Geld & Recht alle pijlers

Collegegeldkrediet

28-04-2017 21:44 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal!



Wie kan mij helpen? Ik heb vandaag collegegeldkrediet aangevraagd voor mijn opleiding. Nu stond er bij de aanvraag het volgende:



"Je kunt je studiefinanciering met terugwerkende kracht verhogen tot aan het begin van het school/studiejaar."



Bij wanneer moet de wijziging ingaan heb ik ook 1 september 2016 aan kunnen geven. Toen ik verder klikte kwam er ook een schema dat ik nu vanaf september 2016 elke maand collegegeldkrediet ontvang.



Als ik op andere sites kijk staat er overal dat je collegegeldkrediet NIET met terugwerkende kracht aan kan vragen.



Weet iemand hoe dit zit? Door de aanvraag lijkt dit juist dat dit wel mogelijk is..
Beoordeel een boek nooit op z'n kaft.
Studiefinanciering en collegegeldkrediet zijn 2 aparte leningen.
Op de website van duo zelf staat het volgende:

Het collegegeldkrediet mag met terugwerkende kracht worden aangevraagd tot maximaal het begin van het geldende studiejaar. Voor het studiejaar 2016-2017 moet de aanvraag dan vóór 1 september 2017 zijn ingediend.



https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI ... =OcwDuoNew
Overigens valt collegegeldkrediet wel degelijk onder studiefinanciering, en is studiefinanciering op zich geen lening
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 28 april 2017 @ 21:50:

Studiefinanciering en collegegeldkrediet zijn 2 aparte leningen.



Maar het is wel gewoon een lening van DUO?



In een ander boekje staat dit:



Wat gebeurt er als je de studiefinanciering te laat aanvraagt?

Vanaf 1 januari 2016: je kunt met terugwerkende kracht studiefinanciering aanvragen. Dat kan

alleen voor het lopende studiejaar. Dit geldt alleen voor de basisbeurs, de aanvullende beurs en

de DUO-lening. Je studenten-OV-chipkaart kun je niet met terugwerkende kracht aanvragen.

Let op: je kunt geen studiefinanciering terugvragen van de periode vóór 1 januari 2016.



Valt het dan niet onder een "DUO lening"?
Beoordeel een boek nooit op z'n kaft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 april 2017 @ 21:55:

Op de website van duo zelf staat het volgende:

Het collegegeldkrediet mag met terugwerkende kracht worden aangevraagd tot maximaal het begin van het geldende studiejaar. Voor het studiejaar 2016-2017 moet de aanvraag dan vóór 1 september 2017 zijn ingediend.



https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI ... =OcwDuoNew





Dit zag ik inderdaad ook, ik heb ook het volgende gevonden:



Wat gebeurt er als je de studiefinanciering te laat aanvraagt?

Vanaf 1 januari 2016: je kunt met terugwerkende kracht studiefinanciering aanvragen. Dat kan

alleen voor het lopende studiejaar. Dit geldt alleen voor de basisbeurs, de aanvullende beurs en

de DUO-lening. Je studenten-OV-chipkaart kun je niet met terugwerkende kracht aanvragen.

Let op: je kunt geen studiefinanciering terugvragen van de periode vóór 1 januari 2016.



Maar, toch staat er op veel sites dat het weer niet kan. Ik snap er dus niets meer van haha.
Beoordeel een boek nooit op z'n kaft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Grey schreef op 28 april 2017 @ 21:55:

Op de website van duo zelf staat het volgende:

Het collegegeldkrediet mag met terugwerkende kracht worden aangevraagd tot maximaal het begin van het geldende studiejaar. Voor het studiejaar 2016-2017 moet de aanvraag dan vóór 1 september 2017 zijn ingediend.



https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI ... cwDuoNewOh nee, dit had ik helemaal niet gezien! Wat stom, bedankt!
Beoordeel een boek nooit op z'n kaft.
Ik zou de site van duo vertrouwen boven "andere sites" . En als je echt heel veel twijfel hebt dan kun je ze altijd nog bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven