tip hadden voor ons volgende adres en dit hadden ze altijd.



Behalve in Havana vond ik het eten in de meeste restaurants in Cuba niet echt geweldig. Bij de mensen thuis eten was echt altijd top!



Cuba is fantastisch, ik wens je heel veel plezier. Zou graag terug gaan .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb prima gegeten in Cuba, in van die familierestaurants. Reisgenoot en ik ook niet ziek geweest.



Antibiotica mee omdat je misschien ziek wordt van het eten vind ik een raar advies. Je weet helemaal niet óf je ziek wordt, wat je dan hebt, artsen in NL geven ook niet zomaar antibiotica mee voor het geval je 'iets' onbekends krijgt (en wie zegt dat die betreffende AB daar tegen helpt?) en de gezondheidszorg is goed in Cuba, mocht je een dokter nodig hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 april 2017 @ 21:04:

Ik heb prima gegeten in Cuba, in van die familierestaurants. Reisgenoot en ik ook niet ziek geweest.



Antibiotica mee omdat je misschien ziek wordt van het eten vind ik een raar advies. Je weet helemaal niet óf je ziek wordt, wat je dan hebt, artsen in NL geven ook niet zomaar antibiotica mee voor het geval je 'iets' onbekends krijgt (en wie zegt dat die betreffende AB daar tegen helpt?) en de gezondheidszorg is goed in Cuba, mocht je een dokter nodig hebben.

Miauw....

Ik zeg alleen wat IK zou doen he.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keukenkast schreef op 26 april 2017 @ 20:29:

Welke route ga je doen?

En qua kleding, het is er warm. Het ligt er net aan wat voor een vakantie je gaat doen. Neem wel genoeg van die muggenzooi mee. En koekjes (sultana, liga etc) mee. Ik vond het eten bedroevend slecht overal. In het vliegtuig gingen alle Cuba gangers gelijk heerlijk genieten van het bordje kleffe pasta. Terwijl de Mexico gangers het eten in het vliegtuig smerig vonden.

Ook zou ik als ik er nog eens heen zou gaan antibiotica meenemen. Heb erg veel last gehad van het eten daar en ging pas weg na een doktersbezoekje daar. En daar hadden heel veel mensen last van.



Ik vond het heerlijk daar. Hele vriendelijke mensen, ook als ik als vrouw zijnde ergens alleen liep. Erg behulpzaam ook.



Bij aankomst op het vliegveld daar was ik al in cultuurshock. Dames van de politie/douane lopen daar in aparte panties. En je komt aan en dan moet je wachten in een geheimzinnige hal met allemaal rare deuren, 1 voor 1 naar binnen.

Als je excursies boekt wordt er heel veel uitgelegd over hun cultuur (lifters, onderwijs, salaris etc etc). Echt een aanrader!!



Ik ben in ieder geval helemaal verliefd op Cuba. Mijn volgende vakantie ga ik dan ook weer gelijk terug.Jaaa die panty's! Na het vliegveld werd het meteen beter trouwens, het vliegveld is gewoon raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net een paar weken terug. Ik vond het echt geweldig en wil volgend jaar graag de andere helft van het eiland zien.

Ik ben nu geweest in:

- Havana, even wennen maar ik heb me er goed vermaakt. Leuk tentje om te eten en drinken vond ik el dandy.

- Vinales is heel mooi. 2 dagen rond gefietst en een halve dag een tocht per paard gemaakt. De paardenrit doe ik nooit meer maar de omgeving van vinales is prachtig. Elk huisje is zo ongeveer een casa daar. Gekleurde huisjes met een veranda ervoor, kippen op straat met kuikentjes. Geweldig! Ik was er 2 nachten.

- Cienfuegos is een leuk stadje. Ik ben hier 2 nachten geweest. Vanuit met de taxi naar lagoon guanaroca. Sochtends om 8 uur boottochtje op het water, er waren heel veel flamingo's. Prachtig! Echt een aanrader!!

- Trinidad is ontzettend sfeervol. Leuke straatjes, pleintjes, markt. Ik ben hier 3 nacht geweest.Hier kun je echt fotos blijven maken.

- Sancti spiritus is een stadje wat niet zo toeristisch is. Als je eenmaal door de straatjes gaat slenteren, zie je het dagelijks leven. Aan de rivier zit een leuk restaurantje aan het water. Ik ben hier 2 nachten geweest maar 1 nacht is genoeg
Alle reacties Link kopieren
In de bus stond soms de airco erg koud. Ik weet niet of je met de bus rond gaat reizen maar daar zou ik wel rekening mee houden, vooral bij lange busreizen.
Wat een leuke ervaringen

- Havana

- Vinales

- Cienfuegos

- Trinidad

Staan sowieso op onze planning. We wilde liefst 3 weken en dan zoveel mogelijk zien echte rondreis. Ik heb al een reisboek van Cuba en daar lees ik idd dat het eten niet heel culinair is haha. Al ga ik daarom ook niet naar Cuba. Sultanas ect. Staan al wel op mijn inpak lijst haha. Fijn dat kleding niet strikt is dit kon ik niet duidelijk vinden. Je weet maar nooit.

Ons plan is in oktober te gaan ivm het regenseizoen/orkaanseizoen. Hebben jullie hier hinder van gehad?
Alle reacties Link kopieren
Havana vond ik prachtig. Zou ik wel een week kunnen blijven. Trinidad vond ik klein, was wel heel erg mooi maar had het na een middag wel al gezien daar.

Eten kun je het lekkerste bij de mensen thuis, schijnt stukken beter te zijn, zelf niet gedaan (helaas).

Kleding is echt niet strikt, echt alles voorbij zien komen. Cubanen zelf heb ik ook alleen maar gezien in makkelijke kleding (behalve in hotels etc).

Ik ben in het voorjaar gegaan, geen last gehad van veel regen. Het was 1 dag iets bewolkt en 2 dagen heeft het in de avond een klein beetje geregend. Totaal niet storend dus.



Wat ik leuk vond is dat elke verschillende stad/plaats compleet anders is. En door de bergdorpen rijden vond ik prachtig, heb urenlang uit een raampje gekeken en genoten.



Heb je al eens gekeken op het Cuba forum? Staan heel veel tips op mbt rondreizen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso in Casa's slapen! Je kan vaak ook eten in een casa. Ik heb prima gegeten in Cuba trouwens! Vooral 'patacon patacon' ging er goed in. Net als de vele Mojito's trouwens...



Ik vond Las Terrazzas ook erg leuk, mooie natuur en leuke rivier om in te zwemmen.



De eilandjes zijn ook erg mooi, wij zijn op Cayo Levisa geweest, maar er zijn er veel meer. Wit zand en turquoise zee. Vooral fijn na de drukte van een stad.



Ga je met een organisatie?
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten in een staartje van een orkaan. De eerste week hebben we alleen maar regen gehad, later werd het beter gelukkig. Vinales in de stromende regen raad ik niet aan...
Alle reacties Link kopieren
http://www.suushi.nl/lees/cuba/ Ik volg deze blog en zij heeft heel uitgebreid beschreven wat ze heeft gedaan etc, misschien heb je daar nog wat aan?
Patacon is dan ook niet iets Cubaans



Heb overigens heerlijk gegeten in Baracoa, want daar koken ze veel met kokosmelk. Ook aan de kust lekker gegeten (krab en garnalen smaken al snel goed), voor de rest nogal wisselend. Aantal keren echt lekker gegeten, maar ook meerdere keren mwah..

Ik ben geen vleeseter en dat serveren ze in Cuba wel in grote hoeveelheden. Krijg je echt (te) grote stukken vlees. Menukaart is vaak hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van een rondreis door Cuba, wat een geweldig land!



Wat betreft kleding, zoals eerder gezegd, het is er warm en eigenlijk kun je alles dragen in Cuba (lees: te kort bestaat inderdaad niet).

Het eten vond ik niet zo bijzonder, maar wel gewoon prima.



Wel zou ik ervoor zorgen dat je voldoende euro's mee hebt om om te wisselen. Wij liepen er nog wel is tegenaan dat het lastig is om geld uit een automaat te halen (ook met creditcard)
My life, my way
Alle reacties Link kopieren
ik vertrek over een aantal weken naar Cuba, met de auto het eiland over. Heb er super veel zin in.



ik heb bij de gedachte van veel euro's meenemen, dat ik dan kwetsbaar ben om al beroofd te worden voor ik het vliegveld af kom, want iedereen (elke toerist) neemt veel geld mee. Hadden jullie dat gevoel ook? En kan je makkelijk het geld omwisselen bij aankomst en in eventuele steden?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al geboekt?



Ik vond Cuba als enigste land waar ik ben geweest enorm tegenvallen. Maar goed tips:



-neem voldoende cashgeld mee en zorg ervoor dat je op tijd wisselt.

-boek halverwege een heel luxe all-in hotel wat het eten komt je na een week echt de neus uit.

-als je auto rijdt, let op mensen springen nog al eens voor je auto
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me geen moment onveilig gevoeld met veel geld op zak. Ik was er vorige maand en reis als vrouw alleen. Ik heb het geld wel verdeeld over mijn 2 rugzakken.
Alle reacties Link kopieren
Even een ordinaire tvp, Cuba staat bij mij heel hoog op mijn to-do-list
Als je een Visa-card hebt: geld opnemen bij pinautomaat. De rijen bij de wisselkantoren kunnen erg lang zijn.

De rij bij het 'postkantoor' ook, dus koop de eerste keer dat je daar bent direct een aantal internetkaartjes ineens.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 18:26
8.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je die internetkaartjes overal gebruiken of alleen bij bepaalde punten?

En pinnen kan dus wel met je VISA, op sites word verteld dat pinnen haast niet mogelijk is en daarom geld moet meenemen.



Imc, goed om te horen dat Je je niet onveilig hebt gevoeld. Dat smak geld opzak is wat bij mij in gedachte de grootste zorg is... dat mensen je al zo goed als op staan te wachten na de douane met je vakantiegeld.
Ja, er zijn zat pinautomaten. Ik had ook wat cash mee, maar wisselen kost veel tijd. In (niet alle, dacht ik) cadeca's kun je ook met mastercard geld opnemen. Dus ga niet met een oak geld rondlopen. Het kan wel, want het is er echt veilig, maar zakkenrollers heb je overal.



Internet heb je vlakbij de paal bij het 'postkantoor' waar je het kaartje koopt (ben de naam even kwijt, blauwe gebouwen). Dus beperkt, maar werkte prima voor die ene keer dat je het nodig hebt.



Wat betreft die zogenaamd behulpzame tips voor een casa voor de nacht erop:

Degene die tipt hoort van degene waar jij gaat slapen een soort tipgeld te krijgen, vaak iets van 5 cuc. Dat wordt op jouw kamerprijs gedrukt, dus je betaalt meer dan nodig. Er zijn zoooooooveel casa's, je hoeft niet bang te zijn dat je geen slaapplaats vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bij etesca kun je internetkaarten kopen. Er zijn in steden een aantal plekken waar je kunt internetten. Vaak ook op stadspleinen. Deze plekken zijn te herkennen aan veel mensen met hun mobiel. Ik had veel contant geld mee omdat ik las dat je er niet kunt pinnen. Op reis heb ik wisselende verhalen gehoord over wel/ niet werkende automaten. Ik heb in trinidad wel kunnen pinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven