Anouscha Nzume, Sylvana etc.

26-04-2017 16:51 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgen deze vrouwen een podium om hun racistische uitlatingen tentoon te spreiden? Wat als ik , een blanke vrouw, een boek zou schrijven met als titel "Hallo zwarte mensen". Wat als ik als blanke vrouw keer op keer op tv zou klagen dat alle zwarten racistisch zijn en dat het echt vreselijk leven hier is, ondanks dat er genoeg mensen zijn die naar deze twee dames luisteren, een sprookjesfiguur aanpassen in de hoop dat het nu minder kwetsend is, ieder jaar Keti Koti en andere festivals toestaan, op scholen de slavernij onderwijzen etc. etc.



Iemand als Rosa Parks, Nelson Mandela, dat waren pas helden, die streden voor gelijkheid in een zeer ongelijk land. Dat is Nederland gewoon niet.
Ik denk juist dat de meeste mensen het maar al te goed begrijpen en dat het 'bewustzijn' veel groter is dan je denkt. Dit komt omdat iedere groep mensen, iedere cultuur zijn eigen littekens heeft. Het werkt alleen niet wanneer je mensen die in hun eigen leven geen kwaad hebben gedaan, verantwoordelijk stelt voor de wandaden uit je verleden, of die van je familie. Dat kun je wel heel hard willen, maar zo werkt het niet.



Mensen zijn alleen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders en broers en zussen, niet voor de daden van hun grootouders, of de ouders daar weer van, laat staan voor de daden van alle mensen met dezelfde kleur, of dezelfde cultuur. Hoe graag je ook wil dat iemand de schuld op zich neemt, zo werkt het niet.
Misschien hebben witte Nederlanders ergens ook een trauma juist omdat waar we zo trots op willen zijn sterk samenhangt met slavernij en andere narigheid, zoals de VOC en de vergaarde rijkdom waar we nu nog de vruchten van plukken.
@Valerievaldera, je bent niet schuldig voor wat eerdere generaties hebben gedaan, maar je hebt wel baat bij wat zij hebben gedaan. Kun je dat erkennen?
Iedereen die nu in Nederland woont en in de Westerse wereld heeft daarvan geprofiteerd. Zeker.
quote:Ttass30 schreef op 28 april 2017 @ 13:37:

Ik half surinaamse de pijnlijke verleden de slavernij wat mijn voorouders hebben meegemaakt zelfs mijn oma in su, heeft het nog niet goed verwerkt. Ze hebben er nu nog last van. Hoeveel mensen weten eigenlijk dat Suriname Nederland heeft geholpen in de 2de wereld oorlog honderdem Surinaamse soldaten hebben gevochten tegen de Japanners en Duitsers en Nederland heeft het niet erkend en dankjewel gezegd stank voor dank. De Nederlanders hebben de surinamers als schoften behandeld en naar Nederland gehaald en in een flat bijelkaar geplaats en dan ook nog oordelen.



The white privilege heeft zijn tijd gehad, niemand houd z'n mond meer dicht. We hebben lang genoeg onder de juk geleefd van de 'blanke man' ze hebben onze voorouders als een stel beesten behandeld weggehaald uit hun omgeving en families kapot gemaakt.





Ik heb even getwijfeld of ik mijn verhaal zou plaatsen ivm herkenbaarheid maar doe het toch. Ik ben kleindochter van joodse grootouders van vaders kant. Ook mijn oma heeft de verschrikkingen van WO 2 nooit goed verwerkt. Opa is aan het einde van de oorlog vergast en haar hele familie was al eerder vergast, zijn ook als beesten behandeld en families zijn uit elkaar gehaald. Zij heeft om het even grof te zeggen als hoer voor de Duitsers haar eigen leven kunnen redden. En of mijn opa ook echt mijn opa is, is ook niet eens zeker. Het zou zo maar kunnen dat mijn pa van een Duitse soldaat is. Zie daar maar eens mee te leven.

In de jaren 60 leerde mijn vader mijn moeder kennen. Mijn moeder oerhollands had een aantal Duitse vrienden en deze werden ook vrienden van mijn vader. Mijn oma heeft dit altijd toegejuigd en geloof me dat bij elke Duitse naam die viel, je haar zag verstijven door de herinneringen die naarboven kwamen en ongetwijfeld de negatieve gevoelens, zeg maar gerust haat en angst. Mijn oma heeft ons geleerd om niet naar het verleden te kijken maar vooruit te kijken. Doe iets voor de wereld dat je nu kan veranderen.

En ik heb de leukste tijd gehad met de allerleukste collega, van Duitse komaf. Of dat nou toeval is of niet, ik weet het niet. Maar ik vind het altijd wel frappant dat het een rode draad in ons leven is geweest.



Als slavernij zo iets pijnlijke is voor jullie, zet je dan in voor de huidige slavernij. Kinderen die heden ten dage gebruikt worden in mijnen, ateliers, in de prostitutie werken etc. In je eigen ellende blijven hangen, terwijl er nog zoveel leed is heeft helemaal geen zin. Sterker nog, als je weet wat slavernij met je doet is het best raar dat je je daar nu niet voor inzet.



En ik zeg niet dat de slavernij niet erkend mag worden. Het moet zelfs de geschiedenisboeken ingaan. Het mag zelfs niet vergeten worden.
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 14:00:

[...]





Dat klinkt heel logisch. Toch zie ik wat problemen. Vaak wordt het niet geaccepteerd als je geen/niet genoeg 'fout' gedrag bij jezelf ziet, ook na diepe introspectie, en ook al is het een juiste weergave van jou. Dan is de reactie dat je het onbewust toch hebt, of dat je het niet begrijpt.

In zo'n discussie lijkt het dan alsof het pas goed is als je aangeeft een racist te zijn. Tenminste, zo komt het op me over.

Dan het volgende probleem: er verandert dan toch helemaal niks? Goed, iemand geeft aan racistische ideeën te hebben (al dan niet alleen volgens de ander), daarmee zijn ze nog niet weg. Als ik van koekjes hou, hou ik nog steeds van koekjes als iemand vindt dat ze slecht zijn.

Bovendien, de meeste mensen hebben helemaal niet zoveel actieruimte in hun dagelijkse leven. Dus, wat dan? Ze kunnen met je meeleven, maar wat nog meer? (Of, zoals een Amerikaanse kennis op FB vroeg, 'my black friends, what can I do?' - maar dat heb ik toen gelezen en daar kwam absoluut niets uit. Ik heb eens een hele middag door die brij van link naar link gelezen, maar er kwamen geen concrete oplossingen naar voren.)

Tja, het is een lastig onderwerp en dus een gevoelig discussie.



Maar de meeste mensen hebben veel meer actieruimte dan je denkt hoor.



En natuurlijk hoef je niet te zeggen dat je een racist bent. Maar we zijn allemaal onderwerp van maatschappelijke patronen. Net als dat veel vrouwen bijvoorbeeld zelf ook misogyne gedachten hebben. Dat maakt je geen seksist maar wel een onderdeel van het grotere geheel wat dat soort dingen in stand houdt.



Ik heb als blanke ongetwijfeld in mijn leven dingen gezegd of gedaan met racistische ondertonen. Dat vind ik heel erg en uiteraard doe ik dat niet bewust want ik ben alles behalve racistisch, maar je kan het alleen maar stoppen en voorkomen door heel bewust te zijn van jezelf. En dit dus ook toe te geven. Dus als je in een tram stapt, je realiseren of je onbewust niet naast de donkere man gaat zitten, of bij het zien van een hoofddoek toch bepaalde oordelen krijgt, als je blonde blanke vrouwen per definitie mooier vindt dan donkere. Denk er over na of dat zo is en hoe dat dan komt. Het kan in allerlei kleine dingen zitten.



Veel mensen doen het niet expres. Maar ze doen het wel. Terwijl ze dat niet zo bedoelen. En het zou zoveel makkelijker worden als we dat kunnen toegeven zodat er wederzijds begrip komt en er daadwerkelijk wat veranderd wordt. In plaats van constant in de verdediging schieten.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 13:42:

Jeetje, ja. Het verleden. Dat was wat. Op die manier kan ik ook best beginnen over wat mijn grootouders (ja ja, zo dichtbij is het in mijn geval nog, de ouders van mijn ouders) in de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Maar o nee, dat doet er natuurlijk niet toe, want zij waren wit en de onderdrukkers waren ook wit, dus dan doet het er natuurlijk niet toe.Lees mijn verhaal eens wat ik net post. Ben het met je eens.
Mooi Diana. Ik heb dezelfde boodschap meegekregen van mijn opa en oma en mijn ouders. Niet blijven hangen in verbittering, maar kijk wat je kunt doen, op dit moment. Aan het verleden kunnen we helaas niks meer veranderen. Boosheid, verontwaardiging, bitterheid: het is allemaal energie waar je ook iets goeds mee kunt doen. Helaas gebeuren er ook nu de meest vreselijke dingen, dus er is genoeg te doen.
quote:S-Meds schreef op 28 april 2017 @ 13:46:

[...]



Klopt, helemaal.Gezellig, weer terug van de markt.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 13:59:

[...]



Ik vind het geen lastig concept. Alleen vind ik het persoonlijk niet terecht als IK er als begin dertiger op wordt aangesproken.



Net als dat ikzelf een generatiegenoot van Duitse afkomst niet ga lastigvallen met 'mijn' verleden, of eigenlijk: het verleden van mijn familie. Ik vind dat ongepast. Die persoon heeft immers zelf geen invloed gehad op de acties van zijn opa/oma ruim zeventig jaar geleden. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen van toen en die zijn voor het grootste deel inmiddels overleden.Amen. Blik vooruit en niet achteruit.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 14:09:

Ik denk juist dat de meeste mensen het maar al te goed begrijpen en dat het 'bewustzijn' veel groter is dan je denkt. Dit komt omdat iedere groep mensen, iedere cultuur zijn eigen littekens heeft. Het werkt alleen niet wanneer je mensen die in hun eigen leven geen kwaad hebben gedaan, verantwoordelijk stelt voor de wandaden uit je verleden, of die van je familie. Dat kun je wel heel hard willen, maar zo werkt het niet.



Mensen zijn alleen verantwoordelijk voor hun eigen daden. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun ouders en broers en zussen, niet voor de daden van hun grootouders, of de ouders daar weer van, laat staan voor de daden van alle mensen met dezelfde kleur, of dezelfde cultuur. Hoe graag je ook wil dat iemand de schuld op zich neemt, zo werkt het niet.Nogmaals, persoonlijke schuld is volstrekt het punt niet. Mensen van nu zijn wel verantwoordelijk voor het perpetueren van racisme in allerlei vormen en maten en het erkennen en laten doorgaan van leed. Beiden komen door zaken in het verleden, dat kun je niet veranderen, maar hoe er nu mee om gegaan wordt wél.
quote:dianavankrimpen schreef op 28 april 2017 @ 14:26:

[...]





Amen. Blik vooruit en niet achteruit.En voor die blik vooruit hebben we het dus nodig dat íedereen zich bewust is van de gevolgen en de enorme sociologische patronen uit het verleden. Juist daarom!
Maar wat zou ik dan bijvoorbeeld kunnen veranderen om er beter mee om te gaan? Wees eens concreet.
quote:Ttass30 schreef op 28 april 2017 @ 14:06:

Nederlandse regering is ontzettend hypocriet. Allemaal mensen naar Nederland halen voor vieze klusjes en bijelkaar plaatsen zonder er na om te kijken. En nog hebben 'sommige' Nederlanders het lef om te zeggen tegen 3 de generatie "buitenlander" ga terug naar je eigen land. Hand in eigen boezem steken. en dan ook nog classificeren en die mensen in hokjes plaatsen terwijl ze vieze klusjes voor je moeten doen, want ze hebben een andere achtergrond.. hypocriet. Fout ligt bij de Nederlandse regering daar kan Hassan, Ali,Sylvana niet aan doen. Wake the f up.Huidige generatie hoeft geen vieze klusjes meer te doen. Iedereen heeft het recht om een gedegen opleiding te doen. Iedereen kan een kans pakken.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 14:22:

Mooi Diana. Ik heb dezelfde boodschap meegekregen van mijn opa en oma en mijn ouders. Niet blijven hangen in verbittering, maar kijk wat je kunt doen, op dit moment. Aan het verleden kunnen we helaas niks meer veranderen. Boosheid, verontwaardiging, bitterheid: het is allemaal energie waar je ook iets goeds mee kunt doen. Helaas gebeuren er ook nu de meest vreselijke dingen, dus er is genoeg te doen.

Ja, en ook hier. Niemand probeert het verleden te veranderen, maar juist het heden. En je kan het racisme van nu alleen maar begrijpen met goede geschiedenislessen.



En één van die vreselijke dingen die nu nog steeds gebeuren is Institutioneel racisme. Dat is dus van nu. En daar probeert men wat aan te doen. Ze proberen dus precies te doen wat jij voorstelt.



Het gaat er niet om een ander retrospectief alle schuld te geven. Het gaat er juist om de situatie van nu en de toekomst te veranderen en verbeteren.
Ik kan iedere dag naast die zwarte man gaan zitten, maar daarmee wordt hij nog geen directeur. Dat bedoelde ik een beetje met weinig actieruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 14:33:

Ik kan iedere dag naast die zwarte man gaan zitten, maar daarmee wordt hij nog geen directeur. Dat bedoelde ik een beetje met weinig actieruimte.



Want de zwarte man waar je naast gaat zitten mag niet naar school?



Het is niet zo dat iedere blanke zomaar directeur ergens van wordt natuurlijk. Degenen die dat wel bereiken hebben daar ook keihard voor gewerkt.



Doet me een beetje denken aan de blanke boeren in Zimbabwe. Als die eenmaal weg zouden zijn, dan zou de zwarte bevolking zelf eindelijk ook eens rijk worden. Nou, dat hebben ze geweten. Ze vergaten dat er ook nog gewerkt moest worden toen de blanke boeren weg eenmaal weg waren en Zimbabwe kwam in hongersnood, terwijl de buurlanden waar de blanke boeren heen gevlucht waren opeens graanexporteurs werden, waar daar eerder altijd honger was.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 14:29:

Maar wat zou ik dan bijvoorbeeld kunnen veranderen om er beter mee om te gaan? Wees eens concreet.

Ik heb net een aantal hele concrete voorbeelden genoemd. Maar bewustwording van eigen gedrag heeft te maken met dit soort dingen: naast wie ga ik zitten in de trein, wat is mijn eerste reactie bij een artikel over allochtone jongeren, hoeveel boeken heb ik eigenlijk van zwarte vrouwelijke schrijfsters in mijn kast, ga ik wel eens naar een theatervoorstelling van een marrrokaanse Nederlander, nodig ik bij solicitaties vaker mannen dan vrouwen uit, wat denk ik als mensen moeite hebben met zwarte Piet, hoe vaak zie ik eigenlijk een donkere vrouw op tv of in de Tweede Kamer, etc etc etc. Stel jezelf dit soort vragen, en reageer op de eventuele uitkomsten.



En daarnaast zou je kunnen stoppen met het herhalen van het argument dat de huidige generatie geen schuld heeft. Ik snap dat je het oprecht goed bedoeld maar daarmee reduceer je de discussie naar 1 punt en bagatteliseer je het leed en de ervaringen van de groep mensen waar het over gaat.
quote:dianavankrimpen schreef op 28 april 2017 @ 14:17:

[...]





Ik heb even getwijfeld of ik mijn verhaal zou plaatsen ivm herkenbaarheid maar doe het toch. Ik ben kleindochter van joodse grootouders van vaders kant. Ook mijn oma heeft de verschrikkingen van WO 2 nooit goed verwerkt. Opa is aan het einde van de oorlog vergast en haar hele familie was al eerder vergast, zijn ook als beesten behandeld en families zijn uit elkaar gehaald. Zij heeft om het even grof te zeggen als hoer voor de Duitsers haar eigen leven kunnen redden. En of mijn opa ook echt mijn opa is, is ook niet eens zeker. Het zou zo maar kunnen dat mijn pa van een Duitse soldaat is. Zie daar maar eens mee te leven.

In de jaren 60 leerde mijn vader mijn moeder kennen. Mijn moeder oerhollands had een aantal Duitse vrienden en deze werden ook vrienden van mijn vader. Mijn oma heeft dit altijd toegejuigd en geloof me dat bij elke Duitse naam die viel, je haar zag verstijven door de herinneringen die naarboven kwamen en ongetwijfeld de negatieve gevoelens, zeg maar gerust haat en angst. Mijn oma heeft ons geleerd om niet naar het verleden te kijken maar vooruit te kijken. Doe iets voor de wereld dat je nu kan veranderen.

En ik heb de leukste tijd gehad met de allerleukste collega, van Duitse komaf. Of dat nou toeval is of niet, ik weet het niet. Maar ik vind het altijd wel frappant dat het een rode draad in ons leven is geweest.



Als slavernij zo iets pijnlijke is voor jullie, zet je dan in voor de huidige slavernij. Kinderen die heden ten dage gebruikt worden in mijnen, ateliers, in de prostitutie werken etc. In je eigen ellende blijven hangen, terwijl er nog zoveel leed is heeft helemaal geen zin. Sterker nog, als je weet wat slavernij met je doet is het best raar dat je je daar nu niet voor inzet.



En ik zeg niet dat de slavernij niet erkend mag worden. Het moet zelfs de geschiedenisboeken ingaan. Het mag zelfs niet vergeten worden.Dit is een compleet andere verhaal wat ook erg is natuurlijk. Maar de joodse situatie is wel erkend er staat zelfs een boete op antisemitisme iedereen walgt ervan als de joden worden gediscrimineerd. Maar als Sylvana om haar huidskleur zeurpiet genoemd wordt of zwartepiet dan mag dat allemaal wel het is zelfs een feest. Er is geen Respect! Voor Surinamers. Ik ben naar Israel geweest weetje hoe joden Palestijnen behandelen?
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 14:33:

Ik kan iedere dag naast die zwarte man gaan zitten, maar daarmee wordt hij nog geen directeur. Dat bedoelde ik een beetje met weinig actieruimte.Maar als iedereen zo bewust met zijn eigen gedrag om zou gaan zou dat wel vanzelf veel meer deuren openen en zaken gelijk trekken. Jij gaat 'alleen maar' naast hem zitten, een ander probeert vooroordelen uit de weg te ruimen in de sollicitatiecommissie. En zo krijgt hij misschien wél die baan of promotie of andere kans ondanks bijvoorbeeld een duidelijk afrikaanse naam waardoor hij eerst niet eens uitgenodigd zou worden voor een gesprek.
quote:MaryCrawley schreef op 28 april 2017 @ 14:43:

Ik heb net een aantal hele concrete voorbeelden genoemd. Maar bewustwording van eigen gedrag heeft te maken met dit soort dinge ; naast wie ga ik zitten in de trein, wat is mijn eerste reactie bij een artikel over allochtone jongeren, hoeveel boeken heb ik eigenlijk van zwarte vrouwelijke schrijfsters in mijn kast, ga ik wel eens naar een theatervoorstelling van een marrrokaanse Nederlander, nodig ik bij solicitaties vaker mannen dan vrouwen uit, wat denk ik als mensen moeite hebben met zwarte Piet, hoe vaak zie ik eigenlijk een donkere vrouw op tv of in de Tweede Kamer, etc etc etc. Stel jezelf dit soort vragen, en reageer op de eventuele uitkomsten.



En daarnaast zou je kunnen stoppen met het herhalen van het argument dat de huidige generatie geen schuld heeft. Ik snap dat je het oprecht goed bedoeld maar daarmee reduceer je de discussie naar 1 punt en bagatteliseer je het leed en de ervaringen van de groep mensen waar het over gaat.En dan? Dan ga ik iedere ochtend naast die donkere man zitten en dan koop ik boeken van vrouwelijke zwarte schrijvers en dan ga ik naar die theatervoorstelling. En dan? Ik zie gewoon echt niet in hoe dat een oplossing gaat zijn voor het probleem.
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 14:33:

Ik kan iedere dag naast die zwarte man gaan zitten, maar daarmee wordt hij nog geen directeur. Dat bedoelde ik een beetje met weinig actieruimte.



Snap ik. Ik worstel daar zelf ook mee. Daarom lees ik veel en luister ik veel naar mensen van kleur, probeer ik waar dat kan hen een platform te geven (in mijn geval vooral via sociale media), en probeer ik meer inzicht te krijgen in welke wisselwerkingen er spelen. Ik denk dat als meer mensen dat doen, er grote veranderingen kunnen plaatsvinden. Als iedereen naast die zwarte man in de trein durft te zitten, zou dat bij hem bijvoorbeeld het gevoel weg kunnen nemen dat mensen bang voor hem zijn vanwege zijn imponerende grootte en zijn kleur. Hij zou zich misschien meer geaccepteerd voelen. Als mensen hem overal benaderen alsof hij evenveel recht heeft aanwezig te zijn als anderen, dan wordt hij misschien wel directeur, omdat mensen hem dan niet als 'enge grote zwarte man' meer zien.



@Tass, wat zou het voor jou veranderen als Nederland bijvoorbeeld erkent dat Suriname Nederland heeft geholpen met soldaten?
quote:MaryCrawley schreef op 28 april 2017 @ 14:46:

[...]



Maar als iedereen zo bewust met zijn eigen gedrag om zou gaan zou dat wel vanzelf veel meer deuren openen en zaken gelijk trekken. Jij gaat 'alleen maar' naast hem zitten, een ander probeert vooroordelen uit de weg te ruimen in de sollicitatiecommissie. En zo krijgt hij misschien wél die baan of promotie of andere kans ondanks bijvoorbeeld een duidelijk afrikaanse naam waardoor hij eerst niet eens uitgenodigd zou worden voor een gesprek.Dit is een stuk korter ja.
Waarom moet iedereen elkaar op voorhand respecteren?
quote:SF_ schreef op 28 april 2017 @ 14:52:

[...]





Snap ik. Ik worstel daar zelf ook mee. Daarom lees ik veel en luister ik veel naar mensen van kleur, probeer ik waar dat kan hen een platform te geven (in mijn geval vooral via sociale media), en probeer ik meer inzicht te krijgen in welke wisselwerkingen er spelen. Ik denk dat als meer mensen dat doen, er grote veranderingen kunnen plaatsvinden. Als iedereen naast die zwarte man in de trein durft te zitten, zou dat bij hem bijvoorbeeld het gevoel weg kunnen nemen dat mensen bang voor hem zijn vanwege zijn imponerende grootte en zijn kleur. Hij zou zich misschien meer geaccepteerd voelen. Als mensen hem overal benaderen alsof hij evenveel recht heeft aanwezig te zijn als anderen, dan wordt hij misschien wel directeur, omdat mensen hem dan niet als 'enge grote zwarte man' meer zien.

Ik vind wisselwerkingen wel een goed punt. Want misschien kan de grote zwarte man zelf ook wel iets doen. Deo op doen, of niet meer manspreaden, of zijn koptelefoon zachter zetten. Ik noem maar even een paar redenen waarom een plaats naast iemand vrij blijft in een volle trein. Misschien kwam het door zijn huidskleur, misschien ook niet. Maar ik heb zijn verhaal niet gehoord natuurlijk en misschien heeft hij al dit soort dingen daadwerkelijk uitgesloten voor hij het op zijn kleur gooide. Als er ook geen mannen naast hem wilden zitten dan moet het toch wel heel erg zijn geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven