Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
De cirkel vind ik moeilijk om doorheen te komen. Ik snap de achterliggende boodschap maar ben nu halverwege en het wordt wat irritant allemaal.



Morgen is het (de eerste?) Bookstore day. In verschillende boekwinkels vinden er activiteiten plaats en kun je speciale uitgaves kopen. Ook komen er in sommige vestigingen schrijvers langs om te signeren. Ik ga wel even een kijkje nemen, vind het een leuk initiatief.
Alle reacties Link kopieren
Of Things Gone Astray van Janina Matthewson.

Modern sprookje over mensen die op een dag ontdekken dat ze iets belangrijks kwijt zijn. Cassie wacht tevergeefs op haar geliefde, Roberts werk is ineens verdwenen, Delia is haar richtingsgevoel kwijt en mrs. Featherby wordt wakker in haar huis waarvan de voorgevel verdwenen is.

In korte hoofdstukjes volgt het boek deze en andere personages na hun verlies. Ze blijken allemaal met elkaar verbonden te zijn, en elk verlies heeft een groot effect op hun leven.

Origineel, melancholisch, leest makkelijk weg. Ik vond niet alle personages even interessant. Dialogen waren erg goed geschreven, daarin kon je zien dat de auteur ook voor film en toneel schrijft.



The Wasp Factory, Iain Banks

Over een getroubleerde jongen, Frank, die met zijn vader op een klein Schots eilandje woont. Frank is gevormd door een paar traumatische gebeurtenissen, en probeert de wereld te bezweren met een combinatie van geweld en bijgeloof.

Erg goed opgebouwd, de onheilspellende spanning wordt langzaam opgevoerd door stukje bij beetje prijs te geven wat Frank gedaan heeft en waarom.

De telefoongesprekken met zijn gevaarlijk gestoorde broer, die is ontsnapt en onderweg naar huis is, zijn pijnlijk en tegelijk hilarisch.

De zoektocht naar mannelijkheid, identiteit, en controle vormen de centrale thema's.
What a nuanced anxiety
Van the Circle komt toch binnenkort een film uit, madamepolish? Ik was eerst wel benieuwd, maar ik hoor zulke wisselende (en veelal niet zo positieve) verhalen erover dat het niet zo hoog op m'n lijstje staat.



Ik heb net uit: The Call of the Wild van Jack London. Een klassieker en volgens wat ik erover had gelezen een kinderboek. Nou... als ik kinderen had zou ik daar nog eens goed over nadenken. De dierenmishandeling erin is echt bruut. Was ik totaal niet op bedacht. Het boek is natuurlijk wel begin vorige eeuw geschreven en toen hadden ze daar andere ideeën over neem ik aan. Maar het is heftig en niet voor tere (kinder) zieltjes. Bovendien vond ik het einde vergezocht en onwaarschijnlijk, voor zover je dat in deze context kan zeggen. Daarna las ik Daisy Miller' a Study van Henry James. Ook een beetje meh.



Ik ben nu begonnen in Rita Hayworth and the Shawshank Redemption van Stephen King. Ik had geen idee dat de film gebaseerd was op een boek en ik had ook niet bedacht dat het van Stephen King zou zijn. Tot op heden leest het lekker. En de film volgt het boek exact tot zover. Dus het is niet verrassend. Maar het is een goed verhaal en fijn geschreven dus ik zit er toch helemaal in.
Ja klopt GB, deze maand komt die in de bioscoop.

Ik heb het boek dit weekend even aan de kant gelegd en ik heb Het beste van Adam Sharp van Graeme Simsion gelezen. Ik vond het een heerlijk boek. Gister in de trein begonnen in het boekenweekgeschenk Makkelijk leven van Herman Koch. Ik vind het tot nu toe een erg leuk boekje, maar ik ben dan ook een Koch fan.
Ja, dacht al dat ik er iets over had gelezen/gezien. Ben op zich wel benieuwd. Mss dat ik dan gewoon de film ga zien en het boek oversla. Niet elk boek is beter dan de film.



En ik dacht al, bekende naam, Graeme Simsion. Maar die is van 't Rosie Project. Daarvan vond ik het eerste boek echt leuk en het 2e echt suf. Dus ik zou niet meteen weer een boek van hem kiezen. Maar goed om te weten.



Ik ben begonnen met het audioboek van Lolita. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken tot nog toe. En verder heb ik een stukje gelezen in I am Malala. Maar ik heb het erg druk en even niet zoveel rust om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond The Circle echt te gek!
Zo zie je maar... smaken verschillen. Ik gooi 'm wel op m'n ereader. Het lijkt me wel iets voor op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Gelezen:



Over een meisje/shapeshifter die zich aanbiedt als sidekick van slechterik Ballister Blackheart.

Leuk, mooi gemaakt, maar niet heel memorabel.



The Circle vond ik niet geweldig. Op zich een interessant idee en ook zeker wel met goede punten, maar de hoofdpersoon maakt zulke rare keuzes dat ik het te ongeloofwaardig vond. De boodschap ging ten koste van de karakters.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de cirkel wel goed eigenlijk,ben wel benieuwd naar de film.



Ik las Ibiza land van liefde van Mireille van Hout, was best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Van de week De bastaard van Brussel van Simone vd Vlugt gelezen en Zomerhuis van Linda van Rijn. De eerste was mooi, de tweede voorspelbaar maar prima voor een dagje thuis op mijn stoel in de zon.

Nu begonnen in Boek der spiegels van ene E.O. Chirovici, ze hebben het er bij DWDD eens over gehad. Ben benieuwd.
Ga ik even opzoeken, Dolfje.

Ik heb het nogal druk met werk, dus heel veel van lezen komt het niet. Maar als ik met de auto of trein ga kan ik wel een boek luisteren. Dus ik heb Lolita uit. En ik weet niet wat ik ervan moet vinden. En eigenlijk was het ook totaal niet wat ik ervan verwachtte. Op een of andere manier had ik iets in mijn hoofd als l'Amant van Marguerite Duras. Soort van romantisch en poëtisch. Poëtisch is het trouwens wel, maar op een heel andere manier. Het is prachtig geschreven, maar het onderwerp is op z'n minst nogal controversieel (en ronduit naar). Ik vond het tegelijkertijd fascinerend en afstotelijk. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden verder. Ik ben wel blij dat ik het heb gelezen. Maar meer om eindelijk te weten waar de hype over gaat en om het te kunnen afstrepen van de lijst.

Daarna heb ik nog The Strange Case of Dr.Jekyll en Mr.Hyde gelezen. Ik had het nooit eerder gelezen en ook nooit een film gezien. Maar het is zo'n boek waarvan je toch het plot kent. Het heeft ook heel veel overeenkomsten met The Picture of Dorian Gray wat ik ook onlangs las. Ws was dat concept over de goede en de slechte kant van de mensch destijds (want ze verschenen niet lang na elkaar) nogal populair.

Intussen was ik ook nog begonnen in I Am Malala. Maar ik denk dat als ik nog iets ga lezen deze week ik eerder iets luchtigs ga kiezen. Even zien wat daarvoor in aanmerking komt nog.

Mijn jaar begon zo goed, met bijna alleen boeken die ik te gek vond. Maar het zakt een beetje in helaas.
Alle reacties Link kopieren
Boek der spiegels vond ik wel goed, anders dan verwacht maar wel goed.

Nu Winterzon van Linda van Rijn, deze boeken lees ik puur ter ontspanning want zijn ontzettend simpel :D
Alle reacties Link kopieren
Dat is af en toe best lekker dolfje!

Ik heb Het smelt van Lize Spit uit, indrukwekkend boek wel! Nog bezig in De meisjes, ik vind hem wel intrigerend, maar toch gaat het niet zo snel. Ik geef de schuld aan de baby. ;) Ook moet ik voor mijn studie nog twee boeken lezen, die moet ik morgen even halen in de bibliotheek: Joe Speedboot (al eens gelezen, maar het is voor een opdracht, dus lees hem maar nog een keer voor de zekerheid) en Niemand in de stad van Philip Huff.
Ja, Dolf, ik had 't even opgezocht. Klinkt wel leuk. Lekker vakantieboek denk ik?

Joe Speedboot ja, dat is lang geleden. Vond 't wel leuk/mooi toen. Heb daarna nog wel een ander boek van Tommy Wieringa geprobeerd (Ceasarion), maar daar vond ik niets aan. Niet eens uitgelezen.

Ik heb Een Vlucht Regenwulpen uit. Heb ik ook best lang over gedaan. Maar niet omdat ik het niets vond. Het is alleen een boek waar je echt even voor moet gaan zitten en de rust voor moet hebben. Geen simpel tussendoortje. Ik ben nu begonnen in Quissama van F.Springer. Had ik op mijn boekenlijst staan.... heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden. Komende week heb ik weer echt tijd om te lezen, dus dat komt wel uit.
Alle reacties Link kopieren
De komende week wordt het heerlijk weer, hopelijk kan ik ook tijd vinden om lekker buiten te zitten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net 3 delen thrillers uit van Robert Galbraith, pseudoniem van J.K. Rowling. Geweldige boeken! Wat kan zij ontzettend goed schrijven!.
Harry Potter heb ik nooit gelezen, houd niet van fantasy, maar die thrillers zijn super! Heb gehoord dat ze er nog wel 3 wil schrijven. Ik kijk er naar uit!

Ben net begonnen in "A casual vacancy", ook van haar. Een volwassenen roman en al meteen boeiend en scherp.
Amarna, ik vind de Cormoran Strike serie ook geweldig. Volgens mij komen er zelfs 8 delen van. En dit jaar komt er een BBC serie. Ik wacht met smart op het volgende boek.

Ik heb wel alle Harry Potter boeken gelezen en ik houd ook niet van fantasy. Ik ben niet de grootste Harry Potter fan, want ik ben er natuurlijk niet mee opgegroeid. Maar ik vind 't toch leuk. Dus je zou het evt. nog wel kunnen proberen. Dat andere boek hebben we in de kast staan, maar Brown (mijn wederhelft, haha) vond het een beetje meh, dus ik heb het eigenlijk nog niet gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik las na Winterzon iets heel anders nl Het kindertransport van Fedor de Beer. Jeugdboek over de kinderen die uit kamp Vught werden getransporteerd. Verhaal speelt in heden en verleden.
Mooi boek.

Nu lees ik van Jill Mansell "ik zie je op het strand". Leuke ontspannen boeken schrijft zij.
@allen, ik vond the Circle ook ontzettend gaaf. Ben grote fan van Dave Eggers, ik ken niemand die de huidige tijdgeest zo treffend beschrijft. A hologram for the king, over expats in Abu Dhabi (en Europa vs USA vs nieuwe economien), vond ik daarom ook echt steengoed. Alleen zijn laatste boek was minder (Heroes of the frontier). What is the what en Zeitoun waren ook prachtig, wat mij betreft.

Ik ben nu bezig in de Tolk Van Java, van Alfred Birney, die de Libris Literatuurprijs gewonnen heeft. Het is wel mooi en interessant. Wat grof wel, soms. Of ik het het beste boek van het jaar vindt weet ik niet maar het leest in ieder geval prettig weg.

@GeorgieBrown, ja heftig he, Lolita? Ik vond hem prachtig maar ook heel wrang. Heel dubbel.
Tja, Lolita, ik weet het nog steeds niet. Ik kom geloof ik niet verder dan 'een prachtig geschreven afschuwelijk boek' . :proud:

Volgens mij ben ik wel ooit begonnen in Wat is de Wat, maar kon ik er niet inkomen. Verder volgens mij nog nooit iets van hem gelezen. Met The Circle ben ik bijna halverwege. Het heeft in elk geval vaart en ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Hoewel ik daarover ook wel een idee heb. Het heeft wel een beetje een YA vibe vind ik. Het wordt allemaal behoorlijk uitgespeld. En ik wil Mae (de hoofdpersoon) af en toe echt door elkaar rammelen. En al die mensen daar. Ik vraag me af hoe ze niet door hebben hoe problematisch het hele concept is. Maar dat is natuurlijk ook de clou. Wordt vervolgd.
anoniem_64cf6f24eb981 wijzigde dit bericht op 26-05-2017 19:44
0.47% gewijzigd
moest bewerk zijn ipv quote.
Alle reacties Link kopieren
Wool - Hugh Howey

De hele trilogie (er is ook nog Shift en Dust) heb ik een jaar of wat geleden met plezier gelezen, en een 2e keer valt het niet tegen!

De buitenwereld is giftig en daarom woont de mensheid in een ondergrondse wolkenkrabber - de Silo - , onder een zeer strikt regime. Maar sommigen willen meer weten...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Hm, die Cormoran Strike-serie klinkt goed!

Ik was op vakantie en we hadden lekker boeken gekocht om mee te nemen. 2 van Minette Walters (waarvan ik er één, verdorie, toch al had!) maar de andere was te gek, The devil's feather. Verder Torenhoog en mijlenbreed (mijlenver? Ik kan dat nooit onthouden) van Tonke Dragt. Daar zat ik meteen zo in dat ik vandaag Ogen van Tijgers (het vervolg daarop) heb gepakt.

Owen Meany laat ik voorlopig toch zitten, ik kom er niet genoeg in. Ik weet van de vorige keer dat ik het uiteindelijk prachtig vond, maar heb er nu blijkbaar de rust niet voor.

Tyche, ik zou toch beginnen met The world according to Garp qua Irving. Of Hotel New Hampshire.
OMG Torenhoog en mijlenbreed was echt mijn lievelingskinderboek! Ik weet nog dat ik zo onder de indruk was, helemaal opging in een andere wereld... Al moet ik toegeven dat ik niet meer zo weet waar het over ging. Iets met ridders? Ik vond het magisch in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
27-05-2017 08:42
OMG Torenhoog en mijlenbreed was echt mijn lievelingskinderboek! Ik weet nog dat ik zo onder de indruk was, helemaal opging in een andere wereld... Al moet ik toegeven dat ik niet meer zo weet waar het over ging. Iets met ridders? Ik vond het magisch in ieder geval.
De ridders zijn uit Brief voor de koning en Geheimen van het wilde would.

Torenhoog en mijlenbreed en ook Ogen van tijgers gaan over Venus dat eigenlijk Afroi heet. Want er wonen Afroini in het gevaarlijke woud van Venus, intelligente wezens die gedachten kunnen lezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven