Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
quote:gemberpannekoek schreef op 28 april 2017 @ 18:01:

Netjes hoor! Voor 2 personen?

Doe je toevallig altijd op vrijdag boodschappen voor de hele week vooruit? Dan zou dat nog een rol kunnen spelen, 31 maart was een vrijdag, en als je dan boodschappen hebt gedaan, dan hoefde je dus voor de hele week van april geen dingen meer te kopen. Zo werkt dat bij mij in elk geval....Aha, dat zal het zijn! Ik doe inderdaad altijd op vrijdag boodschappen voor de hele week, dus voor die eerste week telde nog bij maart. De week er na hoefde ik maar voor een paar dagen te kopen (en hadden we in dat weekend twee etentjes) waardoor ik inderdaad tot 18 april amper iets heb uitgegeven. Slim van je! Ik vond het zelf ook al zo weinig namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen maand 462 euro aan boodschappen gehaald (exclusief verzorgingsartikelen en luiers). Viel me niet tegen, partner doet altijd wat 'royaler' boodschappen en heeft deze maand wat vaker de supermarkt bezocht. Maar ik vond het toch echt teveel. Mei gaat vast een betere maand worden



Afgelopen week is alles qua boodschappen wat anders en daardoor goedkoper verlopen, kun je nagaan... Tenzij we het kunnen afschuiven op standaard vrijdag boodschappen doen, maar ben bang dat ik daarmee nog moet beginnen



Verder afgelopen maand? in de moestuin zoveel mogelijk gedaan, voor de kids weinig gekocht buiten sandalen, was verder niet nodig, en voor mijzelf ook niets. Wel weer wat spullen bij de kringloop afgegeven en het gedeelte thuis met kinderspullen is momenteel te overzien.

Qua weggooien eten best goed bezig geweest, maar vorige maand was beter.
Ik zit zelf aan 140-160 voor mezelf, maar nu ik samenwoon ben ik bang dat we al gauw aan 400 komen want mijn vriend is helemaal niet zuinig



Hoe zit dat bij jullie? Zitten jullie op een lijn met je partner qua sparen/consuminderen?

Ik ben zuinig en een spaarder. Mijn vriend noemt mij al snel gierig, hij is van het motto 'geld moet rollen'. Ik ben stiekem best bang dat dat nog behoorlijk gaat botsen... Vooral omdat hij veel meer verdient dan ik en we gescheiden financiën hebben.



We zitten gelukkig wel op een lijn wat betreft minimalisme, ontspullen, vakanties etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 30 april 2017 @ 15:25:

Hoe zit dat bij jullie? Zitten jullie op een lijn met je partner qua sparen/consuminderen?

Ik ben zuinig en een spaarder. Mijn vriend noemt mij al snel gierig, hij is van het motto 'geld moet rollen'. Ik ben stiekem best bang dat dat nog behoorlijk gaat botsen... Vooral omdat hij veel meer verdient dan ik en we gescheiden financiën hebben.



We zitten gelukkig wel op een lijn wat betreft minimalisme, ontspullen, vakanties etc.



Gescheiden financiën en een en/of rekening voor de kosten van huis. Wat ik met mijn goed doe moet ik weten en wat hij met zijn geld doet moet hij zelf weten.



Wij botsen eerder op gebied van spullen, hij hecht veel meer waarde dan ik aan bezit. Waar ik al snel iets weg wil gooien, wil hij het liever bewaren. Maar we vinden er wel een weg in.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
@luna: laatst zei ik ook al tegen cybermeisje dat ik samenwonen echt wennen vond, ook al ken je de ander goed. Maar meestal is het niet zo'n probleem. Ik zou niet snel kiezen voor gedeelde financiën vanaf het begin maar dat hebben jullie ook niet gedaan. En als het goed is houd je nu meer geld over
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten gelukkig wel redelijk op een lijn. Vroeger was ik zuiniger, maar vriend heeft me nu ingehaald op zuinigheidsgebied. Hij is momenteel erg bezig met sparen. Ik spaar natuurlijk ook, maar ik heb een goede buffer, een pensioenpot en ik spaar een vast stuk van mijn loon. Na jaren van sparen en écht vrekken (omdat ik ook weinig inkomen had om van te sparen) ben ik nu voor mijn gevoel op een punt gekomen waar nóg meer besparen niet de grootste prioriteit is. Ik ga nu niet als een gek consumeren, maar ik geef de laatste tijd wat makkelijker geld uit aan iets duurdere boodschappen, het vervangen van de echte oude meuk in mijn kledingkast, het opknappen van ons klushuis, een keer iets leuks doen. Ik ben ook meer geld kwijt aan vervoerskosten omdat ik heel bewust ver weg wonende vrienden en familie vaker opzoek. Hij heeft nog wat meer moeite om uit de vrekmodus te komen, maar het zijn gelukkig geen enorme meningsverschillen. Zeker niet omdat ook wij gescheiden financiën hebben.



Mijn doel voor dit jaar was het klussen en het huishouden meer op orde te krijgen. Dat begint al aardig vorm te krijgen. In drukke weken krijgen we ondersteuning van een schoonmaakster en in het begin van het jaar heb ik een lijst gemaakt van kleine klussen die al te lang blijven liggen. Inmiddels is die lijst bijna afgewerkt! Het huidige project is het veranderen van de rommelkelder in een voorraadkelder en ik verwacht dat dat deze week af komt. Het zijn allemaal van die klein-karwei-groot-plezier klussen en ze kosten geen van allen meer dan een euro of vijftig materiaal. Ik probeer er nu elke week eentje af te strepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 30 april 2017 @ 15:25:

Ik zit zelf aan 140-160 voor mezelf, maar nu ik samenwoon ben ik bang dat we al gauw aan 400 komen want mijn vriend is helemaal niet zuinig



Hoe zit dat bij jullie? Zitten jullie op een lijn met je partner qua sparen/consuminderen?

Ik ben zuinig en een spaarder. Mijn vriend noemt mij al snel gierig, hij is van het motto 'geld moet rollen'. Ik ben stiekem best bang dat dat nog behoorlijk gaat botsen... Vooral omdat hij veel meer verdient dan ik en we gescheiden financiën hebben.



We zitten gelukkig wel op een lijn wat betreft minimalisme, ontspullen, vakanties etc.Mijn man en ik zijn beiden niet erg materialistisch, we kopen weinig en met meubels van de Ikea en een B-merk auto zijn we bijv gewoon hartstikke tevreden. Wel verschillen we in of/hoe we dingen aanschaffen: ik doe bijna alle aankopen voor het gezin (kleding/spullen voor de kinderen, dingen in huis, vakantie boeken, etc) en besteed veel tijd en moeite aan het vinden van een mooie deal. Ik vind het een sport om dingen zo goedkoop mogelijk te kopen, in de uitverkoop of op Marktplaats of de rommelmarkt (die laatste twee ook uit consuminderoogpunt). Mijn man koopt bijna nooit wat, maar als hij dan iets koopt dan wil hij er niet teveel moeite in steken maar gewoon het eerste het beste kopen. Hij ligt er absoluut niet wakker van als het dan duurder is dan nodig en vindt het eerder zielig voor de verkoper om korting te bedingen (zelfs bij iets als een tweedehands auto, waarbij je weet dat ze erop rekenen dat je afdingt). Maar over het algemeen levert dit geen problemen op, want wat hij voor zichzelf koopt moet hij zelf weten en wat we gezamenlijk kopen dat doe ik voor 95%.
Hier een beetje hetzelfde qua verdeling in de aankopen als bij Nicole123.

Man is echter ook wel bewust qua aankopen, en zal bij een dure aanschaf net zolang zoeken en vergelijken totdat hij de goedkoopste heeft gevonden :P

Kreeg van het weekend weer complimenten dat de kinderen zo leuk gekleed waren bij een familieding.

En alles was tweedehands. Vind ik dan toch leuk. Zeker omdat die persoon echt niet van tweedehands houdt die dit zei. En baby dus ook geen tweedehands aan doet
Alle reacties Link kopieren
Man is meer van de kwaliteit en levensduur, waar ik eerder voor de laagste prijs wil gaan. Bij de grotere aankopen volgen we eigenlijk altijd de strategie van man, meer de duurzaamheid. Bij supermarktaankopen let ik wel vooral op prijs.

Man is alleen echt niet van het weggooien. Versleten kleding, boeken die hij nooit meer gaat lezen, hij wil het allemaal bewaren. Daar erger ik me wel eens aan. Zeker omdat die boeken en spullen mij ook in de weg liggen. We wonen niet zo groot en ik hou van rust en ruimte. Als we ooit een dakkapel krijgen (en daardoor een volwaardige slaapkamer op zolder), gaat man daar inclusief al die spullen zijn mancave van maken. Heb ik er geen last meer van
Wij zitten gelukkig ook best wel op één lijn. En als we weten dat we dat misschien niet zitten, overleggen we. Hoewel ... man is wel veel meer een koukleum dan ik, dus ik zet makkelijker de verwarming iets lager - maar dat doet hij ook steeds meer.
Heeft Bumba weer een baan?

Gefeliciteerd Bumba, en veel succes en plezier in je nieuwe job.



Ik kreeg vandaag te horen dat ik over 2015 Kot terug kreeg, een lekker bedrag van €2900.

Totaal niet verwacht, en was dus blij verrast. Daarnaast ook nog €850 terug over IB 2016, en het vakantiegeld binnenkort.

Mei 2017 is nu al mijn favo maand van 2017 . Ik heb nog geen bestemming voor het geld, dus het gaat linea recta naar de spaar.
Mijn man is van de kwalitatief goede dingen en de merken, ik ga voor goedkoop. Dus als er iets gekocht moet worden, zoekt hij het uit en mag ik uiteindelijk kiezen tussen een paar die hij in elk geval goed vindt.



Bumba nieuw werk? Gefeliciteerd!



Deze maand achterlijk veel geld aan boodschappen besteed. Aankomende maand meer op letten.
Hey, sorry, ja klopt! Afgelopen woensdagochtend werd ik uitgenodigd voor een gesprek en toen 's middags kreeg ik al te horen dat ik de baan had gekregen....



Ik begin half mei, en het gaat langzaam opbouwen, want ik krijg steeds meer cliënten. Dus tegen de tijd dat mijn zoontje naar school gaat kan ik waarschijnlijk (bijna) alle uren dat hij op school zit gaan werken. Superfijn!
Qua boodschappen heb ik mezelf nu op een streng regime gezet, althans, voor ons doen streng. 10 euro per dag. Ik pin op woensdag 70 euro en daar wil ik het dan de hele week mee doen. De afgelopen week is het goed gegaan, behalve dan dat ik altijd op maandag een toetje mag uitzoeken, maar ik heb nog maar 3 euro over en krijg morgen ook nog eens visite. Dus ik wil die 3 euro even bewaren, voor het geval dat ik morgen opeens bedenk dat ik nog iets ben vergeten (koffiemelk ofzo!)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Bumba! En leuk dat je nu ook een functie hebt binnen je eigen vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
@kumiko: jee, wat een optelsom dan. Heerlijk, zeg!



@bumba: goed nieuws, proficiat! Maar waarom momenteel zo streng qua uitgaven?



@luna: uit mijn eerdere bericht is al gebleken dat het bij ons uitmaakt wie het meest boodschappen doet, april was wat duurder doordat ik dat nauwelijks gedaan heb. Tegelijkertijd heb ik zo mijn uitgaven waar ik duurder in ben dan hij. Houdt elkaar wel in balans hier.

Ik heb wel gemerkt in de loop der tijd dat er op dat gebied veranderingen zijn, hij is makkelijker geworden en ik andersom. Weet niet precies waar het aan ligt. Maar spenders zijn we beiden nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu een paar maanden samen en zijn naar elkaar toe aan het groeien qua uitgaven. Waarbij hij meer naar mij groeit dan ik naar hem geloof ik We doen steeds zuiniger boodschappen, we eten ook gezonder (niet meer gezellig iedere avond een wijntje met een blokje kaas of wat nootjes en zo), hij neemt veel minder koffie of mcdrive onderweg. En qua huis etc hebben we buiten de huur vrijwel geen uitgaven, de inrichting is ok en onderhoud hoeven we niet te betalen. Maar we eten wel iets luxer dan ik gewend was, en dat is wel fijn moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Bumba, wat een mooi nieuws!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Bumba!!
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd bumbag heerlijk vooruitzicht!!
Alle reacties Link kopieren
High five, Bumba!



Boodschappen deze maand stemden niet vrolijk.... 300 euro. Kruiden e.d. net weer aangevuld, want de voorraden waren echt goed op. Ach ja, volgende maand beter... hoop ik.
Wij liggen redelijk op een lijn denk ik, maar het is eigenlijk niet echt iets dat heel uitvoerig wordt besproken of waarvan ik het idee heb dat het tot ontevredenheid leidt bij mij of mijn vrouw.



Vrouw heeft sneller het gevoel iets te willen hebben, maar gaat zorgvuldiger te werk. Prijzen vergelijken, het op zich laten inwerken of iets de moeite waard is, eventueel wachten tot een aanbieding komt.



Ik ben minder gauw te verleiden tot een koop maar als ik dan iets wil besluiten dan wil ik ook meteen kunnen beslissen en tot de koop over te gaan. Wil er dan ook niet teveel bij stil staan of iets volgende maand is afgeprijsd of in een andere winkel goedkoper is. Ik wil er dan ook "vanaf" zijn, kunnen afstrepen.



Dat laatste merk ik sowieso wel bij mijzelf, dat ik kopen zie als "afstrepen". Zo, dat hebben we gehad, hoef dus voorlopig niet meer te denken over de aanschaf van nieuwe *vul hier maar iets in*. Maar het irritante is, ik ben ook weer niet zó nonchalant hierin dat ik eeuwen met alles kan doen, dus het blijft zich vaak maar opstapelen wat er eigenlijk toch weer gekocht moet worden. Dat vind ik wel eens lastig.
Ik heb mezelf vandaag een paar keer afgevraagd of zuinig leven, consuminderen en geld oppotten veel zin heeft. Mijn dierbare opa is vanmorgen overleden, hij was erg spaarzaam en leefde heel zuinig. Hij heeft veel vermogen opgebouwd door hard te werken en spaarzaam te leven. Opa heeft 9 kinderen en spaarde tot zijn laatste snik nog voor zijn kinderen, welke het niet nodig hebben, maar het zat in zijn karakter helaas.

Toen hij in januari een zware longontsteking kreeg, ging hij met de ov naar het ziekenhuis, omdat een ambulance € 50 kost, (buitenland ), en omdat hij het had onderschat. Hij is niet meer levend uit het ziekenhuis gekomen.

Op zo'n moment denk ik Carpe Diem, het kan morgen afgelopen zijn, laat ik er alles uithalen. Maar aan de andere kant heb ik ook een dochter, die ik een leuk toekomst wil geven en een onbezorgd leven. Ja, ik wou dat ik een keer de loterij won, dan heb ik genoeg, om dingen te doen die ik nog wil doen, en een dik gevulde pot apart zet voor dochter.



* zucht * wat is het leven soms oneerlijk

Sorry voor mijn geklaag, maar voel me nu gewoon even piep.
Ach, wat naar Kumiko! Gecondoleerd!

Kan me je gevoel goed voorstellen. Het klinkt alsof jouw opa gewoon niet anders kon dan spaarzaam leven. En misschien was dat ook wel waar hij zich prettig bij voelde? Of denk je dat hij zichzelf niets gunde? Zoals een ambulancerit naar het ziekenhuis? Misschien genoot hij er wel enorm van dat zijn kinderen het allemaal zo goed hebben.

Sterkte! Je mag je nu gewoon shit voelen hoor!
*stevigeknuffel* Heel veel sterkte Kumiko!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven