Paasviering op school

12-04-2017 13:36 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná de zwartePiet-discussie nu de paasstokken-discussie? Het moet niet gekker meer worden. Ik las dat ouders en leerlingen uit andere geloven het respecteren dat er vanuit de christelijke traditie les gegeven word. Maar dan lees ik dat voorzitter Gerard van Drielen niet wil ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken. Ik wil geen aanpassing van de paasviering op protestantse en rooms-katholieke scholen omdat het net als bij de zwarte Pieten-discussie nergens op slaat. Wat vinden jullie?





De Telegraaf

Germa Graveland

2 uur geleden



Spoeddebat over paasvieringen scholen



De raadsfractie van de PVV in Den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de aanpassing van paasvieringen op christelijke basisscholen in de hofstad. In de Tweede Kamer eist de partij uitleg van het kabinet.



Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.



Verraad



PVV-raadslid Elias van Hees spreekt van ’verraad aan onze cultuur’. „Pasen wordt te grabbel gegooid vanwege de islam.” Ook zijn college in de oppositie, fractievoorzitter Richard de Mos van Groep de Mos noemt het bizar. „Als je notabene op christelijke scholen al geen Pasen mag vieren.” Hij is ook van mening dat dit een zaak van scholen is en de politiek niets kan doen. „Dat zagen we in de zwartepietendiscussie, waarbij we zelfs een petitie aan de scholen aanboden. En er gebeurde niets.”



Knieval



Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP benadrukt ook dat het aan schoolbestuur, personeel en ouders is om de identiteit van de school te bewaken. „Het is fout als er een knieval wordt gemaakt door een kruissymbool af te breken”, zo stelt hij. „Als dat al is gebeurd, want dat wordt weersproken. Maar we moeten niet doen alsof Pasen tot vorig jaar overal op een superchristelijke manier werd gevierd. Wat hebben hazen en eieren met het Pasen te maken? Vanuit de SCOH Scholen is mij verzekerd dat in vieringen op alle scholen de essentie van het Paasverhaal en dat is Jezus sterven en opstanding centraal staat.”



Lees ook: Paasviering afgezwakt



Dat bevestigt ook Grada Huis van Lucas Onderwijs, de andere organisatie met rooms-katholieke en protestantse basisscholen in de hofstad. „Wij vieren alle christelijke traditionele feestdagen en altijd komt het paasverhaal aan bod. Ouders en kinderen uit andere geloven zijn hier welkom, maar ze weten en respecteren dat we vanuit de christelijke traditie lesgeven.”



Begrip



De SCOH met 38 scholen heeft niet het idee dat de christelijke vieringen de laatste jaren veranderd zijn. „We zijn protestantse-christelijk en we doen alle vieringen”, aldus voorzitter Gerard van Drielen. „Scholen pakken het allemaal anders, soms zijn dat vieringen in de kerk, op school, in de klas. Het opvallende is dat bij ouders van alle geloven er sprake is van waardering voor de manier waarop wij levensbeschouwelijk onderwijs geven. Het leidt tot begrip.”



Hij wil niet ingaan op de vraag of het klopt dat op 1 van de scholen een kruis zou zijn afgebroken omdat een islamitische ouder bezwaar had dat zijn kind een kruis droeg.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 23 april 2017 @ 22:12:

[...]

(...)Ik heb een app met de Islamitische gebedsoproep.

Al heb ik het geluid buitenshuis wel op stil staan.

Als er ineens 'Allahu Akbar' uit je handtas komt terwijl je tijdens de spits op de trein staat te wachten maak je geen vrienden denk ik .
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 24 april 2017 @ 09:52:

Ik woon vlakbij een kerk. Zondagochtend gaat ie om 10:10 u helemaal los en met bepaalde feestdagen. Maar ook wel eens tussendoor als de beiaardier een concertje weggeeft. Ik vind het prachtig! Wist ik toen ik er ging wonen. En dan nog elk half uur een mooie dingdong. Geen idee eigenlijk of ie 's nachts ook gaat. Ik slaap er door heen. Ik kan er niet mee zitten.Ik vind het ook prachtig. Bij ons luid de kleine klok als iemand word gedoopt, de klokken luiden bij een bruiloft, en de klokken luiden ook op de dag als iemand is overleden, dat zijn maar op twee bepaalde tijdstippen in de middaguren. Dat vind ik heel meelevend. En inderdaad als je bij een kerk gaat wonen weet je dat je bij een kerk gaat wonen. Dat gebouw staat duidelijk 'in de picture'.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 24 april 2017 @ 09:28:

[...]





Waar woon jij dan?

Ik ben katholiek en heb mijn hele jeugd totdat ik het huis uit ging vlakbij een rooms-katholieke kerk gewoond.

Wat jij omschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, en ook nog nooit van gehoord.Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:sam1968 schreef op 20 april 2017 @ 18:18:

[...]





Hier is een apart topic voor Missie!Dat topic zie ik nu pas.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 23 april 2017 @ 22:46:

[...]



Op de halve uren 1x, op de hele uren het aantal uren. Dat is het probleem verder niet. Maar dat de klokken 's avonds laat of 's ochtends om 7 uur langdurig achter elkaar beieren, op tijdstippen dus dat mensen slapen, om gelovigen op te roepen naar de rk mis te gaan vind ik wel vervelend ja.



Aangezien er (uitgezonderd dan misschien van een nachtmis of kerstavonddienst) geen kerkdiensten plaatsvinden om 7 uur in de ochtend of om middernacht, zul je het dus gewoonlijk nooit meemaken dat kerkklokken langdurig beieren rond die tijden.



Ik woon in de buurt van meerdere kerken, en nog nooit zomaar meegemaakt dat de kerkklokken daarvan opeens om 7 uur in de ochtend of rond middernacht langdurig werden geluid...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Wikka schreef op 24 april 2017 @ 06:32:

Ik ken een katholieke kerkklok die ieder kwartier de tijd slaat:

0:15 dingdong

0:30 dingdong dingdong

0:45 ding dong dingdong dingdong

0:00 dingdong dingdong dingdong dingdong + tweemaal (met korte pauze ertussen) het uur in enkele slagen (dus 10 uur: 10 enkele slagen en even later weer 10 enkele slagen).

Dit gebeurt klokje rond, overdag en 's nachts.

De klok luidt/beiert ook nog uitvoerig iedere dag (behalve op sommige speciale dagen) om 7:00, 12:00 en 19:00. Op speciale dagen wordt er niet of juist extra gebeierd.

' t Went, ik slaap er zelfs vaak doorheen 's ochtends...



Een andere kerk beiert iedere dag om 9:00.



De katholieke kerk waar ik jarenlang naast heb gewoond was ook nogal van het beieren. Niet op de kwartieren, maar altijd wel half en heel. Heel niet dubbel. Dus dat is bij elkaar wel een stuk minder, dan die van jou.

Maar wel een paar keer per dag - ik weet de precieze tijden niet meer, maar 08.00 zat er tussen - flink even de klokken los laten gaan.

Die 8 uur in de ochtend was niet echt fijn...

En op zondag nog wat extra vanwege de mis, of 2 missen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
In sommige kerken zijn er geen zondagdiensten meer, alleen op zaterdagavond. Vanwege terugloop van kerkbezoekers en groot tekort aan pastoors/priesters. Als de kerken helemaal verdwijnen is er ook geen kerk meer voor begrafenissen en bruiloften. Dan maken ze er misschien een luxe-hotel in, of discotheek, en heb je last van ander geluidsoverlast.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
23-04-2017 13:08
Nou ja, al met al maak ik me meer zorgen om aanslagen, oorlogen, het milieu en hongersnood. Niet speciaal in die volgorde.

Denk eens aan "the passion". Dat hadden we vroeger niet. Iedereen kan tegenwoordig kennis nemen van ons Paasfeest via de tv of live. Dus ik heb nou niet echt het gevoel dat "onze" feesten uitsterven ofzo.
Vroeger liep men 'de kruisweg' in de kerk.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
21-04-2017 23:47
quote:Oakes schreef op 21 april 2017 @ 21:07:



Van oorsprong ben ik katholiek, heb me daar vanaf mijn jeugd tegen verzet maar ik raak nu geneigd het katholicisme weer te omarmen, gewoon omdat ik mijn Zuid-Nederlandse identiteit niet wil opgeven, zeker niet in mijn eigen land.



Grappig, ik heb juist het omgekeerde. Hoe meer ik voor het karretje gespannen wordt van de scherpslijpers van de ene religie die, in conflict met een andere religie, hun rituelen tot mijn nationale traditie willen maken, hoe meer ik geneigd ben te denken dat verzet tegen alle religies nog steeds nodig is.
Eens. Jij hoeft geen last te hebben van het geloof van iemand anders. Maar als de paasviering gevierd word op de manier zoals de Christelijke school dat doet dan hoef jij daar geen last van te hebben. Als je voor die school kiest moet je niet zeuren of verwachten dat die school zich aan jouw aanpast.

Andere kant van het verhaal:De ene ouder eist 10.000 euro schadevergoeding omdat haar kind niet op de klassenfoto staat, terwijl de moeder zelf de keuze maakte om het kind die ochtend niet naar school te brengen voor de klassefoto maar naar de moskee ging, terwijl alle kinderen gewoon lestijd hadden. De openbare school kan dan wel respect hebben voor je religie maar die school hoeft zich niet in bochten te wringen voor de traditie waar de school zelf geen deel van uitmaakt.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
23-04-2017 13:08
Nou ja, al met al maak ik me meer zorgen om aanslagen, oorlogen, het milieu en hongersnood. Niet speciaal in die volgorde.

Denk eens aan "the passion". Dat hadden we vroeger niet. Iedereen kan tegenwoordig kennis nemen van ons Paasfeest via de tv of live. Dus ik heb nou niet echt het gevoel dat "onze" feesten uitsterven ofzo.
Blijkbaar dus wel want als het Paasfeest tegenwoordig met een hoop bombarie en op showachtige manier op tv uitgezonden moet worden dan geeft dat toch aan dat er een gevoel is dat het uitsterft aangezien er blijkbaar een grote groep is die alleen op deze manier kennis krijgt van de betekenis van christelijke feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
18-05-2017 19:08
Blijkbaar dus wel want als het Paasfeest tegenwoordig met een hoop bombarie en op showachtige manier op tv uitgezonden moet worden dan geeft dat toch aan dat er een gevoel is dat het uitsterft aangezien er blijkbaar een grote groep is die alleen op deze manier kennis krijgt van de betekenis van christelijke feestdagen.
Met je eens. Als het over "the Passion" gaat, denk ik dat het merendeel van de mensen erop afkomt vanwege de bekende artiesten die popsongs brengen, en niet zozeer vanuit een religieus gevoel bij het geheel. Ik vind The Passion zelf best OK, niks mis mee, moet soms wel eens een beetje gniffelen om het feit dat bepaalde popsongs er wel écht met de haren bijgesleept worden en dat je dan toch verdomd veel fantasie moet hebben om die in relatie te brengen tot het kernverhaal.

Bovendien bestaat "The Passion" volgens mij al meer dan 350 jaar... Matthäus Passion is niks anders dan dat... met songs bij iedere fase van het verhaal, een verteller, koren, dus waarom iets beter willen doen dat niet te verbeteren valt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ok met je eens maar de mensen die naar de Matthäus Passion gaan zijn meestal toch wel mensen die daadwerlijk iets met het geloof hebben en het wordt op een ingetogen manier gebracht. Ik kan de Passion niet serieus nemen met iemand als Frans Bauer of Danny de Munk die in het dagelijks leven waarschijnlijk niets met het geloof hebben maar puur meedoen om het meedoen en dan vraag ik me af wat je nu werkelijk wilt bereiken met de Passion, kennis bijbrengen of kijkcijfers halen. Het heeft in mijn ogen iets treurigs om met zoveel bombarie iets neer te willen zetten waar uiteindelijk veel mensen op af komen en of naar kijken die het showelement belangrijker vinden dan de uiteindelijke boodschap.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
18-05-2017 19:49
Ok met je eens maar de mensen die naar de Matthäus Passion gaan zijn meestal toch wel mensen die daadwerlijk iets met het geloof hebben en het wordt op een ingetogen manier gebracht. Ik kan de Passion niet serieus nemen met iemand als Frans Bauer of Danny de Munk die in het dagelijks leven waarschijnlijk niets met het geloof hebben maar puur meedoen om het meedoen en dan vraag ik me af wat je nu werkelijk wilt bereiken met de Passion, kennis bijbrengen of kijkcijfers halen. Het heeft in mijn ogen iets treurigs om met zoveel bombarie iets neer te willen zetten waar uiteindelijk veel mensen op af komen en of naar kijken die het showelement belangrijker vinden dan de uiteindelijke boodschap.
Klopt. Moet ook wel eens achter mijn oren krabben als ze dan een vrouw van 30 ofzo de rol van Maria laten zingen... dan denk ik "OK... Christus was ca. 35 op het moment van de kruisiging, dus dan moet zijn moeder minstens 50-60 zijn geweest... dus hoe kan het dan dat Maria jonger is dan Christus?"
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-05-2017 19:57
Klopt. Moet ook wel eens achter mijn oren krabben als ze dan een vrouw van 30 ofzo de rol van Maria laten zingen... dan denk ik "OK... Christus was ca. 35 op het moment van de kruisiging, dus dan moet zijn moeder minstens 50-60 zijn geweest... dus hoe kan het dan dat Maria jonger is dan Christus?"
:rofl:

Val jij even door de mand als zogenaamde Christen!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
lemoos2 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 22:33
97.99% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-05-2017 22:31
Hoezo? Veel christenen gaan uit van 15 jaar, anderen weer van 20 jaar.

http://www.libertygospeltracts.com/ques ... ryages.htm
Die 33 jaar is ook net zo discutabel als de 15 jarige Maria.

Dus give or take een paar jaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
18-05-2017 22:32
Die 33 jaar is ook net zo discutabel als de 15 jarige Maria.

Dus give or take een paar jaar.
Klopt. Maar het is op zijn zachts gezegd hoogst onwaarschijnlijk dat Maria geen dag ouder dan 30 was toen Christus werd gekruisigd...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-05-2017 22:36
Klopt. Maar het is op zijn zachts gezegd hoogst onwaarschijnlijk dat Maria geen dag ouder dan 30 was toen Christus werd gekruisigd...


Tssssk. Je zit zogenaamd wekelijks in de kerk, hebt de mond vol van de Christelijke tradities, viert Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst, maar weet dan niet dat de Maria uit het paasverhaal niet Jezus' moeder is?

Woehahahaha, wat ben je toch een heerlijke fantast.
Am Yisrael Chai!
Ted Neeley vond ik trouwens ook wel erg oud voor zijn rol in Jesus Christ Superstar.
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
18-05-2017 22:49
Ted Neeley vond ik trouwens ook wel erg oud voor zijn rol in Jesus Christ Superstar.
Jij wist hopelijk wel dat Maria uit Nazareth niet dezelfde Maria is die bij de kruisiging en de opstanding aanwezig was? Of zit jij hier ook te jeremiëren over de teloorgang van het Christendom zonder zelfs maar de belangrijkste Christelijke verhalen te kennen?
De apostel der apostelen, rings a bell?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-05-2017 22:52
Jij wist hopelijk wel dat Maria uit Nazareth niet dezelfde Maria is die bij de kruisiging en de opstanding aanwezig was? Of zit jij hier ook te jeremiëren over de teloorgang van het Christendom zonder zelfs maar de belangrijkste Christelijke verhalen te kennen?
De apostel der apostelen, rings a bell?
Wat maak je het ingewikkeld. Maria uit Nazareth was bij de kruisiging van haar zoon. Apostel Johannes ontfermde zich daarna over Maria. De 'andere' Maria Magdalena was de eerste die Jezus zag ná de opstanding.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-04-2017 07:12
http://nos.nl/nieuwsuur/a ... de-franse-voorsteden.html



Uit Nieuwsuur van afgelopen vrijdag, de verslaggeefster Saskia Dekkers ging na 12 jaar terug naar een Franse wijk waar ze een reportage had gemaakt in 2005



Best wel schokkend om te zien hoe de rijk geradicaliseerd is van de 7 vrouwen die haar in 2005 in westerse kleding te woord stonden wilde er nog maar een iets zeggen.

Het meest stuitend vond ik een kindje dat een Teddybeer heeft dat de hele dag Koran teksten afspeelt.



Zeer zeker de moeite van het kijken waard.

:-(
Aan deze documentaire moest ik laatst denken.

Link in bericht doet het niet daarom:


https://youtu.be/zFH_TjNCs9U Invloed islam groeit in de Franse voorsteden
missie_m wijzigde dit bericht op 18-11-2017 19:52
Reden: link toegevoegd
7.63% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
18-05-2017 22:42
Tssssk. Je zit zogenaamd wekelijks in de kerk, hebt de mond vol van de Christelijke tradities, viert Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Kerst, maar weet dan niet dat de Maria uit het paasverhaal niet Jezus' moeder is?

Woehahahaha, wat ben je toch een heerlijke fantast.
Ik denk dat jij Maria Magdalena verwart met de moeder van Christus, die ook Maria heette, en de Maria die in The Passion over "haar zoon" zingt, lijkt me de moeder van Jezus, of niet? Dus als Jezus rond zijn 30e/35e gekruisigd werd, moet zijn moeder toch minstens 50 zijn geweest en geen 30 ofzo... of je moet als "wonder" willen erkennen dat Maria al zwanger was van Jezus vóórdat ze geboren werd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven