Stockholm

28-04-2017 10:56 39 berichten
Staat op de planning voor dit najaar. Met een vriend of vriendin, lang weekend (3 nachten).



Tips qua bezienswaardigheden maar ook overnachting mogelijkheden en eet gelegenheden zijn welkom.



Is het echt zo duur in de horeca en voor levensmiddelen? Wil wel wat uitgeven maar low budget tips zijn ook welkom ;)
Afhankelijk van waar je wat gaat drinken, kan het duur zijn. Alcoholische dranken tenminste.



Skanzen was wel leuk om te zien.

Eten bij Gondolen ook een aanrader, vanwege het uitzicht.



Verder vond ik het meevallen. Mooie stad
Met name alcohol is duur, verder valt het mee. Via airbnb kan je prima low budget reizen
Alle reacties Link kopieren
Leuk Stockholm. Ben er al een aantal keer geweest. Eten en drinken kan duur zijn, maar hoeft zeker niet. Beetje vergelijkbaar met Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelfs een aantal maanden gewoond, leuke stad, veel te zien. Veel bergen, grote bossen etc. als je een natuurliefhebber bent in ieder geval. Zo niet dan kun je je altijd nog vermaken in het centrum.

Eten midden in de stad is duur, vooral alcohol.. ik heb ooit omgerekend 14 euro voor een drankje betaald *slik*. Het beste kun je van te voren kijken waar je wilt gaan eten.
Ik hou wel van een drankje maar kan ook prima een weekend zonder ;).



Het is dus vooral alcohol wat duur is. Best gek in zo'n koud land



Wil ook nog eens een rondreis door Zweden maken. Dit wordt een stedentrip dus zoveel mogelijk de stad ontdekken is het idee.
Gewoon veel wandelen. Het is te doen in Stockholm



En ik zocht nog even naar die kroeg waar je normale prijzen betaalde voor een drankje. Ze tapten bier steeds in hetzelfde glas

Kan hem niet vinden
Zweden zitten veel in koffietentjes, Fabrique heeft vind ik de beste koffie en zoete broodjes (oa Gamlastan). Als je echt goedkoop wilt eten dan weet ik een Thais eettentje waar ze voor minder dan een tientje best lekkere maaltijden serveren (maar in bijpassend decor, dus of je dat echt wilt?). Alternatief is een goede burgertent zoals Barrels (Gamlastan). Of check waar de foodtrucks staan als het lekker weer is. Je kunt ook veel besparen door een lege waterfles mee te nemen en die te vullen met kraanwater, scheelt je bijna 3 euro per flesje bij de kiosk.



De meeste musea zijn op Djurgården. Rondlopen in het oostelijk deel van Gamlastan, is het minder drukke deel. Vergeet vooral Södermalm niet, gelijk rechts naar boven van Slussen is een leuke oude wijk met een panoramisch wandelpad Monteliusvägen. Ik ben zelf nog niet eraan toegekomen om er met de veerboot verder op uit te gaan, maar dat staat zeker nog op mijn lijstje.



In Norrmalm zijn forse hoogteverschillen, je kunt met trappen omhoog, maar ook de tunnel nemen tussen Sveavägen en Stureplan. Gallerian en Sture Gallerian vind ik de mooiste winkelcentra, maar ik zou er niet snel wat kopen. En als je een hotel boekt, let op dat je wel een kamer met raam hebt (er zijn steeds meer ondergrondse hotels). Stockholm is geweldig zolang je het centraal station en Drottninggatan vermijdt.
Stockholm is geweldig!

Ik wens je alvast veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Zweden is niet meer zo duur als vroeger (of andere landen zijn duurder geworden, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt). Sommige dingen lijken misschien duurder maar je moet je daarbij beseffen dat de gemiddelde kwaliteit meestal hoger is. Als je de prijs van de goedkoopste fles wijn in de systembolaget ziet schrik je. Maar je moet die goedkoopste fles niet vergelijken met de goedkoopste die we hier in de supermarkt hebben staan. Goedkope slobberwijnen kennen ze daar eigenlijk niet.



Eten is niet duurder dan hier (voor een vergelijkbare kwaliteit) en voor bier betaal je tegenwoordig in andere hoofdsteden ook zomaar 6..7 euro voor een halve liter.
Klinkt goed allemaal! Begin er al helemaal zin in te krijgen. Nog even geduld hebben



Het is vaak een van de eerste reacties die je krijgt als je zegt naar Stockholm te willen. 'Het is wel duur daar hoor'. Maar dat valt dus alleszins mee. Als je het van te voren weet kan je je er ook op instellen.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige van de goedkopere hotels kun je nog geld besparen door geen bedlinnen erbij te bestellen, en je eigen slaapzak en kussensloop mee te nemen.



Ik heb goede herinneringen aan het Vasa museum. En gewoon rondlopen langs het vele water.



Hoe laat in het najaar ga je? De dagen zijn nog korter dan in Nederland.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Saz schreef op 28 april 2017 @ 11:19:

Ik hou wel van een drankje maar kan ook prima een weekend zonder ;).



Het is dus vooral alcohol wat duur is. Best gek in zo'n koud land



Wil ook nog eens een rondreis door Zweden maken. Dit wordt een stedentrip dus zoveel mogelijk de stad ontdekken is het idee.Juist daarom is alcohol zo duur. Om te voorkomen dat mensen zich in de winter volzuipen.
Stockholm is leuk! Vooral het Abba museum, koninklijk paleis en het centrum. Je kan het weekend ook uitbreiden met een bezoek aan Uppsala (40 minuten met de trein vanaf Stockholm).
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens hier. Flink naar beneden scrollen voordat je daadwerkelijk wat ziet. http://www.spottedbylocals.com/stockholm/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 28 april 2017 @ 13:49:

Zweden is niet meer zo duur als vroeger (of andere landen zijn duurder geworden, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt).Precies. Vroeger was Amsterdam echt FLINK goedkoper dan Parijs en Stockholm. Dat verschil is best wel ingelopen doordat Nederland en vooral Amsterdam zoveel duurder zijn geworden. Eigenlijk sinds de euro... toen alle Nederlandse restaurants en café's - heel opportunistisch - gewoon het guldenteken vervingen door een €, en je opeens van de ene op de andere dag voor een hoofdmaaltijd geen f15,- betaalde maar €15 (meer dan f30). Van de ene op de andere dag was Nederland twee keer zo duur geworden.



Ik ben na de invoering van de euro zeker 10 jaar amper nog uit eten gegaan om die reden. Tegenwoordig kost een hoofdmaaltijd nog steeds €15-€20 maar door de inflatie 'lijkt' dat nu minder en is het eindelijk weer een beetje behoorlijk betaalbaar geworden om uit eten te gaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Latte in een koffietentje 44 krone

Flesje water in de kiosk 27 krone

Croissantje bij de bakker (in het centrum) 30 krone

Hoofdgerecht in een gemiddeld restaurant 225 krone

Dessert erbij 65 krone

Biertje 0,5l 85 krone

Big mac 48 krone



Dat zijn een beetje de bedragen. Ken je de Big Mac Index?
quote:Erizon schreef op 30 april 2017 @ 13:02:

Latte in een koffietentje 44 krone

Flesje water in de kiosk 27 krone

Croissantje bij de bakker (in het centrum) 30 krone

Hoofdgerecht in een gemiddeld restaurant 225 krone

Dessert erbij 65 krone

Biertje 0,5l 85 krone

Big mac 48 krone



Dat zijn een beetje de bedragen. Ken je de Big Mac Index?

Waar heb jij gewinkeld dan? Bij de 7eleven zijn het gewone prijzen. Net zoals bij de ica en Coop.

Bier is wel duur, maar dat is overal in Zweden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 30 april 2017 @ 13:02:

Ken je de Big Mac Index?



Haha ik kende die nog niet.



Volgens de 'backpacker index' op Price Of Travel ontlopen Amsterdam en Stockholm elkaar amper. Die backpacker index is volgens mij een soort indicatie wat het gemiddeld per dag zou kunnen kosten voor standaard activiteiten en accommodatie.

Amsterdam US$82,72

Stockholm US$89,73 (klik voor meer info over kosten voor allerlei dingen zoals een biertje, museum, hotel etc... je kunt rechtsboven de 'display currency' veranderen van dollars naar euro's)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Volgens mij was dat water bij Pressbyrån. Latte is bij Espresso House (omdat die zo'n beetje overal zit en WiFi heeft). Het biertje was een Ship full of zoiets bij een burger restaurant.



Ik heb de bonnetjes nog ergens liggen
Alle reacties Link kopieren
Bezoek het Vasa Museum!
quote:Erizon schreef op 30 april 2017 @ 19:13:

Volgens mij was dat water bij Pressbyrån. Latte is bij Espresso House (omdat die zo'n beetje overal zit en WiFi heeft). Het biertje was een Ship full of zoiets bij een burger restaurant.



Ik heb de bonnetjes nog ergens liggen Ah ja. Pressbyrån is duur met alles.
Tip voor to: haal drinken enz bij Coop. Er zit een grote onder het centraal station in Stockholm. (links naar beneden bij de uitgang van het station)
quote:patsy--stone schreef op 30 april 2017 @ 12:38:

Bij sommige van de goedkopere hotels kun je nog geld besparen door geen bedlinnen erbij te bestellen, en je eigen slaapzak en kussensloop mee te nemen.



Ik heb goede herinneringen aan het Vasa museum. En gewoon rondlopen langs het vele water.



Hoe laat in het najaar ga je? De dagen zijn nog korter dan in Nederland.Das een goeie, nog niet bij stil gestaan. September/begin oktober dan uiterlijk denk ik.
Bedankt voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven